Dat denk ik ook. Want financieel gezien is het echt wel te verantwoorden. Van de reizigers op lijn 69 stapt een groot gedeelte over op de trein. Je zou dus een aantal ritten van die lijn kunnen inkorten tot station Zuid als je daar gaat stoppen.nvdw schreef:Als ik er geld op zou moeten zetten, denk ik dat er niemand bij de optie van bediening van station Zuid heeft stilgestaan. Er stopte al geen bus meer, laat staan bij de op- en afrit Schieweg, en nu dus ook niet.
Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Wat is er precies korter aan lijnen als (132) Den Haag Centraal - Maassluis via Nootdorp, Delft, Schipluiden of (129) Rotterdam Centraal - Kijkduin via Delft, Rijswijk en Wateringen?Daan76 schreef:In die periode was het een stuk makkelijker om zo'n extra halte nog even in te leggen, de lijntjes waren wat korter en gemoedelijker dan nu. Daarom vind ik toch dat de marktwerking in deze kwestie niet bepaald aan het helpen is.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
OV is er in de eerste plaats om het personeel een leuke dag te geven. In dat kader is inkorten tot station Zuid niet handig, omdat er dan geen andere lijnen zijn waarop je verder kunt rijden, zonder eerst een materieelrit nodig te hebben.verfmeer schreef:Dat denk ik ook. Want financieel gezien is het echt wel te verantwoorden. Van de reizigers op lijn 69 stapt een groot gedeelte over op de trein. Je zou dus een aantal ritten van die lijn kunnen inkorten tot station Zuid als je daar gaat stoppen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Met "lijntjes" worden in dit geval het aantal schijven bedoeld waar een idee langs moet voordat het wel of niet wordt ingevoerd. Met kortere lijntjes heb je dus minder schijven (dus snellere besluitvorming) dan met langere lijnen. Het noemen van busroutes uit de oude periode draagt daar dus inderdaad helemaal niks aan bij, goed opgemerkt WSM!WSM schreef:Wat is er precies korter aan lijnen als (132) Den Haag Centraal - Maassluis via Nootdorp, Delft, Schipluiden of (129) Rotterdam Centraal - Kijkduin via Delft, Rijswijk en Wateringen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
OK dan had ik het verkeerd begrepen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Als dat zo was zag het OV er heel anders uit dan nu hoor, dat kan ik je verzekeren _O-WSM schreef:OV is er in de eerste plaats om het personeel een leuke dag te geven.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Wat je beschrijft is niet het hoofdstuk marktwerking maar het hoofdstuk geen bezuiniging. Hoewel marktwerking gebruikt is om te bezuinigen zijn dat wel twee losse dingen. Als je de huidige vervoerder meer geld geeft gaat hij ook wel extra dingen doen. Maar als het geen geld mag kosten gebeurt er niks, of er nou marktwerking is of niet.Daan76 schreef:Zou kunnen wat je nu zegt maar ik ben toch geneigd al een paar hoofdstukken eerder te denken dan jij nu doet: zonder die marktwerking was er amper noodzaak om die kwartiersblokken/halfuursblokken te hebben bij het maken van roosters en mocht een rit dus ook wel 46 minuten duren i.p.v. 44 minuten. Ten tijde dat Westnederland nog in deze regio reed waren er al wel rijksbezuinigingen wat maakte dat er iets commerciëler moest worden gedacht maar dat het zo ver door zou gaan schieten kon je toen nog niet bedenken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Opnieuw deels eens. In het tijdperk van vóór de marktwerking moest er bezuinigd worden. Dat werd deels gehaald door uit te gaan breiden in allerlei andere activiteiten: Westnederland ging zich bijvoorbeeld naast haar eigen tour-poot bemoeien met Westercoach, ze richtten Roline bandenservice op (wat als erfenis nog altijd deel uitmaakt van het Connexxion-concern) en zelfs rouwvervoer. Dat soort "uitstapjes" zijn tegenwoordig amper nog interessant om erbij te doen.
Daarnaast werden lijnbussen inclusief chauffeur ook weleens verhuurd voor korte schoolreisjes, groepsvervoer, personeelsvervoer, (onvoorziene) treinstremmingen, verzin het maar.
Met de inkomsten daaruit kon ervoor gekozen worden het OV-deel van Westnederland nog zoveel mogelijk uit de wind te houden wat die bezuinigingen betreft.
Tegenwoordig met die marktwerking is het vaak zo dat de bussen op straffe van een boete niet meer zomaar op ander vervoer dan dat van de concessie ingezet mogen worden. Er zijn wat uitzonderingen te bedenken maar zelfs daar moet vaak nog overleg over plaatsvinden. Dat deel van de extra inkomsten om in het OV te kunnen steken is dus wel degelijk weggevallen als gevolg van de marktwerking.
Daarnaast werden lijnbussen inclusief chauffeur ook weleens verhuurd voor korte schoolreisjes, groepsvervoer, personeelsvervoer, (onvoorziene) treinstremmingen, verzin het maar.
Met de inkomsten daaruit kon ervoor gekozen worden het OV-deel van Westnederland nog zoveel mogelijk uit de wind te houden wat die bezuinigingen betreft.
Tegenwoordig met die marktwerking is het vaak zo dat de bussen op straffe van een boete niet meer zomaar op ander vervoer dan dat van de concessie ingezet mogen worden. Er zijn wat uitzonderingen te bedenken maar zelfs daar moet vaak nog overleg over plaatsvinden. Dat deel van de extra inkomsten om in het OV te kunnen steken is dus wel degelijk weggevallen als gevolg van de marktwerking.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Zowel Connexxion als Arriva zijn anders wel actief in dat soort branches (met Arriva Touring en Connexxion heeft heel veel ziekenvervoer). Verschil is wel dat dat soort dingen niet meer gebruikt worden om andere verliesgevende activiteiten te dekken. Openbaar vervoerbedrijven worden nu geacht zelf op de kosten te letten. Is wel deels marktwerking maar ook niet helemaal, het zit eerder in de hoek van de verzelfstandiging van de bedrijven.
Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat wij als belastingbetalers vinden dat er goed met ons belastinggeld moet worden omgegaan.
Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat wij als belastingbetalers vinden dat er goed met ons belastinggeld moet worden omgegaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Ik vind dus niet dat er goed met ons belastinggeld wordt omgegaan, dat mag inmiddels duidelijk zijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Toevallig heeft Connexxion in januari Roline verkocht.Daan76 schreef:ze richtten Roline bandenservice op (wat als erfenis nog altijd deel uitmaakt van het Connexxion-concern)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Ik vraag me af of een stop van de bussen bij Delft Zuid wel zo veel oplost.
Ervan uitgaande dat de NS niet ineens Intercity's laat stoppen op Delft Zuid, betekent dat voor een deel van de reizigers een extra overstap.
De reizigers die nu al via Delft Zuid naar de TU gaan, dien dat per fiets en dat ook de meeste inwoners van Delft gaan op de fiets naar de TU.
Ervan uitgaande dat de NS niet ineens Intercity's laat stoppen op Delft Zuid, betekent dat voor een deel van de reizigers een extra overstap.
De reizigers die nu al via Delft Zuid naar de TU gaan, dien dat per fiets en dat ook de meeste inwoners van Delft gaan op de fiets naar de TU.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Dat was ook vroeger een halte. Ik meen dat lijn 64 daar stopte en dan bij de buitenhohdreef links ging de busbaan op. Anders was het de lijn die door tanthof heen ging via de veulenkamp en latijns america laan. En uiteraard eerst nog de halte station zuid aandeed.verfmeer schreef:Bij de op- en afritten liggen al haltekommen: https://goo.gl/maps/gnvJiaiz6572
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De haltes bij de Schieweg zijn van de oude lijn 63: Station Delft Zuid - Station Delft via TU-wijk. Deze lijn zat op Station Zuid gekoppeld aan lijn 62 richting Nootdorp.
Lijn 63 reed alleen in de spitsuren in beide richtingen.
Lijn 63 reed alleen in de spitsuren in beide richtingen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Het valt me op dat er in de nieuwe situatie omtrent lijn 1 nog steeds sprake is van de halte Ary van der Spuyweg. In de oorspronkelijke plannen zou deze halte worden opgeheven ten gunste van een naar het noorden verplaatste halte Vredespaleis. Was dit laatste toch niet inpasbaar?
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Maar dat is ook omdat er vanaf Delft Zuid geen OV naar de universiteit gaat, waardoor ze dus doorreizen naar station Delft om de bus te pakken.Meltrain schreef:Ik vraag me af of een stop van de bussen bij Delft Zuid wel zo veel oplost.
Ervan uitgaande dat de NS niet ineens Intercity's laat stoppen op Delft Zuid, betekent dat voor een deel van de reizigers een extra overstap.
De reizigers die nu al via Delft Zuid naar de TU gaan, dien dat per fiets en dat ook de meeste inwoners van Delft gaan op de fiets naar de TU.
Toen ik nog in Delft studeerde en in Rotterdam moest overstappen, kreeg ik altijd de sprinter voorgeschoteld maar reed ik ook altijd door tot station Delft om daar de bus te pakken. Station Zuid was immers geen alternatief.
Mij lijkt het wel een mooi experiment om lijn 62 (Station - Reinier De Graaf Gasthuis - Buitenhof - Tanthof) doordeweeks overdag door te trekken via station Zuid naar de TU en terug naar het station. Je krijgt dan dus een ringlijn in beide richtingen Station Centrum - RDG Gasthuis - Buitenhof - Tanthof - Station Zuid - TU - Station Centrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Klinkt als een interessant experiment, maar de komende 12 maanden gaat dat dus niet gebeuren.
We weten ook nog niet wat de plannen van EBS zijn, maar mogelijk was dit al een plan van dat bedrijf.
Overigens is reizen via Delft Zuid een prima alternatief, mits je daar een fiets hebt staan.
We weten ook nog niet wat de plannen van EBS zijn, maar mogelijk was dit al een plan van dat bedrijf.
Overigens is reizen via Delft Zuid een prima alternatief, mits je daar een fiets hebt staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Ik denk dat in de loop van de jaren sinds het opheffen van de buslijn delft-zuid TU Wijk er wel inmiddels een nieuwe vervoersvraag is gekomen. Zeker richting het gedeelte waar in de toekomst het eindpunt van lijn 19 komt. Oftwel trek lijn 69 vanuit Technopolis door naar Delft-Zuid. Zeker richting Rotterdam zal dit sneller zijn om in Rotterdam te komen.SuperGhost schreef:Maar dat is ook omdat er vanaf Delft Zuid geen OV naar de universiteit gaat, waardoor ze dus doorreizen naar station Delft om de bus te pakken.Meltrain schreef:Ik vraag me af of een stop van de bussen bij Delft Zuid wel zo veel oplost.
Ervan uitgaande dat de NS niet ineens Intercity's laat stoppen op Delft Zuid, betekent dat voor een deel van de reizigers een extra overstap.
De reizigers die nu al via Delft Zuid naar de TU gaan, dien dat per fiets en dat ook de meeste inwoners van Delft gaan op de fiets naar de TU.
Toen ik nog in Delft studeerde en in Rotterdam moest overstappen, kreeg ik altijd de sprinter voorgeschoteld maar reed ik ook altijd door tot station Delft om daar de bus te pakken. Station Zuid was immers geen alternatief.
Mij lijkt het wel een mooi experiment om lijn 62 (Station - Reinier De Graaf Gasthuis - Buitenhof - Tanthof) doordeweeks overdag door te trekken via station Zuid naar de TU en terug naar het station. Je krijgt dan dus een ringlijn in beide richtingen Station Centrum - RDG Gasthuis - Buitenhof - Tanthof - Station Zuid - TU - Station Centrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Zou bus 69 nog blijven bestaan als tram 19 eenmaal gaat rijden dan?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Volgens mij was het juist de bedoeling dat lijn 69 opgeheven zou gaan worden als lijn 19 eenmaal door rijdt naar de TU. Die heeft immers (vrijwel) dezelfde route vanaf het station.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Precies wat ik bedoel inderdaad
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Maar dat gaat nog wel even duren voordat die gaat rijden. Tussentijds kun je dan al wel kijken of een lijn vanuit de TU naar Delft Zuid rendabel is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Of Lucht- en Ruimtevaart studeert .Meltrain schreef:Overigens is reizen via Delft Zuid een prima alternatief, mits je daar een fiets hebt staan.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De gemeenteraad heeft verzocht de Ary van der Spuyweg te handhaven als halte. Een verlegging naar het Vredespaleis ben ik niet bekend mee.SDC schreef:Het valt me op dat er in de nieuwe situatie omtrent lijn 1 nog steeds sprake is van de halte Ary van der Spuyweg. In de oorspronkelijke plannen zou deze halte worden opgeheven ten gunste van een naar het noorden verplaatste halte Vredespaleis. Was dit laatste toch niet inpasbaar?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Heb een verdwaalde bus gespot in Delfgauw, de chauffeur dacht dat ie al tijdelijke lijn 66 had. Wellicht een oefenrit?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten