Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

ovforens schreef: za 17 feb 2024, 21:13 Welke bus is zojuist afgebrand in Den Haag?
Voor context: https://nos.nl/artikel/2509286-rellen-i ... s-in-brand
Het artikel heeft het inmiddels over een touringcar. Op Xwitter zegt iemand dat het er een was van Arriva Touring.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De kenners op Busposities zeggen ook dat het een wagen van Arriva Touring is. De relschoppers mogen wel van geluk spreken dat de brand beperkt oversloeg, want de touringcar stond naast een remise van de HTM. Als daar gasbussen in de buurt stonden had de schade die dat tuig heeft veroorzaakt nog veel ernstiger kunnen uitpakken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ik had de locatie van het centrum waaromheen de onrust was opgezocht op Maps en ik zag dat de laatste van de twee ex U-OV Amba's van ProKonak daar tegenover gestald staat (de andere was eerder al door politie ingenomen), dus ik dacht eerst dat ze die te grazen hadden genomen. :p
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

https://twitter.com/RedactieD8/status/1 ... 68/photo/2

Hier nog een plaatje, bus staat net in brand. is een MAN van Arriva Touring.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

MRDH meld dat verlenging van lijn 19 naar TU Delft in de tweede helft van 2025 in gebruik genomen zal worden. Een exacte datum wordt nog niet genoemd maar men spreekt over het opleiden van trambestuurders in de zomer van 2025 dus ingebruikname zal dan waarschijnlijk na de zomervakantie worden.

https://mrdh.nl/nieuws/tramlijn-19-twee ... lft-campus
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Nummers van de nieuwe MB wagens van de HTM zijn bekend. 2100-serie voor de 12m en de 2200-serie voor de 18m wagens.

https://busposities.nl/materieel/HTM/MBeCitaro
https://busposities.nl/materieel/HTM/MBeCitarog
buschauffeurDH
Berichten: 72
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door buschauffeurDH »

Ben benieuwd of HTM er weer van die specifieke HTM-dingetjes in heeft weten te krijgen zoals dubbele deurbediening.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

En of de nieuwe MB wagens bijvoorbeeld een enkele of dubbele voordeur krijgen. Het wagens met twee of drie uitstap deuren worden.. En of dat opmerkelijke zwarte front onder het voorraam zwart blijft, of zoals bij sommige vervoerders een kleurtje krijgt ( in het geval van HTM dus rood).
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

Eerste beelden van de eCitaro zijn er nu ook:
https://nl.linkedin.com/posts/htm_htmko ... 80512-ihFi
Spoiler: show
Afbeelding
Duurt nog wel even voor we een echte bus hebben helaas..
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door maurits-07 »

buschauffeurDH schreef: di 20 feb 2024, 08:48 Ben benieuwd of HTM er weer van die specifieke HTM-dingetjes in heeft weten te krijgen zoals dubbele deurbediening.
Hoe is deze dubbele deurbediening in de bussen nu in de praktijk terug te zien dan?
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door maurits-07 »

https://assets.htm.nl/PDF/HTM_factsheet ... r_eBus.pdf
En volgens deze factsheet gevonden op de site van HTM blijkt dus dat zowel de 12 als 18 meter uitvoeringen met 3 deuren zullen worden uitgerust. En ik heb bij geen een eCitaro ooit een enkele voordeur gezien, dus wellicht dat een enkele voordeur geen optie is? Ik weet niet of er voor deze specifieke deursoorten speciale benamingen zijn, maar iedere bus heeft, ongeacht de uitvoering met hoeveel deuren, naar binnenklappende dubbelblads voordeuren, en dubbelblads schuif- achterdeuren. Of zie ik iets over het hoofd?

EDIT: Er zijn ook uitvoeringen waarbij de achterdeuren ook naar binnenklappen, en bijvoorbeeld de bentheimer eisenbahn heeft ze ook met naar buitenschuivende voordeuren, al zijn deze ook dubbelblads. Deze deuruitvoering lijkt echter veel minder vaak voor te komen dan de naar binnen klappende voordeur uitvoeringen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

maurits-07 schreef: wo 21 feb 2024, 13:56 Hoe is deze dubbele deurbediening in de bussen nu in de praktijk terug te zien dan?
Aan de knoppen waarmee de chauffeur de deuren bedient: aparte knoppen voor openen en sluiten. Althans, ik vermoed dat buschauffeurDH dat bedoelt ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Volgens mij heeft HTM voor buschauffeurs zowel rechts op het dashboard knoppen zitten als links naast de chauffeur.
buschauffeurDH
Berichten: 72
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door buschauffeurDH »

Zo bedoelde ik dat. Aparte knoppen voor openen en sluiten.

Afbeelding
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Ah, zat het verkeerd in mijn herinnering :@ .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

buschauffeurDH schreef: wo 21 feb 2024, 16:56 Zo bedoelde ik dat. Aparte knoppen voor openen en sluiten.

Afbeelding
Op welke knoppen doel je nu precies?
Ik ben een leek op dat gebied.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Linksonder, driemaal rood, driemaal groen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Die drie groene en drie rode knoppen links naast het raam.

Elke deur heeft dus twee knoppen: een om te openen, een om te sluiten. Dat hadden andere stadsvervoerders vroeger ook (GVU, GVB, RET) maar het lijkt alsof alleen HTM het zo nog doet. Als het niet zo is meldt iemand het wel (A)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bedankt.
Maar hebben andere bussen dan maar één knop per deur, waarmee je die deur dan zowel kunt openen als sluiten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Dat is inderdaad de standaardoplossing, ja.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Waarbij je altijd goed moet opletten dat je de goede deur sluit: zeker bij koud weer gebeurt het nog wel eens dat de chauffeur na de instappers gauw de voordeur weer dicht wil gooien maar in plaats daarvan per ongeluk de achterdeur dicht doet, met als gevolg dat de klembeveiliging weer eens getest wordt (A)
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

De tot nu toe standaard Haagse opties, vind ik altijd leuk aan de Haagse bus. HTM wil altijd wel specifieke snufjes aan hun bussen. Oh het nu die optie van meer knoppen om de deren te bedienen en ook nog op een andere plek dan gebruikelijk. Of zoals bij de e-citea's experimenteren met een nieuwe manier zodat mensen in een electrische rolstoel ook mee kunnen met de bus. Tot in de jaren 90 waarin HTM voor de eerste laagvloers stadsbus koos en (tot zo ver ik altijd gehoord had) bij de Den Oudste bussen voor een nieuw type deuren koos die inmiddels vrijwel overal de standaard zijn geworden. En zo zullen er vast nog meer dingen zijn die je wel of voor het eerst bij de Haagse bus tegen kwam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Zoals de Citea’s bij de RET nu ook allemaal functies hebben die andere bussen nog steeds niet hebben, zoals stopknopjes die van kleur veranderen als je er op drukt of de radio die uit zichzelf dempt bij een automatische halte-aankondiging?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Het is altijd wat de klant besteld. Je kunt het, net als een auto, zo luxe of goedkoop maken zoals de klant het wilt. USB-poorten? Meerdere TFT schermen? Monochroom, gekleurd lijnnummer, of volledig gekleurde lijnfilm? Alleen stekker laden of met pantograaf? Heel veel is mogelijk.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

En aangezien ze bij de HTM nu ook (administratief) vaste lijnkleuren lijken te gebruiken, denk ik dat die kleuren ook op de nieuwe bussen verschijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 179 gasten