Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door BrengMe »

Ben ik blij dat ik in het oosten woon. Hier is het een stuk beter weer.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Busfoto.nl »

Bij de Haagweg staan allemaal trams van lijn 1 met meer dan 100 minuten vertraging. (zie ovradar.nl)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Gekko123 »

Ook lijn 19 lijkt gestremd te zijn: volgens ovradar staan er twee voertuigen in Delft stil met allebei een vertraging van ruim 3 uur.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Wubbo »

Als ik zo naar de tweets van HTM kijk hebben zo'n beetje alle lijnen wel gestremd gestaan (in ieder geval lijn 1, 3, 6, 9, 11, 17, 19, 23 en 24 heb ik gezien).
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

HTM gaat de website vernieuwen:
HTM krijgt een nieuwe website

Achter de schermen werken we aan een nieuwe website. Alvast een tipje van de sluier?
Naast een hedendaags jasje wordt alle reisinformatie die je nodig hebt overzichtelijk aangeboden.
Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig je reis plannen. Naar een leuk evenement, waar HTM je snel en gemakkelijk naar toe brengt. Ook biedt de nieuwe website veel informatie over HTM.
Van abonnementen en vervoerbewijzen tot waar wij als HTM voor staan.
En van de laatste vacatures tot hoe kom ik met HTM naar verrassende plekjes in de Haagse regio. Kortom, een bron van informatie waar je als HTM-reiziger niet zonder kunt.
Wanneer HTM de nieuwe website lanceert houden wij nog even voor ons. Graag horen we wat je van onze nieuwe website vindt. Zeer binnenkort dus.

Ons advies: houdt deze site iedere dag in de gaten en laat je snel verrassen door onze fonkelnieuwe website.
Wordt eens tijd, je moet nu nog zoveel klikken voordat je informatie voor handen hebt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

Vanaf 4 november t/m 13 december geen RR 3, 4 en metrolijn E tussen DH CS en Zoetermeer Centrum West / Nootdorp 's avonds na 22:00 uur. Apart dat ze lijnnummers 31 en 33 mogen gebruiken voor busvervangend vervoer terwijl die lijnnummers regulier al in dezelfde regio rijden.
Gehele bericht
Remember to check-out with your ov-chipcard.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Ik zag net een tram 6 "sorry geen dienst" van de Monstersestraat de Loosduinseweg op draaien, en daarna de Regentesselaan in, ik neem aan naar de remise Lijsterbesstraat.

Maar waarom via deze omweg over twee wissels die normaal niet gebruikt worden, terwijl-ie ook gewoon via de route van lijn 12 over de Paul Krugerlaan had gekund? Roestrijden?
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door htm_tram »

Er zijn bepaalde routes hoe de trams moet inrukken. Echter kan daar vanaf geweken worden ivm storing/aanrijding of wat ook vaak gebeurd stieken een stukje anders rijden om zo voor de gewone dienstwagen te komen. Zoals jij het omschrijft lijkt het een 6 die vanaf Leyenburg inrukt via lijn 6 tot Delftselaan. Links af over lijn 11 naar de Monstersestraat. Links af over lijn 4 naar De la Reyweg om vervolgens over lijn 12 naar de LB te gaan :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Meltrain »

De nieuwe site van de HTM is online.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door BrengMe »

Ziet er mooi en overzichtelijk uit!
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

Waar ik vroeger htm.nl invoerde kwam ik op htm.net uit. Eindelijk gewend aan .net word je nu naar .nl gestuurd.
Verder wel een betere site, alleen is alles nu wel heel groot.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Wauw, je krijgt helemaal NIKS met javascript uit.

Nog een cadeautje voor de buspipo's:

Afbeelding
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

Wauw,HTM heeft ook nieuwe lijnennetkaarten in PDF online staan: https://www.htm.nl/media/38071/HTM_A4Ha ... rambus.pdf. Tram en bus zijn geschieden. Ziet er erg mooi uit *O*
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Meltrain »

Hmm, in Firefox zijn die lijnennetkaarten heel lelijk: alle lijnen zijn paars, geel, blauw of onzichtbaar. :?
In IE en Chrome zijn ze wel gewoon.

Tram ens bus gescheiden vind ik trouwens een minder goed idee. Enerzijds is het wel 'rustiger', maar de samenhang van het netwerk valt weg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

Het is minder samenhangender inderdaad, maar geeft wel meer rust.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Alargule »

Edwin schreef:Wauw,HTM heeft ook nieuwe lijnennetkaarten in PDF online staan: https://www.htm.nl/media/38071/HTM_A4Ha ... rambus.pdf. Tram en bus zijn geschieden. Ziet er erg mooi uit *O*
[rant]

Vanuit cartografisch oogpunt vind ik het maar een gedrocht:
  • Parallelverlopende lijnen liggen niet op evenwijdige afstand van elkaar (zie de tramtunnel)
  • Afgeronden hoeken hebben verschillende/onregelmatige radialen (vgl. de knik in de 3 Conradkade-v. Speijkstraat met de 16 Steenwijklaan-Leggelostraat)
  • Bij meerdere lijnen die een knik maken is de tussenruimte niet gelijk (zie bijv. 9/16 tussen Erasmusplein-Heeswijkplein of 1/17 tussen Frankenslag-Statenkwartier)
  • Haltes staan niet op evenwijdige afstand van elkaar waar dat wel zou kunnen (zie de westelijke uitlopers van de 2, 3 en 4)
  • Stationsnamen staan door lijnen heen waar dat niet nodig is (Leggelostraat, Dierenselaan)
  • De lijnnnummers in de eindhaltesymbolen zijn niet netjes uitgelijnd (vgl. 16/17 Wateringen)
  • Doordat er voor veel te dikke lijnen is gekozen en een verkeerde schaling, is er een aparte uitsnede van het centrum nodig
  • Bus en tram staan apart vermeld, terwijl er toch sprake is van een integraal netwerk
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan
[/rant]
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vind het ook geen pan. Dat gele doet pijn en aan mijn ogen inderdaad, tram en bus moeten samen omdat het om 1 netwerk gaat. Het moet direct duidelijk zijn waar de overstapmogelijkheden zijn.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

Nieuwe jaardienst 2014 van de HTM: https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzi ... enst-2014/.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Meltrain »

Dank je. :D
Dan ga ik binnenkort een pagina aanmaken op de Wiki.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

De afgelopen weken hingen er foldertjes over de dienstregeling van 2014 in de trams. Die nieuwe dienstregeling gaat vandaag in. Ik had nog niet echt goed gekeken maar wel meegekregen dat er weer vanalles via het normale trajekt ging rijden. Dus maar even de camera gepakt en gaan kijken:

Afbeelding
Afbeelding

Lijn 11 rijdt richting Scheveningen wel via de normale route, maar richting HS duidelijk nog niet. (Edit: sorry, andersom dus. Nog een edit: nee, niet andersom.)

Ik zag achter die 11 ook een 6 staan dus het leek dat die ook nog omrijdt, maar dat was een geval "sorry geen dienst", want 6 rijdt op prachtig nieuw spoor door de Schilderswijk en de Brouwersgracht:

Afbeelding

Op het Kerkplein kwam 17 voorbijrazen voordat ik goed en wel m'n camera ingesteld had:

Afbeelding

Bij de brug voor de oude bibliotheek aan de Bilderdijkstraat/Torenstraat wordt nog druk gebouwd aan de nieuwe ondergrondse (onderwaterse?) parkeergarage maar de tram kan er nu wel weer overheen:

Afbeelding

De Bosbrug is ook weer open, hoewel er nog een laatste hand aan gelegd wordt:

Afbeelding

Maar lijn 9 rijdt nog steeds via het Korte Voorhout!

Afbeelding

Op https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzi ... t-2014-(1) staat:
HTM heeft de afgelopen week meerdere testritten gereden. Onder andere de verkeersregelinstallatie en de voetgangerslichten werken nog niet goed. Veiligheid voor reizigers en medewerkers staat bij HTM voorop. Daarom is de halte Centraal Station in de Rijnstraat vanaf 15 december nog niet in gebruik.
En dat lijkt me een understatement, eea is gewoon totaal niet af:

Afbeelding

Overigens typisch dat de halte hier op straat min of meer gelijk wordt aan die boven: de sporen in beide richtingen splitsen in twee, waarbij iedere richting een halte aan de rechterkant en een halte aan de linkerkant heeft (nouja, die aan de linkerkant zijn er nog niet). Dus tot de nieuwe trams met deuren aan beide kanten rijden moeten de GTLs één voor één halteren. Ik zat te denken dat dat best lastig kan worden met vier lijnen in de spits, maar op de tijdelijke halte om de hoek heeft dit het afgelopen jaar blijkbaar ook gewerkt...

Oh, bijna vergeten: 9 rijdt ook nog niet langs het Zuiderpark, hoewel het spoor op het stukje Melis Stokelaan vanaf daar naar de Fruitweg er wel goed bijligt, zij het wat modderig.
Laatst gewijzigd door iljitsch op zo 15 dec 2013, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Op https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzi ... t-2014-(1) staat:
HTM heeft de afgelopen week meerdere testritten gereden. Onder andere de verkeersregelinstallatie en de voetgangerslichten werken nog niet goed. Veiligheid voor reizigers en medewerkers staat bij HTM voorop. Daarom is de halte Centraal Station in de Rijnstraat vanaf 15 december nog niet in gebruik.
En dat lijkt me een understatement, eea is gewoon totaal niet af.
Ik zag gisteren al de puinhoop rond de tramhaltes en vroeg me al af of de halte vandaag open zou moeten gaan. Typisch, maandenlang is er niets gebeurd (terwijl de halte toch dicht was) en dan is het nu allemaal niet op tijd af. Beetje jammer, tijd was er genoeg :')
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Gisteren waren de HTM-mensen van het infopunt van Den Haag CS ook erg sceptisch: Dat gaat ze nooit lukken om dat binnen een week af te krijgen!!

Die nieuwe lijnenkaart is ook onduidelijk! Als toerist zou je bijvoorbeeld naar het Vredespaleis willen. Je kunt niet eens zien waar de lijnen lopen en door welke wijk! Je kunt niet zien welke tram/bus je moet nemen om in jouw wijk te komen! Wel redelijk dat deze nu gratis is... :p
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door htm_tram »

Vandaag 2 trams ontspoord, 1 bij de bosbrug en 1 in de TTHS, maar we weten niet waar het aan ligt... (A) :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Anne »

En hier wat plaatjes op de onovertroffen site voor Haagse trams.

Bosbrug
tramtunnel HS
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

En die dag ook nog een aanrijding tussen tram en voetganger toen de tram een remise uit reed. Was een pechdag voor HTM.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten