Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door DrechtBlub »

Ik ben het in die zin eens met de visie van EBS, Flexvervoer werkt vaak niet en trekt gebruik van lijnen (Behalve of texel, wat opzich logisch is) snel onderuit naar een paar per maand, dat zien we vooral van/naar de kleinere kernen in Noord Holland. - Al vind ik wél dat er een stap voor moet zitten, daarmee, om te voorkomen dat er verstoting is door het gebrek aan flexvervoer.

Basisverbinding (Minimaal 1*Uur ma-zat en begin van de avond (tot rond 20:30) > Interessant Frequent Rijden
Ik blub in het Drecht.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Roeland »

DrechtBlub schreef:Ik ben het in die zin eens met de visie van EBS, Flexvervoer werkt vaak niet en trekt gebruik van lijnen (Behalve of texel, wat opzich logisch is) snel onderuit naar een paar per maand, dat zien we vooral van/naar de kleinere kernen in Noord Holland
Deels mee eens. Wanneer er in een plaats of gebied voldoende inwoners zijn, dan is een vaste bus (minimaal ieder halfuur, die bij voorkeur goed aansluit op de trein) wenselijk, en moet je liever niet met flex-concepten aankomen.
En dan liefst ook een bus die 's avonds nog een redelijke frequentie rijdt. Liever een paar snelle hoogfrequente buslijnen (en dan wat verder lopen naar de halte) dan een spaghetti van langzame laagfrequente slingerlijntjes. In bijv. het Westland hebben ze dat ook al redelijk voor elkaar, vind ik.

Maar op de rustige delen van het platteland heb je gewoon niet genoeg vervoersvraag voor een vaste bus. Misschien hooguit een paar spits- of scholierenritten, maar daarbuiten krijg je die bus echt niet (half)vol. Dan is een flex-concept toch de minst slechte oplossing, als je de keus hebt tussen geen bus of een belbus.
Zeker een intelligente flex-vorm kan dan best goed functioneren (bijv. in Noord-Holland op een station als Hoorn of Schagen: 's avonds een "vaste belbus" die standaard, in aansluiting op de trein uit Amsterdam, rijdt voor (a) iedereen die op het station instapt met als bestemming 1 van de 20 dorpen binnen 10 km (b) iedereen die in die dorpen gebeld heeft om op die belbus te kunnen instappen).
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door DrechtBlub »

Tot nu toe zien we flinke verschrompeling van gebruik met de meeste Flex systemen. (Nachtvlinder achtige concepten kunnen in sommige plekken idd. werken ja.) (En dit ging niet op Voor helmond waar juist een hele andere demografie er nu gebruik van maakt en zowat alle oude reizigers in de kou staan) Dat is nu alleen maar goedkoper dan een normale bus omdat je zo veel minder reizigers hebt met het flex systeem in verhouding. Mensen kiezen gewoon constant Gewone bus over belbus, en als het belbus of flex is vaak gewoon niet. Zoals ik al zei, ik vind eigenlijk dat alle kernen met meer dan 200-500 inwoners (behalve als ze echt idioot onbereikbaar zijn per weg of connecties) gewoon ma-zat 1*Uur minimaal van ochtend tot ~20:30 een bus moet hebben, het kost ongeveer even veel of iets meer in veel gevallen dan flex, maar zelfs als de bussen half leeg rijden maak je er veel meer reizigers blij mee. Daarbuiten is OV een voorziening voor iedereen, niet alleen voor de mensen in grootstedelijk gebied en op drukke lijnen, dus moet het ook goed bereikbaar blijven als basis.
Ik blub in het Drecht.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... c5605ea898
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 07e52827ea

Ik weet niet hoe lang dit al zo is maar in ieder geval gisteren en vandaag reed op lijn 53 dit taxibusje i.p.v. de gebruikelijke.

Edit: geen idee meer hoe ik foto's zelf in kan voegen, [img] werkt niet dus ik doe het maar met linkjes.
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door WSM »

Dat is de 1149, die rijdt soms op lijn 53 en is ook wel eens te zien in Delft als aflosbus.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

En weer wat EBS-leesvoer te vinden op https://www.ovmagazine.nl/2018/07/met-h ... -uit-1549/

maandag 16 juli 2018
Met Haaglanden slaat EBS de vleugels uit
door Maurits van den Toorn in rubriek binnenland
1 reactie
Vervoerbedrijf EBS heeft, met het binnenslepen van de concessie Haaglanden Streek vorige week, zijn derde concessie in Nederland binnengehaald. En zo lijkt het bedrijf een wederopstanding door te maken.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Etienne »

Etienne schreef:Oké, dit is niet meteen de meest betrouwbare website, maar dit las ik vanochtend via OVinBoskoop. :')

Metropoolregio gooit mensenrechten onder de bus
Busbedrijf EBS dat op de zwarte lijst van de VN staat gaat opereren in de Metropoolregio. Hoe komt zo’n radicaal besluit tot stand? En waar blijft het ‘Doe effe normaal!’ van premier Rutte?

[knip]
En onder dezelfde noemer is ook Groenlinks in Zoetermeer gaan miepen. :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door dylanwild94 »

Tja NIDA heeft natuurlijk ook vragen gesteld over de gunning van EBS. Ben benieuwd wanneer DENK er landelijke mee aan de slag gaat.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Visgraatmodel »

koekje schreef:Afbeelding
Ik vind het best stylish. Kom maar door.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Visgraatmodel »

Mierenneukerij: ik zie nu pas dat de grijze baan echt grijs is, in fel zonlicht ziet het eruit als RET-smaragd-groen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

Op de Laan van NOI ging het vanochtend niet helemaal goed bij tram 53.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door diederickx »

Lijn 53?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

Het stadsgedeelte van tram 3, die vanwege werkzaamheden is geknipt.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door diederickx »

Ach zo. Dat er werkzaamheden waren had ik wel op de site van de HTM gezien, maar daar werd geen lijnnummer 53 bij vermeld.

Voorts rijdt volgens diezelfde site de stadszijde van lijn 3 en 4 (53 en 54 blijkbaar) tijdens de werkzaamheden tot CS. Was dat een vergissing, of is die tekst net vanochtend aangepast wegens het ongeval?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

In de communicatie naar reizigers is Den Haag Centraal als eindpunt neergezet, in de praktijk rijden alle RandstadRail wagens door naar Laan van NOI. Waarschijnlijk omdat de capaciteit om te keren op centraal te beperkt is. Op Twitter is hier ook al commentaar op geweest.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 aug 2018, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door diederickx »

Dank.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Op centraal heb je maar één tailtrackje, op Laan van NOI twee sporen. Dat laatste lijkt toch wat ruimer.
Overigens kan ik überhaupt geen dienstregeling vinden van het gedeelte van tram 3 en 4 tussen Loosduinen/De Uithof en CS. Bij lijn 3 en 4 zijn alleen tijden van Forepark naar Zoetermeer te zien en 53 en 54 kent de site niet. Overigens ook handig dat er een omreisadvies per trein naar Zoetermeer wordt gegeven terwijl die trein het grootste deel van de werkzaamheden niet eens rijdt :? (al wordt dat wel weer netjes vermeldt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

Overigens communiceert RET zojuist op Twitter dat de werkzaamheden een dag zullen uitlopen, dus ook morgen nog bussen tussen Leidschenveen en Den Haag Centraal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Hmm, op de HTM site stond gisteren al dat er tot en met 7 augustus werkzaamheden waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
maxx
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 16:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door maxx »

Op de htm site stond vanaf het begin al dat de werkzaamheden t/m 7-8 waren.
Maar misschien dat de RET niet helemaal goed heeft opgelet tijdens de vergaderingen... :N
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door mb90 »

Hier staat toch echt dat het uitloopt naar woensdag, net als de HTM dus...:
https://twitter.com/RETRotterdam/status ... 07968?s=20
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Maar DPdelft schreef wat anders, namelijk uitloop dus ook dinsdag nog bussen. Dat er morgen verbust werd was echter al vooraf gepland.
Dat is waar ik op reageerde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

Ik dat mijn tekst inderdaad niet volledig juist was. De uitloop wel maar dat ging uiteraard over woensdag in plaats van dinsdag. Excuses voor de verwarring.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Bemined »

maxx schreef:Op de htm site stond vanaf het begin al dat de werkzaamheden t/m 7-8 waren.
Maar misschien dat de RET niet helemaal goed heeft opgelet tijdens de vergaderingen... :N
Totale onzin. HTM heeft vanmiddag met spoed een update uitgebracht voor de reisinformatie met daarin de aangepaste dienstregeling van woensdag, de meeste reisplanners hebben die update nog niet eens binnengehaald en tonen nog gewoon doorgaande ritten van zowel HTM als RET.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Geen onzin, in het bericht op HTM.nl stond in ieder geval gisteren al "t/m 7 augustus" bij deze werkzaamheden.
Ook maxx reageert op het eerdere bericht waarin stond dat er ook dinsdag nog verbust werd. Woensdag is het echter de 8e.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten