Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik doelde op de totaal misplaatste suggestie dat een van de vervoersbedrijven niet goed heeft zitten opletten tijdens een vergadering. Dergelijke opmerkingen slaan nergens op en horen hier niet thuis.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Nou, nou... alsof er hier de hele dag gefundeerd wordt gediscussieerd.
Je zou het anders kunnen verwoorden: ik zou het waarderen als men zich op feiten baseert (komt een stuk vriendelijker over)
Je zou het anders kunnen verwoorden: ik zou het waarderen als men zich op feiten baseert (komt een stuk vriendelijker over)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Dat was niet helemaal serieus bedoeld.Bemined schreef:Ik doelde op de totaal misplaatste suggestie dat een van de vervoersbedrijven niet goed heeft zitten opletten tijdens een vergadering. Dergelijke opmerkingen slaan nergens op en horen hier niet thuis.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Lekker, popcorn. Even on-topic: een collega vertelde me dat het pendelsysteem goed werkt bij HTM. De trein vormt dan morgen en woensdag een alternatief.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
De pendelbussen werken inderdaad goed, ze zitten over het algemeen redelijk vol.waldo79 schreef: een collega vertelde me dat het pendelsysteem goed werkt bij HTM.
Wel is de rijtijd van lijn 33 veel te ruim: 23 minuten volgens dienstregeling, praktijk is 10-12 minuten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Een aantal tramlijnen staan op de nominatielijst om buslijnen te worden:
https://www.ovpro.nl/tram/2018/08/14/ob ... ramlijnen/
https://www.ovpro.nl/tram/2018/08/14/ob ... ramlijnen/
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Het is wel fijn dat zowel de MRDH als de MRDH de verschillende scenario's onder de loep nemen samen met de gemeente.
“We willen de stad leefbaar houden en de verwachte reizigersgroei accommoderen”, aldus MRDH-woordvoerder Dorine Dijs. “Daarom wordt nu bekeken of we tramlijnen of delen van tramlijnen waar weinig reizigers gebruik van maken, kunnen vervangen door busvervoer.” Het is overigens nog niet zeker of deze tramlijnen echt zullen verdwijnen – het is een van de scenario’s die de gemeente Den Haag, de MRDH en de MRDH onder de loep neemt..
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Toch te kostbaar en lastig om alle tramlijnen om te bouwen voor marginaal bredere trams? (A)Frank93 schreef:Een aantal tramlijnen staan op de nominatielijst om buslijnen te worden:
https://www.ovpro.nl/tram/2018/08/14/ob ... ramlijnen/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Zijn er geen smallere trams te koop?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Bijna altijd zijn er wel wat aanpassingen nodig om met een lagevloerstram te gaan rijden, maar smaller dan 2,65 meter zoals nu door HTM is besteld kan zeker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
De Haagse Avenio is geen 2,65 meter breed maar heeft een afwijkende breedte van 2,55 meter.Suus schreef:Bijna altijd zijn er wel wat aanpassingen nodig om met een lagevloerstram te gaan rijden, maar smaller dan 2,65 meter zoals nu door HTM is besteld kan zeker.
https://www.siemens.com/press/pool/de/f ... enio-e.pdf
Natuurlijk wel, de Avenio is standaard in 2,3, 2,4 en 2,65 meter breed te bestellen bij Siemens. En voor HTM is dus ook de uitzondering van 2,55 meter breed gemaakt. Ze willen in Den Haag gewoon per se dat bredere materieel hebben. Van wat ik heb gelezen zijn (delen van) de trajecten van tram 6, 12 en 16 erg lastig geschikt te maken en komt er een aardig prijskaartje om de hoek kijken. Lijkt me dus niet geheel toevallig dat ze juist die lijnen willen verbussen.Wubbo schreef:Zijn er geen smallere trams te koop?
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom ze in Den Haag miljoenen investeren om trajecten geschikt te maken voor dit iets bredere materieel. Als je naar zo'n factsheet kijkt van Siemens zit er qua capaciteit al relatief weinig verschil tussen 2,4 meter en 2,65 meter breed. Laat staan 2,4 meter en 2,55 meter breed. Bredere trams lijken mij interessant op het moment dat bestaande infrastructuur daar al voor geschikt is of als je een nieuw netwerk aanlegt, maar niet echt de moeite waard voor grote bestaande netwerken zoals in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ook is het ironisch om te zien dat het tramnetwerk van Den Haag grotendeels nog op eenrichtingtrams is gebaseerd en met tweerichtingtrams gewoon de keerlussen gebruiken om te keren. Terwijl ik zoiets heb van: Als je een tweerichtingtram kiest dan verlies je veel zitplaatsen doordat er aan beide zijden deuren aanwezig zijn. Tevens vind ik de Haagse Avenio's net te smal om 4 zitplaatsen naast elkaar te hebben waardoor je krap tegen je mede passagiers aan zit. Dit geeft de tram een krappe indruk als je zit. De algehele inrichting vind ik meer een capaciteitsmonster dan comfortabele tram.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Tja en de gangpaden worden erg smal.
Maar dat grapje van tweerichtingstrams op een netwerk dat grotendeels voor eenrichtingstrams geschikt is gaan ze in Amsterdam dus ook uithalen. :')
Maar dat grapje van tweerichtingstrams op een netwerk dat grotendeels voor eenrichtingstrams geschikt is gaan ze in Amsterdam dus ook uithalen. :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Overigens is bijvoorbeeld eindpunt Nootdorp Centrum niet meer geschikt voor eenrichtingswagens. Leverde afgelopen week weer driehoekende trams van lijn 1 op in Nootdorp.
In de plannen van lijn 19 stond in de TU wijk ook een keerlus, maar vermoed dat daar een keerspoor ook zou voldoen.
In de plannen van lijn 19 stond in de TU wijk ook een keerlus, maar vermoed dat daar een keerspoor ook zou voldoen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik ben zelf ook niet zo'n fan van tweerichtingtrams, maar ze zijn wel een stuk flexibeler in te zetten.n-evo schreef:Tja en de gangpaden worden erg smal.
Maar dat grapje van tweerichtingstrams op een netwerk dat grotendeels voor eenrichtingstrams geschikt is gaan ze in Amsterdam dus ook uithalen. :')
En als je ooit het netwerk wilt aanpassen, is het nuttiger om eerst de trams te hebben en dan pas de eindpunten aan te passen in plaats van andersom.
In Antwerpen heeft men nu een aantal tweerichting PCC's uit Gent gehaald omdat bij Schijnpoort een overloopwissel wordt geplaatst. Het alternatief is dat lijn 12 gedurende lange tijd compleet wordt opgeheven.....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
In het geval van Amsterdam zit je echter met de conducteur waar ze niet van af willen. Een tweerichtingstram zit dat concept aardig in de weg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Voor een lopende conducteur maakt het niet uit of het een een- of tweerichtingtram is.
En mochten ze toch per se dat hokje willen hebben, is zelfs dat mogelijk, maar dat betekent dat een kant van de tram een deur minder heeft.
En mochten ze toch per se dat hokje willen hebben, is zelfs dat mogelijk, maar dat betekent dat een kant van de tram een deur minder heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Een lopende conducteur zoals in Rotterdam is het in Amsterdam veel te druk voor in de trams. Zoiets werkt alleen als een conducteur zich relatief makkelijk vrij kan bewegen over het gangpad. Als dat een aardige portie van de dag en traject niet mogelijk is heeft het geen toegevoegde waarde.
Een conducteurscabine in een tweerichtingstram werkt om de reden die je aangeeft niet, want passagiers moeten altijd kunnen instappen bij de conducteur. Niet alleen als de halte toevallig aan de goede kant zit. ;) Ik denk ook niet dat je in een 15G nog een deur kan missen.
We gaan beetje off-topic ben ik bang. :o
Een conducteurscabine in een tweerichtingstram werkt om de reden die je aangeeft niet, want passagiers moeten altijd kunnen instappen bij de conducteur. Niet alleen als de halte toevallig aan de goede kant zit. ;) Ik denk ook niet dat je in een 15G nog een deur kan missen.
We gaan beetje off-topic ben ik bang. :o
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 19 aug 2018, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Alsof trams in Rotterdam nooit druk zijn? Lopende conducteurs gaat altijd. En het levert zeeën aan ruimte op, zeker sinds de komst van die vliegende schotels die voor balie moeten doorgaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ook in drukte kun je vragen er langs te komen. Daarnaast is er 0 barrièrewerking bij de lopende conducteurs.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik schrijf dan ook nergens dat trams in Rotterdam nooit druk zijn.Suus schreef:Alsof trams in Rotterdam nooit druk zijn?
Niet als je je amper door de tram kan voortbewegen. Dat is geen werkbare situatie voor zo'n persoon. Ik moet direct terugdenken aan m'n treinritjes Haarlem > Amsterdam in de spits. Het gebrek aan controle was opvallend als we weer als haringen in een ton stonden. Blijkbaar gaat het dus niet altijd.Suus schreef:Lopende conducteurs gaat altijd.
De barrièrewerking zit 'm in de hoeveelheid mensen in de tram die vrijwel niet opzij kúnnen vanwege de drukte. Een uniform verandert daar niks aan. Ik denk niet dat zo'n persoon het volhoudt om zich een aardige portie van de dag door mensenmassa's heen te wringen of dat het door reizigers als klantvriendelijk wordt ervaren.Jef400 schreef:Ook in drukte kun je vragen er langs te komen. Daarnaast is er 0 barrièrewerking bij de lopende conducteurs.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
En connexxion gaat één van de weinige dingen doen waar ze wel goed in zijn: bezwaar maken tegen de gunning haaglanden aan EBS.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Het staat op het Transdev Intranet. Volgens Connexxion zijn er fouten gemaakt tijdens de beoordeling waardoor hun bieding te laag is beoordeeld.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten