Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
iljitsch schreef:
Wat is dan precies die RR-uitwijkroute? Ik kan me voorstellen dat het stuk tussen Loosduinseweg en HS aanpassen niet zo'n probleem is, oorspronkelijk was lijn 11 (min of meer) een spoorlijn. Maar als die randstadrailers bij HS aankomen, wat dan? Verder via de route van 15 tot ze bij 19 uitkomen?
De uitwijkroutes lopen vanaf HS verder via Zieken-Spui-Kalvermarkt naar CS en als tweede de route door het centrum via de Grote Kerk. zie dit stuk en het kaartje daar in
iljitsch schreef:Zie je wel, ze kunnen het niet laten en verpesten de zooi: aan de loop van de sporen te zien rijden de trams straks door tot voorbij de ingang van het station. Dit betekent dus aanzienlijk verder lopen. Ook is de capaciteit zo kleiner voor bestaande trams waar je alleen rechts deuren hebt.
Haltes komen gespiegeld te liggen en loopafstand zal een tramlengte meer zijn; is dus beperkt verder als je uit de hoofdingang komt. Vanuit de tunnel/fietspad maakt het niet uit want de halte naar tramtunnel/Parallelweg ligt dan veel dichter bij en die richting Centrum wat verder.
Voordeel is dat alle trams nu vanaf twee perrons vertrekken en de halte op de Stationsweg (11-12) vervalt. Wat je noemt voor de GTL's is een tijdelijk nadeel want 11 komt al als eerste met de nieuwe trams en dan volgen 9 en 17. Mogelijk kan er tijdelijk nog een noodperron komen.
Waar wel aandacht voor moet zijn is dat nu de trams vanuit de tramtunnel HS en vanaf de flyover over die tunnel moeten samenvoegen na een bocht en daar waar ook de fiets/voetgangers oversteek is van/naar de tunnel onder HS.
De afgelopen dagen hoor ik regelmatig "vergeet niet uit te checken met uw OV-chipkaart" als lijn 12 langsrijdt terwijl ik gewoon binnen zit, aan de andere kant van het huis zelfs.
Hebben ze het volume van die mededeling ineens op knetterhard staan of ook maar op de buitenluidsprekers gezet ofzo?
Een tijd terug heeft de HTM een tijde proef gereden met éénbenige stroomafnemers op enkele trams. Uiteindelijk waren er een aantal die dat hadden, maar die hebben na afloop een behoorlijke tijd met de stroomafnemer omhoog gereden. Die stroomafnemer is wel gewoon tweebenig. Laat ik nu net in de afgelopen week tot twee keer toe trams zijn tegengekomen met een eenbenige stroomafnemer omhoog. Zijn ze nu opnieuw bezig met deze proef of is dit nu gewoon definitief?
Overigens wel een beetje een raar gezicht zo'n GTL met een eenbenige stroomafnemer.
Op dit moment zijn ze bezig om alle GTL8-II's (3101-3147) te voorzien van de eenbenige stroomafnemer. De GTL8-I's 3047 en 3048 hadden in 2011 op proef een soortgelijke stroomafnemer gekregen, maar na loop van tijd is deze buiten gebruik gesteld waarbij er met de achterste stroomafnemer werd gereden. De 3047 staat na een ontsporing eind vorig jaar buiten dienst en van de 3048 is onlangs de proefstroomafnemer verwijderd en heeft weer een oorspronkelijk exemplaar gekregen waarbij gelijk zijn achterste stroomafnemer is verwijderd.
Persoonlijk vind ik het type stroomafnemer erg fraai, vooral dat hij "verkeerdom" geplaatst is, het oude type ziet er naar mijn mening erg antiek uit en maakt de GTL8 er niet fraaier op. In combinatie met de botsneus zijn de GTL8-II's optisch wel erg veranderd in vergelijking met anderhalf jaar geleden.
Vanmiddag kwam 2 trams tegen met de al genoemde nieuwe eenbenige stroomafnemer. Het is een heel ander gezicht dan de gebruikelijke stroomafnemer, maar of het nu mooier is weet ik niet.
Eerst de 3106 op de Prinsegracht als lijn 11 naar Scheveningen:
En later de 3110 op de Zieken als lijn 12 naar Station HS:
Kijk maar in duitsland, bijv Berlijn. Oude Tatra's met 1-benige pantograaf. Kan dus prima en is ff wennen. Vraag me wel af waarom de panto's omgekeerd erop zitten. Of eigenlijk wat voor voordelen dat heeft.
Het viel ff op dat ik in 5 min een aantal topics achter mekaar heb gelezen en allemaal hadden reacties van jou die negatief waren. Puur daarop mijn reactie gebaseerd. (En dat het waarschijnlijk gewoon wennen is wat betreft die pantografen).
hauptbahnhof schreef:Het viel ff op dat ik in 5 min een aantal topics achter mekaar heb gelezen en allemaal hadden reacties van jou die negatief waren. Puur daarop mijn reactie gebaseerd. (En dat het waarschijnlijk gewoon wennen is wat betreft die pantografen).
Dat was meer toeval dat het een paar achter elkaar negatief was.
Ardan schreef:Hmm, ik vind het ook wennen, maar dat komt vooral omdat-ie voor mijn gevoel verkeerdom erop zit
Nou je het zecht hij zit inderdaad andersandersom....
Gekko123 schreef:Overigens wel een beetje een raar gezicht zo'n GTL met een eenbenige stroomafnemer.
Geeft me een beetje een bidsprinkhaan-idee. De oude meer een wasdroogrek.
Je zou denken dat als ze dan nieuwe pantografen op die oude trams zetten, ze dezelfde zouden gebruiken als voor de RegioCitadissen. Maar zo te zien is dat niet het geval.
Eens even kijken wat er in de loop der jaren allemaal gewijzigd is aan de GTLs:
Spiegels vervangen door camera's en de airco in de bestuurderscabine. Ook de vloerbedekking is vernieuwd en inderdaad is de kleur van de bankjes veranderd in rood (was blauw). De deuren aan de binnenkant zijn onlangs ook in donkerbruin geschilderd (waren tot op heden altijd nog geel).
Er is een verschil tussen de uitvoering bij aflevering van de serie 3000 (GTL8I) en 30110 (GTL8II).
Zo zijn de 3100-en afgeleverd met zwenkzwaaideuren. Bij de 3000-en zijn eerst de vouwdeuren bij de bestuurder vervangen door zwenkzwaaideuren en later de overige deuren door "schuifdeuren".
Maar lees ook Dossier GTL. Is helaas niet voor de laatste jaren bijgewerkt.
de 3048 rijdt weer met zijn voorstel beugel op en dat is niet meer de testbeugel maar de normale beugel. De achterste hebben ze er van af gehaald. De testbeugels die de 3047 en 3048 op hadden waren niet echt een succes.
Ivm. de slijtage problematiek rijden er weer vaste trams per lijn. Uitgezocht op draaisteltype en of gereviseerde draaistel. Verwachting is om eind 2014 niet meer met B3 draaistellen te rijden. met uizondering van PCC 1022 en volgens mij de pekeltrams.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112... Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Die slijtage kan ik me wat bij voorstellen, bij sommige wissels, bijvoorbeeld op het buitenhof, knerst en ratelt het aan alle kanten. Dat kan nooit goed zijn.
Overigens las ik dat GTLs geacht worden twee stroomafnemers te hebben, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat wel eens gezien heb, en ik kan mooi het dak van langsrijdende trams bekijken hier.
In 2012 zijn de achterste stroomafnemers van alle GTL's verwijderd. Enkel de 3047 en 3048 hebben deze nog een tijd gehad en bij de pekeltrams zijn ze teruggeplaatst. Er is zelfs een periode geweest waarin er vast met de voorste of achterste stroomafnemer werd gereden, dit om slijtage gelijk te trekken.