Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Anne »

iljitsch schreef: Wat is dan precies die RR-uitwijkroute? Ik kan me voorstellen dat het stuk tussen Loosduinseweg en HS aanpassen niet zo'n probleem is, oorspronkelijk was lijn 11 (min of meer) een spoorlijn. Maar als die randstadrailers bij HS aankomen, wat dan? Verder via de route van 15 tot ze bij 19 uitkomen?
De uitwijkroutes lopen vanaf HS verder via Zieken-Spui-Kalvermarkt naar CS en als tweede de route door het centrum via de Grote Kerk.
zie dit stuk en het kaartje daar in
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Anne »

iljitsch schreef:Zie je wel, ze kunnen het niet laten en verpesten de zooi: aan de loop van de sporen te zien rijden de trams straks door tot voorbij de ingang van het station. Dit betekent dus aanzienlijk verder lopen. Ook is de capaciteit zo kleiner voor bestaande trams waar je alleen rechts deuren hebt.

Haltes komen gespiegeld te liggen en loopafstand zal een tramlengte meer zijn; is dus beperkt verder als je uit de hoofdingang komt. Vanuit de tunnel/fietspad maakt het niet uit want de halte naar tramtunnel/Parallelweg ligt dan veel dichter bij en die richting Centrum wat verder.

Voordeel is dat alle trams nu vanaf twee perrons vertrekken en de halte op de Stationsweg (11-12) vervalt. Wat je noemt voor de GTL's is een tijdelijk nadeel want 11 komt al als eerste met de nieuwe trams en dan volgen 9 en 17. Mogelijk kan er tijdelijk nog een noodperron komen.

Waar wel aandacht voor moet zijn is dat nu de trams vanuit de tramtunnel HS en vanaf de flyover over die tunnel moeten samenvoegen na een bocht en daar waar ook de fiets/voetgangers oversteek is van/naar de tunnel onder HS.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

De afgelopen dagen hoor ik regelmatig "vergeet niet uit te checken met uw OV-chipkaart" als lijn 12 langsrijdt terwijl ik gewoon binnen zit, aan de andere kant van het huis zelfs.

Hebben ze het volume van die mededeling ineens op knetterhard staan of ook maar op de buitenluidsprekers gezet ofzo?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Gekko123 »

Een tijd terug heeft de HTM een tijde proef gereden met éénbenige stroomafnemers op enkele trams. Uiteindelijk waren er een aantal die dat hadden, maar die hebben na afloop een behoorlijke tijd met de stroomafnemer omhoog gereden. Die stroomafnemer is wel gewoon tweebenig. Laat ik nu net in de afgelopen week tot twee keer toe trams zijn tegengekomen met een eenbenige stroomafnemer omhoog. Zijn ze nu opnieuw bezig met deze proef of is dit nu gewoon definitief?

Overigens wel een beetje een raar gezicht zo'n GTL met een eenbenige stroomafnemer.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door FLJ »

Op dit moment zijn ze bezig om alle GTL8-II's (3101-3147) te voorzien van de eenbenige stroomafnemer. De GTL8-I's 3047 en 3048 hadden in 2011 op proef een soortgelijke stroomafnemer gekregen, maar na loop van tijd is deze buiten gebruik gesteld waarbij er met de achterste stroomafnemer werd gereden. De 3047 staat na een ontsporing eind vorig jaar buiten dienst en van de 3048 is onlangs de proefstroomafnemer verwijderd en heeft weer een oorspronkelijk exemplaar gekregen waarbij gelijk zijn achterste stroomafnemer is verwijderd.

Persoonlijk vind ik het type stroomafnemer erg fraai, vooral dat hij "verkeerdom" geplaatst is, het oude type ziet er naar mijn mening erg antiek uit en maakt de GTL8 er niet fraaier op. In combinatie met de botsneus zijn de GTL8-II's optisch wel erg veranderd in vergelijking met anderhalf jaar geleden.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Anne »

Ik zag vandaag in de RR-trams dat er een nieuwe routestrip is voor de lijnen 2, 3, 4 en 19.
Is nu een schematisch netkaartje.

Afbeelding
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door DrechtBlub »

avl schreef:Ik zag vandaag in de RR-trams dat er een nieuwe routestrip is voor de lijnen 2, 3, 4 en 19.
Is nu een schematisch netkaartje.

Afbeelding
Dat kaartje had beter gekunt, dit is beejte onduidelijk naar mijn mening, maar dat kan aan mij liggen :roll:
Ik blub in het Drecht.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door mb90 »

Vanmiddag kwam 2 trams tegen met de al genoemde nieuwe eenbenige stroomafnemer. Het is een heel ander gezicht dan de gebruikelijke stroomafnemer, maar of het nu mooier is weet ik niet.

Eerst de 3106 op de Prinsegracht als lijn 11 naar Scheveningen:
Afbeelding

En later de 3110 op de Zieken als lijn 12 naar Station HS:
Afbeelding
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door DrechtBlub »

IK vind dat de eenbenen niet bij het tramtype passen maar dat kan aan mij liggen.
Ik blub in het Drecht.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door hauptbahnhof »

Jeetje, een beetje positiever mag wel zeg.

Kijk maar in duitsland, bijv Berlijn. Oude Tatra's met 1-benige pantograaf. Kan dus prima en is ff wennen. Vraag me wel af waarom de panto's omgekeerd erop zitten. Of eigenlijk wat voor voordelen dat heeft.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door DrechtBlub »

Ik vind dat de eenbenige pantograven niet bij de gtl's passen, das mijn mening. Daar hoeft u het echt niet mee eens te zijn.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 04 mei 2014, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door hauptbahnhof »

Het viel ff op dat ik in 5 min een aantal topics achter mekaar heb gelezen en allemaal hadden reacties van jou die negatief waren. Puur daarop mijn reactie gebaseerd. (En dat het waarschijnlijk gewoon wennen is wat betreft die pantografen).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Ardan »

Hmm, ik vind het ook wennen, maar dat komt vooral omdat-ie voor mijn gevoel verkeerdom erop zit :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Anne »

Wat heet verkeerd om? Kijk maar eens naar de MIVB 7900. Daar staan ze ook zo op.
Voor mij dus geen vreemd gezicht.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door FLJ »

De reden dat ze "verkeerd om" staan is dat de aircokast in de weg zit.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door DrechtBlub »

hauptbahnhof schreef:Het viel ff op dat ik in 5 min een aantal topics achter mekaar heb gelezen en allemaal hadden reacties van jou die negatief waren. Puur daarop mijn reactie gebaseerd. (En dat het waarschijnlijk gewoon wennen is wat betreft die pantografen).
Dat was meer toeval dat het een paar achter elkaar negatief was.
Ardan schreef:Hmm, ik vind het ook wennen, maar dat komt vooral omdat-ie voor mijn gevoel verkeerdom erop zit :P
Nou je het zecht hij zit inderdaad andersandersom....
Ik blub in het Drecht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Gekko123 schreef:Overigens wel een beetje een raar gezicht zo'n GTL met een eenbenige stroomafnemer.
Afbeelding

Geeft me een beetje een bidsprinkhaan-idee. De oude meer een wasdroogrek.

Je zou denken dat als ze dan nieuwe pantografen op die oude trams zetten, ze dezelfde zouden gebruiken als voor de RegioCitadissen. Maar zo te zien is dat niet het geval.

Eens even kijken wat er in de loop der jaren allemaal gewijzigd is aan de GTLs:
  • Klapdeuren -> zwenkdeuren
  • Wit/blauw/geel -> beige/rood
  • Kleur bankjes?
  • Bagage/kinderwagenruimte
  • Camera's, schermen, halteafroep
  • Bestemmingsfilm -> digitaal
  • Stempelautomaten -> chipkaartlezers
  • Botsneus
  • Eénbenige pantograaf
Vergeet ik iets?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door FLJ »

Spiegels vervangen door camera's en de airco in de bestuurderscabine. Ook de vloerbedekking is vernieuwd en inderdaad is de kleur van de bankjes veranderd in rood (was blauw). De deuren aan de binnenkant zijn onlangs ook in donkerbruin geschilderd (waren tot op heden altijd nog geel).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Karl »

Toch alleen de 'nieuwe' (van PCC afstammende) GTL's waren blauw met wit/geel?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Suus »

Alleen de 3100-serie was blauw/geel, maar ook alleen de 3100-serie krijgt de eenbenige stroomafnemers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Anne »

Er is een verschil tussen de uitvoering bij aflevering van de serie 3000 (GTL8I) en 30110 (GTL8II).
Zo zijn de 3100-en afgeleverd met zwenkzwaaideuren. Bij de 3000-en zijn eerst de vouwdeuren bij de bestuurder vervangen door zwenkzwaaideuren en later de overige deuren door "schuifdeuren".

Maar lees ook Dossier GTL. Is helaas niet voor de laatste jaren bijgewerkt.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door dylanwild94 »

Maar de eenbenige pantograven zijn wel het dezelfde exemplaren als de regiocitadis Altands dat was wel het geval bij de 3047 en 3048.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door htm_tram »

de 3048 rijdt weer met zijn voorstel beugel op en dat is niet meer de testbeugel maar de normale beugel. De achterste hebben ze er van af gehaald. De testbeugels die de 3047 en 3048 op hadden waren niet echt een succes.

Ivm. de slijtage problematiek rijden er weer vaste trams per lijn. Uitgezocht op draaisteltype en of gereviseerde draaistel. Verwachting is om eind 2014 niet meer met B3 draaistellen te rijden. met uizondering van PCC 1022 en volgens mij de pekeltrams.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Die slijtage kan ik me wat bij voorstellen, bij sommige wissels, bijvoorbeeld op het buitenhof, knerst en ratelt het aan alle kanten. Dat kan nooit goed zijn.

Overigens las ik dat GTLs geacht worden twee stroomafnemers te hebben, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat wel eens gezien heb, en ik kan mooi het dak van langsrijdende trams bekijken hier.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door FLJ »

In 2012 zijn de achterste stroomafnemers van alle GTL's verwijderd. Enkel de 3047 en 3048 hebben deze nog een tijd gehad en bij de pekeltrams zijn ze teruggeplaatst. Er is zelfs een periode geweest waarin er vast met de voorste of achterste stroomafnemer werd gereden, dit om slijtage gelijk te trekken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten