Pagina 41 van 120

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: ma 04 sep 2017, 13:40
door Stadsbus
Al meerdere bussen gezien met een ''Wifi'' stickertje. Of er wifi ook inzit weet ik niet, ik zie het als de bussen langs me rijden terwijl ik fiets :).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: ma 04 sep 2017, 16:25
door Gekko123
Daar werkt (als het goed is) de wifi al. De komst van wifi in de bussen in Haaglanden was ook onderdeel van de afspraak bij het verlengen van de huidige concessie. Iets meer dan een week geleden is hier nog een bericht over geplaatst bij Omroep West (klik)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: ma 04 sep 2017, 17:15
door Stadsbus
Jaja, Ik weet het ook wel dat er wifi zou inkomen, maar meestal zie je dat niet zo snel al verschijnen :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: di 05 sep 2017, 23:31
door htm_tram
Als de 10 ex HTM bussen gaan rijden bij Connexxion is dat op de volgende ritten van maandag tot en met vrijdag. Natuurlijk geef ik geen garantie (A)

Lijn 30 -> Zoetermeer -> Naaldwijk

23:54

Lijn 43 -> Den Haag -> Leiden

06:00 06:58 07:20 07:48 08:50
09:26 09:56 11:56 12:26 15:23
15:53 16:53 17:23 17:57 19:31
20:01 21:01 21:31 22:31

Lijn 43 -> Leiden -> Den Haag

06:16 06:46 07:47 08:47 09:47
10:47 12:47 13:17 16:17 16:47
17:47 18:17 18:47 20:16 20:46
21:46 22:16 23:16

Lijn 44 -> Den Haag -> Wassenaar

06:11 07:13 07:35 08:35 10:41
11:11 11:41 12:11 12:41 13:11
13:41 14:38 16:09 17:39 18:41

Lijn 44 -> Wassenaar -> Den Haag

06:42 07:47 08:17 09:15 11:15
11:45 12:15 12:45 13:15 13:45
14:15 15:15 16:46 18:14 19:14

Lijn 45 -> Den Haag -> Leiden

05:57 06:42 07:16 07:31 07:46
08:31 09:52 10:07 10:37 11:22
11:52 13:22 13:52 14:07 15:18
15:33 16:03 17:18 17:33 17:49
19:38 20:13 21:46 22:46

Lijn 45 -> Leiden -> Den Haag

06:47 07:32 08:17 08:32.08:47
09:32 10:47 11:02 11:32 12:17
12:47 14:17 14:47 15:02 16:17
16:32 17:02 18:17 18:32 19:31
20:01 20:31 21:01 22:31 23:31

Lijn 46 -> Den Haag -> Voorschoten

06:27 06:57 08:56 09:26 10:26
10:56 11:56 12:26 13:26 13:56
14:26 15:56 16:26 17:26 17:56
18:53 21:02 21:32

Lijn 46 -> Voorschoten -> Den Haag

06:37 07:03 07:37 09:36 10:06
11:06 11:36 12:36 13:06 14:06
14:36 15:06 16:36 17:06 18:07
18:37 19:32 21:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 19:36
door Jelmer
de nieuwe/oude HTM-ers:

BZ-LV-21 HTM 1116, CXX 6766
BZ-LV-22 HTM 1117, CXX 6767
BZ-LV-23 HTM 1118, CXX 6768
BZ-LV-24 HTM 1119, CXX 6769
BZ-LV-25 HTM 1120, CXX 6770
BZ-NG-77 HTM 1130, CXX 6771
BZ-NG-79 HTM 1132, CXX 6772
BZ-NG-80 HTM 1133, CXX 6773
BZ-NG-81 HTM 1134, CXX 6774
BZ-NG-82 HTM 1135, CXX 6775

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 09:00
door Roeland
De MRDH is tegenwoordig opdrachtgever voor zowel de Haagse als de Rotterdamse concessies.
Ik vroeg mij af: zou het voor de samenhang binnen de vervoersgebieden niet logisch zijn, als lijn 170 en 173 (Zoetermeer - Berkel) in de toekomst niet meer in de RET-concessie, maar in Haaglanden-streek worden ondergebracht?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 09:19
door Suus
Vond ik ook, maar de RET heeft alles als onderhands gegunde thuismarkt toegewezen gekregen wat ze de vorige keer nog via een openbare aanbesteding heeft gewonnen. Er zijn best lijnen die naar andere concessies hadden gekund.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 11:41
door Zonnig
Ik denk sowieso dat de XX-concessie beter verdeeld kan worden onder de HTM & RET.
Er kan dan desgewenst een (her-)verdeling tussen HTM & RET plaatsvinden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 13:52
door Roeland
Zonnig schreef:Ik denk sowieso dat de XX-concessie beter verdeeld kan worden onder de HTM & RET.
Er kan dan desgewenst een (her-)verdeling tussen HTM & RET plaatsvinden.
Zou ik niet doen.
Het stadsvervoer (incl. voorsteden zoals Voorburg, Schiedam en Barendrecht) zou ik inderdaad lekker bij RET en HTM houden.
Maar waarschijnlijk kan een streekvervoerder (bij aanbesteden op prijs-kwaliteitsverhouding) meer vervoer en/of meer innovatie bieden.
Daarom zou ik zoveel mogelijk streeklijnen in de streek-concessie doen. Dus niet alleen het huidige Haaglanden-streek, maar ook enkele streeklijnen uit de RET-concessie die nu meer streek dan stad zijn. Bijv. lijn 170 en 173 (en misschien ook wel de 40 en 174?).
De stadslijnen rond Hoogvliet zou je kunnen voegen bij de concessie Voorne. En de Krimpense en Ridderkerkse lijnen zouden evt. ook vanuit de RET-concessie naar de Voorne-concessie kunnen gaan?

Dan houd je de onderhandse RET- en de HTM-concessie beperkt tot de stedelijke agglomeraties.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 19:22
door OV-Hobbyist
Ik zou dan eerder de Ridderkerkse lijnen bij Drechtsteden voegen en Krimpen bij Zuid Holland Noord.
Als ze die lijnen vanuit Voorne Putten gaan rijden krijg je eindeloze MAT-ritten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: do 14 sep 2017, 08:23
door Roeland
OV-Hobbyist schreef:Ik zou dan eerder de Ridderkerkse lijnen bij Drechtsteden voegen en Krimpen bij Zuid Holland Noord.
Als ze die lijnen vanuit Voorne Putten gaan rijden krijg je eindeloze MAT-ritten.
Ik heb natuurlijk niet gezegd dat je dan de Krimpense ritten vanuit de garage Hellevoetsluis zou moeten rijden :shock: .
De vervoerder op de Waddeneilanden is immers ook in staat om verschillende gebieden vanuit verschillende garages te rijden.
Het lijkt me organisatorisch lastiger om OV in MRDH-gemeenten via een provinciale concessie te laten rijden, dan dat de Voornse vervoerder ook een oostelijke garage gebruikt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: ma 18 sep 2017, 12:15
door Chauf21
Roeland schreef:De MRDH is tegenwoordig opdrachtgever voor zowel de Haagse als de Rotterdamse concessies.
Ik vroeg mij af: zou het voor de samenhang binnen de vervoersgebieden niet logisch zijn, als lijn 170 en 173 (Zoetermeer - Berkel) in de toekomst niet meer in de RET-concessie, maar in Haaglanden-streek worden ondergebracht?
Daar heb ik ook wel eens over gedacht, maar wat zou het voordeel voor de reiziger zijn als de lijn bij een andere concessie hoort? De lijnen 170 en 173 zijn in feite verlengstukken van de metro. Zou je dat opknippen, zit je weer met kaartjes die niet overal geldig zijn, wijzigingsmomenten die niet gelijk lopen, etc.
Roeland schreef:Het stadsvervoer (incl. voorsteden zoals Voorburg, Schiedam en Barendrecht) zou ik inderdaad lekker bij RET en HTM houden.
Maar waarschijnlijk kan een streekvervoerder (bij aanbesteden op prijs-kwaliteitsverhouding) meer vervoer en/of meer innovatie bieden.
Daarom zou ik zoveel mogelijk streeklijnen in de streek-concessie doen. Dus niet alleen het huidige Haaglanden-streek, maar ook enkele streeklijnen uit de RET-concessie die nu meer streek dan stad zijn. Bijv. lijn 170 en 173 (en misschien ook wel de 40 en 174?).
Welke innovatie mis je dan bij de lijnen 170 en 173? Beide lijnen rijden van 's ochtends 5.30 tot 's avonds na 24 uur, bijna net zo vaak als de metro.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 23 sep 2017, 11:57
door Stadsbus
De 6769 reed zojuist voorbij mijn huis (halte Voorburg, Hoeckvlietstraat). Op ovzoeker.nl zouden ook de 6767 en de 6771 in dienst moeten zijn op lijn 43 en 45. Wel kan ik me voorstellen dat er veel mensen zijn die aan de chauffeur gaan vragen of dit wel een Connexxion bus is, aangezien alleen de stickertjes anders zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 23 sep 2017, 13:24
door OmniLezer
Het feit dat HTM_tram zelfs de vertrektijden kan geven, vind ik heel knap en een overbodige luxe.
Waarom zijn die htm bussen naar Connexxion.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 23 sep 2017, 14:54
door Stadsbus
OmniLezer schreef:Waarom zijn die htm bussen naar Connexxion.
HTM had de bussen over, en Connexxion (Haaglanden) heeft ze overgenomen omdat ze minder kilometers hebben gemaakt, schoner zijn, en voor de passagiers hebben ze nog eens airco.

Ik heb hier nog een filmpje van de 3 bussen die vandaag rondjes reden.

En ben het nog vergeten te zeggen, dus bij deze,
Bedankt htm_tram & Jelmer voor de cijfertjes :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 21:53
door htm_tram
Graag gedaan Stadsbus. Ik zal als ik terug ben van vakantie nog even kijken naar de tijden van het weekend.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 08:13
door Daelea
Gisteren ook een ritje gemaakt met de nieuwe MAN's - wat mij en veel andere passagiers opviel was dat de bus van binnen totaal gestript is. Er zit HTM-bekleding op de stoeltjes, maar geen stickers van CXX in de bus (alleen bij de bestuurder), geen stickers op of bij het dak binnen in de bus, en, belangrijk, er is totaal geen visuele reisinformatie, alleen een omroep. Gaan er nog schermen ingebouwd worden toevallig? CXX Haaglanden was al niet echt een voorloper met de prachtige lichtkrant, maar dit is wel heel karig ...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 09:43
door Gekko123
Ga daar maar niet vanuit. Van de dieselbussen in Delft is er wel een scherm voor visuele informatie, maar die toont constant "Geen reisinformatie beschikbaar". En verder heeft van die dieselbussen de 8830 de laatste paar weken nogal last van een hardnekkig defect aan de lijnfilm, dus die rijdt met een geplastificeerd papiertje rond met het lijnnummer 61, omdat die in principe alleen op die lijn rijdt.

Verder gaan ze aannemelijk ook niet meer investeren in bussen die ze voor pakweg 2 jaar in gebruik zullen hebben. Want dan gaat immers alweer de nieuwe concessie in en zullen de huidige bussen allemaal aan de kant gaan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 09:46
door Daelea
Ik heb me hier altijd over verbaasd bij CXX Haaglanden... Vergeleken met de andere regio's is de reisinformatie nogal achterhaald, al een aantal jaar. Heeft dit soms te maken met zeer zwakke eisen aan de info in het PvE van toen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 09:57
door Gekko123
Ik denk eerder door een combinatie van de tand des tijds. Verder is dit ook al een concessie die al een behoorlijke tijd loopt (start in 2009) en in die tijd waren schermen met visuele reisinformatie nog niet echt gemeengoed te noemen. Volgens mij hadden ook de Amba's van de vorige concessie HWGO lichtkranten (Arriva was dat toen) en die begon in 2008.

Overigens is de reisinformatie op die lichtkranten wel verbeterd. In het begin werd alleen de eerstvolgende halte getoond. Later werd ook de huidige lijn met eindbestemming getoond op de bovenste lichtkrant en de eerstvolgende halte op de onderste lichtkrant.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 10:00
door Daelea
Klopt zeker, maar het valt me op dat in de meeste concessies er wel een update geweest is ondertussen, en dat Haaglanden steeds stilletjes overgeslagen is. Maar goed, binnenkort een nieuwe aanbesteding, nieuwe kansen :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 10:34
door Hendrik
Gekko123 schreef:Volgens mij hadden ook de Amba's van de vorige concessie HWGO lichtkranten (Arriva was dat toen) en die begon in 2008.
Dat klopt, maar ook toen waren schermen al gebruikelijker dan lichtkranten... Waarschijnlijk waren die lichtkranten gewoon goedkoper!

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 14:07
door Daniel
Dat moet haast wel ja, DAV had in 2007 al schermen bijvoorbeeld :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 15:08
door Stadsbus
Hendrik schreef:Waarschijnlijk waren die lichtkranten gewoon goedkoper!
Dat denk ik ook ja, CNG bussen zijn duurder in aanschaf dan diesel bussen, dus ze moesten ''bezuinigen'' op het interieur.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: za 30 sep 2017, 15:38
door Suus
Reisinformatie als lichtkrant was de minimale eis, net zoals airco niet verplicht was. Uiteindelijk won Veolia omdat ze de goedkoopste waren en dan krijg je niet meer dan gevraagd.

Met een lichtkrant is ook niets mis mits goed uitgevoerd. Het is alleen jammer dat het in Haaglanden wat rare eigenschappen heeft, zoals de lijnnummers met voorloopnullen.