Pagina 52 van 119

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 15:13
door Stadsbus
in tien jaar :|

Hier nog een artikel van Omroep West: https://www.omroepwest.nl/nieuws/366298 ... d-Den-Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 15:34
door flipje
Volgens OVPRO gaat EBS 93 hybride groengasbussen in zetten, welke in de loop van de concessie vervangen zullen worden door zero-emissie bussen. In Zoetermeer en Delft (vermoedelijk de stadsdiensten) wordt direct gestart met zero-emissie bussen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 15:35
door maxx
Jammer, persoonlijk had ik liever een van de andere twee gehad :(

Maar we gaan er het beste van maken

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 15:36
door maxx
flipje schreef:Volgens OVPRO gaat EBS 93 hybride groengasbussen in zetten, welke in de loop van de concessie vervangen zullen worden door zero-emissie bussen. In Zoetermeer en Delft (vermoedelijk de stadsdiensten) wordt direct gestart met zero-emissie bussen.
Ik ben beniewd of die wel onder de A13 doorkunnen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 15:42
door Lijn 45
Is de Citaro die op de foto bij OVpro te zien is een hint naar welke nieuwe bussen er komen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 15:42
door Suus
Het gaat echt niet goed bij Connexxion, juist hier had ik hun kansen nog wel aardig goed ingeschat.

Ik hoop dat EBS deze groeispurt goed afhandelt, anderzijds is de slechte start die Veolia in dit gebied maakte amper te overtreffen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 15:46
door flipje
Mwah alles in Noord-Holland heeft CXX kunnen behouden en morgen volgt de uitslag van de GD concessie nog :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 16:28
door Meltrain
Blijkbaar weet EBS goed te leveren wat de MRDH wil, want EBS heeft beide (openbare) aanbestedingen gewonnen.
Ik ben benieuwd hoe het wagenpark en netwerk eruit komt te zien en hoop dat het geen problemen oplevert dat EBS in iets meer dan een half jaar tijd in twee geheel nieuwe gebieden gaat rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 16:33
door Stadsbus
Lijn 45 schreef:Is de Citaro die op de foto bij OVpro te zien is een hint naar welke nieuwe bussen er komen?
Er was een paar maanden geleden een grijze NGT Citaro bij EBS, 1 + 1 = 2?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 17:33
door katvis
Nu EBS in Haaglanden gaat rijden, kan dit consequenties hebben voor de plannen die er waren om Cxx lijn 33 in te korten?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 17:43
door Meltrain
Je bedoelt de reeds vastgestelde inkorting van lijn 33 's avonds en op zondag?
Die gaat er sowieso komen, omdat die deel uitmaakt van het vervoerplan 2018. Mogelijk maat EBS dat weer ongedaan, maar daar is nog niks over bekend.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 17:47
door regenmaker
EBS doet leuk mee de laatste tijd. Al hoop ik niet dat men zoals in Waterland veel te goedkoop heeft ingeschreven. De tijd zal het leren. Het valt wel op dat ze bij de MRDH in de smaak vallen.

Connexxion wordt steeds kleiner. Misschien zet deze trent zich door met het toekomstige verlies van IJsselmond. De eerst volgende CXX-concessie die onder de hamer gaat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 18:06
door Hainje
regenmaker schreef:Al hoop ik niet dat men zoals in Waterland veel te goedkoop heeft ingeschreven.
Wat nu bij EBS zit is toch het oude tenderteam van Qbuzz, minus een zekere persoon? Zal wel loslopen met dat te goedkoop inschrijven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 19:21
door Suus
regenmaker schreef:Het valt wel op dat ze bij de MRDH in de smaak vallen.
EBS biedt steeds gasbussen aan en iemand bij MRDH is daar zeer gecharmeerd van, dus qua milieuscore kom je er dan bijna gelijk uit dan met elektrische bussen. Door de gasbussen kunnen ze per kilometer een lagere prijs bieden dan wanneer vanaf dag één volledig elektrisch wordt gereden. Daardoor kunnen ze meer vervoer aanbieden (11% meer dan in de huidige concessie) en dan win je.

Bovendien heeft EBS erg weinig overhead. Hun hoofdkantoor zit in de stalling van Purmerend, meer vastgoed hebben ze niet :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 19:23
door dnmw2705
Suus schreef:Het gaat echt niet goed bij Connexxion, juist hier had ik hun kansen nog wel aardig goed ingeschat.

Ik hoop dat EBS deze groeispurt goed afhandelt, anderzijds is de slechte start die Veolia in dit gebied maakte amper te overtreffen.
Aardig rijtje inderdaad.. BRU, Prov Utrecht, Almere, Voorne-Putten en nu Haaglanden..

Wel mooi voor EBS dat het voet aan de grond kan zetten naast Waterland. Ben in het bijzonder wel benieuwd naar hoe de reizigers daar over EBS denken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 19:31
door Milco
Mooi nieuws voor EBS! :D
Op hun website staat inmiddels een bericht over het winnen van deze concessie en wat meer informatie. De huidige lijnen 36 en 55 worden onderdeel van het R-net.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 19:55
door koekje
Afbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 20:25
door Meltrain
Dat lijkt (haast) wel een Citaro van de RET. :o

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 20:26
door Somoht
RET huisstijl is de MRDH (eigenlijk ex-SRR) huisstijl.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 20:32
door Daan76
Er zitten ook kenmerken van de huisstijl HTMbuzz in.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 21:08
door Stadsbus
Maar dit zou dus dan ook de huisstijl worden in Voorne-Putten?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 22:17
door Daelea
Voor zover ik weet zouden inderdaad zowel Haaglanden als VPR met dezelfde MRDH-huisstijl gaan rijden. Mooie combi van de beide stadsvervoerders voor streekconcessies naast de steden :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: do 12 jul 2018, 06:42
door JeroenN75
En uiteindelijk de stadsconcessies Rotterdam e.o. en Den Haag e.o ook?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: do 12 jul 2018, 07:16
door Meltrain
De RET gebruikt al sinds 2003 / 2004 deze huisstijl, dus in Rotterdam zal er niet veel veranderen.
De HTM zal wel dingen moeten aanpassen, maar aangezien deze lay-out niet goed op driedeursbussen past, de Avenio's en RegioCitadissen als R-net resp. RandstadRail rijden en ik betwijfel of men de GTL's nog een nieuwe schilderbeurt wil geven, denk ik dat we bij HTM deze combinatie niet snel zullen zien.
Maar ik zie het graag als blijkt dat ik ongelijk heb. :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Geplaatst: do 12 jul 2018, 10:34
door Statler Rail
Suus schreef:EBS biedt steeds gasbussen aan en iemand bij MRDH is daar zeer gecharmeerd van, dus qua milieuscore kom je er dan bijna gelijk uit dan met elektrische bussen. Door de gasbussen kunnen ze per kilometer een lagere prijs bieden dan wanneer vanaf dag één volledig elektrisch wordt gereden. Daardoor kunnen ze meer vervoer aanbieden (11% meer dan in de huidige concessie) en dan win je.
Hoeveel punten je scoort met elk type bus was gewoon in de aanbesteding bekend, dus dat is niet speciaal voor EBS. Bovendien rijdt Connexxion nu ook met gasbussen, dus zij zouden dan toch nóg voordeliger zoiets moeten kunnen aanbieden?

Je kon ervoor kiezen om direct allemaal nieuwe ZE-bussen aan te schaffen, maar EBS heeft ervoor gekozen om dat later te doen. Dat heeft natuurlijk voor- en nadelen. Een voordeel kan zijn dat toekomstige ZE-bussen wellicht meer bereik hebben (dus minder laadtijd) en wellicht relatief goedkoper worden. We weten niet wat de andere vervoerders van plan waren qua materieelaanschaf, dus of dit een belangrijk aspect is geweest, weten we niet. Milieuscore is maar één van de onderdelen waarop een bieding beoordeeld wordt.
Suus schreef:Bovendien heeft EBS erg weinig overhead. Hun hoofdkantoor zit in de stalling van Purmerend, meer vastgoed hebben ze niet :P
Bezitten niet, maar men huurt nog wel een kantoor in Zwolle. Daar zat ook het tenderteam voor deze aanbesteding. Dat EBS een kleine overhead heeft is natuurlijk een voordeel, maar anderzijds heb je dan ook minder resources dan wanneer je groot bedrijf hebt met veel gespecialiseerde medewerkers die elk aspect van de aanbesteding helemaal kunnen gaan uitpluizen.