Pagina 2 van 120

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: do 28 mar 2013, 16:53
door Anne
Nog wat foto's op 100%Haags en REGIO 15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: do 28 mar 2013, 23:17
door Meltrain
Tussen 5 april en 13 juli wordt de keerlus bij het MCH Haaglanden (in Leidschendam) vervangen door een kopeindpunt. Dit heeft verschillende omledingen voor de lijnen 2, 6 en 19 tot gevolg. Hier is een overzicht te zien van die wijzigingen.

Verder vervalt tussen 5 april en 10 juni de halte Nieuwe Plantage (in Delft) voor de lijnen 1 en 19, in verband met de aanleg van een kopeindpunt voor tramlijn 19. Er wordt geen tijdelijke halte aangelegd: reizigers kunnen gebruik maken van de halte Wateringsevest.
Voor mij persoonlijk wel jammer, want van de halte Nieuwe Plantage maak ik nog wel eens gebruik.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: vr 29 mar 2013, 07:27
door Reiziger Delft
Die haltes liggen extreem dicht bij elkaar; zo ver hoef je dus niet te lopen :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 14:45
door Edwin
Meer een Stadsgewest Haaglanden-iets, maar ik lees nu, dat een kleine twee maanden geleden is besloten om de halte Lippe Biesterfeld te laten vervallen en de huidige halte Burgemeester Hovylaan aan te passen. Het laten vervallen van beide haltes en het plaatsen van een nieuwe halte gaat dus niet door.

Voor het besluit zie: http://www.nieuwwaldeck.eu/tramhaltes-lijn-2.html.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: do 09 mei 2013, 23:06
door Meltrain
Afgelopen weekend is het kopspoor voor lijn 19 bij de Nieuwe Plantage in Delft gelegd en dinsdagmiddag ben ik even gaan kijken.
Het keerspoor ligt tussen de twee sporen in, waarbij het (doorgaande) spoor in noordelijke richting iets is opgeschoven en een vreemde bocht erbij heeft gekregen. Men heeft het echter wel zo gedaan dat er wel een recht perron aangelegd kan worden voor dat spoor. :P
Enerzijds is het goed dat het keerspoor tussen de twee doorgaande sporen ligt, aangezien er zo geen kruisende bewegingen zijn, maar anderzijds is het jammer dat er nu geen cross-platform overstappen zijn. Ik ga er wel van uit dat er genoeg overstaptijd zal zijn (en anders kan bij de halte Brasserskade altijd nog overgestapt worden).

Een paar foto's ter plekke (NIET van mij): Digitale Tram

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: vr 10 mei 2013, 00:07
door Anne
Dit Hemelvaartsweekeinde is er geen tramverkeer via CS hoog. Vandaag is de grote kraan afgebroken en afgevoerd. De komende dagen wordt het tijdelijke dak weggehaald.

De lijnen 2, 3, 4 en 6 zijn dus gesplitst.
Aan de kant van het Bezuidenhout:
- de lijnen 2 en 6 zijn gekoppeld via de boog Laan van NOI/Jul. Van Stolberglaan.
- de lijnen 3 en 4 keren bij station Laan van NOI.
Aan de centrum zijde:
- lijn 2 rijdt via Buitenhof naar Schedeldoekshaven (de tijdelijke halte bij CS).
- lijn 3 keert bij het overloopwissel bij de Brouwersgracht.
- lijnen 4 en 6 zijn gecombineerd tot een lijn 4 vanaf De Uithof naar Schedeldoekshaven. Tussen Escamplaan en Lijnbaan via de route van lijn 6 (Dierenselaan, Steijnlaan, P.Krugerlaan, Monstersestraat).
ROUTEKAART
Lijnen 2 en 4 rijden met GTL.

Omdat bij CS niet kan worden gekeerd rijden de wagens van lijn 2 en 4 verder via Lekstraat naar Rijswijkseweg, dan de Laakweg, Leeghwaterplein en Stationsplein en via Lekstraat weer naar de Schedeldoekshaven. Hiermee wordt het traject Lekstraat Schenkade dus erg intensief bereden. Vanwege de werken bij de Bosbrug rijden hier al de lijnen 5, 9, 16 (een ri.) en 17 en nu dus ook de lijnen 2 en 4. (lijn 5 is de Strandexpres die vandaag weer reed; andere dagen rijd lijn 15 in een ri.).

Opvallend bij HTM is dat ze ook bij inkortingen het eindpunt van de lijn blijven aangeven. Er reden dus vandaag GTL's met Zoetermeer Javalaan.

Omdat er bij De Uithof ruimte moet zijn voor twee trams en er nu alleen een eiland perron is, is er een noodperron gelegd.

AfbeeldingEindpunt De Uithof.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 10:56
door htm_tram
Via EBS zou je handmatig Centraal station en Niet Instappen er in kunnen zetten. Moet je een paar handelingen voor verrichten maar dat heb ik er wel voor over.

Wat me wel opviel aan het EBS is dat als je met lijn 2 of 4 op Centraal Station/ Schedeldoekshaven aankomt hij gelijk op de terug rit springt. Dus bij de uitstap halte komt er gelijk Kraayenstein/De uithof in te staan met -15. Terwijl je nog het hele rondje leeg moet rijden. Halverwege de Lekstraat springt het EBS gelijk op "van route" dus dat rondje wat leeg moet rijden staat er dus niet in. Als dat wel voor geprogrammeerd was zou er automatisch niet instappen op de tram kunnen te staan. Maar ja, als personeel mag je niet mee denken. Dat doen ze op het kantoor...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 12:33
door Geert
Gisteren zag ik ook een 4 rijden met 'Centraal Station' er op dus er zijn bestuurders die wel de moeite nemen om de juiste bestemming te kiezen :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: do 23 mei 2013, 15:55
door Anne
Gisteravond was op de Kalvermarkt een automobilist de weg kwijt en reedt de trambaan onder de Resident op.
Sporen vanaf Schedeldoekshaven naar Kalvermarkt.
Zie Regio15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 15:09
door Edwin
De veelgestelde vragen en antwoorden over de eindpuntswissel van lijn 2 en 6: http://haaglanden.nl/veelgestelde-vrage ... ram-2-en-6.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: do 13 jun 2013, 16:26
door Edwin
Voorstellen dienstregeling Haaglanden stad, Bus en Streek zijn hier te vinden: http://haaglanden.nl/vergadering-vvez-19-juni-2013.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: vr 14 jun 2013, 08:45
door Meltrain
Oke, dat zijn dus geen wijzigingen, maar alleen voorstellen voor (langdurige) omleidingen. :P
Ik ben wel benieuwd hoe het busnet in Delft er concreet uit zal zien tijdens de afsluiting van de Sint Sebastiaansbrug, maar dat zie ik volgend jaar wel.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: ma 17 jun 2013, 20:30
door Edwin
Waar ze vorig jaar zoveel gewijzigd hebben durven ze nu niet meer ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 12:19
door Meltrain
Naast de wijziging van frequentie verandert er per 13 juli nog een aantal zaken:

[*] Tram 2 gaat rijden tussen beginpunt Kraayenstein en eindpunt Leidschendam-Leidsenhage (halte MCH Antoniushove).
[*] Tram 6 gaat rijden tussen beginpunt Leyenburg en eindpunt Leidschendam-Noord (halte Dillenburgsingel).
[*] In Zoetermeer zijn werkzaamheden rond halte Centrum-West. Hierdoor gaat tram 3 (alleen in Zoetermeer) met een lagere frequentie rijden, de tram rijdt om en om links- en rechtsom door de krakeling.
[*] Bus 17, die een deel van de route van tram 17 overneemt, krijgt een nieuwe route.
Bron en meer: HTM.nl

Opvallend dat de inkorting van lijn 19 er niet tussen staat. :? Zou die dan alweer uitgesteld zijn of (beter nog) niet meer doorgaan?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 13:12
door Anne
Op het HaagsOVforum kom ik het volgende tegen.
Lijn 19 gaat verlopig niet door met Citadis voertuigen. Nog een hoop knelpunten op de route en er ligt op de route een brug waar geen 2 voertuigen tegelijk overeen mogen, vanwege het gewicht. Ik dacht dat de brug over de A4 mee bedoelt wordt.
En op honderdprocenthaags
er schijnt ook nog een probleem te zijn met een brandweervergunning voor het rijden in de vliettunnel met de citadis.
Benieuwd naar verder bronnen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 14:24
door Meltrain
Bedankt voor de links. :)
Het is goed geregeld dus. :neg:
Nu zouden ze ook de dienstregeling zo kunnen maken dat er nooit twee trams tegelijk over dat viaduct rijden, maar dat is vast te simpel gedacht.
Op Haags OV Frum stelde iemand voor om lijn 19 in twee delen te knippen, waarvan het eerste deel met GTL's rijdt en het andere deel met Regio-Citadissen.
Dan krijg je dus dit:
Lijn 8: Leidschemdam Noord - Nootdorp (met GTL)
Lijn 19: Nootdorp - Delft Nieuwe Plantage (met RC)

Beter zou overigens zijn om dan lijn 15 niet meer naar Nootdorp te laten rijden, maar vanaf Ypenburg via Ypb en Leidschenveen naar Leidschendam Noord te laten rijden (volgens de huidige frequenties van lijn 15) en lijn 19 te laten pendelen tussen Delft Nieuwe Plantage en Nootdorp (altijd een kwartiersdienst).
Nootdorp verliest dan helaas wel zijn directe tramverbinding met Den Haag, maar het gaat om slechts 1 halte.
Eventuele compensatie kan er komen door Veolia buslijn 60 door te trekken tot Ypb (iets waar ik al veel langer aan denk).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: di 25 jun 2013, 23:37
door Busfoto.nl
Én inkorten, én splitsen. Hef het geheel dan gelijk op en bespaar je alle moeite.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: do 27 jun 2013, 09:45
door htm_tram
Laat nou net vanacht meerdere voertuigen te hebben test gereden... Na de test in delft zijn ze via L'dam naar binnen gegaan. 2 over het goede spoor en 2 over vekeerd spoor. Netjes naast elkaar gereden en dus ook over de brug. Dus je moet niet alles geloven wat er op alle fora's wordt verteld ;-)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: za 29 jun 2013, 17:38
door htm_tram
De zomerdiensten bij de bus chauffeurs van HTMbuzz zijn goedgekeurd. De zomerdiensten van HTM rail zijn voor de zoveelste keer weer afgewezen. Dus net als voorgaande jaren rijden ze deze zomer met afgekeurde diensten. Aangezien de OR er niks mee aandurft en de bond ook geen flikker doet gaat er toch gereden worden. Aangezien iedereen bang is voor zijn baan durft niemand verder actie te ondernemen. Ziekteverzuim is nog nooit zo hoog geweest.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: zo 30 jun 2013, 21:49
door Anne
Vandaag voor Parkpop weer extra's op lijn 9 (en bus 26).

Hier de 3026 met de reclame voor de veteranendag van gisteren.
Afbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 00:22
door iljitsch
Het was vanmiddag rond 1 uur niet erg druk op Den Haag HS. Mijn zus kwam uit Schiedam en vertelde dat de parkpopgangers in Moerwijk uitstapten. Waren er vroeger geen aparte pendeltrams waar je een apart kaartje voor moest hebben voor parkpop?

Helaas niet gelukt een plaatje te schieten van de PCC van het HOVM die langs mijn huis naar Duindorp reed te schieten, want daar zat ik zelf in. :-) Volgende vijfde zondag van de maand beter. (De buschauffeur die bij de keerlus pauzeerde vond dat ouwe spul trouwens maar niks, hij beval een nieuwe bus aan.)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 00:51
door Anne
iljitsch schreef:Het was vanmiddag rond 1 uur niet erg druk op Den Haag HS. Mijn zus kwam uit Schiedam en vertelde dat de parkpopgangers in Moerwijk uitstapten.
Station Moerwijk ligt op nog geen 1,5 km van de ingang van het Zuiderpark waar lijn 9 stopt. Is dus een goede optie om uit te stappen als je naar Parkpop wil.
iljitsch schreef: Waren er vroeger geen aparte pendeltrams waar je een apart kaartje voor moest hebben voor parkpop?
Tot vorig jaar moest je een Parkpop-retour kopen om met de extra trams mee te mogen. Die vertrokken van perron E in de Rijnstraat (het perron van lijn 9 ri. Schev die dan vertrok van perron F). Perron was met hekken afgezet en je kon er alleen met het Parkpop-retour op.
Door de werken aan de Bosbrug zijn de haltes CS-Laag buiten gebruik en vertrekken de tram vanaf de Schedeldoekshaven. Omdat die halte wordt gedeeld met alle trams die langs CS komen is een afgezet perron dus niet mogelijk.

Dienstregeling 2014 HTMBuzz, Veolia

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 13:24
door hleef
De voorstellen voor de dienstregeling 2014 voor een deel van Zuid-Holland zijn eindelijk bekend. Weinig wijzigingen.

http://haaglanden.nl/dienstregeling-ov-2014

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: do 04 jul 2013, 20:15
door Etienne
Iets wat niet tot nauwelijks genoemd is, is de vervanging van de Sint Sebastiaansbrug in Delft waardoor het hele lijnennet anders wordt. Van een chauffeur heb ik vernomen dat slechts de lijnen 32, 37 en 38 als enige volledige lijnen blijven rijden, de rest zal in geknipte vorm verder gaan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Geplaatst: do 04 jul 2013, 20:32
door Meltrain
37 lijkt me onmogelijk, aangezien die ook over de Sint Sebastiaansbrug gaat.
Volgens dat document wordt 37 gesplitst en gaat het gedeelte Delft - Delfgauw tijdelijk lijn 84 heten.

Lijn 81 en 82 maken ook geen gebruik van de Sint Sebastiaansbrug, maar vreemd genoeg gaat lijn 81 volgens dat document wel een omleiding rijden (en 82 wordt helemaal niet genoemd). :?