De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Zo 18 Jan 2015, 09:56

op ma-vr rijdt Zoetermeer de helft van de doorgaande ritten lijn 50 en de meeste korte ritten van/tot Rijswijk.
Zoetermeer rijdt op ma-vr geen lijn 51, dus die ritten zijn dan verdeeld over Delft, Den Haag en Maasdijk.

in het weekend zijn de ritten 51 wel verdeeld over alle vestigingen, omdat er afspraken zijn gemaakt, dat ritten door de Schilderswijk over alle standsplaatsen verdeeld moeten worden en in het weekend rijdt lijn 50 niet...

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 18 Jan 2015, 10:25

Waarom moeten ritten door de Schilderswijk door alle stallingen worden gereden?

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor dennistd » Zo 18 Jan 2015, 14:01

Ik heb zo'n vermoeden dat niemand die wil rijden (A)
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Zo 18 Jan 2015, 14:48

het is inderdaad een wijk met plus- als minpunten...
de minpunten hebben voor de afspraken van verdelen van de ritten over alle standplaatsen gezorgd...

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 18 Jan 2015, 15:03

Misschien heb ik nu een verkeerde blik hierop, maar maakt dit de kosten niet hoger? Je zit aan extra eisen vast.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Zo 18 Jan 2015, 16:08

alle lijnen zijn toch al verdeeld over alle standplaatsen, dus zo veel extra verdeelwerk is dit nu ook weer niet...

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Zo 18 Jan 2015, 16:09

had geen tijd om ook het weekend te bekijken en natuurlijk is niet alles voor 100% aan wijzigingen verwerkt, maar in grote lijnen is me dit voor de ma-vr diensten opgevallen:

Wijzigingen dienstregeling Veolia-Haaglanden:

30:

Zoetermeer-Naaldwijk:
Minder rijtijd (gemiddeld 2 à 5 minuten), dus verschoven vertrektijden.

Naaldwijk-Zoetermeer:
's Avonds 1 minuut minder rijtijd.

31:

Den Haag Leyenburg-Naaldwijk:
Overdag 1 à 3 minuten meer rijtijd.
Vertrek vanuit Den Haag overdag eerder.
's Avonds 1 minuut minder rijtijd.
Vertrek vanuit Den Haag 1 minuut later.

Naaldwijk-Den Haag Leyenburg:
Overdag gemiddeld 1 minuut meer rijtijd.
Aankomst in Den Haag later.
's Avonds tijden gelijk gebleven.

32:

Gemiddeld 1 à 3 minuten minder rijtijd.
Vertrek vanuit Delft later en aankomst in Delft eerder.

35:

Den Haag Leyenburg-Hoek van Holland:
Vertrektijden verschuiven overdag met 1 minuut.

Hoek van Holland-Den Haag Leyenburg:
Overdag 1 minuut minder rijtijd.

36 (was 86):

Den Haag Leyenburg-Schiedam:
Overdag gemiddeld 1 à 3 minuten minder rijtijd.
Ritten 99 en 103 rijden nu tot Maasland Viaduct (ipv Naaldwijk Busstation Verdilaan).

Schiedam-Den Haag Leyenburg:
Ritten 4 en 8 beginnen nu op Maasland Viaduct (ipv Naaldwijk Busstation Verdilaan).
Gemiddeld 1 minuut minder rijtijd (vertrek 1 minuut later van Schiedam).

37:

Vertrektijden verschuiven overdag met ongeveer 1 kwartier.
's Avonds verschuiven de tijden met ongeveer 2 à 5 minuten.
Extra vroege ritten.
Overdag extra rijtijd van gemiddeld 1 à 3 minuten.

38:

Delft-Maasland:
Hele dag vertrektijden op ongeveer dezelfde tijd (dus 's avonds verschuiving met ongeveer 1 kwartier).

Maasland-Delft:
2 minuten minder rijtijd.
's Avonds verschuiven de vertrektijden met ongeveer 1 kwartier.

43:

Den Haag CS-Leiden CS:
Krijgt op 1 minuut minder rijtijd.
Bussen vertrekken 1 minuut later vanaf Den Haag CS.

Leiden-CS-Den Haag CS:
Krijgt op 2 minuten minder rijtijd.
Bussen komen 2 minuten eerder aan op Den Haag CS.
(* enkele ritten meer en enkele ritten minder.)

44 (was 91):

Den Haag CS-Wassenaar:
Meeste vertrektijden verschuiven iets.

Wassenaar-Den Haag CS:
Enkele ritten hebben verschoven vertrektijden.
Meeste ritten krijgen 2 minuten minder rijtijd.

45:

Den Haag CS-Leiden CS:
Ritten welke begonnen in Leidschendam, beginnen nu in Den Haag.
Hierdoor 2 extra vroege ritten vanaf Den Haag.
Strakke kwartiersdienst, waardoor enkele ritten verschoven vertrektijden krijgen.
's Avonds minder rijtijd (normaal 2 minuten minder).
Rit van 0.15 is komen te vervallen.

Leiden CS-Den Haag CS:
Rit welke begon in Leidschendam, begint nu in Leiden.
Hierdoor 1 extra vroege rit vanaf Leiden.
's Avonds minder rijtijd.

46:

Den Haag CS-Voorschoten:
Vertrektijden verschuiven met gemiddeld 5 à 10 minuten.
Gemiddeld 2 minuten meer rijtijd.

Voorschoten-Den Haag CS:
Vertrektijden verschuiven met gemiddeld 5 à 10 minuten.

50:

Vertrektijden verschuiven vanwege doorrijden van/naar Den Haag Grote Markt.

51 (was 130):

Doorgaande ritten Den Haag-Delft vv verschuiven met ongeveer 1 kwartier.
Rijdt 's avonds langer door.

52:

Vertrektijden verschuiven met gemiddeld 1 kwartier.

55:

Verschoven vertrektijden en overdag richting Delft gemiddeld 2 minuten minder rijtijd.

60:

Verschoven vertrektijden en overdag gemiddeld 1 minuut meer rijtijd.

61 (was 81):

Verschoven vertrektijden en overdag gemiddeld 1 minuut meer rijtijd.

62 (was 82):

Vertrektijden verschuiven met ongeveer 1 kwartier.

64 (was 80):

Verschoven vertrektijden en overdag gemiddeld 1 minuut meer rijtijd.

69:

Richting Technopolis gemiddeld 1 minuut minder rijtijd.

70:

Vertrektijden verschuiven overdag gemiddeld met 1 minuut.

71:

Vertrektijden verschuiven 's avonds gemiddeld 2 minuten.

72:

Vertrektijden verschuiven gemiddeld 2 minuten.

74:

Vertrektijden verschuiven 's morgens gemiddeld 1 minuut en 's middags 7 minuten.
Laatste rit einde ochtendspits en eerste rit middagspits vervallen.

421:

Gemiddeld 1 minuut minder rijtijd.
Rit 2 vertrekt in patroon met andere ritten (= 13 minuten later).

444 (was 491):

Laatste rit in beide richtingen vervalt.
Vertrektijden verschuiven in beide richtingen 1 minuut.

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 18 Jan 2015, 16:17

zone5324bericht... schreef:alle lijnen zijn toch al verdeeld over alle standplaatsen, dus zo veel extra verdeelwerk is dit nu ook weer niet...

Je schijnt dit soort dingen in te kunnen voeren in Hastus, dus dan doet het programma het voor je.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Zo 18 Jan 2015, 18:46

de or heeft er afspraken over gemaakt, dus de verdeling is bewust gemaakt, anders hadden waarschijnlijk alleen Delft en Den Haag lijn 130 gereden...

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Gekko123 » Ma 19 Jan 2015, 14:17

Voor een groot deel van de streeklijnen kan ik het me nog wel voorstellen, maar ik had zelf altijd het idee dat de Delftse stadslijnen (binnenkort dus 60, 61, 62, 64 en 69) alleen door de stalling Delft gereden werd. Maar ik zal me wel vergissen.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Ma 19 Jan 2015, 14:33

alle streeklijnen zijn verdeeld over de 4 standplaatsen.
Zoetermeer is de enige die de stadslijnen in Zoetermeer rijdt.
Delft is (op enkele ritten lijn 69 na) de enige die de stadslijnen van Delft rijdt.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Ma 19 Jan 2015, 15:41

tot de huidige dienstregeling reed er nog een stadslijn in Zoetermeer.
vroeg me al een tijdje af of de stations van de Zoetermeer-stadslijn voldoende bereik hebben om het opheffen van die lijn 77 te verantwoorden.
heb op een kaartje van Zoetermeer rond elk station een cirkel gezet met een straal van 1 kilometer.
Als dit ook daadwerkelijk de norm is die het stadsgewest aanhield voor stations (de stadsregio Rotterdam doet dit in ieder geval wel voor (metro)stations), dan is ook meteen te verklaren waarom de overgebleven stadslijnen nog bestaan (omdat deze rijden buiten het bereik van de stations).

Afbeelding

Delftse Chauff
Berichten: 127
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 02:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Delftse Chauff » Ma 19 Jan 2015, 17:42

zone5324bericht... schreef:de or heeft er afspraken over gemaakt, dus de verdeling is bewust gemaakt, anders hadden waarschijnlijk alleen Delft en Den Haag lijn 130 gereden...


Wat ik begrepen heb van OR/VC-leden is dat die afspraak over verdelen niet alleen over lijn 130 gingen, maar over alle streeklijnen. Veolia wilde eerst het lijnenpakket per stalling verdelen, maar in onderhandelingen met de OR over de gebroken diensten op zaterdag (die we bij Connexxion nooit hadden) is afwisseling in de diensten en de verdeling van alle streeklijnen uitonderhandeld.

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor dennistd » Ma 19 Jan 2015, 22:33

Een gebroken dienst op zaterdag? Waar is dat dan weer goed voor? :shock:
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

OV Hoekschewaard
Berichten: 237
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2008, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor OV Hoekschewaard » Ma 19 Jan 2015, 23:14

Tja Arriva Heinenoord heeft 5 gebroken diensten op een zaterdag. Vanaf 25 januari hebben we er zelfs er eentje die om 7 25 begint en om 19 20 eindigt. Met een lengte van 8 uur ofzo :cry:
Bij ons stamt het nog uit de connexxion tijd. De reden is dat er anders teveel korte dienstjes op de zaterdag ontstaan. Bullshit natuurlijk. :!:

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor dennistd » Ma 19 Jan 2015, 23:25

Maar is de frequentie op zaterdag tussen pakweg 7u en 10u en tussen 15u en 19u hoger dan tussen 10u en 15u? Anders heb je weinig aan gebroken diensten lijkt me.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

OV Hoekschewaard
Berichten: 237
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2008, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor OV Hoekschewaard » Ma 19 Jan 2015, 23:35

In de Hoeksche Waard is de frequentie tussen 7 00 en 19 00 gewoon gelijk. En daarom verbaasd mij die gebroken diensten dan ook. Het zal wel op een of andere manier goedkoper zijn voor de baas.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 20 Jan 2015, 00:00

heeft volgns mij ook inderdaad van doen met het besparen van personeel door 2 korte stukjes door 1 ipv 2 chauffeurs te laten doen, zodat er minder mensen op zaterdag moeten werken.

toen vroeger de diensten nog door mensen alleen gemaakt werden, werd er gewoon zo lang geschoven, dat alles in complete diensten paste, maar dankzij het gebruikte computerprogramma blijven er vaak stukjes over, die het bedrijf dan weer lekker samenvoegd tot een paar gebroken diensten, waardoor dus per dienst slechts 1 chauffeur nodig is ipv dat er 2 chauffeurs nodig zijn.

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor dennistd » Di 20 Jan 2015, 01:57

Maar gezien de toeslag voor een gebroken dienst (die zal nu wel €15,93 zijn denk ik?) kan ik me voorstellen dat het goedkoper is om twee chauffeurs te laten rijden. Zeker op zaterdag zouden er toch genoeg beschikbaar moeten zijn (studenten e.d.)
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

renevisscher
Berichten: 37
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor renevisscher » Di 20 Jan 2015, 09:30

dennistd schreef:Maar is de frequentie op zaterdag tussen pakweg 7u en 10u en tussen 15u en 19u hoger dan tussen 10u en 15u? Anders heb je weinig aan gebroken diensten lijkt me.
Heeft dit niet meer met pauzeren te maken? Dat je rond de pauzes eigenlijk een aantal korte overlappingen nodig hebt om toch je basis frequentie te kunnen handhaven. Waarbij je dan een dienst krijgt van 11-13 uur en een van 16-19 uur?

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 20 Jan 2015, 09:45

2 losse stukjes van hooguit 4 uur besparen inderdaad wel de verplichte pauze van 30 minuten, maar op en afstaptijd en mat-ritten van en naar de stalling doen dat ik weer teniet.

een vervoerskundige zou misschien het beste antwoord wel kunnen geven.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor WSM » Di 20 Jan 2015, 19:06

Maar als de vroege diensten aan hun pauze beginnen, heb je weer extra chauffeurs nodig om toch te bussen te laten rijden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Vr 23 Jan 2015, 23:36

laatste week van februari wordt leuk voor bushobbyist.

15 februari gaat met de nieuwe Veolia-dienstregeling ook het busstation Delft aan de oude kant in dienst.
maar de laatste week van februari rijden er geen treinen, maar bussen van en naar Delft om de tunnel aan te sluiten op het bestaande spoor.
de trein vervangende bussen rijden dan op het oude busstation.

het "nieuwe" Delftse busstation is in ieder geval een stuk kleiner dan het huidige/tijdelijke.
slechts 4 bufferplekken en de buslijnen moeten het met minder perrons dan nu doen...

zal me zeer benieuwen hoe het eraan toe zal gaan...

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Gekko123 » Za 24 Jan 2015, 07:45

Momenteel zijn op het huidige busstation ook niet alle haltes in gebruik.De achterste (vanaf de trap naar de loopbrug gezien) is leeg, wordt wel eens gebruikt door NS-bussen. Daarnaast de halte voor de lijnen 40 en 174. Ik denk dat het al met al best zou kunnen passen.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Za 24 Jan 2015, 10:00

de perrons voor de vertrekkende bussen, zullen ook niet het probleem zijn, want de meeste lijnen zijn met hun vertrektijden wel zo verspreid over het uur, dat ze elkaar niet in de weg zitten.
maar lijn 37 gaat voor beide richtingen vanaf hetzelfde perron (G) vertrekken, wat volgens mij zeker in het begin reizigers gaat krijgen die in de verkeerde bus stappen.

wat echter het grootste probleem zal zijn, is het geringe aantal bufferplekken.
4 plekken is 's avonds en op andere rustige momenten wel genoeg, maar toen ik gisteren rond 16.15 pauze had op Delft stonden er een tijdje al 5.
zelfs zonder pauze, is er ruimte nodig voor de keertijd van de bussen en dan zijn 4 bufferplekken veel te weinig.
nu zou je nog eventeel je bus op een niet gebruikt perron kunnen zetten (of alvast bij de halte), maar dat kan zo meteen dus niet meer, omdat elk perron door meer lijnen dan nu gebruikt gaat worden (dus bijna altijd wel een bus die voor je vertrekt).
ik verwacht op de drukke momenten dus aardig wat bussen die even een rondje moeten rijden, om op de halte plek te maken voor de eerst vertrekkende bus.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast