De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 622
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor cassie127 » Di 11 Aug 2015, 02:32

Was laatst bij servicepunt van veolia (wat je een servicepunt kan noemen dan.... een ah in naaldwijk en een boekhandel in delft :') )geweest voor zo'n lijnennetkaart. Had alleen niet verwacht dat er op die zelfde kaart ook nog een lijnennetkaart (met straten ect.) van de HTM op stond. De kaart koste wel €0,50 maar dat is nog niet heel veel (vind ik). Overigens zal die kaart nu vast ook niet kloppen met al die werkzaamheden in den haag. Maar dan vraag ik me af waarom veolia wel die kaarten heeft en HTM weer niet.. :X
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Gekko123 » Wo 12 Aug 2015, 10:55

Tja, HTM gaat er schijnbaar vanuit dat mensen hun schematische lijnennetkaarten (eentje met alleen de tramlijnen en eentje met alleen de buslijnen) kan combineren en kan vertalen naar een normale stadskaart...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Daniel » Wo 12 Aug 2015, 20:20

Nou, blijkbaar zijn ze er toch een beetje op teruggekomen: ik was zaterdag in Den Haag en merkte toen op dat er in de abri's nu weer een normale netkaart waarop je je daadwerkelijk kunt oriënteren hangt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 12 Aug 2015, 20:57

Gekko123 schreef:Tja, HTM gaat er schijnbaar vanuit dat mensen hun schematische lijnennetkaarten (eentje met alleen de tramlijnen en eentje met alleen de buslijnen) kan combineren en kan vertalen naar een normale stadskaart...

Die gave hebben alle stadsbewoners toch? Voor hobbyisten is het geweldig, al had ik er een kaart van gemaakt met al het OV (in Schema).

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Wo 12 Aug 2015, 21:22

kom sinds 3/4de jaar regelmatig op Leyenburg, maar daar hangen de hele tijd al kaarten zoals op de lijnenkaart van Veolia/HTM(buzz), dus de kaart op een normale stadsplattegrond en niet schematisch.

Leonardo
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 05 Feb 2015, 14:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Leonardo » Do 13 Aug 2015, 17:06

Daniel schreef:Nou, blijkbaar zijn ze er toch een beetje op teruggekomen: ik was zaterdag in Den Haag en merkte toen op dat er in de abri's nu weer een normale netkaart waarop je je daadwerkelijk kunt oriënteren hangt.


Ik kan je dat bevestigen, en bovendien lijkt de HTM bij elke nieuwe wijziging in het lijnennet door werkzaamheden een nieuwe kaart uit te brengen.

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Skinkie » Ma 17 Aug 2015, 22:48

zone5324bericht... schreef:werkzaamheden in Leidschendam aan de Voorburgseweg zijn afgerond.
Veolia wilde eigenlijk weer normaal rijden, maar omleiding blijft toch gehandhaafd tot einde zomervakantie, zodat per 23-8 weer normaal gereden kan worden (maar dan ook meteen met een nieuw dienstenpakket).

Onzin. Veolia wilde helemaal niet normaal rijden. Die zonden dat ze te laat waren geïnformeerd dat de werkzaamheden klaar waren en dat ze een maand nodig hadden om een nieuwe dienstregeling te maken. Mind you: de omleiding is iets van 4 minuten langer dan rechtdoor rijden. Zou Veolia extra geld willen verdienen met de omleiding?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Suus » Ma 17 Aug 2015, 23:07

Huh? Te laat geïnformeerd dat de werkzaamheden klaar waren? Waren de werkzaamheden dan eerder afgelopen dan gepland (wat mij haast een unicum lijkt?)
Rame à l'approche

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 18 Aug 2015, 01:13

Veolia wilde wel weer normaal rijden. want het personeel kreeg zelfs te horen, dat de route weer normaal was, alleen werd dat later weer teruggedraaid.

de normale dienstregeling was trouwens het probleem niet, de diensten zijn echter gemaakt op de tijdelijke dienstregeling en ze waren even vergeten, dat ze niet zo maar over konden op de normale dienstregeling (omdat dit niet past in de diensten tbv de tijdelijke dienstregeling).

omdat er per 23-8 weer gereden zou worden met de normale dienstregeling en met een nieuw dienstenpakket heeft Veolia aangegven, dat het niet echt mogelijk was om tussentijds van de een op de andere dag een aanpassing te doen.

maar vanaf zondag rijden de bussen van lijn 45 en 46 tussen Leidschendam en Voorbuurg weer de normale route.

de werkzaamheden waren gepland afgerond te zijn tegen eind juli, maar Veolia heeft de tijdelijke dienstregeling ingepland tot einde vakantiedienstregeling. was ook meteen om vertraging bij de werkzaamheden niet tot overlast te laten zijn.

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Skinkie » Di 18 Aug 2015, 01:41

zone5324bericht... schreef:de normale dienstregeling was trouwens het probleem niet, de diensten zijn echter gemaakt op de tijdelijke dienstregeling en ze waren even vergeten, dat ze niet zo maar over konden op de normale dienstregeling (omdat dit niet past in de diensten tbv de tijdelijke dienstregeling).

Kan iemand op academisch niveau uitleggen hoe een omleiding die vier minuten extra in de dienstregeling geeft leidt tot het niet kunnen rijden van opvolgende diensten? We hebben het hier over maximaal 4 minuten eerder op Den Haag CS aankomen.

maar vanaf zondag rijden de bussen van lijn 45 en 46 tussen Leidschendam en Voorbuurg weer de normale route.

We zullen zien of de dubbele omleiding die er nu is, dan opeens normaal is.

de werkzaamheden waren gepland afgerond te zijn tegen eind juli, maar Veolia heeft de tijdelijke dienstregeling ingepland tot einde vakantiedienstregeling. was ook meteen om vertraging bij de werkzaamheden niet tot overlast te laten zijn.

De werkzaamheden waren later aangevangen (6 weken dacht ik). Veolia begon echter al direct met omrijden. Het getuigd niet zo van flexibiliteit, als Arriva de omleiding niet meer hoeft te rijden.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 18 Aug 2015, 08:56

Arriva kiest meestal niet voor het rijden van een andere dienstregeling, Veolia heeft het met de opdrachtgever kunnen regelen om betaald te krijgen voor het rijden van een aangepaste dienstregeling.

ik zei, dat er vanaf zondag weer normaal gerden gaat worden tussen Leidschendam en Voorburg en had het niet over Voorburg-Den Haag (hoewel die omleiding op de borden hangt met einddatum 24-8).

Delftse Chauff
Berichten: 127
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 02:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Delftse Chauff » Di 18 Aug 2015, 11:44

Skinkie schreef:
zone5324bericht... schreef:de normale dienstregeling was trouwens het probleem niet, de diensten zijn echter gemaakt op de tijdelijke dienstregeling en ze waren even vergeten, dat ze niet zo maar over konden op de normale dienstregeling (omdat dit niet past in de diensten tbv de tijdelijke dienstregeling).

Kan iemand op academisch niveau uitleggen hoe een omleiding die vier minuten extra in de dienstregeling geeft leidt tot het niet kunnen rijden van opvolgende diensten? We hebben het hier over maximaal 4 minuten eerder op Den Haag CS aankomen.


Het probleem zit uiteraard niet in die 4 minuten. Je komt eerder op CS aan, wacht 4 minuten langer en gaat weer verder, maar....

Normaal bij een korte omleiding blijft de route in de systemen (boordcomputer, 9292) normaal en komt er een omleidingsbericht. Die kun je zo van de ene op andere minuut ongedaan maken als het eerder klaar is.
In dit geval is er doordat de gemeente betaalt gekozen voor een gewijzigde dienstregeling (Technisch gezien is dit dus geen omleiding). Die staat dus (met de andere haltes) in de boordcomputer en staat ook ingeladen bij 9292 tot 22-8. Ook heeft de gemeente de vervallen haltes ontmanteld. Dit alles kan dus niet van de ene op de andere minuut veranderd worden.
Waar het bij ons "mis" ging was dat de weg weer open was en door de vervoersondersteuning werd gecommuniceerd dat de route weer normaal was, voorbijgaand aan wat ik hierboven noemde.
Ditzelfde verhaal gold overigens ook vorig jaar in de Breestraat in Leiden.

Ik hoop dat ik iets heb kunnen verduidelijken.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Meltrain » Di 18 Aug 2015, 13:00

Daniel schreef:Nou, blijkbaar zijn ze er toch een beetje op teruggekomen: ik was zaterdag in Den Haag en merkte toen op dat er in de abri's nu weer een normale netkaart waarop je je daadwerkelijk kunt oriënteren hangt.

Zo ver ik weet, zijn de kaarten in de abri's ook nooit vervangen door die schematische kaarten.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor WSM » Di 18 Aug 2015, 18:43

Delftse Chauff schreef:In dit geval is er doordat de gemeente betaalt gekozen voor een gewijzigde dienstregeling (Technisch gezien is dit dus geen omleiding). Die staat dus (met de andere haltes) in de boordcomputer en staat ook ingeladen bij 9292 tot 22-8. Ook heeft de gemeente de vervallen haltes ontmanteld. Dit alles kan dus niet van de ene op de andere minuut veranderd worden.

Dus de beperkende factor is niet de fysieke infrastructuur maar de beperkingen in de computersystemen van de vervoerder?
Je begint je af te vragen hoe het kan dat er vroeger überhaupt bussen reden, zonder de Infoxxen, Prodata's en Albatrossen of hoe de rommel allemaal heet.

Of gaat het er toch om om lekker te kunnen cashen? Mocht er ook extra afgetikt worden van de OV-sjitkaart?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Chauf21 » Di 18 Aug 2015, 18:56

Het zit meer in het feit dat allerlei andere systemen afhankelijk zijn en gevoed worden door de dienstregeling die de vervoerder inplant. Bijvoorbeeld de ov-chipkaarttarieven, maar ook 9292 en de digitale borden bij de halte zijn daarvan afhankelijk. Al die systemen verwerken de oorspronkelijk ingeplande ritten. Als je tussentijds iets anders gaat rijden, dan kan het dus zomaar zíjn dat je opgevraagde reisadvies niet meer geldig is, of dat de rit wordt getoond op de digitale borden van een halte waar de rit niet komt. Dat moet je volgens mij ook niet willen.
Vroeger had je al die systemen niet. Vervoerders waren toen dus flexibeler, maar reizigers hadden ook minder informatie. Dus tja, wat is beter.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor WSM » Di 18 Aug 2015, 19:27

Tsja, zolang niet iedere omleiding in 'de systemen' verwerkt wordt (en Veolia verwerkt dus echt niet ieder flutomleidinkje in de systemen) blijft enige alertheid en zelfredzaamheid van de zijde van de reiziger vereist.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Leonardo
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 05 Feb 2015, 14:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Leonardo » Di 18 Aug 2015, 19:49

http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-12-2 ... vlj03Oe.01

De Haagse gemeenteraad heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor Kijkduin. Eén onderdeel van dat bestemmingsplan is het onderbrengen van de busbuffer op een andere locatie, waarbij er blijkbaar gefocust wordt op een groene zone op de plek waar de bussen nu rijden. Betekent dit dat ze de bussen van het Deltaplein willen weren?

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor dennistd » Di 18 Aug 2015, 21:48

Als ik als reiziger lees dat een (fictieve) omleiding t/m vrijdag duurt, dan ga ik er vanuit dat ik die vrijdag dan ook bij de tijdelijke halte moet gaan staan. Als de bus dan ineens de normale route weer rijdt sta ik als goed geïnformeerde reiziger dus ergens waar ineens geen bus meer komt.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Skinkie » Wo 19 Aug 2015, 02:06

Bij de Veolia omleiding werd er 1 andere halte gebruikt waar ook een KHP hing en is de KHP van Leidschendam-Voorburg verplaatst. Op twee tussenliggende haltes hing een oranje vuilniszak, die zijn dus op het moment na de werkzaamheden van de haltes af gehaald. En na een vraag bij Veolia er weer terug opgehangen. De fysieke infrastructuur is op Leidschendam-Voorburg na (geel bord verplaatst) niet aangepast. We hebben het dan dus over de meest extreme situatie dat de omleidingsroute productief is gemaakt. Dat betekent automatisch ook dat de reiziger meer heeft betaald voor z'n rit. Immers: er is een andere tarief matrix gebruikt.

Het doorgeven van een dienstregeling naar GOVI heeft een beperkende factor van 3 dagen. Veolia zegt een maand nodig te hebben om het circus van zo'n dienstregeling wijziging door te voeren. Het ging dus niet om een situatie buiten die aangepast moest worden. Het ging om een operationeel probleem dat men niet alle bussen opnieuw kon of wilde bij werken - danwel een financiële kwestie. Ik zou hier bijna een WOBje voor starten om naar boven te krijgen hoeveel extra is betaald.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Meltrain » Wo 19 Aug 2015, 12:13

Ehm, wat is een KHP? :?
Via Google vind ik enkele betekenissen, maar geen van alle heeft ook maar iets te maken met jouw bericht.

WOB = Wet Openbaarheid van Bestuur (voor hen die dat ook niet wisten)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Skinkie » Wo 19 Aug 2015, 15:38


Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Gekko123 » Ma 07 Sep 2015, 23:07

Het is mij opgevallen dat Veolia nu bij een aantal haltes de omroep heeft aangepast, in feite vooral aangevuld met overstapinformatie.
In ieder geval de omroep bij station Delft is nu ongeveer dit geworden:
Station Delft. U kunt hier overstappen op treinen richting Rotterdam en Den Haag, tram 1 en verscheidene buslijnen. Vergeet niet uit te checken met uw OV-chipkaart
.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor zone5324bericht... » Ma 21 Sep 2015, 10:21

die nieuwe halteafroepen waren een paar weken geleden al ingevoerd...

Delftse Chauff
Berichten: 127
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 02:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor Delftse Chauff » Di 22 Sep 2015, 21:07

Wat mij tot nu toe is opgevallen aan de nieuwe omroepen:

Bij het busstation Naaldwijk is voor elke lijn een eigen omroep met overstappen (in lijn 30 - hier overstappen op lijn 31,32,33,34 of 36 / in lijn 31 - hier overstappen op lijn 30,32,33,34 of 36 enz.), maar bij de Naaldwijkseweg in 's-Gravenzande is de omroep in lijn 31 en 35 gelijk (hier overstappen op lijn 31 of 35)

Bij Leyenburg wordt er in lijn 37 een hele riedel overstappen omgeroepen, maar in lijn 31, 35 en 36 helemaal niks.

Bij Maasland Viaduct is in lijn 36 alvast de dienstregeling 2016 verwerkt (overstappen op lijn 33 of 126).

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Berichtdoor verfmeer » Di 22 Sep 2015, 22:09

Bij Maasland viaduct wel 33 en geen 38? Weet je zeker dat je dat goed verstaan hebt?
Dat lijkt me namelijk wel erg raar, voor mensen vanuit Schipluiden en Maasland is de overstap op Maasland viaduct namelijk erg handig richting Naaldwijk en Schiedam. Ik denk ook dat het aantal overstappers van/naar de 38 hoger is dan die van/naar de 126.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten