Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Ongeveer een half uurtje geleden zag ik een dienstwagen van lijn 19 in de driehoek bij Nootdorp staan met alarmlichten aan. Hij stond op het stuk dat niet door de dagelijkse dienst wordt bereden, oftewel: de lijnen 15 en 19 hadden hier verder geen last van wat betreft stremmingen etc. Aannemelijk een klein defect en dat ie nu daar staat totdat hij naar de remise teruggereden kan worden.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Ik zag zojuist in het centrum van Den Haag een tram met '97 Sorry, geen dienst' en een tram met '97 Congresvervoer' op het bestemmingsdisplay. Nooit eerder gezien! :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Ik zat even de dienstregeling van RandstadRail-lijn 3 te bekijken en ik zag dat de helft van de ritten in Zoetermeer maar tot de halte Dorp rijdt. Tussen 18:10 en 19:40 zie ik zelfs helemaal geen ritten die tussen Dorp en Centrum-West rijden. :?
Is dat een fout op de website of zijn er inderdaad ritten die keren bij Dorp?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Ik neem aan dat dat een fout is. Als je gaat kijken bij andere lijnen zie je daar ook ritten die tot de een na laatste halte gaan. Bijvoorbeeld bij lijn 15 waar je soms complete gaten van pakweg anderhalf uur hebt. Ik meen voor lijn 15 een keer een melding gezien te hebben dat dit veroorzaakt wordt doordat de trams dan gepland staan op een ander spoor, waarbij dat andere spoor een ander haltenummer heeft en dus voor het systeem een andere halte is. Als gevolg hiervan staan ze op de online dienstregeling verkeerd aangegeven. Op de haltevertrekstaten staan die ontbrekende ritten er wel gewoon in.

Edit: melding op de site van de htm over vertrektijden lijn 15 gevonden:
Vertrektijden halte Nootdorp

Er staan bijna geen vertrektijden bij de halte Nootdorp op deze pagina. Dat komt doordat het systeem maar één van de twee halten bij Nootdorp laat zien. De trams vertrekken bij halte Nootdorp 3 minuten eerder dan de halte Gruttosingel.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Afgelopen zaterdag zag ik op de A12 bij Gouda een (op het eerste gezicht nieuwe) bus waarop stond: "HTM test elektrische bus", of iets wat daar op lijkt. Iemand enig idee wat voor bus dit kan zijn en welke test het betreft?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door reisthijs »

Waarschijnlijk dezelfde bus die laatst in Utrecht werd gespot, zie viewtopic.php?f=34&t=9752&p=429377#p429101
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Ik zie nu dat hierover ook een bericht op de HTM-site staat:
HTM start onderzoek naar rijden met elektrische bussen

Tussen zaterdag 27 februari en woensdag 2 maart rijdt HTMBuzz proefritten met een elektrische bus die HTM te leen heeft gekregen van busbouwer Solaris. Daarmee geeft HTM de aftrap voor een onderzoek naar het rijden met elektrische bussen in de stad. Vanaf 2025 moet het busvervoer in Nederland emissievrij zijn. Een groot voordeel van de elektrische bus is dat ze lokaal geen vervuilende stoffen uitstoten. HTM anticipeert vroegtijdig op het emissievrij rijden en wil de komende jaren benutten om ervaring op te doen met de verschillende bustypen en hun inpasbaarheid in de Haagse verkeersomstandigheden. Tegelijkertijd kan het bedrijf ervaring opdoen met de consequenties van zero-emissie rijden voor onder andere de dienstregeling, planning en het vlootbeheer. De huidige bussen van HTM hebben een levensduur tot omstreeks 2019. Om de overgang van de huidige bus naar een elektrische bus zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het voor HTM van belang zo vroeg en zo veel mogelijk ervaring met de elektrische bus op te doen. Voorlopig zonder reizigers.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Anne »

Vanaf morgen wordt lijn 11 met Avenio's gereden. Dan worden in een keer alle GTL's door de nieuwe R-Net trams vervangen.
HTM-site
Persbericht
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

De HTM vind de nieuwe Avenio trams door de donkere kleur niet goed zichtbaar. Daarom willen ze als proef een van de nieuwe Avenio trams in het rood wit laten rond rijden. Vooral in de vroege ochtend en avond uren vind ik de tram slecht zichtbaar door de donkere kleur aan de zijkant.


http://denhaagfm.nl/2016/03/24/nieuwe-a ... n-verkeer/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Bus 300 en 310 rijden in regio Amsterdam al jáááren rond in deze kleurstelling. Kan me niet herinneren dat de flanken van die bussen buitensporig meer als vangnet voor overig verkeer fungeren t.o.v. de reguliere blauw-witte bussen van GVB.

Boven alles heeft het denk ik meer te maken met Haags chauvinisme / de HTM die liever haar eigen kleuren op het nieuwe vlaggenschip ziet. Dat vermomd onder het mom 'verkeersveiligheid'. :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Een mooie tussenoplossing zou de R-Net stijl zijn die de RET en het GVB op hun metro's hebben. Dat grijs is veel lichter en daardoor beter zichtbaar.
Daarnaast zijn de huidige kleuren ook niet zo geschikt voor slechtzienden (vraag maar aan VIRM), omdat het contrast tussen deur en zijkant niet zo groot is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

De deuren van de nieuwe trams zijn, voor zover ze niet van glas zijn, knalrood, dat zou toch voldoende contrast met het grijs moeten geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Avenio is echter ook niet in het bezit van contourverlichting en/of fatsoenlijke reflectie aan de zijkanten (een paar mini oranje vlakjes, meer niet). Het enige wat in de donkere uren aan de zijkant fatsoenlijk zichtbaar is is de binnenverlichting. Misschien zou reflectie of een contrasterende kleur (een wit- of geeltint ofzo) op de schortplaten al verbetering kunnen geven.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Een verlichtte raampartij van 35 meter lang onderbroken door lipstick rode deuren die voorbij komt schuiven valt natuurlijk niet op 's avonds. :')

HTM presenteert drogreden 3.0.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

n-evo schreef:Bus 300 en 310 rijden in regio Amsterdam al jáááren rond in deze kleurstelling. Kan me niet herinneren dat de flanken van die bussen buitensporig meer als vangnet voor overig verkeer fungeren t.o.v. de reguliere blauw-witte bussen van GVB.

Boven alles heeft het denk ik meer te maken met Haags chauvinisme / de HTM die liever haar eigen kleuren op het nieuwe vlaggenschip ziet. Dat vermomd onder het mom 'verkeersveiligheid'. :wink:
Het heeft er vooral mee te maken dat zoals Daan76 al zei, de Avenio's niet in het bezit zijn van countourverlichting. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de avenio trams daardoor in het donker slechter te zien zijn. De R-net bussen zoals op lijn 300 en 310 hebben dit wel.

Natuurlijk wil de HTM graag met de eigen huisstyle rond rijden, iets wat elke vervoerder het liefste zou willen.
Kijk maar naar het GVB, daar zouden ook R-net trams gaan rijden maar volgens mij heeft Amsterdam dat op de lange baan gezet of zelfs gecanceld. Voor de metro's hebben ze zelfs een andere kleurschema's laten maken.
Ook de RET wil in eigen huisstyle blijven rond rijden, kijk maar naar de metro's het enig wat de RET wou aanpassen waren de knal rode deuren en aan de ene kant van de metro de R-net logo stickers en aan de andere kant hun eigen huisstyle.

Daarnaast vraag ik mij af waren de stadstrams nou eigenlijk onder R-net moesten gaan vallen. Dat de twee RandstadRail lijnen onder de R-net flat zouden gaan rijden kan ik nog begrijpen, dat zijn vooral streek tramlijnen...

Overigens zou ik zelf niet voor een rood witte kleur kiezen als er idd andere kleuren op de tram komen. Ik zou het donker grijs eerder door een licht grijze kleur laten vervangen. En als ik zou als het even kan gewoon helemaal afstappen van dat hele R-net stadstram plan. Maak er gewoon een herkenbare Haagse stadstram van, in het knal geel zoals de laatste generatie Haagse PCC trams die vielen lekker goed op. Al zou beige- groen ook een mooie combi zijn. Maar goed dat zal voorlopig wel niet gebeuren..
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

n-evo schreef:Een verlichtte raampartij van 35 meter lang onderbroken door lipstick rode deuren die voorbij komt schuiven valt natuurlijk niet op 's avonds. :')

HTM presenteert drogreden 3.0.
Ben je zelf wel eens komen kijken in de avond uren? De trams zijn dan inderdaad niet goed zichtbaar, alleen wanneer de lampen aan staat zie je de tram goed langs rijden. Daarnaast rijden er ook geen R-net bussen van ruim 35 meter, dat maakt het verschil met de bussen. En als er niets mis zou zijn met die donker grijze kleur op de trams, waarom kiest het GVB er dan voor om bij de CAF sneltrams af te stappen van de kleur die op de bussen en trams zitten en te kiezen voor een licht grijze kleur? Of mag de hoofdstad wel z'n eigen draai aan dat R-Net geven?

Ik ben blij dat er eindelijk een vervoerder is die hardop zegt dat de bedrijven zelf ongelukkig te zijn met dat donkergrijs van R-net. Dat zie ik de GVB en de RET nog niet snel doen. :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Lange_Dre schreef:Ik ben blij dat er eindelijk een vervoerder is die hardop zegt dat de bedrijven zelf ongelukkig te zijn met dat donkergrijs van R-net. Dat zie ik de GVB en de RET nog niet snel doen. :X
Ach, niet alleen vervoerders doen dat hoor. Ook treinbouwers...
NRC over Stadler schreef:Elke klant heeft zijn eigen wensen, waar de Zwitsers zich soms over verbazen. Dat NS-dochter Abellio zes korte treinen voor de lijn Gouda-Alphen aan den Rijn zwart en donkerrood laat lakken, vinden de werknemers maar vreemd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Lange_Dre schreef:Ben je zelf wel eens komen kijken in de avond uren? De trams zijn dan inderdaad niet goed zichtbaar, alleen wanneer de lampen aan staat zie je de tram goed langs rijden. Daarnaast rijden er ook geen R-net bussen van ruim 35 meter, dat maakt het verschil met de bussen. En als er niets mis zou zijn met die donker grijze kleur op de trams, waarom kiest het GVB er dan voor om bij de CAF sneltrams af te stappen van de kleur die op de bussen en trams zitten en te kiezen voor een licht grijze kleur? Of mag de hoofdstad wel z'n eigen draai aan dat R-Net geven?
Toevallig wel ja, vind het reuze meevallen allemaal. En als zichtbaarheid zo'n drama is plak je gewoon extra reflecterende strips over de flanken, daar hoeft niet hele huisstijl voor aangepast te worden. GVB kiest ervoor om de CAF-metro's deze kleurstelling te geven omdat de M5's daar nou eenmaal in besteld zijn nog vóórdat de R-net huisstijl rond was. Iets met uniformiteit binnen het metronet.
Lange_Dre schreef:Het heeft er vooral mee te maken dat zoals Daan76 al zei, de Avenio's niet in het bezit zijn van countourverlichting. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de avenio trams daardoor in het donker slechter te zien zijn. De R-net bussen zoals op lijn 300 en 310 hebben dit wel.
Dan los je het op op (ongeveer) diezelfde manier als op de bussen.
Lange_Dre schreef:Natuurlijk wil de HTM graag met de eigen huisstyle rond rijden, iets wat elke vervoerder het liefste zou willen.
Kijk maar naar het GVB, daar zouden ook R-net trams gaan rijden maar volgens mij heeft Amsterdam dat op de lange baan gezet of zelfs gecanceld. Voor de metro's hebben ze zelfs een andere kleurschema's laten maken.
Ook de RET wil in eigen huisstyle blijven rond rijden, kijk maar naar de metro's het enig wat de RET wou aanpassen waren de knal rode deuren en aan de ene kant van de metro de R-net logo stickers en aan de andere kant hun eigen huisstyle.
De huisstijl van de metro's is zo omdat de R-net huisstijl nog niet rond was toen de bestelling voor de nieuwe metro's in 2007-08 werd geplaatst. Er is teruggegrepen naar de oude Amsterdamse metrokleuren (zilver/grijs-rood) omdat ook niet bekend was of GVB in het decennium erna nog wel de stadsvervoerder zou zijn. Er is dus gekozen voor een vervoerders onafhankelijke kleurstelling. Was R-net toen wel al afgerond hadden de M5's er waarschijnlijk net zou uitgezien als de R-net Flirts en Avenio's. Maar inderdaad, van de R-net huisstijl blijft weinig over want links en rechts worden tig concessies gedaan. De bewegwijzering in de metro hier is blauw-wit i.p.v. rood-wit. De externe kleurstelling van de M5's en Rotterdamse metro's (zilver-rood) is nu zelfs geadopteerd als R-net zijnde. Lekkâh makkelijk, maar slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Dat in Amsterdam de trams geen R-net worden snap ik wel: er is op tram 26 (CS - IJburg) na nul wezenlijk verschil in niveau tussen de ene en andere lijn. Niet qua reistijd, comfort, materieel, etc. Dus waarom zou je tram 2 en 13 bijvoorbeeld wel R-net maken en tram 7 en 24 niet? Op frequentie na (tram 2 is drukker dan de 7) zit er geen echt verschil in de lijnen. Dat verschil valt ook niet makkelijk de creëren in een stad als Amsterdam. Uiteindelijk lopen alle lijnen naar het centrum tegen grotendeels dezelfde bottlenecks aan.

Overigens wordt tram X die metro 51 gaat vervangen tussen Westwijk en Zuid wel weer R-net. Of dat zich alleen in de haltes gaat uiten of ook qua kleurstelling van de trams (wat gewoon 30 meter lange en 2,4 meter brede voertuigen worden als de Combino's) is mij niet bekend. Wel gaan ze daar tot 60 meter gekoppeld rijden, maar uiteindelijk moeten die nieuwe trams universeel inzetbaar zijn over het hele net.
Lange_Dre schreef:Daarnaast vraag ik mij af waren de stadstrams nou eigenlijk onder R-net moesten gaan vallen. Dat de twee RandstadRail lijnen onder de R-net flat zouden gaan rijden kan ik nog begrijpen, dat zijn vooral streek tramlijnen...
Geen idee! Denk dat iedereen hier wel van mening is dat de hele R-net formule als een tang op een varken slaat met willekeurige schiftingen binnen steden: waarom de ene tram- of buslijn R-net en de ander niet? Als je echt voor een Londens model wil gaan, wat vaak als voorbeeld wordt gegeven, zorg je ervoor dat ALLE trams, metro's en bussen dezelfde kleuren hebben in de Randstad. Rotterdam blijft vasthouden aan z'n gele "M", Amsterdam een blauwe kubus.

Zolang ze het zelf nog maar snappen denk ik dan... Als ik naar zo'n nieuwe Amsterdam metrokubus kijk met een rode R-net balk onder de grote witte "M", vraag ik mij iedere keer weer af wat dat nou precies naar de reiziger moet communiceren of wat voor betekenis het heeft voor een willekeurige toerist. 3x niks gok ik zo.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Globetrotter »

Het is als vervoerder maar net welke keuzes je maakt. Volgens mij maakt het de reiziger niets uit of hij in een grijze of in een rode tram zit. Daarbij denk ik ook dat de kracht van het begrip R-net niet onderschat moet worden. De concessie Waterland en lijn 300 in Amstelland-Meerlanden zijn in reizigersaantallen gestegen. Mogelijk oorzaak hiervoor kan de introductie van een betrouwbaar en frequent busnet (met de naam R-net) zijn.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door sirvinniei »

Was die reizigersgroei na die bezuiniging van EBS?
Ik heb geen onderschrift
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Ezra schreef:Het is als vervoerder maar net welke keuzes je maakt. Volgens mij maakt het de reiziger niets uit of hij in een grijze of in een rode tram zit. Daarbij denk ik ook dat de kracht van het begrip R-net niet onderschat moet worden. De concessie Waterland en lijn 300 in Amstelland-Meerlanden zijn in reizigersaantallen gestegen. Mogelijk oorzaak hiervoor kan de introductie van een betrouwbaar en frequent busnet (met de naam R-net) zijn.
Ik vraag mij af of dezelfde winst in reizigers echt toe te wijzen valt aan het concept R-net of dat het meer te maken heeft met de overige factoren die samenvielen toen de nieuwe huisstijl geïntroduceerd werd (nieuw materieel, nieuw lijnennet, hogere frequenties, etc.). Kortom: zou bus 300 minder succesvol zijn als deze met knalroze bussen had gereden met RET groot op de zijkant? Bij wijze van spreken. Zelfde geldt voor de Avenio's. Zouden die minder scoren in HTM-huisstijl t.o.v. R-NET?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hainje »

Uiteindelijk gaat het de doorsnee reiziger toch vooral om frequenties en snelheid. Over welke kleur zo'n voertuig heeft liggen doorgaans alleen hobbyisten en politici met OV in hun portefeuille wakker.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

Nee, de 300 is een succes omdat er ongeveer 30 andere buslijnen voor zijn opgeheven, zodat mensen wel met de 300 moesten.

De rode kop komt dan ook door het bloedbad dat in het lijnennet werd aangericht, wat bij R-NET wel vaker het geval is...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door sneltram »

Zeg Bee, van die oude 174 werd niemand echt gelukkig hoor. Daar zat je als forens langer in dan je werkdag duurde. Ik vind die 300 wel een echte verbetering.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door dylanwild94 »

Kijk eens naar de 436 in HWGO. Wat voor zooi het daar is. :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten