Er is nog geen definitieve planning bekend voor dit project. Er moet eerst nog een definitief besluit over dit traject worden genomen. Dat gebeurt naar verwachting in maart dit jaar. Kan een formaliteit zijn en dan kan er snel met planning en bouw begonnen worden.
Het jaartal 2020 heb ik meegekregen tijdens de informatie-avond over de Amstelveenlijn op 14 januari jl. Dat werd nota bene als streefjaar van ingebruikname van de nieuwe AVL geponeerd - de ombouw is
op zijn vroegst dus pas in dat jaar klaar. Maar nogmaals: allemaal voorlopige informatie. Het AT5-artikel is weer gebaseerd op
dit artikel uit het Parool. Ik weet niet welke bron(nen) het Parool heeft gebruikt, maar de formulering van de planning is al vrij voorzichtig:
Wanneer de metro's en trams niet meer zullen rijden, is nog niet duidelijk. Het werk aan het traject kan in 2014 of 2015 beginnen en zal dan ongeveer drieënhalf jaar duren.
Kortom: je vraagstelling is niet van belang, omdat men helemaal niet (meer) probeert om klaar te zijn vóór de NZL rijdt. Tenzij die NZL natuurlijk nog verdere vertraging oploopt in de oplevering.Edit: wacht, nu snap ik wat je bedoelt. Lezen is soms een kunst...Maar dan nog ben ik het niet met je gedachtegang eens.
Op het moment dat de AVL eruit wordt gehaald en wordt vervangen door tijdelijk busvervoer, zullen de huidige verbindingen op Zuid - naar ik mag aannemen - gehandhaafd blijven. Dus zal tram 5 vanaf het CS tot Zuid blijven rijden en metro/sneltram 51 idem dito.
Kortom: de huidige verbindingen vanaf Zuid het centrum in, zullen gewoon blijven bestaan. Voor Amstelveners die met de bus naar Zuid moeten betekent het een extra overstap, die echter weer (deels) komt te vervallen zodra tram 5 weer gaat doorrijden over de AVL.
Overigens zit in de planning ook een belangrijke voorwaarde cq risico: de A10-tunnel moet er dan wel al liggen...