Pagina 8 van 10

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: za 09 feb 2013, 10:47
door robert55
Vinny schreef:Het zou natuurlijk ook wel bezopen zijn als je door de opening van de Noord-Zuid metro het station niet meer met de tram vanuit Amstelveen en niet meer met de bus kan bereiken omdat sommige mensen geil worden van een hippe naam voor een nieuw soort van trams.
als die bestuurlijke afspraken er zouden zijn, verandert de situatie door de opening van de NZ lijn. Daarbij is altijd duidelijk geweest dat op dat moment er een knip zou komen op Zuid ongeacht de vraag of er een metro naar A'veen zou komen. Een deel van de argumentatie waarom de NZ capaciteit nodig was, zit namelijk juist in het over laten stappen van streekbusreizigers. Voor zover ik weet is dat ook het Stadsregio beleid en overruled dat eventuele afspraken uit het Maarse en Kroon tijdperk [ik geloof dat de tariefintegratie ouder is dan CN]

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: za 09 feb 2013, 12:48
door R-Flow
TLP schreef:En volgens mij is er ruimte genoeg om lijn 5 via de Marnixstraat en de Haarlemmer Houttuinen/Rozengracht te verleggen, dus dan is het probleem in de Leidsestraat ook opgelost.
Dat zou dan puur zijn om die directe verbinding met CS te behouden want qua bestemmingen en reistijd wordt je er echt niet wijzer van.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: za 09 feb 2013, 14:35
door Vinny
Het is wel het plan dat in 2004 toen ik stage liep bij de Stadsregio op mijn bureau heb liggen.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 11:35
door R-Flow
Vinny schreef:Het is wel het plan dat in 2004 toen ik stage liep bij de Stadsregio op mijn bureau heb liggen.
Oh ja, dat maakt het opeens wel praktisch. :')

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 11:48
door hauptbahnhof
En totaal niet nodig want je rijdt niet echt langs interessante plekken.

Alleen zou het wellicht niet trager zijn dan via Rozengracht/NZ VBwal. Trams krijgen op dit moment 8 minuten tussen Dam en CS aldaar, daar zit 2 min extra van de TVM Nieuwezijdsvoorburgwal. De andere kant op 7 minuten, ook incl 5 minuten. Denk dus dat via de Haarlemmerhouttuinen vanwege de omweg langer zou kunnen duren, maar door de ruime tijd op het huidige traject het gelijk zal zijn.

Overigens is via Rozengracht ipv Leidsestraat rijden niet echt sneller. Het is een snellere route maar wel langer waardoor je geen tijd wint.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 14:38
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:En totaal niet nodig want je rijdt niet echt langs interessante plekken.
Dat zei ik boven ook al idd.
hauptbahnhof schreef:Overigens is via Rozengracht ipv Leidsestraat rijden niet echt sneller. Het is een snellere route maar wel langer waardoor je geen tijd wint.
Klopt. Met omleidingen heb je zelden tijdwinst op die route, in de praktijk duurt het vaak zelfs iets langer.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 20:06
door Kritiekelaar
Ik heb me in dit topic met intern succes beijverd voor een minder rigoreuze stillegging van de Amstelveenlijn. Onze conclusie: de tram kan en moet ondertussen tot de Uilenstede blijven rijden.

Mag ik nu 'als provinciaal' mijn visie geven op de eindsituatie Amstelveenlijn waar we naar toe gaan?

Ik vind -anno nu- de Beschrijving voorkeursvariant Amstelveenlijn wèl een redelijke keus. De discussie hier maakt me echter duidelijk dat 2 problemen gewoon blijven bestaan: de baanvakcapaciteits-vretende metro 51. En de grote drukte in tram 5, die zelf in de binnenstad ook weer capaciteit opeist. Daarom zou ik toewillen naar deze eindsituatie:
  • * 6-minuuts R-net-tram Amstelveen-zuid - Station Zuid
    * R-net-bus Amstelveen-zuid - Bijlmer Metro
    (En minder of geen 300-bussen meer op dit stuk)
    * 6 minuuts-Tram 12 Amstelveen-centrum - Rijksmuseum - Sloterdijk (Tram 5 vervalt)
    * De Amstelveenseweg-busdiensten via station Zuid -nonstop naar- Rijksmuseum-Marnixstraat.
Zo kan men dus bestuurlijk en projectmatig door op de ingeslagen weg.
De meeste Amstelveners houden straks hun gemaks-verbinding met het Noordhollandse treinennet; en overstaps op twee tramroutes naar de oostelijke stadswijken. Maar ook de inwoners van Amstelveen Zuid houden toch goede reismogelijkheden als metro 51 helemaal verdwijnt (wat -met menigeen hier- ook de GVB-directeur wil AT5).
En de onregelmatige maar wel nonstop-regiobussen ontlasten de tram effectief. (Of denk je van niet, R-Flow?)

De -onze- controverse over de voorkeursvariant wordt zo aangewend om alvast een doorbraak te forceren in de discussie over het stadstramnet 2017. (Uit de besparing op het tramnet wordt de R-net-buslijn betaald.) Twee railverbindingen tussen stations Zuid en Sloterdijk is niks maller dan twee of drie railverbindingen tussen stations Zuid en Centraal..toch?

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 23:50
door Bluearrow
Kritiekelaar schreef:Daarom zou ik toewillen naar deze eindsituatie:
  • * 6-minuuts R-net-tram Amstelveen-zuid - Station Zuid
    * R-net-bus Amstelveen-zuid - Bijlmer Metro
    (En minder of geen 300-bussen meer op dit stuk)
    * 6 minuuts-Tram 12 Amstelveen-centrum - Rijksmuseum - Sloterdijk (Tram 5 vervalt)
    * De Amstelveenseweg-busdiensten via station Zuid -nonstop naar- Rijksmuseum-Marnixstraat.
Ben alleen bang dat je de 'vele' reizigers van lijn 300 hier niet echt een plezier mee doet. Er is een redelijk grote stroom passagiers die het traject Amsterdam Zuidoost-Schiphol reizen (dag en nacht !).

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 23:54
door Suus
En welke tram wil je naar het Amstelstation sturen, er is toch een grote stroom reizigers vanaf dat station richting stadsdeel Zuid.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 23:55
door Bluearrow
Ik zit me net te bedenken, zou het niet mogelijk zijn om de 'streekbussen' uit AML op de NZL te laten aantakken bij de halte RAI/Scheldeplein. Lijkt me daar ruimte zat voor een mooi busstation ! :)

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 00:03
door Bluearrow
Bee schreef:En welke tram wil je naar het Amstelstation sturen, er is toch een grote stroom reizigers vanaf dat station richting stadsdeel Zuid.
Even door mijmeren.......nieuw stadstramlijntje aanleggen? Lijn 20? Amstelstation (laag) - Rooseveltlaan - Europaplein - (nieuw stukje spoor via Scheldeplein) - Diepenbrocklaan - Stadionweg - Haarlemmermeerstation ???

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 14:30
door R-Flow
Bluearrow schreef:Even door mijmeren.......nieuw stadstramlijntje aanleggen? Lijn 20? Amstelstation (laag) - Rooseveltlaan - Europaplein - (nieuw stukje spoor via Scheldeplein) - Diepenbrocklaan - Stadionweg - Haarlemmermeerstation ???
Dan mag je vanuit Amstelveen dus twee keer overstappen i.p.v. één keer (plannen) of nul keer (nu).

PS Diepenbrockstraat is het trouwens. :P

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 19:47
door Vinny
Om van station Amsterdam Zuid een overstap-hub te maken moet er zeer fors worden geïnvesteerd in het tramnet in Amsterdam, zodat veel tramlijnen vanaf dat station uitstralen naar diverse bestemmingen in de stad zelf. Daar is geen geld voor en men wil dat niet.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 21:22
door R-Flow
Waarom zou je überhaupt zoveel tramlijnen naar Zuid willen hebben? Het zal nog tientallen jaren duren voordat de Zuidas echt iets voorstelt.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 21:25
door Klaasje
Omdat je vanaf de Zuidas het snelste in Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Almere, Hilversum en Zwolle bent?

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 21:46
door Kritiekelaar
Ik pleit niet voor flink investeren in tramnet en tramfrequenties over Zuid. Ik zal het zelfs nog een beetje afzwakken.

Want wat vreemd eigenlijk dat men de frequenties op de Amstelveenlijn wil houden op het huidige niveau.
Er verandert straks toch iets wezenlijks: Je hoeft in Amstelveen-noord of Buitenveldert niet meer in een volle tram te stappen. Je kunt vier minuten wachten op de volgende -ruimere- tram, en dan overstappen op de Noord/Zuid
-metro.
( En de bus Amstelveen-zuid - Bijlmer-metro die ik bepleit, vermindert de drukte wat verder.)
Daarom is wellicht voldoende: beide Amstelveen-trams een 8 á 9 minuuts-frequentie ?
Zou men daadwerkelijk de tram laten afbuigen naar Sloterdijk, dan is dit daarheen ook een reëelere frequentie.

----
@ Bluearrow en Bee. Veruit de meeste mensen die thans op Amstel uit de trein op de tram stappen, kunnen straks op Zuid uit de trein in de N/Z-metro stappen. Of er met de (dan hopelijk minder drukke) tram naar het Museumplein-kwartier gaan. Men kan dus straks ook denken aan alleen buslijnen vanaf het Amstelstation. :@

En een frequente busverbinding Bijlmer - overstap Amstelveen - Schiphol C+Nd is nog altijd een toffe busverbinding.

@ R-Flow. Ik zie uit naar een antwoord van je op mijn vraagje in mijn vorige tekst.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 21:52
door Suus
Kritiekelaar schreef:@ Bluearrow en Bee. Veruit de meeste mensen die thans op Amstel uit de trein op de tram stappen, kunnen straks op Zuid uit de trein in de N/Z-metro stappen. Of er met de (dan minder drukke) tram naar het Museumplein-kwartier gaan. Men kan dus straks ook denken aan alleen buslijnen vanaf het Amstelstation. :@
Het Amstelstation functioneert niet alleen als treinstation. De metrolijnen uit Zuidoost en de busverbindingen uit Oost/Diemen, Almere en het Gooi komen daar ook. Zelfs na de opening van de Noord-Zuidlijn moet je de rol van het Amstelstation niet onderschatten.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 21:55
door Vinny
Volgens mij wordt vooral de Noord-Zuidlijn overschat. Dat is niet meer dan een ge-amputeerde tramlijn die toevallig onder de grond ligt, maar door allerlei miskleun-beslissingen in het verleden nauwelijks meer een serieus te nemen lijn wordt, zeker met een gebrek aan keerfaciliteiten op Amsterdam Zuid verwacht ik dat de hoge frequenties bijvoorbeeld sowieso niet haalbaar zullen zijn. :|

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 22:45
door Klaasje
Tjah, eens. Helaas.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 23:03
door Bram
Ik heb dat argument van de beperkte keerfaciliteiten nooit begrepen. In het buitenland worden er metrolijnen bereden die eveneens maar één kopspoor hebben bij ten minste één van de eindpunten, en toch een frequentie van 4 minuten aanhouden. (L4 in Barcelona, L10 in Madrid). Meer lijkt mij sowieso niet nodig op de Noord/zuidlijn.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 23:24
door R-Flow
Klaasje schreef:Omdat je vanaf de Zuidas het snelste in Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Almere, Hilversum en Zwolle bent?
Je denkt dat het grootste gedeelte van de reizigers die gebruik maken van het Amsterdamse tramnet daar naartoe moeten?

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 23:28
door Fles
Bij jou is 020 gewoon het volgende standje na 69 he _O-

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 23:30
door JWM
Niveautje hoor :roll:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 23:32
door R-Flow
Fles schreef:Bij jou is 020 gewoon het volgende standje na 69 he _O-
Sssst!

Maar effe serieus: Je gaat mij niet vertellen dat Zuid zo belangrijk is dat het halve Amsterdamse tramnet daar naartoe moet puur voor die treinen daar.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: do 14 feb 2013, 23:32
door Klaasje
R-Flow schreef:
Klaasje schreef:Omdat je vanaf de Zuidas het snelste in Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Almere, Hilversum en Zwolle bent?
Je denkt dat het grootste gedeelte van de reizigers die gebruik maken van het Amsterdamse tramnet daar naartoe moeten?
Uit onderzoek blijkt gewoon dat het leeuwendeel van de reizigers van de tram een herkomst of bestemming buiten 020 hebben. De wereld gaat echt door buiten de A10.