Pagina 3 van 10

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: zo 27 jan 2013, 06:13
door Bluearrow
Ach, vanuit hobbymatig oogpunt is het allemaal wel weer goed geregeld in Amsterdam. Als straks het busstation aan de IJzijde van CS eindelijk eens af is, gaat het gebied Prins Hendrikplantsoen (nu eindhaltes o.a. Connexxion) op de schop, zodat daar weer een tijdelijk eindpunt kan komen voor de trams, zodat de huidige tramsporen (Oost en West CS) aangepast kunnen worden voor de 'uiteindelijke' herinrichting van het stationsplein en het havenfront.

Verder wil de gemeente Amsterdam over niet al te lange tijd de streekbussen van Connexxion helemaal verbannen uit de binnenstad, en zullen deze op het Haarlemmermeerstation en Station Zuid gaan aantakken op de tram/trein/metro. En aan de reizigers word niks gevraagd, de mogen weer lekker gaan overstappen.
Maar ja, zo blijven we lekker bezig in Amsterdam !

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: zo 27 jan 2013, 21:21
door R-Flow
Prima als die vervuilende streekbussen uit het centrum verdwijnen.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: zo 27 jan 2013, 21:52
door Vinny
Streekvervoer moet tegenwoordig aan strenge emissie-normen voldoen. Daarnaast bedient het streekvervoer op de as Amstelveenseweg-Concertgebouw-Rozengracht-Centraal Station allerlei haltes waar de Noord-Zuidlijn helemaal geen alternatief voor biedt, en tram 5 (hadden we eerder geconstateerd) zit aan de rand van zijn capaciteit. Tram 16 zou helemaal moeten verdwijnen als de Noord-Zuidlijn is aangelegd, want het stuk Centraal-Ferdiand Bolstraat wordt overgenomen door de metro.

Mag jij uitleggen hoe we die reizigers toch vervoeren? Per luchtfiets... :')

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 13:53
door R-Flow
Vinny schreef:Streekvervoer moet tegenwoordig aan strenge emissie-normen voldoen.
In tegenstelling tot het tramverkeer is het streekvervoer nog altijd niet emissie-vrij.
Vinny schreef:Mag jij uitleggen hoe we die reizigers toch vervoeren? Per luchtfiets... :')
Per luchtfiets, of gewoon... Uhhh... Gebruik maken van het tramnetwerk? :roll: Nagenoeg de hele route, zo niet de hele route, die het streekvervoer volgt vanaf Zuid het centrum in is gedekt door railinfra. De streekbussen rijden voor 99,9% onder boveleidingen of er direct naast. Ik moet er om die reden beetje om lachen dat je net doet alsof tram 5 of tram 16 in haar huidige vorm de enige opties zouden zijn om die reizigers op te vangen. Er kan zonder problemen en minimale moeite een bestaande tramlijn aangepast worden of een geheel nieuwe in het leven geroepen worden. Nieuwe trams moeten hoe dan ook besteld worden voor 2018.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 13:58
door Alargule
Als er op Zuid een mooie overdekte overstapknoop wordt gecreëerd die zich qua beschikbare verbindingen kan meten met het Centraal, zie ik het probleem ook niet zo. Je kunt een extra tramlijn inleggen vanaf Zuid naar belangrijke uitstappunten bij het Museumplein en Leidseplein als versterker van lijn 5. Voor reizigers die in de binnenstad moeten zijn vormen de metrostations Rokin en CS een prima optie.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:00
door Suus
Waar ik voor vrees is dat de reizigers worden gedumpt op de Strawinskylaan en dat er daar verder niets aan gebeurd. :N

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:05
door Alargule
Er zijn plannen voor een busstation bij Zuid. Althans, zo vernam ik op de informatie-avond over de Amstelveenlijn (waarmee we weer on topic zijn).

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:07
door tsov
In het eindbeeld zou er toch sowieso een gecombineerd tram-/busstation komen ergens in de buurt van de ABN-AMRO (zuidkant dus). Nou zegt dat natuurlijk niks over deze verbussingsperiode, maargoed.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:11
door Klaasje
Ik dacht dat het bus/tramstation bovenop station Amsterdam-zuid gaat komen.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:14
door R-Flow
Dat het streekvervoer eindelijk verdwijnt uit de binnenstad benadrukt des te meer dat tram 5 gewoon met extra lange trams moet gaan rijden tot de Marnixstraat. Je had i.c.m. met de N/Z-lijn in dat geval een prima vervanging gehad (zolang je geen haat voor trams koestert tenminste): Een snelle verbinding vanaf Zuid naar CS, en een verbinding met genoeg capaciteit naar omgeving Museumplein + Leidseplein.


Maar goed, in hun oneindige wijsheid heeft de regio besloten dat een directe tramverbinding tussen Amstelveen en CS veel belangrijker is. Dat je met de tram makkelijk drie kwartier onderweg bent en overstap op de N/Z-lijn sneller is hebben we het maar niet over...

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:16
door Suus
De tekeningen voor station Zuid die ik het meest recentelijk heb gezien is dat de snelweg onder de grond gaat, de trambaan en het busstation op de plek waar nu de zuidbaan van de A10 ligt moet komen en het metrostation van de oostkant van de stationstunnel naar de westkant van de stationstunnel wordt omgeklapt. Alleen kan het busstation er niet komen totdat de trambaan af is en dus zal de reiziger nog jaren mogen klunen met het "busstation" op de Strawinskylaan. Dat dat op geen enkele manier is voorbereid op grote aantallen reizigers blijkt tijdens treinvervangend of metrovervangend busvervoer.

Aan het spoorwegstation verandert voorlopig helemaal niets, de sporen die naar het station toelopen worden wel helemaal gewijzigd (het is nu een viersporig station aan een tweesporige lijn, het wordt een viersporig station aan een viersporige lijn)

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:19
door R-Flow
Wanneer moet de A10 ondergronds liggen?

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:22
door fred1954
Met andere woorden: diegenen hier die vinden dat de streeklijnen van CXX maar op station Zuid moeten eindigen, vinden dan ook dat EBS vanuit Noord-holland bij station Noord van de NZL hun eindpunt moeten hebben? Dus geen streekbussen meer op het CS maar wel een gigantisch IJSEI busstation bouwen? Nee, zal niet gebeuren. Streeklijnen zullen gewoon naar het CS blijven rijden.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:22
door JWM
R-Flow schreef:Wanneer moet de A10 ondergronds liggen?
Dat is typisch zo'n project wat als eerste geschrapt wordt in tijden van bezuinigingen :twisted:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:24
door Suus
De bouwstart van de ondergrondse A10 was vorig jaar voorzien op 2015 en ik denk dat je toch minstens met een bouwtijd van 3-4 jaar mag rekenen, dus als het in 2019 allemaal ondergronds ligt zou je eens kunnen beginnen met de ombouw van station Zuid.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:32
door Alargule
fred1954 schreef:Met andere woorden: diegenen hier die vinden dat de streeklijnen van CXX maar op station Zuid moeten eindigen, vinden dan ook dat EBS vanuit Noord-holland bij station Noord van de NZL hun eindpunt moeten hebben?
Nee, dat vind ik zeer zeker niet. De streekbussen van CXX bedienen een andere doelgroep (reizigers uit Waterland en West-Friesland) dan de NZL door Amsterdam Noord (Amsterdam Noord).

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:45
door fred1954
Alargule schreef:
Nee, dat vind ik zeer zeker niet. De streekbussen van CXX bedienen een andere doelgroep (reizigers uit Waterland en West-Friesland) dan de NZL door Amsterdam Noord (Amsterdam Noord).
Dit begrijp ik niet. Je bedoelt de streekbussen van EBS bedienen een andere doelgroep, namelijk o.a. Waterland. Ja en CXX bedient o.a. Amstelland. Wat is het verschil? In de redenatie van sommigen hier, kunnen streekbuspassagiers makkelijk overstappen op de NZL. Als dat in Zuid kan, kan datzelfde ook in Noord, dus. Niet dat ik het daar mee eens ben, maar even om mijn punt te maken.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:46
door Thom91
fred1954 schreef:Met andere woorden: diegenen hier die vinden dat de streeklijnen van CXX maar op station Zuid moeten eindigen, vinden dan ook dat EBS vanuit Noord-holland bij station Noord van de NZL hun eindpunt moeten hebben? Dus geen streekbussen meer op het CS maar wel een gigantisch IJSEI busstation bouwen? Nee, zal niet gebeuren. Streeklijnen zullen gewoon naar het CS blijven rijden.
Dat raakt nou weer kant noch wal. Aan de noordzijde van Amsterdam heb je alleen Noord, waar geen hond uit waterland naar toe wilt. En vanaf Zuid zijn er legio mogelijkheden om vanuit 'de Streek' je te verplaatsen richting het centrum van Amsterdam. Daar voldoet Noord absoluut niet aan.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:59
door Alargule
fred1954 schreef:Dit begrijp ik niet. Je bedoelt de streekbussen van EBS bedienen een andere doelgroep, namelijk o.a. Waterland. Ja en CXX bedient o.a. Amstelland. Wat is het verschil? In de redenatie van sommigen hier, kunnen streekbuspassagiers makkelijk overstappen op de NZL. Als dat in Zuid kan, kan datzelfde ook in Noord, dus. Niet dat ik het daar mee eens ben, maar even om mijn punt te maken.
De bussen van EBS rijden door naar een overstapknoop, nl CS. Dat gaan de bussen van CXX zodadelijk ook doen naar de tegenpool van CS, namelijk Zuid. Enige verschil is dat er bij de bussen van EBS enige parallelliteit in route is door Noord, terwijl de CXX-streekbussen niet parallel lopen aan de AVL. In mijn redenatie ga ik echter uit van het laten eindigen van streekbussen op als zodanig aan te wijzen overstapknopen. Ik vind Noord/BSMP dat in geen geval.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 15:01
door Meltrain
Daarnaast moeten de bussen vanuit Amstelveen, Uithoorn enz. de halve stad door, terwijl de (meeste) bussen van EBS alleen door de IJtunnel moeten om bij het CS te komen.
Misschien dat alleen de buslijnen naar Landsmeer en Zaandam worden ingekort tot station Noord, maar meer zal er niet gebeuren, vermoed ik.

@Alargule: wat bedoel je met AVL? Is dat de Amstelveenlijn? Daar komt EBS namelijk totaal niet in de buurt.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 15:01
door Klaasje
@Alargule: Je haalt CXX en EBS door elkaar.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 15:20
door Alargule
Whatever. Die afko's ook allemaal. Je zou er kg van worden...

(maar inderdaad, het is dus precies andersom :mrgreen: )

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 15:20
door TLP
Ik snap Fred wel. Ik woon namelijk zelf ook aan die busroute en het is voor mij dik een kwartier lopen voordat ik überhaupt bij een sneltramhalte ben. Nou weet ik ook wel dat er in de doordeweekse daluren de drukte in de CXX-bussen soms heel onregelmatig verspreid is, maar in de spitsuren en op zaterdag zijn vrijwel alle bussen in ieder geval tot het Leidseplein goed gevuld tot vol (en dat terwijl er ook op zaterdag gezamenlijk 6+3+3=12 bussen per uur rijden). Dus er zit zeker potentie in die route.
Nou ga ik jullie iets vertellen over mijn meest frequente reisbestemmingen als ik met de bus reis. Dat zijn: Metrostation Amstelveenseweg, om vervolgens naar Amsterdam West te reizen, en de binnenstad van Amsterdam (alles tussen Museumplein en CS zeg maar). Dat komt helemaal niet in de buurt van Station Zuid en de Zuidas! Maar ik moet straks wel verplicht overstappen op een halfbakken vervoersoplossing op een plek waar ik anders nooit kom, omdat ik vanuit mijn eigen huis niet meer zomaar op mijn (tweede) bestemming kan komen.
En dat terwijl er straks, om nog even op het statement van Thom91 terug te komen, in Noord een hoogfrequente metro gaat rijden, waarschijnlijk ook nog aangevuld met de frequente stadsbussen 32, 33 en 34 (op dit moment samen max. 28x/uur) waarmee reizigers in Waterland gewoonweg legio overstapmogelijkheden hebben waarvoor voldoende capaciteit ter beschikking is.

Nou zijn er ondertussen al diverse reacties geplaatst, die inderdaad juist en al vaker als argument aangevoerd zijn, maar ik vind wel dat er straks een vergelijkbare verbinding moet worden geboden zodat wij busreizigers niet teveel gedupeerd worden. Een optie zou bijvoorbeeld kunnen zijn: het verleggen van tram 16 via de v. Baerlestraat en de Marnixstraat, gepaard met een frequentieverhoging naar ongeveer iedere 4 á 5 minuten een tram. Evenals het laten overnemen van diverse verlaten tracés door andere tramlijnen (zoals het stuk Museumplein-CS door de 5 en het verlaten traject van de 5 over het Spui laten overnemen door de 17 die op dit moment langs het Busstation Marnixstraat rijdt.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 15:28
door Suus
Ik denk dat de IJtunnel alleen maar streekbussen zal zien in de toekomst en dat stadsbussen allemaal verbannen worden en je twee lijnen krijgt die een overstap geven bij station Noorderpark. Dat is ook niet problematisch, aangezien het laatste stuk van de vier stadslijnen door de IJtunnel nu ook al Noorderpark - Centraal doen met slechts één tussenstop en veel busreizigers op CS dan weer de tram pakken naar verdere bestemmingen (die kunnen dan direct door naar station Rokin).

Bij Zuid is het een ander verhaal omdat de metro andere bestemmingen bediend dan de streekbussen maar de tram behalve 100%-lagevloerstram geen structurele verbetering krijgt.

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 15:29
door Klaasje
R-Flow schreef:
Vinny schreef:Streekvervoer moet tegenwoordig aan strenge emissie-normen voldoen.
In tegenstelling tot het tramverkeer is het streekvervoer nog altijd niet emissie-vrij.
Dat is echt kolder, want trams verspreiden fijnstof.