Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrecht

Bericht door Daniel »

Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrecht
Geplaatst op: zondag 27 januari 2013 15:08
Laatst bijgewerkt: zondag 27 januari 2013 15:10


NS is komende zomer klaar voor een proef met de Europese beveiliging ERTMS op het traject Amsterdam–Utrecht. Dat heeft Esmé Kalshoven, hoofd Inframanagement én programmamanager ERTMS bij NS Reizigers onlangs gezegd op het mini-symposium ‘De toekomst van het Seinwezen’ van bureau Arcadis.
De nieuwe Sprinters zijn voorbereid op ERTMS. NS maakt gebruik van de optie om tien nieuwe Sprinters te voorzien van cabinesignalering. Ook leidt het bedrijf 400 machinisten op voor ERTMS.
Lees verder | Dossier SLT | Meer nieuws over SLT
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door webguy »

Goh, nu de politiek heeft gezegd hier in te willen investeren toch maar een proef doen...
Het probleem met dit soort dingen is wel dat je nu een eilandbedrijf aan het creëren bent, zowel qua treinen als personeel (400 is geloof ik ongeveer een vijfde van de machinisten).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Geert »

Ik neem aan dat die sprinters ook nog gewoon ATB aan boord hebben, aangezien het stuk voorbij Utrecht niet van ERTMS voorzien is. Dan kan in principe iedere machinist er nog steeds op rijden toch?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:Ik neem aan dat die sprinters ook nog gewoon ATB aan boord hebben, aangezien het stuk voorbij Utrecht niet van ERTMS voorzien is. Dan kan in principe iedere machinist er nog steeds op rijden toch?
...
Is dit een serieuze vraag of?
Komt wel goed schatje.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door 010jongen »

Niet iedereen weet alles.. houd daar rekening mee.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door webguy »

Wat ik iig bedoelde met eilandbedrijf is niet zo zeer dat alleen de aangepaste sprinters en machinisten met die kennis er kunnen rijden, maar meer dat het een uitzondering is. Als ik het goed begrijp is ATB ERTMS Level 0, Level 1 wil je dan gaan testen, want Level 2 heb je geen seinen meer. Werkt ERTMS niet meer, dan val je dus terug op ATB.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door deadlock »

Ik vind dit eerder dossier ERTMS dan SLT ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Gertjan »

webguy schreef:Als ik het goed begrijp is ATB ERTMS Level 0, Level 1 wil je dan gaan testen, want Level 2 heb je geen seinen meer. Werkt ERTMS niet meer, dan val je dus terug op ATB.
Nee, ATB is voor ETCS een los level, Level STM (Specific Transmission Module)
Level 0 zal aangeboden worden als er geen verdere beveiliging op het spoor is aangeboden aan de trein.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door webguy »

Dus een Level 0,5 feitelijk...
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Gertjan »

Gewoon Level STM. Ik heb het ook niet verzonnen.

Laten we een makkelijk Europees systeem ontwikkelen...
Alle modes hebben een verschillende max. snelheid in alle landen, en in Nederland hebben we al een paar verschillen in de levels zelf.
Level 1 met SMB's,
Level 1 met werkende lichtseinen (Havenlijn)
Level 1 met wit tonende witte lampen.
Level 2 met TAF-request 200 meter voor SMB in Staff Responsible
Level 2 met op elk punt een nieuwe SoM in Staff Responsible
Echt, het gaat een geweldig systeem worden wat echt Europees is.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Klaasje »

Zelfs voor iemand die wel eens met ETCS in aanraking komt op het werk zijn een paar termen acabedabra.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Gertjan »

Ik heb er dagelijks mee te maken voor mijn werkzaamheden, dus zeg maar wat je niet snapt. Leg ik het wel uit.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door zone5324bericht... »

waar staat SMB voor?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door webguy »

SMB is een Stopmerkbord (of is 't Stop Marker Board)
Wilde gok hoor, maar is het verschil tussen de twee Level 2 werkingen dat je bij de eerste een "rijweg" krijgt tot het eerstvolgende sein, terwijl de tweede elk punt gaat kijken tot hoever je nog een vrije "rijweg" hebt?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door deadlock »

SMB=blokmarkering.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Klaasje »

Gertjan schreef:Ik heb er dagelijks mee te maken voor mijn werkzaamheden, dus zeg maar wat je niet snapt. Leg ik het wel uit.
TAF en SoM.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:SMB is een Stopmerkbord (of is 't Stop Marker Board)
Wilde gok hoor, maar is het verschil tussen de twee Level 2 werkingen dat je bij de eerste een "rijweg" krijgt tot het eerstvolgende sein
Dat zou niet kunnen omdat je dan nooit op snelheid komt.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door zone5324bericht... »

een eilandbedrijf kun je het niet noemen, omdat de treimen die de test uit zullen voeren zowel ATB als ERTMS aan boord hebben.
het zal dan wel zoiets worden, dat de machinisten die mee doen aan de test de boel zo instellen, dat het systeem in het testgebied overschakeld naar ERTMS en machinisten die hier niet voor opgeleid zijn blijven onder ATB rijden.

voor de testritten zal het dan zeker net zo gaan als de overgang op de Havenspoorlijn.
daar rijdt je ook gewoon onder ATB naar toe en bij jet bordje CAB geef je met een druk op knop of scherm een teken aan het systeem om over te schakelen.
bij de Havenspoorlijn geldt het voor alle treinen, maar ik vermoed, dat in de SLT wel een keuze ingebouwd wordt voor wel of niet overschakelen...

als je op het baanvak Ut-Asd rijdt met een voertuig, dat ook onder ERTMS kan rijden, krijg je regelmatig een tekentje in beeld, dat aangeeft, dat er een ERTMS-signaal opgevangen wordt. alleen blijf je daar gewoon onder ATB rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Thom91 »

Klaasje schreef:
Gertjan schreef:Ik heb er dagelijks mee te maken voor mijn werkzaamheden, dus zeg maar wat je niet snapt. Leg ik het wel uit.
TAF en SoM.
:N :')
Komt wel goed schatje.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Gertjan »

Klaasje schreef:
Gertjan schreef:Ik heb er dagelijks mee te maken voor mijn werkzaamheden, dus zeg maar wat je niet snapt. Leg ik het wel uit.
TAF en SoM.
TAF-request => Track Ahead Free. Mcn zal moeten bevestigen of het spoor vrij is vanaf de kop van de trein tot het eerstvolgende SMB (stopmerkbord)
SoM => Start of Mission
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Gertjan »

zone5324bericht... schreef:het zal dan wel zoiets worden, dat de machinisten die mee doen aan de test de boel zo instellen, dat het systeem in het testgebied overschakeld naar ERTMS en machinisten die hier niet voor opgeleid zijn blijven onder ATB rijden.
Het is Level 2, dus treinen moeten inbellen. Als de baan in ERTMS staat zal de trein verbinding krijgen met het RBC (RadioBlockCenter) vervolgens op een punt overschakelen naar ERTMS en een movement authority krijgen.
zone5324bericht... schreef:voor de testritten zal het dan zeker net zo gaan als de overgang op de Havenspoorlijn.
daar rijdt je ook gewoon onder ATB naar toe en bij jet bordje CAB geef je met een druk op knop of scherm een teken aan het systeem om over te schakelen.
Correctie het systeem vraagt aan jou de bevestiging om over te schakelen. Een mcn heeft hier geen invloed op. Deze info komt vanuit de baan.
zone5324bericht... schreef:als je op het baanvak Ut-Asd rijdt met een voertuig, dat ook onder ERTMS kan rijden, krijg je regelmatig een tekentje in beeld, dat aangeeft, dat er een ERTMS-signaal opgevangen wordt. alleen blijf je daar gewoon onder ATB rijden.
Omdat ERTMS geen verbinding kan krijgen met het RBC, omdat dat 'uit' staat, verbreekt ERTMS de verbinding weer en blijf je onder ATB rijden. In de toekomst is het voor andere voertuigen met ERTMS dus ook mogelijk om daar onder ETCS te rijden.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door ICE105 »

webguy schreef:... Als ik het goed begrijp is ATB ERTMS Level 0, Level 1 wil je dan gaan testen, want Level 2 heb je geen seinen meer. Werkt ERTMS niet meer, dan val je dus terug op ATB.
Ik heb juist het idee dat op Asd-Ut Level 2 getest gaat worden in combinatie met lichtseinen. Klopt dat? Indien ja, wordt naast level 2 ook level 1 beproeft?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:
Geert schreef:Ik neem aan dat die sprinters ook nog gewoon ATB aan boord hebben, aangezien het stuk voorbij Utrecht niet van ERTMS voorzien is. Dan kan in principe iedere machinist er nog steeds op rijden toch?
...
Is dit een serieuze vraag of?
Is dat zo'n gekke vraag dan? Het is afhankelijk van NS hoe die gaan testen lijkt me: aparte pool SLT's die alleen bediend mogen worden door machinisten met ERTMS-opleiding, of die SLT's gaan gewoon de normale dienst in en worden alleen met ERTMS gereden als een machinist die daarvoor opgeleid is dat aanzet. Lijkt me allebei een mogelijke optie voor de proef van NS?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:
Thom91 schreef:
Geert schreef:Ik neem aan dat die sprinters ook nog gewoon ATB aan boord hebben, aangezien het stuk voorbij Utrecht niet van ERTMS voorzien is. Dan kan in principe iedere machinist er nog steeds op rijden toch?
...
Is dit een serieuze vraag of?
Is dat zo'n gekke vraag dan? Het is afhankelijk van NS hoe die gaan testen lijkt me: aparte pool SLT's die alleen bediend mogen worden door machinisten met ERTMS-opleiding, of die SLT's gaan gewoon de normale dienst in en worden alleen met ERTMS gereden als een machinist die daarvoor opgeleid is dat aanzet. Lijkt me allebei een mogelijke optie voor de proef van NS?
Er rijden inmiddels al jaren treinen met zowel ATB als ERTMS als welk ander geschift systeem dan ook. Natuurlijk houdt die SLT zijn ATB installatie. Gewoon de machinisten opleiden voor ERTMS? Op den duur moet het toch wel..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Geert »

Ja, natuurlijk snap ik dat die SLT's hun ATB-installatie behouden, maar de vraag is dus of er straks alleen mcn's met een speciale opleiding op die SLT's met ATB+ERTMS mogen rijden of dat elke mcn er op mag rijden (tijdens die proef dus). Als dat laatste het geval is zijn de nadelen van een 'eilandbedrijf' niet zo groot.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten