Pagina 2 van 3

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 19:18
door R-Flow
fred1954 schreef:De tramhaltes zijn niet de verantwoordelijkheid van Prorail. Dit gaat puur over het CS als treinstation, en die is volgens de planning van Prorail in 2015 zo goed als klaar.
Ze hebben het ook over het stationseiland zelf in het filmpje, daarnaast worden de trams, bussen én metro besproken.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: di 05 feb 2013, 07:44
door fred1954
R-Flow schreef:
fred1954 schreef:De tramhaltes zijn niet de verantwoordelijkheid van Prorail. Dit gaat puur over het CS als treinstation, en die is volgens de planning van Prorail in 2015 zo goed als klaar.
Ze hebben het ook over het stationseiland zelf in het filmpje, daarnaast worden de trams, bussen én metro besproken.
Ik begrijp wat je bedoelt. Het is een complexe bouw, met allerlei verschillende projecten bij elkaar: tramhaltes stationseiland, busstation IJ-zijde, NZL onder het CS etc. Wat het filmpje alleen duidelijk wil maken, hoe het er uiteindelijk uit moet gaan zien. Uiteraard wordt dan ook de NZL "getoond" terwijl Prorail niets met de NZL te maken heeft. Ook de tramhaltes op het stationseiland is niet de verantwoordelijkheid van Prorail. Dat busstation, daar ben ik niet zeker van. Ik ben geneigd te denken, dat dit onlosmakelijk verbonden is met het station en daarom ook onder supervisie van Prorail gebouwd wordt, maar dat weet ik niet zeker. Als iemand daar iets over kan zeggen, graag. Maar nogmaals, ik begrijp je punt.

Zoals ik het filmpje begrijp, is in 2015 het Station incl. busstation IJ-zijde klaar, wat betreft perrons, tunnels, passages, roltrappen, poortjes etc. Alleen de NZL moet nog "even" afgemaakt worden onder het station en het voorplein moet nog gefatsoeneerd worden en de fietsenstallingen moeten afgebouwd worden.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: di 05 feb 2013, 13:00
door deadlock
fred1954 schreef:De tramhaltes zijn niet de verantwoordelijkheid van Prorail. Dit gaat puur over het CS als treinstation, en die is volgens de planning van Prorail in 2015 zo goed als klaar.
Fout. Anders zou dat busstation en de NZL niet zo uitgebreid besproken worden natuurlijk. Ze doen het overkomen alsof het over het hele stationseiland gaat.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: di 05 feb 2013, 16:44
door Fles
Het is soswieso een hoax: in 2015 rijdt er helemaal geen V250 :lol:

Maar goed dat er op het laatst nog heel even iets staat over rechten ontlenen :')

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: di 05 feb 2013, 22:43
door R-Flow
fred1954 schreef:Zoals ik het filmpje begrijp, is in 2015 het Station incl. busstation IJ-zijde klaar, wat betreft perrons, tunnels, passages, roltrappen, poortjes etc. Alleen de NZL moet nog "even" afgemaakt worden onder het station en het voorplein moet nog gefatsoeneerd worden en de fietsenstallingen moeten afgebouwd worden.
Volgens mij ligt het halve voorzijde van het stationseiland nog in puin tot 2018-19. Dan pas keren de trams aan de westzijde weer terug. Daarna kan pas de Prins Hendrikkade afgemaakt worden wat tot 2020 gaat duren. Dat is toch effe een ander verhaal dan waar jij het over hebt vind ik.


Toch wel heftig dat dit hele verhaal 18 jaar moet duren. :?

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 00:36
door duucoo
fred1954 schreef:Dat busstation, daar ben ik niet zeker van. Ik ben geneigd te denken, dat dit onlosmakelijk verbonden is met het station en daarom ook onder supervisie van Prorail gebouwd wordt, maar dat weet ik niet zeker. Als iemand daar iets over kan zeggen, graag. Maar nogmaals, ik begrijp je punt.

Zoals ik het filmpje begrijp, is in 2015 het Station incl. busstation IJ-zijde klaar, wat betreft perrons, tunnels, passages, roltrappen, poortjes etc. Alleen de NZL moet nog "even" afgemaakt worden onder het station en het voorplein moet nog gefatsoeneerd worden en de fietsenstallingen moeten afgebouwd worden.
Het busstation, de autotunnels en de ruwbouw van de IJhal worden gebouwd door de gemeente Amsterdam. De IJhal wordt overgedragen aan de NS die er winkels, horeca en service / kaartenverkoop kan doen. Deze hal zal meer m2 voor retail en horeca krijgen dan Nieuw Den Haag Centraal. We hebben het dan nog niet over de 3 passages waar nu aan wordt gewerkt waar net zoals de westtunnel horeca en winkels krijgen. Alleen dan met veel meer andere concepten, zoals we meer gewend zijn bij de grote buitenlandse 'wereldstations'.

De Noord/Zuidlijn werkzaamheden bovengronds op het voorplein zullen met een jaar / 1,5 jaar klaar zijn, dan zijn alle ingangen definitief ingericht. Dan kan ook de herinrichting van een belangrijk deel plaatsvinden. Wel zoals R-Flow terecht zegt, er moet nog een flinke fietsenstalling aan de westzijde worden gebouwd. Tegen de tijd dat de Noord/Zuidlijn op Amsterdam Centraal dus klaar is, dan zal dit behoorlijk veel impact hebben.

Dat het totaal erg lang duurt is niet zo gek op Amsterdam Centraal. Praktisch elke m2 is dan bouwterrein geweest, verspreid over meerdere lagen, met het technisch allermoeilijkste gedeelte van de Noord/Zuidlijn waarbij het station met vandaag de dag zo'n 300.000 reizigers 'gewoon' open moest zijn.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 00:48
door duucoo
Milco1995 schreef:Is 24 bushaltes niet een beetje weinig, als je je bedenkt hoeveel bussen er op Amsterdam CS komen? Busstation Almere Centrum heeft 18 haltes en dat is vaak nog iets te weinig...
In de toekomst zullen na de opening van de Noord/Zuidlijn niet alle bussen doorrijden tot Amsterdam Centraal. Bij het Buikslotermeerplein bij station Noord wordt er een busstation gemaakt met 16 haltes van 24 meter.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 00:54
door duucoo
hauptbahnhof schreef:Wat ik heb begrepen is er dus boven het busstation en de doorgaande bussen gaan er onderlangs. In ieder geval zal het gedeelte waar nu de CXX-bussen komen weggaan. Hier een pdf-bestand waarin alles over de verbouwing staat van stationsplein maar ook de rode loper.
De bussen zullen allemaal naar het busplatform gaan, doorgaande bussen kunnen aan de ene kant erop rijden en aan de andere kant er weer af. Op straatniveau gaat de ruimte naar fietsers en voetgangers.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:34
door R-Flow
Jammer dat de "rode loper" er niet uit komt te zien zoals in het PDF-document. Alles tussen de rails wordt lelijk geasfalteerd omdat de gemeente geen cash heeft. Baal d'r wel een beetje van dat in de impressies de tramhaltes voor CS vrijwel net zo armoedig blijven als nu het geval is.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:43
door Klaasje
Goed aangelegd asfalt ziet er altijd beter uit dan slecht straatwerk.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:46
door R-Flow
Wie zegt dat het asfalt goed wordt aangelegd en dat het straatwerk slecht wordt betegeld? Het gaat er om dat alles "rood" zou worden. Nu worden alleen de stoep en fietspaden rood betegeld en de trambanen goedkoop asfalt grijs.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:48
door Suus
Asfalt hoeft niet zwart te zijn en in asfalt kan je ook een heel leuk straatsteenprintje drukken, volgens mij is daar nog een proef mee geweest op het Rembrandtplein.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:52
door R-Flow
Bee schreef:Asfalt hoeft niet zwart te zijn […]
Joh, meen je dat nou?! Nooit geweten…

In alle nieuwe impressies die ik tot nu toe gezien heb is het gewoon grijs anders begin ik er niet over.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:53
door Suus
Het verschil tussen impressies en werkelijkheid kan soms kilometers groot zijn, dat zou jij ook wel moeten weten ondertussen :)

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:56
door R-Flow
Ware het niet zo dat zelfs in de tekst en uitleg sterk de indruk werd gewekt dat het inderdaad gewoon lelijk grijs wordt. Daar komt boven op dat het erg lastig is twee verschillende materialen in exact dezelfde kleur te krijgen.

Zo uit m'n hoofd gaat het om een tekort van €2 miljoen. Daar moet een oplossing voor te vinden zijn lijkt me na 18 jaar bouw. :?

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 12:02
door hauptbahnhof
Op het Damrak langs de Beurs van Berlage zijn de stenen gelegd waaruit gekozen kan worden. Meesten zijn ook saai grijs. Alleen maar 1 lichtrooie. Vind ik best jammer.

Haltes interesseert me geen moer. Liever besteden ze het geld daarvan aan nieuw materieel.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 12:13
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Haltes interesseert me geen moer. Liever besteden ze het geld daarvan aan nieuw materieel.
Abri's kosten de gemeente niks.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 12:18
door hauptbahnhof
We krijgen nieuwe abri's. Wat wil je nog meer dan?

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 12:33
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:We krijgen nieuwe abri's. Wat wil je nog meer dan?
Grotere hoeveelheid? Mag hopen dat aan de westzijde er niet weer zo weinig abri's teruggeplaatst worden. Het is echt proppen daar met slecht weer. Ze doen soms net alsof halte CS net zo druk is als de Amstelveenseweg (of whatever). :P

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 13:00
door hauptbahnhof
Denk dat het grootste probleem de smalle haltes daar blijft. Wordt het toch een sta-abri ipv de echte hokjes.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 13:12
door Thom91
Bee schreef:Asfalt hoeft niet zwart te zijn en in asfalt kan je ook een heel leuk straatsteenprintje drukken, volgens mij is daar nog een proef mee geweest op het Rembrandtplein.
Streetprint asfalt, zoals dat heet, is best duur. En gekleurd asfalt kan tot wel 3-4keer duurder zijn dan zwart asfalt.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 14:43
door Ardan
Het was op het Spui dat ze een stukje daarmee hebben aangelegd, met een tegelprintje. Leek net echt, maar daar kregen ze (wie precies 'ze' is weet ik niet meer) nog behoorlijk wat gedonder over, want asfalt, dat kon ECHT NIET in de binnenstad...

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 16:19
door R-Flow
Het enige dat telt is het eindresultaat wat mij betreft. Al vraag ik me af of zo'n motiefje in asfalt niet binnen de kortste keren wegslijt. Kortom: Is het op termijn goedkoper?

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 16:30
door marvinkok
Bij mijn ouders in het dorp hadden ze op de doorgaande weg drempels aangelegd waarbij het verhoogde deel was bestraat met de oude klinkers die onder het asfalt vandaan waren gekomen. Ook waren er stukken beklinkerd zonder drempel, puur om de illusie te wekken en dat je dan dus langzamer ging rijden. Dat is allemaal vervangen door geel asfalt met een klinkermotief, inmiddels al zeker een jaar of 5 geleden, en het ligt er allemaal nog heel netjes bij.

Re: Artist impression nieuwe Amsterdam CS (in 2015 klaar)

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 16:34
door Alargule
Een karakteristieke zandondergrond met karresporen waarin poelen water staan als het geregend heeft, zou ik anders ook wel erg authentiek vinden staan. Zeker aan het Damrak.