Pagina 1 van 2

Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: vr 15 feb 2013, 20:34
door Daniel
Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht
Geplaatst op: vrijdag 15 februari 2013 20:32
Laatst bijgewerkt: vrijdag 15 februari 2013 20:34


UTRECHT - Een deel van de Weense trams die het bestuur Regio Utrecht in 2008 kocht dreigt nu onverkoopbaar.
De tweedehands trams werden destijds aangeschaft om de verwachte drukte in de spits op te vangen. Maar nu al wil het BRU van de trams af, omdat er te weinig gebruik van gemaakt wordt.
Lees verder | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: za 30 mar 2013, 22:40
door Daniel
Inmiddels hebben de trams ook Kanniewaarzijn gehaald, vanaf 09:20 begint de soap... http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334707

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 10:20
door Z2N
Misschien alsnog enkele reis museum? Blijkbaar is er interesse, als ik dat filmpje zie.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 11:09
door VIRM
Daniel schreef:Inmiddels hebben de trams ook Kanniewaarzijn gehaald, vanaf 09:20 begint de soap... http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334707
Ja, ik heb er gisteren naar gekeken. Is dit echt allemaal waar? :shock:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 11:14
door Daniel
De afzonderlijke onderdelen zijn wel langsgekomen in diverse nieuwsberichten in de afgelopen tijd ja. Inclusief dat afgebrande onderstation :P

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 13:16
door 010jongen
Nederlandse wetgeving ook, als de trams op alle haltes hadden gestopt konden ze prima functioneren, de snelheid is niet echt een probleem. In Berlijn is er bij bepaalde metro's ook een afstap naar beneden wat prima verloopt. In Nederland kunnen dit soort dingen dan weer niet.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 14:25
door webguy
Overigens reden ze afgelopen week juist weer! Als ik uit het raam kijk naar het kopspoortje bij het busstation Zuid, heb ik de laatste week ze een paar keer zien rijden.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 15:19
door 010jongen
Er is zelfs een speciale perron voor de weense trams aangelegd op het jaarbeursplein.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 15:22
door Daniel
Ah, die's voor de volgende aflevering van Kanniewaarzijn zeker, een perron voor trams die niet meer rijden :P Zonder gekheid: heeft die halte niet gewoon twee perrons omdat het nu tijdelijk een eindpunt wordt, maar in de toekomst een tussenhalte?

@webguy: Inderdaad ja, ik zag van de week ook ineens weer wat roods voorbij rijden toen ik op de Europalaan op de bus stond te wachten.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 19:09
door Z2N
De Uithoftram gaat toch stoppen aan de kant van de huidige tramhalte?

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 19:42
door Aking
Ze mogen dr wel een bij ons in de tuin zetten dan... we zitten toch praktisch aan de route van de Uithoflijn... :')

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 19:46
door Daniel
@Z2N: De Uithoftram gaat inderdaad onder het Stationsplein Oost stoppen alwaar ook een keervoorziening komt omdat de frequentie naar de Uithof hoger wordt dan die naar Nieuwegein/IJsselstein.
De tramlijn uit Nieuwegein/IJsselstein wordt echter vanaf medio april ingekort tot de halte op het Jaarbeursplein. Deze is volledig dubbelsporig en met twee perrons aangelegd omdat in een later stadium de lijn vanaf die halte weer wordt doorgetrokken naar de andere kant van het station.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 00:05
door Suus
Vanochtend trouwens ook weer de Weense trams gezien op het keerspoor bij Utrecht Centraal.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 09:29
door Michael 1988
Vind je het gek dat niemand die dingen gaat gebruiken. Mensen wisten niet meer waar ze wel en waar ze niet uit konden stappen en gingen hierdoor veel eerder mee met de bus, fiets, auto of de andere tram. Tenminste ik zou dat wel doen. Overigens is er geen extra materieel nodig voor de Uithoflijn? Ik zou dan eerder zeggen zet al die trams alleen maar op die lijn in en geen enkel ander type dat BRU nu heeft. Dan hebben ze geen last van elkaar en blijven ze wel een fatsoenlijke functie behouden i.p.v. de schroothoop. Als BRU die dingen dan ook nog even gaat reviseren zoals ze deden bij de Utrechtse sneltrams. Maar ja, helaas zijn de tramstellen al verkocht.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 10:42
door reisthijs
Michael 1988 schreef:Vind je het gek dat niemand die dingen gaat gebruiken.
Ze worden echt wel gebruikt, al is de spitstram inderdaad wel minder druk dan de gewone sneltram.

De Uithoflijn exploiteren met alleen de Weense trams is geen goed idee, dan heb je veel te weinig capaciteit en een veel te lage frequentie.

Voor de Uithoflijn worden nieuwe lagevloertrams aangeschaft die uiteindelijk ook alle bestaande trams moeten gaan vervangen.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 10:48
door reisthijs
Daniel schreef:@Z2N: De Uithoftram gaat inderdaad onder het Stationsplein Oost stoppen alwaar ook een keervoorziening komt omdat de frequentie naar de Uithof hoger wordt dan die naar Nieuwegein/IJsselstein.
Is het uiteindelijk (zodra het één doorgaande lijn is geworden) niet veel handiger om de extra Uithoftrams door te laten rijden tot het Jaarbeursplein? o.a. voor de overstappers van/naar busstation West. Dan kan je daar het derde spoor benutten als keervooerziening.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 10:57
door Daniel
Is het, met die hele slinger die je dan maakt i.c.m. de afstand van de halte op het Jaarbeursplein tot Busstation West, niet sneller om vanaf Stationsplein Oost te lopen?
Met een tramhalte onder Stationsplein Oost zit je immers sneller in de stationshal of op de poortvrije passage dan nu en het uiteindelijke busstation West komt onder de hal te liggen waar je dan toch in moet om er te komen.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 19:07
door nvdw
Precies. Tegen de tijd dat het hele tramgebeuren allemaal klaar is zijn de bussen allang weer richting centrumzijde verhuisd.

Dat hele gedoe met die spitstrams was natuurlijk ook actueel toen er sprake van was dat (onder andere?) Arriva zijn bussen niet meer naar het station maar naar Westraven wilde laten rijden. Als dat was gebeurd dan waren die extra trams zeker hard nodig geweest (al was die deadline, gezien de geschiedenis van deze Weense trams, ook nooit gehaald).

Het grote punt in dit drama in drie bedrijven is dat BRU gewoon veel te veel geld heeft betaald voor oude trams die ook nog eens op veel punten ongeschikt waren voor het tracé.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 19:41
door Daniel
nvdw schreef:Precies. Tegen de tijd dat het hele tramgebeuren allemaal klaar is zijn de bussen allang weer richting centrumzijde verhuisd.
De bussen die naar Busstation West gaan blijven daar, die gaan niet terug :wink:
Dat hele gedoe met die spitstrams was natuurlijk ook actueel toen er sprake van was dat (onder andere?) Arriva zijn bussen niet meer naar het station maar naar Westraven wilde laten rijden. Als dat was gebeurd dan waren die extra trams zeker hard nodig geweest (al was die deadline, gezien de geschiedenis van deze Weense trams, ook nooit gehaald).
Arriva en Veolia waren dat. Maar die plannen zijn er pas in 2010 gekomen terwijl de beslissing om spitstrams aan te schaffen er eentje uit 2008 was. Dat ze uiteindelijk pas ten tijde van die plannen van Arriva zijn gaan rijden is een ander verhaal :P
(Bussen naar Westraven heeft trouwens een jaar lang in de dienstregeling gestaan, maar is nooit toegepast)

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 20:57
door nvdw
Daniel schreef:De bussen die naar Busstation West gaan blijven daar, die gaan niet terug :wink:
Zeker weten? Ik verkeerde eigenlijk in de veronderstelling dat het huidige Busstation West ook maar een tijdelijk geheel is (al is 'tijdelijk' nog altijd 'enkele jaren'). Volgens mij maakt het hele busgebeuren sowieso een 'rondje centraal' vanwege al die verbouwingen dus ik had eigenlijk verwacht dat de bussen straks (dus ergens in 2138 :wink: ) allemaal weer aan de centrumzijde terecht komen. Maar wellicht is de wens de vader van de gedachte 8-)

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 21:45
door Daniel
Het huidige Busstation West is inderdaad tijdelijk, maar de definitieve vervanger ervan ligt ook gewoon aan die kant van het station. Dat komt echter wel half onder de stationshal te liggen, de liften en roltrappen staan er al klaar voor :wink:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 18:44
door MR92
Toch niet.. De trams zullen gestald worden op de toekomstige tramremise Nieuwegein (Remiseweg, alwaar de bussen verdwijnen), waardoor de spitstrams waarschijnlijk gebruikt gaan worden voor testritten op de toekomstige Uithoflijn.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: di 16 apr 2013, 00:58
door microshit
Heb je van zo'n uitspraak nog een bron?

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: di 16 apr 2013, 10:06
door 010jongen
Ik neem aan dat er gewoon met nieuwe trams testritten worden uitgevoerd?, ze mogen wel al vast beginnen met rondkijken of wordt dit momenteel al gedaan?.

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Geplaatst: di 16 apr 2013, 10:18
door reisthijs
Waarom zou je willen wachten met het testen van de nieuwe trambaan tot de nieuwe trams zijn geleverd? Hoe eerde je kan beginnen met testen hoe beter.
MR92 schreef:Toch niet..
Toch niet wat?