Pagina 1 van 9

"Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 14:26
door fred1954
AMSTERDAM - Het opknippen van sneltram 51 tussen Amstelveen Zuid en Amsterdam CS is een enorme vergissing en verkwisting van gemeenschapsgeld. Dit schrijven Rover-afdelingen Amsterdam en Amstelland-Meerlanden aan de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam. Rover wil dat de 'Amstelveenlijn' in zijn geheel wordt gehandhaafd.

Gemeentes Amsterdam en Amstelveen willen sneltram 51 opknippen in een verkorte tramlijn 51 tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Zuid, aangevuld met een nieuwe metrolijn op een resterende traject tot in ieder geval station Amstel. Het gevolg is extra overstappen voor passagiers en extra loop-, wacht-, en reistijd. 'Een grotere stap achteruit is de afgelopen decennia in het openbaar vervoer niet gezet', volgens Rover.

Extra schrijnend accent: het nieuwe trammaterieel naar Amstelveen Zuid krijgt circa de helft van de reizigerscapaciteit van de huidige gekoppelde stellen op lijn 51. Bovendien ziet Rover een enorme verspilling van gemeenschapsgeld: om de negatieve reistijdeffecten weg te poetsen wordt 300 miljoen euro geïnvesteerd in onder meer het opheffen van haltes en het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen in Amstelveen.

'Een historische vergissing die u als raad wordt aangeboden als een hoogwaardig systeem terwijl dat nu bestaat wordt afgebroken!' schrijven de Rover-afdelingen aan de Regioraad. 'Al met al is hier in een tijd van grote bezuinigingen sprake van een staaltje ongeremd verspillen van gemeenschapsgeld dat zijn weerga niet kent.'

Rover wil met de gemeenten in gesprek over een andere oplossing.

Bron: http://www.dichtbij.nl/amsterdam-zuid/r ... ssing.aspx

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 14:38
door VIRM
Is het gewoon niet handiger om er een volwaardige metrolijn van te maken en de 5 in te korten tot Zuid (en dan weer tussen de metrosporen in te laten eindigen zodat de Amstelveeners een makkelijke overstap hebben)?

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 14:42
door Ardan
Dat was ook de bedoeling oorspronkelijk maar ja, geen geld ellende te duur gezeik kost veel blablabla.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 14:47
door hauptbahnhof
De beste oplossing is idd lijn 51 vermetroën. Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren, dan leek het plan die ze eerder hadden om van beide Amstelveenlijnen een regiotram te maken (BHF - ASA en WWK - LSP) het beste.
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 14:56
door VIRM
Het werkt waarschijnlijk als ze station Zuid een beetje logisch inrichten en een goede cross-platform overstap bieden met de nieuwe 52.

Maarja, ik vraag mij af of het handig is om 40 meter regiotrams door de stad te laten tuffen.

En over 10 jaar gaan we deze discussie weer voeren als er bij de bestaande gelijkvloerse kruisingen op de Amstelveenlijn weer een paar doden zijn gevallen. "Hadden we het niet meteen ongelijkvloers moeten maken?" vraagt de Stadsregio zich dan af, terwijl ze zich achter hun oren krabben.

Als je een kostenbatenanalyse doet, vraag ik mij af hoeveel duurder het ver-metro'en zou zijn. De huidige BN'netjes kunnen wellicht wel wat langer mee, al mogen ze van mij wel een oppimpbeurt krijgen. :)

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 15:14
door hauptbahnhof
Wat is 10 meter langer?
Bovendien, het traject waar die trams komen te rijden is grotendeels vrije baan (het stukje op de Beethovenstraat).
En zolang die trams die rechtdoor gaan, zal het wel meevallen met kruisingen bezet houden.

Ik blijf in ieder geval erbij dat dit (na vermetroën) de beste oplossing is.

Overigens, wat jij zegt, van metro naar de oude plek van lijn 5 gaat op termijn ook niet werken want het station zal worden verplaatst.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 16:43
door Thom91
hauptbahnhof schreef:De beste oplossing is idd lijn 51 vermetroën. Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren, dan leek het plan die ze eerder hadden om van beide Amstelveenlijnen een regiotram te maken (BHF - ASA en WWK - LSP) het beste.
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).
Zou je die 'verkortingen' voluit kunnen schrijven? Zo begrijp ik er niks van.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 16:53
door Bram
Maar die vertramming zou toch pas echt af zijn als de Noord/Zuidlijn al rijdt? Ik neem aan dat mensen uit Amstelveen dan sowieso te Zuid over zouden stappen richting Centraal. Het lijkt me te gek voor woorden om de huidige Amstelveenlijn te handhaven als de Noord/Zuidlijn operationeel is. Dan liever een vervlochten ringlijn Centraal-Isolatorweg om de verbinding Amstel-Zuid direct te laten blijven.

De trams uit Amstelveen kunnen beter aansluiten op de 'gewone' trams in Amsterdam. De 5 van Binnenhof kan de westelijke route van tram 3 overnemen, en de 51 vanuit Westwijk (ooit vanaf Uithoorn?) kan eindigen op Zuid.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 16:58
door Suus
Ja, de vertramming zou in 2017-2018 plaatsvinden, en er zouden dan twee tramlijnen komen:
1. Een tramlijn 51 komen die bij de zuiduitgang van station Zuid keert en tot Westwijk rijdt. Hiervoor zouden trams van 45 meter besteld gaan worden.
2. Een tramlijn 5 van het Centraal Station via het Leidseplein en Museumplein naar station Zuid en vanaf daar tot Amstelveen Binnenhof. Hiervoor zouden wel nieuwe trams komen, maar dan slechts 30 meter lang, dus even lang als de Combino's.

En zie hier het probleem: Lijn 5 is op dit moment de op-één-na drukste tramlijn van Amsterdam en heeft dus behoefte aan grotere trams, omdat je niet heel veel meer kan verbeteren aan de frequentie vanwege de het traject door de Leidsestraat. Bovendien vervalt met dit plan de incentive voor reizigers om over te stappen op de Noord-Zuidlijn als ze naar het centrum willen: daarvoor moeten ze overstappen terwijl ze met dit "fantastische" plan gewoon kunnen blijven zitten. Daar gaan je reizigers voor de Noord-Zuidlijn. :')

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 17:04
door Thom91
Op welk deel van lijn vijf zitten de meeste reizigers? Tussen Zuid en Amstelveen of tussen Zuid en Centraal? Vanaf Zuid kan je beter de metro pakken aangezien die vele malen sneller is.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 17:13
door Suus
Maar waarom zou je de metro pakken als je daarvoor op station Zuid zo'n 60 tot 100 meter moet lopen en op het vertrek van de metro moet wachten terwijl je in diezelfde tijd misschien ook al een of twee haltes verder bent met de tram. Misschien is je reis in het geheel dan wel een paar minuten sneller, maar wel oncomfortabeler. Alleen met zachte dwang zullen mensen de overstap naar de metro gaan maken.

Lijn 5 is vanaf het centrum tot ergens in het noorden van Amstelveen altijd wel aardig vol.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 17:25
door fred1954
Thom91 schreef:
hauptbahnhof schreef:De beste oplossing is idd lijn 51 vermetroën. Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren, dan leek het plan die ze eerder hadden om van beide Amstelveenlijnen een regiotram te maken (BHF - ASA en WWK - LSP) het beste.
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).
Zou je die 'verkortingen' voluit kunnen schrijven? Zo begrijp ik er niks van.
Ik ken ze ook niet maar als je goed nadenkt en de (oorspronkelijke) plannen voor de AVL hebt gevolgd dan kom je er wel uit:
BHF = Binnenhof, ASA = Amsterdam Amstel, WWK = Westwijk en LSP = Leidseplein

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 17:29
door Thom91
Bee schreef:Maar waarom zou je de metro pakken als je daarvoor op station Zuid zo'n 60 tot 100 meter moet lopen en op het vertrek van de metro moet wachten terwijl je in diezelfde tijd misschien ook al een of twee haltes verder bent met de tram. Misschien is je reis in het geheel dan wel een paar minuten sneller, maar wel oncomfortabeler. Alleen met zachte dwang zullen mensen de overstap naar de metro gaan maken.

Lijn 5 is vanaf het centrum tot ergens in het noorden van Amstelveen altijd wel aardig vol.
Ik had het explicieter neer moeten zetten. Je kan beter de metro pakken als je naar Rokin of Amsterdam C moet. Lijn vijf is zo traag..

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 17:31
door Thom91
fred1954 schreef:
Thom91 schreef:
hauptbahnhof schreef:De beste oplossing is idd lijn 51 vermetroën. Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren, dan leek het plan die ze eerder hadden om van beide Amstelveenlijnen een regiotram te maken (BHF - ASA en WWK - LSP) het beste.
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).
Zou je die 'verkortingen' voluit kunnen schrijven? Zo begrijp ik er niks van.
Ik ken ze ook niet maar als je goed nadenkt en de (oorspronkelijke) plannen voor de AVL hebt gevolgd dan kom je er wel uit:
BHF = Binnenhof, ASA = Amsterdam Amstel, WWK = Westwijk en LSP = Leidseplein.
Er zijn hier zeer veel leden die niet zoals jij, ik, Hauptbahnhof dagelijks in Amsterdam te vinden zijn. Om ook de toegankelijk van nieuwe leden of huidige leden met minder Amsterdamse kennis te waarborgen en te stimuleren is het in mijn ogen verstandig geen afkortingen te gebruiken waar geen mouse-over voor te vinden is. Hierdoor jaag je mensen alleen maar weg of schrikken zo van dingen die ze niet weten dat ze alweer gevlogen zijn voordat ze de registratie knop hebben gevonden.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 18:00
door Fles
Of andere mensen die gewoon weer weg gaan. Ik ben allang gestopt met lezen van / reageren op al die afkortingenflauwekul die maar in zeer beperkte of niet-relevante kring bekend is.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 18:04
door VIRM
Naja, gelet op de context waren die afkortingen wel redelijk begrijpbaar; maar je moet dan ook net de locaties kennen (Westwijk (eindpunt lijn 51), Amstelveen Binnenhof (eindpunt lijn 5), Amsterdam Amstel (toekomstig eindpunt regiotram) en Leidseplein).

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 18:05
door deadlock
Eens met Thom en Fles.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 18:12
door Suus
VIRM schreef:Amsterdam Amstel (toekomstig eindpunt regiotram)
Gaat niet door, Berlagebrug is te zwak. Daarom dat er een metropendel tussen station Zuid en het Amstelstation moet komen. In het verleden is al langer gezeurd over een keermogelijkheid bij het Amstelstation. Op Google Maps lijkt het makkelijk maar een bezoekje aan die omgeving had ze al kunnen overtuigen dat het fysiek onmogelijk is.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 18:23
door VIRM
Pffff, als je toch een metropendel Zuid-Amstel doet, kun je net zo goed dat stukje doortuffen naar Centraal. Lijkt mij dat er genoeg reizigers voor zijn.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 19:44
door Meltrain
Of keren bij de Spaklerweg. Dat zorgt ervoor dat het Save Heaven principe in de metrotunnel wel gewoon kan worden ingevoerd.
Alleen voor de reizigers vanaf Amstelveen / Station Zuid is het zielig dat ze op de Spaklerweg moeten overstappen op de metro richting Station Amstel en/of Amsterdam Centraal.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:02
door Bram
Bee schreef:Maar waarom zou je de metro pakken als je daarvoor op station Zuid zo'n 60 tot 100 meter moet lopen en op het vertrek van de metro moet wachten terwijl je in diezelfde tijd misschien ook al een of twee haltes verder bent met de tram. Misschien is je reis in het geheel dan wel een paar minuten sneller, maar wel oncomfortabeler. Alleen met zachte dwang zullen mensen de overstap naar de metro gaan maken.
Maar ik zie niet in waarom men dan toch met het plan doorgaat zoals het er nu ligt. Het is zoveel efficienter om ervoor te zorgen dat een goede overstap mogelijk is (tramsporen aan zuidkant van Station Zuid), voldoende zitplaatsen op perrons etc, zodat mensen de metro moeten nemen. Zijn ze dom ofzo?

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:13
door Vinny
Er is gewoon geen ruimte voor. Er moet flink wat vierkante meter aan luxe kantoortorens worden neergezet, al was het alleen maar om de ondertunneling van de A 10 rendabel te maken. Ik zeg je: dat gaat natuurlijk nooit lukken... :|

Ik heb hier een alternatief plan gemaakt. Let op: dit is een schets :!: Ik krijg een muisarm van het bewerken van de lijntjes, en omdat ik dit niet professioneel maak zitten er een paar rare dingen in. Niet op letten s.v.p. Ook mist er nog een tramlijn naar Wilnis en eentje van Amstelveen Busstation naar Artis. Die teken ik nog een keer in als ik zin heb.

https://maps.google.nl/maps/ms?msid=206 ... 664c&msa=0

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:22
door Vinny
Mocht bovenstaande link niet werken (je weet het maar nooit met de moderne techniek), hier een screenshotje:
http://imageshack.us/photo/my-images/11 ... mzuid.png/

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:27
door Thom91
Een tram naar Uithoorn en/of Aalsmeer :')
En ja, je maps link werkt.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:38
door Suus
Vanaf Westwijk naar Uithoorn (Busstation) is niet eens zo heel vreemd. Er is/komt nog een studie of het zin heeft de tram door te trekken. Er zijn wel een aantal punten waardoor het zeker kansrijk is:
- De OV-verbinding tussen Uithoorn en Amstelveen is erg druk, er rijden tussen Amstelveen en Uithoorn in de daluren 8 stopbussen en 3 snelbussen per uur.
- Vanaf het eindpunt Westwijk kan je over het braakliggende baanlichaam van de oude spoorlijn Amsterdam - Uithoorn zo rechtdoor naar Uithoorn. In Uithoorn kan je de trambaan integreren is de nieuwe busbaan tot het busstation, waar genoeg ruimte is voor overstappen naar alle richtingen.
- Uithoorn heeft voor het autoverkeer een erg slechte ontsluiting richting Amsterdam.