Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Geplaatst: di 17 feb 2015, 15:27
Ik ga er niet vanuit, ik zeg dat het zo zou moeten gebeuren om in de toekomst veel, heel veel, geld te besparen.
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
De open tunnelbakken moeten dan niet alleen anderhalve meter breder, maar ook zo'n kleine 100 meter langer worden (per stuk). Bij 3 tunnels gaat het vandaag dan niet meer om een paar centen, maar om tientallen miljoenen. Dat geld is er momenteel niet.SillyWalks schreef:Juist Je moet alleen de dimensionering aanpassen. De paar extra centen vandaag schelen miljoenen in de toekomst.
Sorry maar het klinkt een beetje alsof je het ter plekke verzint. De Piet Heintunnel laat zien dat voor trams ook hele zware eisen gelden. De opening van de 26 is zelfs (meerde malen?) uitgesteld i.v.m. verscherpte veiligheidseisen in de tunnel. Vandaar dus mijn vraag hoe je erbij komt dat voor trams lagere eisen gelden t.o.v. metro's. Hell, tram 26 MOET zelfs met twee personeelsleden rijden voor extra begeleiding tijdens evacuaties in die tunnel. Voor de metro waar veel meer reizigers in passen (180 vs 960) geldt dat hoe krom ook niet. Volgens mij rijden zowel tram als metro met een maximumsnelheid van 70 km/u in Amsterdam.Thom91 schreef:Omdat het zo is. Er gaan veel meer reizigers in een metro, voertuig is veel zwaarder en het voertuig gaat harder. Een paar belangrijke kenmerken die de veiligheid een stuk belangrijker maken.
Je zegt het zelf al, derhalve kan je wel zeggen dat als er een metro komt er dus veel meer maatregelen genomen moeten worden.n-evo schreef:Sorry maar het klinkt een beetje alsof je het ter plekke verzint. De Piet Heintunnel laat zien dat voor trams ook hele zware eisen gelden. De opening van de 26 is zelfs (meerde malen?) uitgesteld i.v.m. verscherpte veiligheidseisen in de tunnel. Vandaar dus mijn vraag hoe je erbij komt dat voor trams lagere eisen gelden t.o.v. metro's. Hell, tram 26 MOET zelfs met twee personeelsleden rijden voor extra begeleiding tijdens evacuaties in die tunnel. Voor de metro waar veel meer reizigers in passen (180 vs 960) geldt dat hoe krom ook niet. Volgens mij rijden zowel tram als metro met een maximumsnelheid van 70 km/u in Amsterdam.Thom91 schreef:Omdat het zo is. Er gaan veel meer reizigers in een metro, voertuig is veel zwaarder en het voertuig gaat harder. Een paar belangrijke kenmerken die de veiligheid een stuk belangrijker maken.
Kan me moeilijk voorstellen dat er een onderscheid gemaakt wordt in veiligheidsvoorschriften voor metro of ondergrondse tram.
Juist, en die komen dan wel, maar verdiepte tunnelbakken onder verhoogde kruispunten zijn nogal moeilijk aan te passen, dus die moet je nu alvast groot genoeg uitvoeren.Thom91 schreef:Je zegt het zelf al, derhalve kan je wel zeggen dat als er een metro komt er dus veel meer maatregelen genomen moeten worden.n-evo schreef:Sorry maar het klinkt een beetje alsof je het ter plekke verzint. De Piet Heintunnel laat zien dat voor trams ook hele zware eisen gelden. De opening van de 26 is zelfs (meerde malen?) uitgesteld i.v.m. verscherpte veiligheidseisen in de tunnel. Vandaar dus mijn vraag hoe je erbij komt dat voor trams lagere eisen gelden t.o.v. metro's. Hell, tram 26 MOET zelfs met twee personeelsleden rijden voor extra begeleiding tijdens evacuaties in die tunnel. Voor de metro waar veel meer reizigers in passen (180 vs 960) geldt dat hoe krom ook niet. Volgens mij rijden zowel tram als metro met een maximumsnelheid van 70 km/u in Amsterdam.Thom91 schreef:Omdat het zo is. Er gaan veel meer reizigers in een metro, voertuig is veel zwaarder en het voertuig gaat harder. Een paar belangrijke kenmerken die de veiligheid een stuk belangrijker maken.
Kan me moeilijk voorstellen dat er een onderscheid gemaakt wordt in veiligheidsvoorschriften voor metro of ondergrondse tram.
Tsja, als het zo makkelijk was.SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Of je betaalt nu 110 of 120 mio ipv 100 mio, zodat je na 10-20 jaar een metroficering tegen 50% lagere kosten kan uitvoeren.Thom91 schreef:Tsja, als het zo makkelijk was.SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.
Het gaat alleen niet om 20 mio maar meer om het tienvoudige daarvan.SillyWalks schreef:Of je betaalt nu 110 of 120 mio ipv 100 mio, zodat je na 10-20 jaar een metroficering tegen 50% lagere kosten kan uitvoeren.Thom91 schreef:Tsja, als het zo makkelijk was.SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.
Dat sowieso.Bee schreef:Als de verlenging naar Uithoorn wordt goedgekeurd kan je de metro wel voorgoed vergeten hoor.
Dus de verdiepte tunnelbakken onder drie kruispunten iets breder, langer en zwaarder uitvoeren kost 100 miljoen Euro meer?Thom91 schreef:Het gaat alleen niet om 20 mio maar meer om het tienvoudige daarvan.SillyWalks schreef:Of je betaalt nu 110 of 120 mio ipv 100 mio, zodat je na 10-20 jaar een metroficering tegen 50% lagere kosten kan uitvoeren.Thom91 schreef:Tsja, als het zo makkelijk was.SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.
Maar ook daar is het dan juist belangrijk een reservering te maken die breed genoeg is voor een mogelijke metroficering in de toekomst. Kost je nu bijna niks, levert later veel op.Bee schreef:Als de verlenging naar Uithoorn wordt goedgekeurd kan je de metro wel voorgoed vergeten hoor.
Ja.SillyWalks schreef:Dus de verdiepte tunnelbakken onder drie kruispunten iets breder, langer en zwaarder uitvoeren kost 100 miljoen Euro meer?Thom91 schreef:Het gaat alleen niet om 20 mio maar meer om het tienvoudige daarvan.SillyWalks schreef:Of je betaalt nu 110 of 120 mio ipv 100 mio, zodat je na 10-20 jaar een metroficering tegen 50% lagere kosten kan uitvoeren.Thom91 schreef:Tsja, als het zo makkelijk was.SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.