"Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Wo 18 Mar 2015, 00:04

paolie schreef:Lijn 5 en 51 zijn voornamelijk heel druk tussen halte VU en station Zuid en tussen Zuid en de binnenstad (lijn 5). Na openstelling van de NZ-lijn is de verwachting dat tram 5 tussen Zuid en de binnenstad rustiger zal worden. Met het omklappen van het metrostation op Zuid zal ook de loopafstand naar de VU vanuit de metro korter worden, waardoor reizigers richting VU vanuit de metro niet zo snel zullen overstappen op de 5/51 maar net als de treinpassagiers nu gewoon zullen lopen.

Je kan je in dat licht afvragen wat sowieso nog het nut is van een tram 5 naar CS.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Mojito » Wo 18 Mar 2015, 09:43

In dat Plan 22 uit 2012/2013 ging men er nog van uit dat lijn 5 verlegd zou worden, vanaf Leidseplein via Marnixstraat naar Haarlemmerplein en vervolgens via Haarlemmer Houttuinen naar Centraal. In hoeverre die ideeën nog steeds actueel zijn is natuurlijk de vraag, maar zo'n gewijzigde lijn 5 vormt wel een extra, secundaire noord-zuidverbinding.

De zo geliefde verbinding van Amstelveen, Buitenveldert en station Zuid met het Leidseplein blijft in stand. Tegelijk krijgen Jordaan en de aangrenzende delen van Oud-West en Westerpark een rechtstreekse tramverbinding met station Zuid. En we zouden dan eindelijk, na ruim dertig jaar, een nuttige tramverbinding over de Haarlemmer Houttuinen hebben, een traject dat ook erg handig is bij omleidingen en stremmingen.

Zo'n verlegde lijn 5 ligt ver genoeg van het invloedsgebied van de Noord/Zuidlijn af om daar te veel mee te concurreren en lijkt mij (maar ik ben geen vervoerskundige) om bovenstaande redenen wel voldoende bestaansrecht te hebben.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Wo 18 Mar 2015, 10:19

Vanaf Leidseplein via de Marnixstraat en Haarlemmer Houttuinen naar CS is bijna het dubbele aan afstand i.p.v. binnendoor nu (4 km i.p.v. 2,4). Wat maakt Station Zuid voor mensen in de Jordaan en Westerpark zo interessant?

Ik zou tram 5 gewoon een heel ander eindpunt geven (bijv. Sloterdijk via de route van bus 15) of inkorten tot Leidseplein e.o.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Mojito » Wo 18 Mar 2015, 10:51

Station Zuid moet, voor zover ik weet, nog steeds het "tweede Centraal Station" van Amsterdam worden.

Qua treinverbindingen is dat het eigenlijk nu ook al, al blijft de huidige entourage van deze veredelde halte natuurlijk uitermate sneu en armoedig. Bij zo'n rol hoort ook een betere aansluiting op het tramnet, met verbindingen naar meerdere delen van de stad. Zoals het èchte Centraal dat al ruim een eeuw ook heeft (in mijn ogen zelfs té veel, dat vinden de stadsregio / dIVV kennelijk ook, want het zullen er hoe dan ook iets minder worden in het nieuwe tramnet na de N/Z).

Station Zuid heeft nu alleen lijn 5 (en de te vernieuwen 51, die daar ergens zijn eindpunt krijgt). In de toekomst komt daar wellicht een vertramde lijn 15 naar De Baarsjes, Bos en Lommer en Sloterdijk bij. Als de 5 dan een route krijgt die niet te veel parallel aan de nieuwe N/Z ligt (zoals voorgesteld in dat ene plan wat ik aanhaalde) en er komt misschien ook nog een goeie tramverbinding in oostelijke richting (Amstelstation, Muiderpoortstation, Science Park?) bij die er nu nog niet is, en die in mijn ogen ook iets toevoegt, dan heeft station Zuid eindelijk ook binnen het tramnetwerk de status die bij een dergelijk station hoort: Intercityverbindingen en Sprinters naar bijna alle delen van het land, wellicht ook ooit internationale treinen, knooppunt van twee (misschien drie, afhankelijk van de mate van ontvlechting straks) metrolijnen en minstens drie aanvullende tramlijnen naar stadsdelen en wijken waar de metro niet direct komt. Dan heb je ècht een tweede Centraal Station.

En als we het helemaal willen completeren zouden lijn 4 enerzijds en lijn 16/24 anderzijds (of hun opvolgers in de toekomst, ik neem aan dat die trajecten ook na 2017 nog steeds door iets zullen worden bereden) ook moeten eindigen bij Zuid. Dat vergt nog een aardige investering, maar je maakt er wel een robuust tramnet mee.

(Ja, dan moet er alleen nog eens een keer een fatsoenlijk station gebouwd worden, maar dat is weer een ander verhaal...)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Wo 18 Mar 2015, 11:26

Mojito schreef:Station Zuid moet, voor zover ik weet, nog steeds het "tweede Centraal Station" van Amsterdam worden.

Als je dichterbij het 'eerste Centraal Station' van Amsterdam zit, hoef je toch niet naar het tweede toe? Het is de bedoeling dat de boel gespreid wordt. Niet dat er een volksverhuizing plaatsvindt van A naar B. Mensen die dichterbij CS zitten blijven lekker naar CS gaan, die in de radius van Zuid zitten gaan naar Zuid.

Voor mensen uit de Jordaan e.o. slaat het nergens op om een half uur door Amsterdam te boemelen met tram 5 als ze ook met bestaande verbindingen binnen 10 minuten op CS kunnen zijn.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Mojito » Wo 18 Mar 2015, 11:43

Amsterdam is allang geen monocentrische stad meer, maar een polycentrische regio. Alleen ons openbaar vervoernetwerk loopt nog steeds behoorlijk achter op die ontwikkeling.

Een van de fijne voordelen van een polycentrische stad is dat je keuze hebt. Alternatieven. Dat je niet meer afhankelijk bent van één vast patroon. Van één plek, gedicteerd door de historie. Dat geldt op allerlei vlakken, maar dit forum gaat over openbaar vervoer.

Zelf reis ik, woonachtig bij metrostation Jan van Galenstraat, ook de ene keer via Zuid en de andere keer via Sloterdijk-Centraal, als ik naar Overijssel, Friesland of Brabant moet.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Wo 18 Mar 2015, 11:54

In het geval van Centrum-West en dat stuk van West zal de keuze voornamelijk tussen CS en Slotedijk liggen. Niet zozeer CS / Zuid. Zie mijn verhaal hierboven.

Van Jan van Galen naar Zuid is een metroritje van amper een kwartiertje. Van de Jordaan naar Zuid kijk je al snel naar een half uur vs 10 minuten naar CS. Dat is geen realistische afweging, tenzij er een storing is. Om alleen voor zo'n situatie tram 5 via de Jordaan te laten rijden is onzinnig. Overige reizigers hebben er ook niks aan omdat de afstand Leidseplein - CS verdubbelt. Hun bestemmingen zullen ook niet in dat gebied liggen, maar eerder Koningsplein / Dam e.o.

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor sneltram » Wo 18 Mar 2015, 12:05

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar weten we al wat de invloed van de nieuwe Amstelveenlijn zal zijn op het busnetwerk? Hieronder veel tekst. Je kunt ook meteen door naar het plaatje, maar dat is wel gemaakt met paint :P .

Stel dat de Amstelveenlijn inderdaad wordt doorgetrokken naar Uithoorn. Dan heeft dat een enorme impact op de bundel 170/142/174. Óf de tram rijdt leeg óf de bussen. Kortom, als de tram wordt doorgetrokken, dan verdwijnt het merendeel van de bussen. Echter, de bundel 170/142/174 +172 heeft ook binnen Amstelveen een belangrijke functie als westelijke noord-zuid-as. Door de komst van de Noord-Zuidlijn wordt deze bundel anders van opzet. Het busstation van Amstelveen krijgt in ieder geval een rechtstreekse verbinding met station Zuid. Tenslotte verdwijnt met de Amstelveenlijnplannen de verbinding tussen Amstelveen en het Amstelstation. Ook is er op dit moment ontevredenheid over de OV-ontsluiting van Buitenveldert (lijn 62 & 199).

Tot zover de feiten. Wat kunnen we hiermee voor het toekomstige lijnennet?

Ik stel voor om alle bussen tussen Amstelveen en Uithoorn op te heffen, uitgezonderd lijn 146, die alleen nog in de spits rijdt (246) en een iets andere route in Middenhoven / Waardhuizen krijgt om het opheffen van sneltramhalte Gondel te compenseren. Ook lijn 149 via Nes aan de Amstel blijft bestaan. Het opheffen van alle andere bussen tussen Amstelveen en Uithoorn is rigoureus, maar hiermee wordt ongewenste parallelliteit voorkomen en ontstaat één zeer frequente verbinding i.p.v. twee minder frequente. Wel zal in Uithoorn een stadsdienst moeten komen voor de fijnmazige ontsluiting.

Lijn 170 krijgt een nieuw eindpunt in Amstelveen en rijdt vanaf het Westwijkplein naar Poortwachter en daarvandaan via de huidige route naar de Marnixstraat in Amsterdam. Lijn 172 krijgt een kleine aanpassing in Amstelveen zuid. De vertragingsgevoelige Handweg en Keizer Karelweg worden uit de route gehaald. In plaats daarvan wordt vanaf de Westwijk de Beneluxbaan gevolgd om vanaf halte Startbaan de route van lijn 170 te volgen. Na het busstation gaat lijn 172 via de oostelijke busbaan (Olympiadelaan) via een nieuwe busdoorsteek naar Buitenveldert en daarna door via de Rai naar het Amstelstation.

GVB verdwijnt uit Buitenveldert. Dit gedeelte van Amsterdam komt te vallen onder AML. Er komt een nieuwe lijn (173 tussen het busstation van Amstelveen, de Amsterdamseweg, VU Ziekenhuis, Station Zuid, Gelderlandplein naar het eindpunt de rotonde Van Boshuizenstraat / Europaboulevard. De bewoners van Buitenveldert krijgen zo enigszins hun oost-westverbinding terug. Lijn 62 wordt ingekort Lelylaan - Zuid. Lijn 199 rijdt niet meer ten noorden van het busstation Amstelveen (zie onder). Lijn 310 tussen Schiphol en Station Zuid wordt uit het R-Net gehaald. Hier komt een Sternetlijn (196) voor in de plaats die volgens de route van lijn 310 rijdt tussen Schiphol en Amsterdam Zuid. Daarna verder richting Station Rai en het Amstelstation. Lijn 196 rijdt niet 's avonds en in het weekend.

Lijn 199 behoudt de huidige route in Amstelveen zuid. Na het busstation gaat de lijn via de Molenweg naar het KLM Hoofdkantoor. Hier wordt als lijn 186 verder gereden volgens de huidige route. Lijn 149 krijgt tussen Waardhuizen en het KLM hoofdkantoor dezelfde route als lijn 199 en rijdt vanaf het KLM hoofdkantoor verder als lijn 187. De nummering wordt aangepast in 548 voor de ritten vanaf het Galjoen en 549 voor de ritten via Nes aan de Amstel. Kortom. Er ontstaat een kwartiersdienst tussen Waardhuizen, Groenhof, Ziekenhuis, Busstation, KLM Hoofdkantoor en het Oude dorp. Het huidige lusje van lijn 149 vervalt. Omdat lijn 186, 187, 548 en 549 niet rijden in de avonduren, zal lijn 199 dan wel een lusje rijden.

Er komt een stadsdienst Amstelveen, uitgevoerd als buurtbus, om de minder fijnmazig ontsloten plekken te bedienen. Lijn 501 rijdt de ene richting. Lijn 502 de andere. De route is een 'figuur 8' door Amstelveen en doet zoveel mogelijk overstappunten aan. De stadsdienst rijdt alleen op werkdagen overdag. Eventueel op koopavond.

Tenslotte wordt het weggevallen van bus 142/174 tussen Uithoorn en Wilnis opgevangen door een doorgetrokken lijn 340. Uiteraard blijven lijn 171, 356 en 300 in hun huidige vorm bestaan.

En omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sneltram op Wo 18 Mar 2015, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Wo 18 Mar 2015, 12:13

Wanneer wordt de knoop eigenlijk doorgehakt over de doortrekking naar Uithoorn?

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Alargule » Wo 18 Mar 2015, 12:15

Dat valt hier te lezen/leren.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Mojito » Wo 18 Mar 2015, 12:24

Los van een "nieuwe" verbinding met Zuid neemt lijn 5, als die ooit een route zal krijgen zoals in dat ene plan werd voorgesteld, ook deels de route van lijn 10 over, die in diverse plannen in zijn huidige vorm lijkt te verdwijnen. Dat is dan weer de puur lokale functie die een tram ook heeft en zal houden.

Daarnaast bleek een eindpunt voor welke tram dan ook (zoals voorgesteld in de eerste plannen van de Amstelveenlijn) in de omgeving van het Leidseplein niet echt wenselijk, want het is compleet uit de plannen verdwenen. Logisch, want het vergt een keerspoor en een opstelspoor en men wil naast het Stationsplein niet nog een plek in de binnenstad, midden op straat, waar grote delen van de dag minstens een, wellicht twee trams gedurende langere tijd stil zullen moeten staan.

Wat is er dan logsicher dan twee lijnen, namelijk de gehandhaafde 5 (Amstelveen-Leidseplein), het "verdwenen" stukje lijn 10 (en ja, ook een stukje van de huidige lijn 3) en een nieuw traject dat er nu nog niet is (Haarlemmer Houttuinen) aan elkaar te knopen tot een "nieuwe" lijn?

Ja, ik geloof in een tramnetwerk met nieuwe verbindingen die er nu nog niet zijn, die nu nog niet voor de hand lijken te liggen of die totaal niet stroken met de historisch gegroeide uiterst conservatieve behandeling van het lijnennet. Daarover verschillen we van mening, maar gelukkig denkt de gemeente ook al een tijdje over dergelijke lijnen na.

En er blijft ook iets (Comfortlijnen) rijden op de route Centraal - Koningsplein - Leidseplijn. Pluslijn 2 zal ook in de verbinding Centraal - Leidseplein blijven voorzien, alleen via Rozengracht. Ook zo'n 'nieuwe' verbinding (want volgens mij verdwijnen de streekbussen op die route) Dus wie snel van Centraal naar het Leidseplein wil v.v. zal eerder die andere trams pakken. Of de Noord/Zuidlijn met een overstap.

Ringen en radialen hebben we al, maar we krijgen meer keuzes, alternatieven en parallellen. En een onderscheid tussen verbindende en ontsluitende lijnen (-bundels). Dat lijken mij prima ingrediënten voor een goed netwerk.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Wo 18 Mar 2015, 13:51

Dat hele Plan 22 is achterhaald en van de baan aldus hierzijnwij.nu. In de huidige plannen rondom Leidseplein zie je eerder een tram 9 die het stuk van de 10 overneemt. Tram 5 blijft z'n normale route rijden.

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor starx » Wo 18 Mar 2015, 14:39

@sneltram: mooi kaartje, goed uitgewerkt. Ik heb er wel een paar vragen over:

- Waarom die spitslijn 246? Die geeft weinig extra ontsluiting. Is het niet beter om in de spits meer bussen in te zetten tussen Amstelveen en Bijlmer?
- In jouw plan gaat lijn 170 nog steeds naar CS. Is het niet beter om deze naar Zuid te laten rijden en daar een overstap te bieden op de Noord-Zuidlijn? Dat is in ieder geval veel sneller.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Alargule » Wo 18 Mar 2015, 14:44

n-evo schreef:In de huidige plannen rondom Leidseplein zie je eerder een tram 9 die het stuk van de 10 overneemt. Tram 5 blijft z'n normale route rijden.


Heb je een link naar die plannen? De meest recente link waarin een indicatieve lijnvoering van tramlijnen rond het Leidseplein te vinden is, staat hier. Daar is lijn 5 gewoonweg geheel verdwenen van het Leidseplein...

Het idee van lijn 9 via (een deel van) de route van lijn 10 kwam overigens ook al voor in Plan22. Dit plan zelf is dan misschien wel achterhaald cq van de baan, maar dat wil dus nog niet zeggen dat de ideeën erin van de baan zijn.

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor sneltram » Wo 18 Mar 2015, 14:48

starx schreef:@sneltram: mooi kaartje, goed uitgewerkt. Ik heb er wel een paar vragen over:

- Waarom die spitslijn 246? Die geeft weinig extra ontsluiting. Is het niet beter om in de spits meer bussen in te zetten tussen Amstelveen en Bijlmer?
- In jouw plan gaat lijn 170 nog steeds naar CS. Is het niet beter om deze naar Zuid te laten rijden en daar een overstap te bieden op de Noord-Zuidlijn? Dat is in ieder geval veel sneller.


De 170 hoort al te eindigen bij de Marnixstraat. CS als bestemming is een foutje in de kaart. Lijn 172 gaat naar het Amstelstation om het verdwijnen van lijn 51 naar deze bestemming te compenseren. De nieuwe lijn 173 gaat rijden tussen het busstation Amstelveen en station Zuid. Dat compenseert voor het wegvallen van lijn 172 op de Amsterdamseweg en voorziet in een verbinding die er nu niet is, maar straks wel gewenst is, omdat de Noord-Zuidlijn immers op station Zuid begint. De keuze om lijn 170 tussen Westwijk en de Marnixstraat te behouden (en niet af te laten buigen naar Zuid) is omdat Westwijk via de Amstelveenlijn al verbonden is met station Zuid, maar niet met de omgeving Stadionplein, Museumplein, Leidseplein. Reizen via de Noord-Zuidlijn biedt geen voordeel voor reizigers die daar naartoe willen. Bovendien is de capaciteit van station Zuid qua busstation zeer beperkt.

Wat betreft lijn 146. Die is op dit moment tijdens de spits goed gevuld, maar daarbuiten veel minder. Met het opheffen van deze lijn wordt de verbinding Uithoorn - Bijlmer wel erg summier (twee keer overstappen en een langere reistijd). Dat is buiten de spits te rechtvaardigen vanwege het lage reizigersaantal. Maar in de spits niet.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Wo 18 Mar 2015, 15:29

Alargule schreef:Heb je een link naar die plannen? De meest recente link waarin een indicatieve lijnvoering van tramlijnen rond het Leidseplein te vinden is, staat hier. Daar is lijn 5 gewoonweg geheel verdwenen van het Leidseplein...

Het idee van lijn 9 via (een deel van) de route van lijn 10 kwam overigens ook al voor in Plan22. Dit plan zelf is dan misschien wel achterhaald cq van de baan, maar dat wil dus nog niet zeggen dat de ideeën erin van de baan zijn.

Staat dat van de 9 niet in dat document? Info van tram 5 komt weer van de nieuwe AVL website. Daar staat ie gewoon via z'n reguliere route. Overal in de tekst staat ook dat die lijn in z'n huidige vorm blijft bestaan.

Al met al vind ik het erg verwarrend worden wat nou precies de bedoeling is straks. Het een spreekt het ander weer tegen, noem maar op. :?

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Alargule » Wo 18 Mar 2015, 15:34

Daar zijn ook nog geen conclusies aan te verbinden. In het meest recente document - de Lijnennetvisie - staat ook een indicatieve tijdlijn vermeld, waarbij wordt aangegeven dat het aan de vervoerders zelf is (in dit geval GVB) om het lijnennet de uiteindelijke invulling te geven. Dat betekent dus in het uiterste geval dat we pas eind 2017 (!) te weten komen welke lijnen straks waar gaan rijden. Immers: dat is de geplande startdatum van de Noord/Zuidlijn, waar de toekomst van bijna het hele OV-netwerk in Amsterdam e.o. vanaf hangt.

Ook aan dat mooie verhaaltje op de AVL-website dat lijn 5 zijn huidige route blijft rijden zou ik dus niet al teveel waarde hechten. Zie het meer als een verkiezingsplan dan als een hard besluit - klinkt mooi, maar er komt misschien wel nooit iets van terecht ;)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Wo 18 Mar 2015, 17:21

Nee dat zal wel niet idd.

Plannen zoals vertrammen van lijn 15 laten ook zo lang op zich wachten qua duidelijkheid.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Mar 2015, 21:25

Alargule schreef:Daar zijn ook nog geen conclusies aan te verbinden. In het meest recente document - de Lijnennetvisie - staat ook een indicatieve tijdlijn vermeld, waarbij wordt aangegeven dat het aan de vervoerders zelf is (in dit geval GVB) om het lijnennet de uiteindelijke invulling te geven. Dat betekent dus in het uiterste geval dat we pas eind 2017 (!) te weten komen welke lijnen straks waar gaan rijden. Immers: dat is de geplande startdatum van de Noord/Zuidlijn, waar de toekomst van bijna het hele OV-netwerk in Amsterdam e.o. vanaf hangt.

Ook aan dat mooie verhaaltje op de AVL-website dat lijn 5 zijn huidige route blijft rijden zou ik dus niet al teveel waarde hechten. Zie het meer als een verkiezingsplan dan als een hard besluit - klinkt mooi, maar er komt misschien wel nooit iets van terecht ;)

Het is misschien sowieso zinvol om in eerste instantie nog niet veel aan het lijnnet te doen, maar eerst te kijken hoe de reizigersverdeling over het netwerk wordt als de Noord-Zuidlijn geopend is. Zeker lijnvoeringen die de nodige investeringen in de infrastructuur vergen, daar kun je beter niet te licht over denken. Al zijn ze in Amsterdam er erg goed in om eerst de tramrails te renoveren (incl. bruggen) en een jaar later de enige tramlijn die er overheen rijdt op te heffen :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Alargule » Wo 18 Mar 2015, 21:28

Tramsporen over de Haarlemmer Houttuinen, tunneltje voor de IJmetro achter CS...of men plant gewoon héél ver vooruit...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Mar 2015, 21:30

De brug over de Prinsengracht moet wel worden versterkt volgens mij. Ik heb me ooit laten vertellen dat de brug niet de tramlast kan dragen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31512
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Suus » Wo 18 Mar 2015, 21:38

Ik heb juist gehoord dat de helling van die brug een probleem zou zijn...
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor Thom91 » Wo 18 Mar 2015, 23:52

Er is blijkbaar iig iets mis, kunnen we dat concluderen..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor n-evo » Do 19 Mar 2015, 10:27

Bee schreef:Ik heb juist gehoord dat de helling van die brug een probleem zou zijn...

Misschien voor die oude gele bakken. Zo'n Combino moet lukken toch?

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Berichtdoor sneltram » Do 19 Mar 2015, 22:04

Vanavond was de tweede uit drie informatieavonden (ik ga er van uit dat alle avonden hetzelfde zijn qua inhoud). Er was een zaal met maquettes, posters en folder. Ruim personeel van de Stadsregio aanwezig en zelfs twee heren van het GVB. Er werd tweemaal een presentatie gehouden in de naastgelegen zaal over de huidge stand van de plannen. Het volgende viel mij op:

De opkomst had een gemiddelde leeftijd die ver boven de gemiddelde reiziger van lijn 5 en 51 ligt. En die mensen hadden tijdens de presentatie nauwelijks het fatsoen om stil te zijn. De SRA had op zijn beurt dan weer niet het fatsoen een capabel persoon neer te zetten, want de presentator van het gebeuren stond continu met z'n mond vol tanden.

Helaas ging het alleen maar over het opheffen van de haltes. Echt alleen maar daarover. Wat kunnen mensen zeuren. Optimale halteafstand is gewoon 800 meter, geen 300, punt uit. Nee, toch maar blijven zeuren wanneer ze bezwaar aan konden gaan tekenen tegen het opheffen van die haltes. Helaas verder weinig echte input gehoord over datgene wat daadwerkelijk niet klopt; zoals de vervoerswaarde, de toekomstvastheid, de vreemde materieelkeuze, de overstaptijd van 2 minuten op station Zuid, het wel/niet/wel/niet/wel doortrekken naar Uithoorn, de (sociale) veiligheid van de nieuwe ongelijkvloerse kruisingen.

Verder werd er veel gewauweld over waardevermindering van huizen, verminderd uitzicht en minder groen, omdat de ongelijkvloerse kruispunten iets breder worden dan de huidige gelijkvloerse. Men vergeet dat het verdiept brengen van het doorgaande verkeer en het laten vervallen van stoplichten een veel groter voordeel oplevert, maar ach.

En daarna weer zeuren over het opheffen van haltes.

Tot zover de Amstelveenlijn, episode 592, herhaling 67. *O*


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 4 gasten