Pagina 2 van 9

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:44
door Vinny
Thom91 schreef:Een tram naar Uithoorn en/of Aalsmeer :')
En ja, je maps link werkt.
Tja, een metrolijn is te duur - een bus mag Amsterdam niet in. Dan hou je de tram over als transportmodaliteit.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 22:36
door VIRM
Vinny schreef:Mocht bovenstaande link niet werken (je weet het maar nooit met de moderne techniek), hier een screenshotje:
http://imageshack.us/photo/my-images/11 ... mzuid.png/
Niet vervelend bedoeld, maar ik ben een beetje slecht met plaatjes en klerutjes. :) Zou je, als je het niet erg vindt, heel kort tekstueel kunnen omschrijven wat je schets inhoudt?

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 02:03
door hauptbahnhof
Die afkortingen die ik heb gebruikt zijn prima te bedenken als je het hele Amstelveenlijndebacle hebt gevolgd (want daar ging ik van uit!) en heeft niks te maken met interne vakjargons of iets dergelijks.

Lees ook vaak genoeg dingen waar ik nooit eerder van gehoord heb maar dat google ik gewoon ff. maar prima, zal vanaf nu alles duidelijker schrijven voor de mensen die als het hun uitkomt niet snappen ;-).

En om even in het kort te reageren over wat Thom91 zei: geloof me, mensen jaag je niet weg met gebruik van verkortingen. Wel hoe sommige mensen hier anderen aanvallen en altijd het hoogste woord hebben of als mensen een vraag stellen, doen alsof diegene niet bestaat. Soms lijkt het bijna op Somda hier. Maar goed, back to topic weer.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 07:20
door fred1954
hauptbahnhof schreef:Die afkortingen die ik heb gebruikt zijn prima te bedenken als je het hele Amstelveenlijndebacle hebt gevolgd (want daar ging ik van uit!) en heeft niks te maken met interne vakjargons of iets dergelijks.
Inderdaad, dat schreef ik ook gisteren op de reactie van Thom91, ik kende de afkortingen van jou ook niet, maar als je goed nadenkt en het dossier AVL kent, dan zou je kunnen weten wat afkortingen als WWK, ASA etc betekenen. En dan nu echt terug ON (mijn) topic, *O*

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 07:26
door deadlock
Het heeft niets te maken met logisch nadenken. Ik ben een Zwollenaar en ik heb geen flauw benul van een Westwijk. Ik ben ook niet zo thuis in de tram/metromaterie wat trouwens verder niet wegneemt dat ik de topics wel lees maar afhaak door dergelijk taalgebruik want er hadden net zo goed haltenummers kunnen staan.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 07:38
door fred1954
deadlock schreef:Het heeft niets te maken met logisch nadenken. Ik ben een Zwollenaar en ik heb geen flauw benul van een Westwijk. Ik ben ook niet zo thuis in de tram/metromaterie wat trouwens verder niet wegneemt dat ik de topics wel lees maar afhaak door dergelijk taalgebruik want er hadden net zo goed haltenummers kunnen staan.
Deadlock, excuses, :oops: ik denk dat ik (en met mij anderen) teveel uitga van de Amsterdammer/Amstelvener, die zich bezig houdt met de NZL (NoordZuidlijn) en AVL (Amstelveenlijn). Maar je hebt gelijk, als je uit Zwolle komt, heb je geen idee hoe dit hier allemaal in elkaar zit, net zoals ik geen flauw idee heb hoe het OV-net in Zwolle functioneert. Misschien kan de moderator hier wat mee. Ik bepaal de regels niet, wat betreft berichten. Mijn allereerste reactie was uitleg aan Thom91 wat WWK/ASA/LSP/BHF etc betekenden, nadat hauptbahnhof deze afkortingen in zijn bijdrage had gebruikt. Ik bood alleen de helpende hand, daar dit topic oorspronkelijk door mij gestart is. Maar ik kan me je reactie wel voorstellen.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 09:32
door hauptbahnhof
Daarom zeg ik: ik zal in get vervolg alles superduidelijk opschrijven, ook al doe ik het vanaf mn telefoon. Is iedereen later beter op de hoogte van alles dan niet-forummers. Komt helemaal goed.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 11:26
door Thom91
Misschien moet je je voorstellen dat niet ieder leespubliek van dit topic kennis heeft van zaken. En ik merk dat je je heel erg aangevallen voelt, dat mag wel ook wat mij betreft. Volgens mij is dit namelijk ook niet de eerste keer dat er mensen zijn die erover vallen dat je afkortingen hebt gebruikt en de vorige keer zei je ook al dat je ze niet meer zou gebruiken.

Verder dacht ik zelf (want ja, ook ik heb heus wel nagedacht over die afkortingen hoor) dat 'BHF' voor Bahnhof (?) stond, en toen dacht ik al, wat wordt hier nou mee bedoeld? Amsterdam Centraal? Nogmaals, ik vind het prima als je afkortingen gebruikt waar mouse-overs voor zijn, maar mijdt die zoveel mogelijk als ze niet beschikbaar zijn. En ook is het in mijn opinie juist het tegenovergestelde van de Somda gedachte, want daar vliegen de onbegrijpelijke afkortingen (Overigens wel voorzien van mouse-over) en treinnumertjes (Ook voorzien van mouse-over) je om de oren. Het is kiezen of delen, of je gaat verder met je afkortingengebruik en verliest een deel van je publiek en lezersaandacht of je past je aan aan de wens van menig lezer die het met mij eens is zoals hierboven te lezen is.

@Vinny:
Ik denk dat je beter een soort hub kan creëren waar bus en tram/metro samenkomen. Ik denk niet dat Amsterdam Zuid daarvoor geschikt is omdat de ruimte daar al beperkt is. Ik heb zo kort even geen andere oplossing maar daar zal ik vanavond thuis even over rondkijken.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 13:31
door reisthijs
Bee schreef:In het verleden is al langer gezeurd over een keermogelijkheid bij het Amstelstation. Op Google Maps lijkt het makkelijk maar een bezoekje aan die omgeving had ze al kunnen overtuigen dat het fysiek onmogelijk is.
Er is toch plek zat direct ten noorden van Amstel? En dat zeg ik niet alleen op basis van Google Maps.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 13:48
door Suus
Er is ook heel veel ruimte, maar het is onmogelijk om er te komen. De helling naar de tunnel begint vlak na het viaduct over de Meester Treublaan en de metrosporen liggen bij het viaduct over het fietspad op de Ringdijk al duidelijk lager dan de treinsporen. Door dat viaduct is het niet mogelijk om bij de open ruimte te komen iets noordelijker tussen de treinsporen. Vanaf die ruimte weer aantakken op het metrospoor richting Zuidoost is al helemaal onmogelijk door het tunneldak van de metro.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 23:01
door Ruben
Zou Amsterdam er niet eens goed aan doen het vervoer de regio in robuust uit te voeren zodat de voorsteden aantrekkelijker worden om te wonen? Daarnaast neemt niemand uit Westwijk de tram het centrum van Amsterdam in, sinds dat een uur duurt. De auto brengt je er binnen het half uur. Wat heb je dan aan het OV? Een metro zou dit wel snel kunnen.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 23:12
door Vinny
Een metro tussen Westwijk en Amsterdam Zuid is amper sneller dan een tram (tenzij je grootschalig in haltes gaat snoeien). Het grote probleem is de enorme omweg voor de reiziger tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal. Juist tussen Amsterdam Zuid en Centraal kan een metro enorm veel toegevoegde waarde betekenen door gebruik te maken van de tunnel die geboord is t.b.v. de Noord-Zuidlijn.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: di 05 mar 2013, 23:20
door Ruben
Niks mis met snoeien en ongelijkvloers. Een robuust en snel product, ook tussen Westwijk en Zuid. Maar juist de doorkoppeling met de NoordZuidLijn zou dit een geniale verbinding maken.
Er mag ook wel eens geconcludeerd worden dat goedkopere alternatieven niet bruikbaar zijn. Twee keer overstappen om van Amstelveen in Oost te komen, lange reistijden, overstappen, en minder capaciteit; goedkoop is straks weer echte duurkoop.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 09:45
door fred1954
Ik denk dat de (lokale) politiek zich nog maar eens moet buigen over eventuele verlenging naar Schiphol. Vanmorgen in de spits wederom geen trein van en naar Amsterdam Zuid in verband met een aanrijding met een persoon. Alle perrons vol met stilstaande treinen op station Zuid. Verdwaasde passagiers met hun koffers op Station Zuid en geen trein die naar Schiphol reed. Doortrekken die metro, anders wordt dat de volgende historische vergissing!

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 09:49
door Thom91
Je hebt toch genoeg parallelle buslijnen zoals de 310? Voor die incidentele keer dat het gebeurt dat het eruit ligt zou ik niet zoveel gaan investeren. Er is nergens ruimte.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 09:54
door VIRM
Een rechtstreekse verbinding via de Noord-Zuidlijn vanuit Amstelveen zou logisch zijn.

Ik weet nog dat de (toenmalige?) wethouder van Amsterdam enkele jaren geleden in een Discovery Channel-programma over de Amsterdamse metro werd geinterviewd over de Noord-Zuidlijn; volgens hem zou het ertoe moeten leiden dat er juist minder trams in de binnenstad zouden rijden...

Om nog maar een fantasiemodel te bedenken:
- Schiphol - Amsterdam Zuid - Noord/Zuidlijn - Centraal
- Amstelveen - Zuid - Oostlijn - Centraal
(Met een cross-platform overstap op Zuid. Wellicht kunnen de diensten 'roteren', waardoor de metro uit Amstelveen de volgende dienst via de Noord/Zuidlijn gaat en de dienst vanuit Schiphol via de Oostlijn).
Voordeel is dat je geen regiotram nodig hebt. Want dat is weer een extra materieelsoort erbij, met de nodige kosten.

Ik zou mij ook best kunnen voorstellen (@Ruben) dat vanuit Westwijk de metro wordt doorgetrokken naar Uithoorn en vanuit Amsterdam Noord naar Monnickendam, om de 'voorsteden' beter te bedienen. Maar het maakt de reiziger denk ik niet al te veel uit of er nu een GVB, Connexxion, Arriva of EBS-logo op het voertuig staat.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 10:04
door fred1954
Thom91 schreef:Je hebt toch genoeg parallelle buslijnen zoals de 310? Voor die incidentele keer dat het gebeurt dat het eruit ligt zou ik niet zoveel gaan investeren. Er is nergens ruimte.
Laat dat "incidentele" maar weg, want het zijn geen incidenten meer dat de Schipholtreintunnel dicht is door brandmeldingen, aanrijdingen, wisselstoringen, seinstoringen etc etc etc.

Lijn 310 kan een alternatief zijn ALS hij rijdt. Als je goed de dienstregeling van lijn 310 bestudeert, dan zal je zien, dat er overdag een 15 minuten dienst is vanaf Station-Zuid (gaat nog), na 18.00 uur wordt dat een 30 minuten dienst en vanaf 20.00 rijdt lijn 310 alleen nog van Nieuw-Vennep naar Schipholplaza en niet meer naar station Zuid. Op zaterdag de hele dag een 30 minuten dienst naar Schiphol en na 20.00 heb je ook het nakijken. Op zondag rijdt lijn 310 helemaal niet tussen Station Zuid en Schiphol.

Edit: een stukje uit het nieuwsbericht op AT5.nl van vanmorgen 6/3

"Ter hoogte van de Schipholweg, net voor de ingang van de Schipholtunnel, is de aanrijding gebeurd. Een zegsman van de NS zegt dat Schiphol 'zeer moeilijk bereikbaar' is."

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 10:38
door Thom91
Goed stel, het is een optie. Waar wil je die lijn gaan doortrekken dan?

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 10:41
door Chauf21
Ruben schreef:Zou Amsterdam er niet eens goed aan doen het vervoer de regio in robuust uit te voeren zodat de voorsteden aantrekkelijker worden om te wonen? Daarnaast neemt niemand uit Westwijk de tram het centrum van Amsterdam in, sinds dat een uur duurt. De auto brengt je er binnen het half uur. Wat heb je dan aan het OV? Een metro zou dit wel snel kunnen.
Men praat al een tijdje over het belang van een goed bereikbare metropool Amsterdam etc. Dat is allemaal prima, maar mijns inziens moet men dan ook doorpakken en inderdaad met een robuust netwerk komen. Wil je echt dat de regio de rest van de eeuw goed ontsloten blijft? Dan moet je er nu ook voor gaan en je voorbereiden op de toekomst. Maak keuzes en stem andere plannen daar op af. Dan kan je ervoor zorgen dat je de doelstellingen ook bereikt.

Zoals het er nu naar uitziet, stevent het af op een halfbakken oplossing waar niemand voordeel van heeft.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 12:00
door Ardan
Eens. Groot-Amsterdam zal alleen maar verder en verder en verder gaan groeien. Misschien dat op sommige trajecten een metrolijn nu nog niet zo broodnodig is (hoewel vermetroën van tram 1 geen slecht idee is). Nu is men fobisch voor overstappen en worden er allemaal halfbakken sneltram/regiotram/stadstram/flauwekul aangelegd, en over 20/30 jaar hebben ze gloeiende spijt. 'Hadden we nou toch maar een metro aangelegd toen..'

Overigens, Thom91, voor een aftakking van een metro naar Schiphol bij Riekerpolder is al rekening gehouden. Het baanlichaam tussen de A10 is er breed genoeg voor, alleen de Schipholtunnel wordt een probleempje. En waarom denk je dat de sporen van de M50 zo ver uit elkaar liggen in de boog? ;)

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 12:10
door VIRM
Ik zou bijna zeggen: waarom gaan we niet met z'n allen in een apart topic een visie voor het OV in Groot Amsterdam maken en aan de Stadsregio sturen? :)

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 12:10
door Klaasje
In een groot deel van de agglomeratie is tram-/busverkeer prima. Mits dat geoptimaliseerd wordt en ook goed aansluit op de metro en treinen. Maar dan moet men daar wel werk van maken. Dan steken de regiotram, NZ-lijn of lijn 51 als sneltram Amstelveen in en het vermetroën van de Amstelveenlijn allemaal met kop en schouders boven de huidige plannen uit.

Tegelijkertijd is er nog een ander probleem in de vorm van treinverkeer dat totaal niet uitnodigt tot gebruik door een veel te krappe inzet van materieel naar delen van de regio waar Amsterdam ook veel draagvlak voor werkgelegenheid, culturele en sociale voorzieningen vandaan haalt. Gemillimeter met volnormen op trajecten waar de auto lang niet altijd een alternatief is, is gewoon schadelijk voor de economie.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 16:35
door marvinkok
fred1954 schreef:Ik denk dat de (lokale) politiek zich nog maar eens moet buigen over eventuele verlenging naar Schiphol. Vanmorgen in de spits wederom geen trein van en naar Amsterdam Zuid in verband met een aanrijding met een persoon. Alle perrons vol met stilstaande treinen op station Zuid. Verdwaasde passagiers met hun koffers op Station Zuid en geen trein die naar Schiphol reed. Doortrekken die metro, anders wordt dat de volgende historische vergissing!
Volgens een HC vanochtend reed er al een metro naar Schiphol, reizigers werden naar Sloterdijk gestuurd om daar gratis met de metro naar Zuid én Schiphol te gaan. ;)

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 19:13
door Thom91
Ardan schreef:
Overigens, Thom91, voor een aftakking van een metro naar Schiphol bij Riekerpolder is al rekening gehouden. Het baanlichaam tussen de A10 is er breed genoeg voor, alleen de Schipholtunnel wordt een probleempje. En waarom denk je dat de sporen van de M50 zo ver uit elkaar liggen in de boog? ;)
Ben ik wel benieuwd waar die ruimte dan ligt want vanaf Riekerpolder aansluiting totdat de trein onder de grond duikt ligt deze opgesloten tussen de A4. Aan de buitenzijde van de A4 of tussen de A4 en het Spoor in is ook zeer beperkt ruimte.

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 19:31
door Vinny
VIRM schreef:
Vinny schreef:Mocht bovenstaande link niet werken (je weet het maar nooit met de moderne techniek), hier een screenshotje:
http://imageshack.us/photo/my-images/11 ... mzuid.png/
Niet vervelend bedoeld, maar ik ben een beetje slecht met plaatjes en klerutjes. :) Zou je, als je het niet erg vindt, heel kort tekstueel kunnen omschrijven wat je schets inhoudt?
Even in het kort:
Waar mijn betoog op neerkomt is het "zandlopermodel". Er is veel vraag naar verbindingen van allerlei stadsdelen van Amsterdam naar station Amsterdam Zuid zodat dit station een deel van de functie van Centraal kan overnemen. Er is tevens veel vraag vanuit de regio Amsterdam om zowel een verbinding met een intercity station als met het centrum van Amsterdam te hebben. Daarom zie ik een tramnet voor me waarbij trams uit Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn en mogelijk Mijdrecht/Wilnis via Amsterdam Zuid naar allerlei veel gevraagde bestemmingen in de binnenstad rijden. Je kunt ook een groot tramkeercomplex op Amsterdam Zuid maken en een busstation, alleen de ruimte is er erg beperkt. Het is er namelijk geen Utrecht Centraal en de gemeente wil zoveel mogelijk grond gebruiken voor vastgoedontwikkeling.
Ik zou bijna zeggen: waarom gaan we niet met z'n allen in een apart topic een visie voor het OV in Groot Amsterdam maken en aan de Stadsregio sturen?
Er is in de jaren '60 nog een plan geweest voor het "Stadsspoor Amsterdam", vergelijkbaar met de in de jaren '70 aanglegde Zoetermeer Stadslijn. Aan het begin van de 20e eeuw had je de Haarlemmermeerspoorlijnen. Mijn idee is dat ze 20 jaar te vroeg zijn opgeheven: de plaatsen Amstelveen, Hoofddorp, Aalsmeer en Uithoorn zijn pas in de late zestiger jaren enorm gegroeid en Hoofddorp groeit nog steeds enorm.

Overigens kun je natuurlijk ook met vrije busbanen werken (zuidtangent), maar sommige mensen krijgen een allergische huiduitslag als je dat soort vervoermiddelen in Amsterdam zelf laat rijden... :lol: