Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Suus » Wo 13 Mar 2013, 16:57

Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel
Amsterdam en 15 omliggende gemeenten willen dat een rechtstreekse intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel terugkeert.

Deze verbinding verviel toen de Fyra wegens technische problemen van het spoor werd gehaald.

Politici in de regioraad van de Stadsregio Amsterdam hebben hun bestuurders opgedragen in Den Haag te gaan pleiten voor een betere treinverbinding met Brussel, zonder overstap in Den Haag.

De regioraad heeft hierover een motie van SP en GroenLinks aangenomen. Dit heeft een woordvoerster van het samenwerkingsverband van de 16 gemeenten in de regio Amsterdam woensdag gezegd.
Bron: Nu.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor mijack1985 » Wo 13 Mar 2013, 17:32

En wat is Thalys dan (8x per dag of zo)? Ik vind dat ze hierin een beetje doorslaan met de rechtstreekse verbinding naar Brussel. Zometeen wilt Eindhoven en 15 omliggende gemeentes een rechtstreekse trein naar Oostende of Knokke, omdat gezinnen anders de auto nemen.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11943
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Geert » Wo 13 Mar 2013, 17:53

Bee schreef:Politici in de regioraad van de Stadsregio Amsterdam hebben hun bestuurders opgedragen in Den Haag te gaan pleiten voor een betere treinverbinding met Brussel, zonder overstap in Den Haag.

Daar hoeven ze dan niet meer voor te pleiten, want je stapt over in Rotterdam en niet in Den Haag...

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Klaasje » Wo 13 Mar 2013, 18:13

Je pakt de reisplanner erbij en je weet het.. Hoe lastig kan het zijn?

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor zone5324bericht... » Wo 13 Mar 2013, 18:16

maar de bobo's willen natuurlijk niet overstappen...

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor jesse-cruzu » Wo 13 Mar 2013, 18:26

Sorry hoor. Maar niet iedereen heeft een dikke portemonnee om met de Thalys te gaan. En trouwens, de Thalys is niet zo flexibel als de Beneluxtrein. Dat is een groot nadeel vind ik.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3248
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Ronald » Wo 13 Mar 2013, 18:35

mijack1985 schreef:En wat is Thalys dan (8x per dag of zo)? Ik vind dat ze hierin een beetje doorslaan met de rechtstreekse verbinding naar Brussel. Zometeen wilt Eindhoven en 15 omliggende gemeentes een rechtstreekse trein naar Oostende of Knokke, omdat gezinnen anders de auto nemen.

Je weet misschien dat er 60 jaar lang ieder uur een rechtstreekse trein is geweest? Ik snap wel dat nu er een peperdure HSL ligt men toch op z'n minst een soortgelijke verbinding wilt houden....

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor isadora » Wo 13 Mar 2013, 19:39

zone5324bericht... schreef:maar de bobo's willen natuurlijk niet overstappen...

Ik ook niet, net als vóór dat schroot van de Fyra op het spoor verscheen.
We hebben ons heerlijk laten vern**ken door een stel incompatibele diknekken in witte boorden.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Bram » Wo 13 Mar 2013, 20:30

Waarmee waren zij incompatibel?

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Klaasje » Wo 13 Mar 2013, 20:33

Naar mijn mening heeft een uurdienst een hogere prioriteit dan een eventuele doortrek naar Amsterdam. Amsterdam kan immers met de Fyra V160 naar Rotterdam reizen en daar overstappen op de IC naar Brussel. Dat is ook sneller dan de rechtstreekse trein.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor mijack1985 » Wo 13 Mar 2013, 20:36

Ronald schreef:Je weet misschien dat er 60 jaar lang ieder uur een rechtstreekse trein is geweest? Ik snap wel dat nu er een peperdure HSL ligt men toch op z'n minst een soortgelijke verbinding wilt houden....


Dat weet ik ook wel, maar komt nu zo Calimeroachtig over, nu Den-Haag een trein met Brussel heeft. Wij willen dat ook in Amsterdam.

Zelf hoop ik dat de V250 weer snel gaat rijden. Was toch goedkoper dan de Thalys. Maar voor de bobo's moet de prijs denk ik niet uitmaken (heel zwart/wit denkend dat ze de tickets toch kunnen declareren).
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Karl
Berichten: 3645
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Karl » Wo 13 Mar 2013, 20:41

Even voor iedereen die het belachelijk vindt: Brussel en Amsterdam liggen zo'n 200 kilometer van elkaar vandaan en met de auto duurt een ritje 2h15, zonder vertraging en dergelijke. De Vlaamse Ruit en de Randstad zijn economisch en institutioneel (EU, Strafhof Den Haag) met elkaar verbonden, dat steden in zowel de Randstad als de Vlaamse Ruit ijveren voor een snelle (en evt. directe) spoorverbinding lijkt mij niet zo gek. Weliswaar liggen zij in verschillende landen, maar dat is met de mogelijkheden van vrijhandel geen probleem meer. Zeker wanneer je bedenkt dat het gros van de steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam enerzijds en de Belgische anderzijds) jarenlang met elkaar zijn verbonden.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 13 Mar 2013, 20:51

Misschien wil dadelijk Groningen ook nog mee gaan doen :lol:. Maar even serieus, lijkt wel alsof Amsterdam nu Den-Haag na wil gaan doen. Maar mij lijkt het dan beter dat Den-Haag dit samen gaat doen met Amsterdam zodat de lijn van Brussel naar Den-Haag direct doorgetrokken kan worden naar Amsterdam (oude Beneluxtrein zeg maar).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor isadora » Wo 13 Mar 2013, 20:52

Bram schreef:Waarmee waren zij incompatibel?

Probeer dat zelf maar eens te bedenken.
In ieder geval niet met zakken vullen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Vinny » Wo 13 Mar 2013, 21:08

Ik heb liever gewoon elk uur een IC (of IR) Breda-Antwerpen danwel Roosendaal-Antwerpen. Plaatsen verderop in Nederland kunnen prima met de Thalys bediend worden, welke natuurlijk wel iets in frequentie kan worden opgevoerd. Ook kan de eerste trein eerder en de laatste trein later rijden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Caspar » Wo 13 Mar 2013, 21:14

Dan zouden er nieuwe Thalys stellen moeten worden aangeschaft als de frequentie omhoog moet gaan.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3248
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Ronald » Wo 13 Mar 2013, 21:35

Vinny schreef:Ik heb liever gewoon elk uur een IC (of IR) Breda-Antwerpen danwel Roosendaal-Antwerpen. Plaatsen verderop in Nederland kunnen prima met de Thalys bediend worden, welke natuurlijk wel iets in frequentie kan worden opgevoerd. Ook kan de eerste trein eerder en de laatste trein later rijden.


Jij weet vast niet wat een enkeltje Rotterdam-Brussel met de Thalys kost. Het valt me trouwens op hoe makkelijk door sommigen geaccepteerd wordt dat er nu een treinproduct geboden wordt dat meer dan de helft slechter is dan de Benelux. Mét uitzicht op een peperdure HSL weliswaar, waar een voor gewone stervelingen onbetaalbare trein overheen rijdt.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11943
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Geert » Wo 13 Mar 2013, 23:03

Karl schreef:Even voor iedereen die het belachelijk vindt: Brussel en Amsterdam liggen zo'n 200 kilometer van elkaar vandaan en met de auto duurt een ritje 2h15, zonder vertraging en dergelijke. De Vlaamse Ruit en de Randstad zijn economisch en institutioneel (EU, Strafhof Den Haag) met elkaar verbonden, dat steden in zowel de Randstad als de Vlaamse Ruit ijveren voor een snelle (en evt. directe) spoorverbinding lijkt mij niet zo gek. Weliswaar liggen zij in verschillende landen, maar dat is met de mogelijkheden van vrijhandel geen probleem meer. Zeker wanneer je bedenkt dat het gros van de steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam enerzijds en de Belgische anderzijds) jarenlang met elkaar zijn verbonden.

De verbinding tussen de Randstad en België is inderdaad belangrijk, dat staat buiten kijf. De bedoeling was dat er nu ook een directe spoorverbinding zou zijn, namelijk met de Fyra. De huidige situatie met een 2x/u Benelux Den Haag-Brussel is tijdelijk, wanneer AnsaldoBreda de V250's gerepareerd heeft (hopelijk binnen afzienbare tijd) is er weer een redelijk treinaanbod mogelijk tussen Amsterdam en België. Een verbinding met het oude materieel naar Amsterdam was niet op korte termijn te realiseren, daarom nu het compromis via Den Haag en voor de Amsterdammers met overstap in Rotterdam.

Het is vreemd dat Amsterdam nu zeurt om een rechtstreekse verbinding. NS wil die rechtstreekse verbinding ook weer snel in gebruik nemen, maar is afhankelijk van de leverancier van haar treinen. Als die treinen weer inzetbaar zijn krijgt Amsterdam haar rechtstreekse verbinding met België weer. Waarom dan nu druk op de ketel?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Suus » Wo 13 Mar 2013, 23:15

Wellicht toch nog even laten zien dat de SRA toch nog enig nut heeft :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Mar 2013, 23:20

Geert schreef:De huidige situatie met een 2x/u Benelux Den Haag-Brussel is tijdelijk,

Sterker nog, die is er niet eens. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11943
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Geert » Wo 13 Mar 2013, 23:25

Scherp ;) Eens per 2 uur natuurlijk.

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor midnet » Do 14 Mar 2013, 12:03

Ronald schreef:[
Je weet misschien dat er 60 jaar lang ieder uur een rechtstreekse trein is geweest? Ik snap wel dat nu er een peperdure HSL ligt men toch op z'n minst een soortgelijke verbinding wilt houden....

Nou-dat was dus echt niet zo. Ik weet nog heel goed de tijden van die ouwe hondekop BNL stelletjes-meest tot Roosendaal gekoppeld aan de VLissingse trein (toen waren er nog geen IC en zo), en die gingen echt niet netjes elk uur. En meest maar tot Antwerpen.
Pas toen die trekduw dingen kwamen -ergens jaren 80/90, schat ik

avl
Berichten: 1454
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor avl » Do 14 Mar 2013, 12:17

De uurdienst werd ingevoerd rond 1974 toen de trekduwtreinen (met uit plan D verbouwde stuurstandrijtuigen) gingen rijden. Deels toen trekduw en deels hondekopstellen. Er was toen 2x per uur een IC van Amsterdam naar Roosendaal waarbij de ene doorreed naar Vlissingen en de andere naar Brussel (met in Roosendaal een overstap mogelijkheid op de IC Zwolle-Vlissingen).
Ze zijn in 1986/87 vervangen door de rood/gele trekduw treinen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Berichtdoor Vinny » Do 14 Mar 2013, 20:10

Waarom dan nu druk op de ketel?
Waarom nu pas kun je je ook afvragen... :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 6 gasten