Pagina 1 van 1

Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 16:57
door Suus
Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel
Amsterdam en 15 omliggende gemeenten willen dat een rechtstreekse intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel terugkeert.

Deze verbinding verviel toen de Fyra wegens technische problemen van het spoor werd gehaald.

Politici in de regioraad van de Stadsregio Amsterdam hebben hun bestuurders opgedragen in Den Haag te gaan pleiten voor een betere treinverbinding met Brussel, zonder overstap in Den Haag.

De regioraad heeft hierover een motie van SP en GroenLinks aangenomen. Dit heeft een woordvoerster van het samenwerkingsverband van de 16 gemeenten in de regio Amsterdam woensdag gezegd.
Bron: Nu.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 17:32
door mijack1985
En wat is Thalys dan (8x per dag of zo)? Ik vind dat ze hierin een beetje doorslaan met de rechtstreekse verbinding naar Brussel. Zometeen wilt Eindhoven en 15 omliggende gemeentes een rechtstreekse trein naar Oostende of Knokke, omdat gezinnen anders de auto nemen.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 17:53
door Geert
Bee schreef:Politici in de regioraad van de Stadsregio Amsterdam hebben hun bestuurders opgedragen in Den Haag te gaan pleiten voor een betere treinverbinding met Brussel, zonder overstap in Den Haag.
Daar hoeven ze dan niet meer voor te pleiten, want je stapt over in Rotterdam en niet in Den Haag...

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 18:13
door Klaasje
Je pakt de reisplanner erbij en je weet het.. Hoe lastig kan het zijn?

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 18:16
door zone5324bericht...
maar de bobo's willen natuurlijk niet overstappen...

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 18:26
door jesse-cruzu
Sorry hoor. Maar niet iedereen heeft een dikke portemonnee om met de Thalys te gaan. En trouwens, de Thalys is niet zo flexibel als de Beneluxtrein. Dat is een groot nadeel vind ik.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 18:35
door Ronald
mijack1985 schreef:En wat is Thalys dan (8x per dag of zo)? Ik vind dat ze hierin een beetje doorslaan met de rechtstreekse verbinding naar Brussel. Zometeen wilt Eindhoven en 15 omliggende gemeentes een rechtstreekse trein naar Oostende of Knokke, omdat gezinnen anders de auto nemen.
Je weet misschien dat er 60 jaar lang ieder uur een rechtstreekse trein is geweest? Ik snap wel dat nu er een peperdure HSL ligt men toch op z'n minst een soortgelijke verbinding wilt houden....

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 19:39
door isadora
zone5324bericht... schreef:maar de bobo's willen natuurlijk niet overstappen...
Ik ook niet, net als vóór dat schroot van de Fyra op het spoor verscheen.
We hebben ons heerlijk laten vern**ken door een stel incompatibele diknekken in witte boorden.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 20:30
door Bram
Waarmee waren zij incompatibel?

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 20:33
door Klaasje
Naar mijn mening heeft een uurdienst een hogere prioriteit dan een eventuele doortrek naar Amsterdam. Amsterdam kan immers met de Fyra V160 naar Rotterdam reizen en daar overstappen op de IC naar Brussel. Dat is ook sneller dan de rechtstreekse trein.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 20:36
door mijack1985
Ronald schreef: Je weet misschien dat er 60 jaar lang ieder uur een rechtstreekse trein is geweest? Ik snap wel dat nu er een peperdure HSL ligt men toch op z'n minst een soortgelijke verbinding wilt houden....
Dat weet ik ook wel, maar komt nu zo Calimeroachtig over, nu Den-Haag een trein met Brussel heeft. Wij willen dat ook in Amsterdam.

Zelf hoop ik dat de V250 weer snel gaat rijden. Was toch goedkoper dan de Thalys. Maar voor de bobo's moet de prijs denk ik niet uitmaken (heel zwart/wit denkend dat ze de tickets toch kunnen declareren).

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 20:41
door Karl
Even voor iedereen die het belachelijk vindt: Brussel en Amsterdam liggen zo'n 200 kilometer van elkaar vandaan en met de auto duurt een ritje 2h15, zonder vertraging en dergelijke. De Vlaamse Ruit en de Randstad zijn economisch en institutioneel (EU, Strafhof Den Haag) met elkaar verbonden, dat steden in zowel de Randstad als de Vlaamse Ruit ijveren voor een snelle (en evt. directe) spoorverbinding lijkt mij niet zo gek. Weliswaar liggen zij in verschillende landen, maar dat is met de mogelijkheden van vrijhandel geen probleem meer. Zeker wanneer je bedenkt dat het gros van de steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam enerzijds en de Belgische anderzijds) jarenlang met elkaar zijn verbonden.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 20:51
door Michael 1988
Misschien wil dadelijk Groningen ook nog mee gaan doen :lol:. Maar even serieus, lijkt wel alsof Amsterdam nu Den-Haag na wil gaan doen. Maar mij lijkt het dan beter dat Den-Haag dit samen gaat doen met Amsterdam zodat de lijn van Brussel naar Den-Haag direct doorgetrokken kan worden naar Amsterdam (oude Beneluxtrein zeg maar).

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 20:52
door isadora
Bram schreef:Waarmee waren zij incompatibel?
Probeer dat zelf maar eens te bedenken.
In ieder geval niet met zakken vullen.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 21:08
door Vinny
Ik heb liever gewoon elk uur een IC (of IR) Breda-Antwerpen danwel Roosendaal-Antwerpen. Plaatsen verderop in Nederland kunnen prima met de Thalys bediend worden, welke natuurlijk wel iets in frequentie kan worden opgevoerd. Ook kan de eerste trein eerder en de laatste trein later rijden.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 21:14
door Caspar
Dan zouden er nieuwe Thalys stellen moeten worden aangeschaft als de frequentie omhoog moet gaan.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 21:35
door Ronald
Vinny schreef:Ik heb liever gewoon elk uur een IC (of IR) Breda-Antwerpen danwel Roosendaal-Antwerpen. Plaatsen verderop in Nederland kunnen prima met de Thalys bediend worden, welke natuurlijk wel iets in frequentie kan worden opgevoerd. Ook kan de eerste trein eerder en de laatste trein later rijden.
Jij weet vast niet wat een enkeltje Rotterdam-Brussel met de Thalys kost. Het valt me trouwens op hoe makkelijk door sommigen geaccepteerd wordt dat er nu een treinproduct geboden wordt dat meer dan de helft slechter is dan de Benelux. Mét uitzicht op een peperdure HSL weliswaar, waar een voor gewone stervelingen onbetaalbare trein overheen rijdt.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 23:03
door Geert
Karl schreef:Even voor iedereen die het belachelijk vindt: Brussel en Amsterdam liggen zo'n 200 kilometer van elkaar vandaan en met de auto duurt een ritje 2h15, zonder vertraging en dergelijke. De Vlaamse Ruit en de Randstad zijn economisch en institutioneel (EU, Strafhof Den Haag) met elkaar verbonden, dat steden in zowel de Randstad als de Vlaamse Ruit ijveren voor een snelle (en evt. directe) spoorverbinding lijkt mij niet zo gek. Weliswaar liggen zij in verschillende landen, maar dat is met de mogelijkheden van vrijhandel geen probleem meer. Zeker wanneer je bedenkt dat het gros van de steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam enerzijds en de Belgische anderzijds) jarenlang met elkaar zijn verbonden.
De verbinding tussen de Randstad en België is inderdaad belangrijk, dat staat buiten kijf. De bedoeling was dat er nu ook een directe spoorverbinding zou zijn, namelijk met de Fyra. De huidige situatie met een 2x/u Benelux Den Haag-Brussel is tijdelijk, wanneer AnsaldoBreda de V250's gerepareerd heeft (hopelijk binnen afzienbare tijd) is er weer een redelijk treinaanbod mogelijk tussen Amsterdam en België. Een verbinding met het oude materieel naar Amsterdam was niet op korte termijn te realiseren, daarom nu het compromis via Den Haag en voor de Amsterdammers met overstap in Rotterdam.

Het is vreemd dat Amsterdam nu zeurt om een rechtstreekse verbinding. NS wil die rechtstreekse verbinding ook weer snel in gebruik nemen, maar is afhankelijk van de leverancier van haar treinen. Als die treinen weer inzetbaar zijn krijgt Amsterdam haar rechtstreekse verbinding met België weer. Waarom dan nu druk op de ketel?

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 23:15
door Suus
Wellicht toch nog even laten zien dat de SRA toch nog enig nut heeft :wink:

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 23:20
door Meltrain
Geert schreef:De huidige situatie met een 2x/u Benelux Den Haag-Brussel is tijdelijk,
Sterker nog, die is er niet eens. :wink:

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 23:25
door Geert
Scherp ;) Eens per 2 uur natuurlijk.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: do 14 mar 2013, 12:03
door midnet
Ronald schreef:[
Je weet misschien dat er 60 jaar lang ieder uur een rechtstreekse trein is geweest? Ik snap wel dat nu er een peperdure HSL ligt men toch op z'n minst een soortgelijke verbinding wilt houden....
Nou-dat was dus echt niet zo. Ik weet nog heel goed de tijden van die ouwe hondekop BNL stelletjes-meest tot Roosendaal gekoppeld aan de VLissingse trein (toen waren er nog geen IC en zo), en die gingen echt niet netjes elk uur. En meest maar tot Antwerpen.
Pas toen die trekduw dingen kwamen -ergens jaren 80/90, schat ik

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: do 14 mar 2013, 12:17
door Anne
De uurdienst werd ingevoerd rond 1974 toen de trekduwtreinen (met uit plan D verbouwde stuurstandrijtuigen) gingen rijden. Deels toen trekduw en deels hondekopstellen. Er was toen 2x per uur een IC van Amsterdam naar Roosendaal waarbij de ene doorreed naar Vlissingen en de andere naar Brussel (met in Roosendaal een overstap mogelijkheid op de IC Zwolle-Vlissingen).
Ze zijn in 1986/87 vervangen door de rood/gele trekduw treinen.

Re: Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Geplaatst: do 14 mar 2013, 20:10
door Vinny
Waarom dan nu druk op de ketel?
Waarom nu pas kun je je ook afvragen... :mrgreen: