Met treintjes spelen, maar dan in 't echt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Met treintjes spelen, maar dan in 't echt

Bericht door Wubbo »

Met treintjes spelen, maar dan in 't echt
Door STIJN HUSTINX

ROTTERDAM - Spoorbeheerder ProRail heeft dringend nieuwe verkeersleiders nodig, die ervoor zorgen dat het treinverkeer in en rond Rottterdam niet in de soep loopt.

Bij elkaar tientallen mannen en vrouwen zorgen er vanuit de Rotterdamse verkeersleidingspost voor dat duizenden treinen in een groot deel van de Randstad over het juiste spoor op hun bestemming aankomen. En bij voorkeur op tijd, natuurlijk. ‘Veilig afhandelen’, noemen ze dat.

Tenminste, ze houden het treinverkeer scherp in de gaten. Als het goed gaat, gaat het allemaal vanzelf. Daar zorgen de computers wel voor. Maar treedt er weer eens een wissel- of overwegstoring op, of is er sprake van een aanrijding, doet een treinstel het niet meer, lopen er koeien over de rails, zijn er wildplassers gespot, spelen er kinderen langs het spoor, hebben vandalen huisgehouden, dan komen de mannen en vrouwen van de verkeersleiding pas echt in actie.

In de verkeersleidingspost, aan de Blijdorpzijde van Rotterdam Centraal, heerst een ontspannen sfeer. Onder een bureau staat een paar skates, her en der ligt een krant, op gedempte toon worden gesprekken gevoerd. De ramen van dit zenuwcentrum van het spoorwegnet bieden uitzicht op de sporen tussen het station en de spoortunnel. Geelblauwe treinen rijden af en aan, af en toe dendert een goederentrein voorbij. Binnen turen mannen en vrouwen naar rijen beeldschermen, met daarop spoorboekjes of indrukwekkende lijnenspellen, ofwel overzichten van de baanvakken.

Onderwijl praten blonde vrouwen met zoetgevooisde stem in een microfoon tegen een onbekend publiek. Stemmen die bij frequente treinreizigers waarschijnlijk niet onbekend in de oren klinken; ze behoren namelijk toe aan de omroepsters die dolende reizigers proberen op weg te helpen, de stemmen die vriendelijk en geduldig de nu en dan heersende chaos op het spoor toelichten aan geërgerde treinreizigers op winderige perrons.

In eerste instantie is onze taak passief, legt senior treinverkeersleider Rob Weststrate (45) uit. Anders dan bij luchtverkeersleiders, die piloten een luchthaven ‘binnenpraten’. ,,We houden in de gaten of alles goed gaat. Pas als er zich problemen voordoen, wordt onze taak actief.’’

Het gebied dat de verkeersleiders vanuit Rotterdam in de smiezen houden, is groot. Van Hoek van Holland tot Dordrecht tot Geldermalsen tot Gouda, zeg voor het gemak de zuidelijke Randstad. De hogesnelheidslijn (hsl) doen ze er in Rotterdam van Hoofddorp tot de Belgische grens ook nog bij.

Het gaat dagelijks om duizenden treinen (landelijk 5400, gevuld met 1,2 miljoen reizigers). We hebben het dan in de zuidelijke Randstad over 1112 kilometer spoor, 835 kilometer bovenleiding, 293 overwegen, 52 stations, 677 bruggen en 1984 wissels. Daar wil nog wel eens een incident(je) plaatsvinden. ,,Op zo’n moment is het een uitdaging alles in goede banen te leiden.’’

Je moet dan stevig in je schoenen staan, weet verkeersleider Weststrate. Neem nou een wisselstoring, waardoor het treinverkeer stil komt te liggen. Met een beetje pech stromen de perrons vol met ongeduldige reizigers, staan overal treinen stil en moeten er ook nog een paar goederentreinen voorbij. De druk wordt groot en één ding mag je bovendien nooit uit het oog verliezen: de veiligheid. Het is zaak je op die momenten niet gek te laten maken. De verkeersleiders gaan dan puzzelen om de boel weer aan de gang te krijgen en sturen zo nodig de hulpdiensten aan.

Nee, het leven van een treinverkeersleider gaat niet altijd over rozen. ,,Als er iemand door een trein is aangereden, ongeluk of zelfmoord, dan neemt de machinist als allereerste contact op met ons. Dan hoor je al aan de bibber in zijn stem dat het mis is. Als een soort automatisme schakelen wij daarna de hulpdiensten in. Maar het is natuurlijk verschrikkelijk wat zich daar dan afspeelt.’’

Zelfdodingen, ongevallen, storingen; dat zijn de verhalen achter de grijze, gele, groene en rode lijnen – zo nu en dan oplichtend en knipperend – op de beeldschermen in de verkeersleidingspost. Het moet toch het gevoel geven van spelen met modeltreintjes, maar dan in het echt. Maar dat valt wel mee, vertellen de verkeersleiders. ,,Ben je echt gek van treinen, dan word je machinist.’’

* Volgende week woensdag is er een kijkavond op de Verkeersleidingspost Rotterdam. Voor meer informatie en aanmelden kan worden gebeld naar 0800-2220008.

Bron: Algemeen Dagblad
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Met treintjes spelen, maar dan in 't echt

Bericht door Linkerspoor »

Die kijkavond lijkt me best leuk, het is alleen een beetje flauw er heen te gaan aangezien ik toch geen verkeersleider wil worden. :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten