Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door Wubbo »

Zeker 14 gewonden door tramongeluk
Gepubliceerd: 1 juli 2008 15:51 | Gewijzigd: 1 juli 2008 16:13
ANP

Rijswijk, 1 juli. Door een botsing tussen twee trams op de Haagweg in Rijswijk zijn vandaag zeker veertien mensen gewond geraakt. Volgens een politiewoordvoerster hebben ze vooral schrammen en bulten. Twee mensen zijn met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Het ongeval gebeurde rond half twee. Bij de halte Broeksloot, ter hoogte van de Broekslootkade, stond tram 1 stil. Tram 15, die de hoek om kwam, botste op de andere tram. De zegsvrouw van de politie stelt dat de trambestuurder onwel was geworden, waardoor hij op de stilstaande tram botste.

Bron: NRC Handelsblad
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door Daniel »

Twee fototjes...
Afbeelding

Afbeelding

Bron: HTMFoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door Dubbele P »

De schade lijkt op het eerste oog mee te vallen. Overigens vreemde ruit, de vorm is niet echt natuurlijk, maar toch lijkt hij niet gebarsten of gebroken te zijn... :?

Hebben trams eigenlijk niet zoiets als een dodeman of ATB-systeem dat in kan grijpen bij ongeregeldheden?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door tsov »

Nee, trams hebben geen beveilingssystemen. Bij mijn weten zijn er ooit wel eens proeven mee gedaan, maar dat is blijkbaar geen succes gebleken...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door Daniel »

Ahum, ze hebben natuurlijk wel ARI in de trams in Den Haag. Maarja, daar heb je zo weinig aan op de vrije baan... 't grijpt alleen in bij het passeren van een stoptonend sein in de tramtunnel en op het tramviaduct bij het centraal station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door Geert »

Een dodeman is toch niet zo'n enorm hoogstaand systeem? Had dit ongeluk wellicht kunnen voorkomen...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door Jurjen »

Dubbele P schreef: Overigens vreemde ruit, de vorm is niet echt natuurlijk, maar toch lijkt hij niet gebarsten of gebroken te zijn... :?
Over welke ruit heb je het? Achterruit van de voorste tram? Die lijkt raar omdat onder de ruit de tram is ingedeukt. Schijnbaar zijn de krachten die daarbij vrijkwamen om het ruit heengegaan, en nu staat de ruit dus simpelweg scheef.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door STF »

Een dodeman zit op het meeste trammaterieel in Nederland wel.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Een dodeman is toch niet zo'n enorm hoogstaand systeem? Had dit ongeluk wellicht kunnen voorkomen...
BIj de dodeman is de kwiteertijd één minuut dacht ik? Daarna komt er pas een waarschuwingssignaal etc. Dus in principe kan de dodeman op z'n laatst pas ingrijpen anderhalve minuut nadat een bestuurder niet meer in staat is de kwiteerknop te bedienen. Ik vraag me dan af in hoeverre een dodeman een effectief hulpmiddel bij de tram is :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door STF »

In Amsterdam, bij combino moet de dodeman iedere drie haltes een keer losgelaten worden (oftewel 3 keer deurvrijgave), wordt daar niet op gereageerd dan wordt de maximumsnelheid teruggebracht naar 10 km/u.
Er zit geen tijd aangekoppeld zoals bij treinen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:BIj de dodeman is de kwiteertijd één minuut dacht ik? Daarna komt er pas een waarschuwingssignaal etc. Dus in principe kan de dodeman op z'n laatst pas ingrijpen anderhalve minuut nadat een bestuurder niet meer in staat is de kwiteerknop te bedienen. Ik vraag me dan af in hoeverre een dodeman een effectief hulpmiddel bij de tram is :)
Maar die kwiteertijd is natuurlijk aan te passen naar een kleinere tijdspanne (bijvoorbeeld 30 seconden), zodat hij wat sneller ingrijpt in het drukke stadsverkeer :)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zeker 14 gewonden door tramongeluk

Bericht door waldo79 »

En zelfs in 30 seconden kan er van alles gebeuren 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten