Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Wubbo »

Wubbo schreef:Ik ben wel heel benieuwd naar de weekendoplossing voor komend jaar. Dit jaar is de s2800 opgeheven tussen Utrecht en Gouda vanwege de werkzaamheden in Utrecht, waardoor in het weekend de stop van de s9800 in Utrecht Leidsche Rijn mogelijk wordt gemaakt. Gaan ze die truc volgend jaar ook uithalen, of rijdt de nieuwe Sprinter dan ook in het weekend?
Lijkt inderdaad splitsen en combineren in Gouda in het weekend te worden. Of dat wat te maken heeft met de werkzaamheden in Utrecht of met het efficient willen inzetten van materieel weet ik niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Daniel »

Het splitsen/combineren heeft toch als voornaamste reden het treinvrij kunnen maken van een perron i.v.m. de bouwwerkzaamheden? Dat wordt in 2014 alleen maar harder nodig met behoorlijk veel meer werk aan delen van de stationhal die boven de sporen liggen. In 2014 is men immers toe aan de bouwfasen aan de noordzijde van de hal en gezien die door de poortvrije passage breder wordt hoort daar dus meer werk boven het spoor bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Wubbo »

Dat hoeft niet zo te zijn, als de vloer er maar ligt kun je daarna gewoon bouwen. De Jaarbeurstraverse zat wat vervelend in elkaar: de vloer daarvan hing aan het dak, dus eerst het dak slopen was geen optie. Ik weet niet wanneer de vloer van het nieuwe deel er ligt, daarna kan er vrij gebouwd worden. Volgens mij hebben we voor het eerste nieuwe deel van de hal ook weinig buitendienststellingen aan de sporen gehad, al ligt dat natuurlijk ook alleen maar boven spoor 19.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Daniel »

Het probleem zit 'm volgens mij vooral in het hijswerk boven de sporen. Voor de delen van de nieuwe hal die tot nu toe gebouwd zijn kon men dat werk allemaal boven de vloer doen, maar voor de resterende delen lijkt me dat lastiger worden.
De tweede bouwfase aan de centrumkant gaat wellicht nog wel (met de kraan in perron 4, fundering staat er inmiddels al), maar voor het midden van de hal zou er nog een kraan in perron 14/15 komen te staan. Lijkt me dat je daar behoorlijk lastig bouwmaterialen krijgt zonder ze over de sporen te hoeven hijsen. Over de hal heen is vast ook niet wenselijk zodra daar reizigers doorheen lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Volgens mij hebben we voor het eerste nieuwe deel van de hal ook weinig buitendienststellingen aan de sporen gehad, al ligt dat natuurlijk ook alleen maar boven spoor 19.
Er is al heel lang bijna elk weekend wel een buitendienststelling, dat zal nog wel even doorgaan zo.

Wel voor meer zaken dan alleen hijs- en sloopwerk, ook voor het werk aan de funderingen van de nieuwe liften bijvoorbeeld.
De heraanleg van de 'buurtsporen' (waarvoor ook continu één spoor buiten dienst is) is ook nog lang niet klaar, daar zijn ze tot medio 2014 nog mee bezig
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door wouter15 »

VVD wil snel vier keer per uur trein op station Utrecht Leidsche Rijn

Op 20 maart jl. berichtte RTV Utrecht dat er op station Utrecht Leidsche Rijn slechts twee treinen per uur in beide richtingen zullen stoppen, in plaats van de beloofde vier. Ons raadslid Dimitri Gilissen heeft hier dezelfde dag vragen over gesteld. Mede namens GroenLinks, PvdA, D66 en CDA stelde hij zeven technische vragen, die vandaag door de wethouder zijn beantwoord. Hieronder treft u de link naar de antwoorden op deze vragen.

De VVD betreurt dat er op zijn vroegst in 2015 mogelijk meer treinen op station Leidsche Rijn stoppen, en dat zelfs dat nog onzeker is. Raadslid Dimitri Gilissen: "Het College moet er werk van blijven maken om in 2015 vier treinen per uur mogelijk te maken, met de bestaande infrastructuur. Ook is een snelle verbreding van de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal van groot belang, zeker voor de ontwikkeling van Leidsche Rijn Centrum, maar ook voor de regio."

Hoofdlijn in de beantwoording is dat vanaf 9 juni 2013 op de stations Vleuten en Terwijde in beide richtingen elk kwartier een trein zal stoppen. Op Station Utrecht Leidsche Rijn zal voorlopig maar twee keer per uur in beide richtingen kunnen worden gestopt, vanwege de beperkte spoorcapaciteit op het baanvak tussen de stations Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal.

Bron: VVD Utrecht.nl
Als er nu 2 treinen in beide richtingen kunnen stoppen kunnen er toch gewoon de twee extra sprinters komen? Of is 2x per uur in beide richting 1x heen en 1x terug? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door reisthijs »

Ter verduidelijking hier nog even samengevat wat NS van plan is:
Doordeweeks overdag gaan alléén de extra sprinters Woerden-Utrecht in Leidsche Rijn stoppen.
's Avonds en in het weekend is er meer ruimte op het spoor en maken de gewone sprinters Den Haag-Utrecht een extra tussenstop in Leidsche Rijn. (De extra sprinters rijden dan niet.)

Twee keer per uur in beide richtingen is gewoon 2x/u naar Woerden en 2x/u naar Utrecht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Karl »

Vanaf Leidsche Rijn naar Gouda (en verder) moet je dan dus in Woerden overstappen op de sprinter van een kwartier later (die naar Den Haag) of komt er een fatsoenlijke aansluiting op de Sprinter vanaf Breukelen richting Gouda en Rotterdam?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door reisthijs »

Als Terwijde en Vleuten een kwartierdienst krijgen moeten die extra sprinters rond :20/:50 uit Utrecht vertrekken.
Dan is aansluiting geven op de s4000 niet mogelijk.

Uitgaande van de huidige rijtijd + 2 minuten komen de extra sprinters tegelijk met de trein naar Leiden in Woerden aan.
Dus met een beetje geluk zou je cross-platform kunnen overstappen van Leidsche Rijn naar Leiden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door wouter15 »

Je zou die treinen vanuit Utrecht C als het even kan om .15/.45 moeten laten vertekken. Heb je een hele mooie 10-minuten dienst. Vanuit Woerden zou dat wat lastiger worden maar daar zou je ze bijv. als je de wachttijden tussen de treinen gelijk wil houden die extra Sprinters om .18/.48 kunnen laten vertrekken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minder treinen naar station Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Wubbo »

Uit Utrecht C kun je niet om .15 vertrekken omdat je dan tussen 2 intercity's zit (vertrekken om .14 en .17). Je kan er of vooruit (.11) of achteraan (.20).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten