Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door starx »

Sinds wanneer is die afgeschaft? Toen Connexxion de Plan V had geleaset nog niet in ieder geval, want die had nog een gele kop (wat er nogal amateuristisch uitzag).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Daniel »

Die gele kop zal die Plan V gehad hebben omdat zo'n kop niet zo makkelijk stickert, dat stelletje was namelijk slechts volledig beplakt aan de zijkant en niet gespoten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef:De aanbesteding van de treinconcessie Alphen aan den Rijn – Gouda is dit voorjaar afgerond. Vanaf december 2016 wordt de concessie voor 15 jaar uitgevoerd door de NS. De NS heeft inmiddels bij Stadler Rail AG zes nieuwe treinen besteld van het type FLIRT 3 (Fast Light Innovative Regional Train).
Inmiddels is de huisstijl bekend gemaakt en is bekend dat er gereden gaat worden met 6 Flirt-tweewagenstellen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Meltrain »

Ziet er mooi uit. :D
Ik vind de FLIRT 3 sowieso een mooie trein, dus ik ben ook blij dat deze komt en geen GTW.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
AlexNL
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 22:08

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door AlexNL »

starx schreef:Sinds wanneer is die afgeschaft?
Die eis is al ruim 4 jaar geleden komen te vervallen. :)
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door mijack1985 »

ziet er inderdaad mooi uit. :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door FLJ »

Vind het er ook mooi uit zien, enkel is de kop mij iet wat te stoer voor een trein die uit slechts twee delen bestaat. Jammer dat Stadler is afgevallen in de race om de nieuwe NS-Sprinters te bouwen, een drie- en/of vierwagentrein in Vlaflipkleuren had denk ik niet misstaan.
Nitein-Repart
Berichten: 3535
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:Ziet er mooi uit. :D
Ik vind de FLIRT 3 sowieso een mooie trein, dus ik ben ook blij dat deze komt en geen GTW.
Juist niet, veel te lomp. Doe mij maar de orginele Flirt
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Wubbo »

FLJ schreef:Jammer dat Stadler is afgevallen in de race om de nieuwe NS-Sprinters te bouwen, een drie- en/of vierwagentrein in Vlaflipkleuren had denk ik niet misstaan.
De Flirt is van Stadler.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

Is het trouwens mogelijk om die kwartiersdienst uit te voeren? Op dit moment rijden er twee treinen per uur.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Wubbo »

Alleen met een extra inhaalspoor volgens mij.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

dat moet dan in Alphen worden bijgebouwd, tenzij er al 4 perrons liggen.
De rijtijd Alphen - Boskoop is nu 8 minuten.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Tjekken »

CamilleKreemers schreef:Is het trouwens mogelijk om die kwartiersdienst uit te voeren? Op dit moment rijden er twee treinen per uur.
In de concessie eis staat dat er in de spits 2 tot 4x per uur gereden moet worden.
Dus ik neem aan dat er dan voor wordt gezorgd dat dit mogelijk wordt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

Het zal niet de eerste concessie zijn, waarbij eisen gesteld worden die niet haalbaar zijn.
Stel dat Prorail de dienstregeling met 4x/uur blijft afwijzen, Dan heeft Abellio steeds een probleem met hun vervoerplan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

CamilleKreemers schreef:dat moet dan in Alphen worden bijgebouwd, tenzij er al 4 perrons liggen.
De rijtijd Alphen - Boskoop is nu 8 minuten.
Zes minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

oke,

Er zijn nog steeds dan twee sporen toch nodig in Alphen? Er ligt er maar 1.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13180
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Dat klopt, maar er hoeft alleen weer een perron gebouwd te worden aan spoor 4, het spoor ligt er al maar het wordt nu alleen gebruikt door de Electrolux-trein 3x per week. In RGL-tijden had Alphen al vier perronsporen, maar een daarvan was voor de lagevloerstrams.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CX1000 »

Staat er op de treinen (naast R-Net natuurlijk) nou Abellio of NS? Ik kan het niet goed zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

CamilleKreemers schreef:Is het trouwens mogelijk om die kwartiersdienst uit te voeren? Op dit moment rijden er twee treinen per uur.
Indien je in de spits een kwartierdienst wil rijden tussen Leiden en Alphen heb je inderdaad een extra perronspoor nodig in Alphen. Gelukkig ligt daar al een spoor voor klaar met de juiste beveiliging en al een volledig afgebouwde ingang naar de spoortunnel, je hoeft alleen nog een perron te bouwen. Dat kan bij wijze van spreken volgende maand al klaar zijn.

Rijtijd tussen Alphen en Boskoop is 6 minuten, dus daar kan je verder zonder extra maatregelen af.

De huidige rijtijd tussen de twee kruisingstations Boskoop en Waddinxveen is 5 minuten, daar komt nog een extra tussenstation bij, dan kom je uit op 7 minuten en dan zou een kwartierdienst nog net haalbaar moeten zijn.

De rijtijd tussen Waddinxveen en Gouda is nu zes minuten, daar komt met Waddinxveen Zuid/Triangel nog een extra station bij, dan kom je waarschijnlijk op acht minuten uit. Daardoor kan je niet meer kort keren in Gouda (de kering is nu 4 minuten, twee minuten is echt te krap). Dus heb je twee perronsporen nodig in Gouda en moet je eigenlijk vliegend kruisen in de buurt van station Gouda, theoretisch ergens rond de Gouwebrug.

Een tweede perronspoor is in Gouda snel te maken door het perron van spoor 9 weer op te hogen, de bouw van het ooit beoogde spoor 12 is door de nieuwe bioscoop en de nieuwe achteruitgang lijkt mij een stuk lastiger volgens mij. Het vliegend kruisen eventueel nog op te lossen door de trein richting Waddinxveen over het spoor richting Den Haag te laten rijden en dan bij Moordrecht Aansluiting alsnog via de wissel aldaar het spoor naar Waddinxveen op te rijden. Het nadeel van deze twee oplossingen is wel dat je de treindienst die nu volledig vrijligt van andere treindiensten weer gaat mengen met de doorgaande treindienst Utrecht - Den Haag. De overkruisnormen zijn sinds het verdwijnen van de lightrail bovendien strenger geworden, dus de inpasbaarheid is inderdaad wel een puntje.

Als ik eerlijk ben, dan denk ik dat station Waddinxveen Zuid een minder nuttig station is dan Boskoop Snijdelwijk. De beoogde locatie van Waddinxveen Zuid is bij een bedrijventerrein, de woonwijk die aan de andere kant moet komen is al vijftien jaar in planning maar zover ik weet nog steeds niet in aanbouw en de afstand naar de al bestaande woonwijk Zuidplas is denk ik net te groot op het moment. Het station geeft bovendien met een kwartierdienst problemen.

Dat neemt niet weg dat station Boskoop Snijdelwijk met de huidige halfuursdienst dan weer problemen geeft, omdat je nu in precies 30 minuten van Boskoop naar Gouda en terug rijdt. De extra rijtijd die Boskoop Snijdelwijk veroorzaakt zorgt ervoor dat je een lange kering van een half uur in Gouda nodig hebt en daarmee ook een extra perronspoor.

Voor beide stations zijn dienstregelingtechnisch zeer duidelijke nadelen te vinden die ervoor zullen zorgen dat de exploitatiekosten veel hoger uitvallen dan noodzakelijk terwijl voor beide stations vraagtekens te stellen zijn bij de extra reizigerswinst. Het klopt dat voor het dichtsbebouwde deel van Boskoop station Snijdelwijk veel centraler ligt, maar het gevolg zal vooral zijn dat je veel reizigers wegpikt van het huidige station in Boskoop.

Een aantal andere stations die nog in de voorstellen voor de RijnGouweLijn stonden zijn in een eerder stadium (gelukkig?) al geschrapt, zoals Boskoop Paddegat, Gouda Gouweknoop en Gouda Goudse Poort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Visgraatmodel »

Hoe zit het met het perron op Gouda voor de tram? Word het opgevuld of laten ze dat zo?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13180
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Voor zover ik weet blijft het zoals het is. Met de uitbreiding van de treindienst op Alphen - Gouda verdwijnt het korte keren in Gouda, en daarmee kan je met alleen spoor 11 een dienstregeling uitbouwen.
Spoiler: show
Verwachte dienstregeling 2017 door Z2N
Dit is een aanname, en niet de definitieve dienstregeling

Treinen kruisen elkaar in Boskoop en tussen Waddinxveen en Gouda (waarbij men ri. Alphen via de viersporige brug rijdt, en ri Gouda via de huidige brug), in de spitsuren wordt er ook gekruist in Waddinxveen (en Alphen). Door de nieuwe dienstregeling wordt deze betrouwbaarder (niet meer kort keren in Gouda), maar is deze niet meer te rijden met slechts twee omlopen. In de spits zijn vijf omlopen nodig, in het dal drie.


Treinen met een x'je= ritten kwartiersdienst, niet 's avonds en in het weekend. Bsks = Boskoop Snijdelwijk, Wadc = Waddinxveen Coenecoop.

Code: Selecteer alles

       95  95x   95  95x
Apn    08   23   38   53
Bsk A  14   29   44   59
Bsk V  15   30   45   00
Bsks   17   32   47   02
Wadn   20   35   50   05
Wad A  22   37   52   07
Wad V  23   38   53   08
Wadc   26   41   56   11
Gd     32   47   02   17


      95x   95  95x   95
Gd     13   28   43   58
Wadc   19   34   49   04
Wad A  22   37   52   07
Wad V  23   38   53   08
Wadn   25   40   55   10
Bsks   27   42   57   12
Bsk A  29   44   59   14
Bsk V  30   45   00   15
Apn    36   51   06   21
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13180
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

*Blaast laagje stof af...*

De goedpraat-nieuwsbrief van de provincie Zuid-Holland voor het R-net meldde deze maand een berichtje over de nieuwe stations langs de route tussen Alphen en Gouda:
Nieuwsbrief R-net Zuid Holland, via mailbox Z2N schreef: Spoorcorridor Alphen aan den Rijn - Gouda
De frequentieverhoging - van 2 naar 4 keer per uur met R-net treinen - en het nieuw te bouwen station Boskoop Snijdelwijk liggen op schema voor realisatie in december 2016. Het tweede nieuw te bouwen station Waddinxveen-Zuid wordt vanwege de combinatie met een fiets- en voetgangerstunnel complexer en heeft een langere doorlooptijd nodig. Verwacht wordt dat dit station in december 2017 gereed is voor reizigers, mits een belangrijke waterleiding tijdig kan worden verlegd. Tot 2018-2019 worden op deze corridor nog spooraanpassingen gedaan.
Overigens niet aan deze lijn verwant, maar wel dichtbij:
Diezelfde nieuwsbrief schreef: Spoorcorridor Leiden - Utrecht
ProRail heeft aanvullend onderzoek gedaan naar de exacte locatie van de twee nieuw te bouwen stations en er is met de betrokken gemeenten overlegd. Het resultaat:

Station Zoeterwoude Meerburg kan toch nabij de in 2012 beoogde locatie gerealiseerd worden, door deze 100 meter naar het oosten te verschuiven.
Op de in 2012 beoogde locatie van het station Hazerswoude Koudekerk ligt het spoor schuin en in een bocht. Door het station 200 meter te verschuiven blijkt ook dit station realiseerbaar.
Het komend half jaar worden de ontwerpen nader uitgewerkt met stakeholders en belanghebbenden. De frequentieverhoging en realisatie van de nieuwe stations wordt vanwege deze locatieonderzoeken en –wijzigingen gepland op december 2020. Om deze planning te realiseren is ProRail bereid om af te wijken van de standaard projectfasering. Met NS worden nog gesprekken gevoerd over het totale maatregelenpakket op de corridor.
Verder staat er ook een Manifest in voor de branding van het spoordeel van R-net in Zuid-Holland, en daarin staat het antwoord voor de vraag die al eerder gesteld is in dit topic: de exploitant van de spoorlijn Alphen - Gouda wordt (wat betreft het logo van de vervoerder) Abellio, de huisstijl wordt zodanig ver-R-net dat de vervoerder op de CTA's zelfs vermeldt gaat worden als R-net... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CX1000 »

Ik denk dat het beter was geweest als het treintype (nu sprinter) zou worden weergegeven als R-net en de vervoerder gewoon als Abellio.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13180
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Ik denk het niet, de bedoeling is dat de R-net-huisstijl boven de vervoerders zit, en daarmee de vervoerder irrelevant wordt. De reiziger ziet dan (ten minste in de ideologie van de bedenkers ervan) het hele R-net als één netwerk, als één vervoerder. Dat je dan voor verschillende lijnen van datzelfde net verschillende tarieven en verschillende tariefsystemen hebt maakt dan voor het verhaal verder niet uit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Visgraatmodel »

Nog even en de reizigers denken dat R-Net een nieuwe vervoerder wordt. Althans: Dat denken ze al. Bij de RET krijg ik geregeld vragen te horen of R-Net de Rotterdamse metro overneemt en RET opgeheven wordt...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 48 gasten