Dat is onderzocht voor de RijnGouweLijn, er is alleen een ontzettend groot probleem waarmee de lijn al sinds de aanleg kampt: verzakkingen. De veengronden zijn er zo slap dat er wat zand tegenaan gooien eigenlijk geen zin heeft en drastischere (maar ook veel duurdere) oplossingen noodzakelijk zijn.KM46 schreef:Is het niet een keertje (financieel) haalbaar /mogelijk om de hele lijn Leiden - Woerden dubbelsporig te maken ?
Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik heb de stationsnamen gewoon van de wiki overgenomen (en een typefoutje gemaakt). Ik ben zelf niet genoeg lokaal bekend om te weten of de stations zin hebben of niet.Bee schreef:Het is Lammenschans. Er is geen vraag naar een station Alphen aan den Rijn West, deze zal dan midden op het bedrijventerrein naast de gevangenis komen en vanuit Kerk en Zanen is het dan net zo ver als naar het huidige station. Vanuit Alphen komt eerst station Boskoop en daarna pas Boskoop Snijdelwijk. Het nut van Gouda Goudse Poort is mij ook onduidelijk, ook hier kom je uit midden op een bedrijventerrein waar je geen parkeermogelijkheden kan scheppen en te voet en op de fiets moeilijk bereikbaar is, om nog maar niet te spreken van het feit dat het spoor er enigszins in een helling ligt vanwege de Kleine Gouwebrug.Vinny schreef:S-trein Leiden - L. Lammerschans - Zoeterwoude - Hazerswoude- Alphen a/d Rijn West- A. Centrum - Boskoop Snijdelwijk - Boskoop - Waddinxveen Noord, -Midden, -Zuid - Gouda Goudse Poort - Gouda
Alleen voor Zoeterwoude Meerburg, Hazerswoude-Koudekerk, Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Zuid zijn concrete plannen. Zoeterwoude Meerburg en Hazerswoude-Koudekerk zou deze maand een eerste besluit over vallen, Boskoop Snijdelwijk is reeds in ruwbouw aanwezig en Waddinxveen Zuid hangt af van de bouw van de nieuwe wijk Triangel, maar er zijn wel kabelwerkzaamheden verricht om het station mogelijk te kunnen maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Trouwens is er tussen Leiden en Alphen 4 treinen of 6 treinen mogelijk? Je hebt namelijk tussen Zoeterwoude en de A4 namelijk dubbelspoor. Naar schatting zou je over dit dubbelspoor 2 a 3 minuten doen. Als het stukje 2 minuten zou duren je slechts 1 trein kunnen passeren. Als het stuk 3 minuten zou duren zou je misschien aan 1 kant twee treinen kort achter elkaar kunnen laten rijden(2 minuten) waardoor je er 6 treinen in een uur op dat baanvak kwijt kan.
Ik ben trouwens wel blij dat ze dit traject nu openbaar aanbesteden wordt. Er bestaat dan een kans dat er tussen alphen en Gouda in de spits 4 treinen in een uur gaan rijden.
Ik ben trouwens wel blij dat ze dit traject nu openbaar aanbesteden wordt. Er bestaat dan een kans dat er tussen alphen en Gouda in de spits 4 treinen in een uur gaan rijden.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Maar dat heeft toch niet met openbaar aanbesteden of niet te maken? De opdrachtgever kan dat soort dingen ook eisen als er niet openbaar wordt aanbesteed.
Het is een spectrum.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
je hebt wel gelijk maar als de overheid er niet mee komt gebeurt het bij de NS natuurlijk niet. Bij een openbare aanbesteding heb je meer concurentie waardoor de kans groot is dat er een parij er spontaan mee komt.Karl schreef:Maar dat heeft toch niet met openbaar aanbesteden of niet te maken? De opdrachtgever kan dat soort dingen ook eisen als er niet openbaar wordt aanbesteed.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Vier treinen per uur per richting. De trein richting Alphen vertrekt op Leiden C zodra de trein uit Alphen binnen komt, passeert vervolgens bij Zoeterwoude de volgende trein naar Leiden. Bij binnenkomst in Alphen vertrekt vervolgens direct de volgende trein naar Leiden C. Je kan slechts één trein hebben, want het is één blok.hidihi schreef:Trouwens is er tussen Leiden en Alphen 4 treinen of 6 treinen mogelijk?
Je kan tussen Gouda en Alphen slechts in één richting tegelijk vier treinen laten rijden, je kruist dan in Waddinxveen én Boskoop (normaal slechts in één van de twee). Het zou wel kunnen als je volledig dubbelspoor aanlegt tussen Boskoop en Waddinxveen.Ik ben trouwens wel blij dat ze dit traject nu openbaar aanbesteden wordt. Er bestaat dan een kans dat er tussen alphen en Gouda in de spits 4 treinen in een uur gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik denk dat 4 treinen per uur op dit traject wel kan:
Gouda CS 6:02 6:17 6:32 6:47
Aansluiting het weegje Gouda 6:04 6:19 6:34 6:49
Wadinxveen 6:09 6:24 6:39 6:54
Wadinxveen 6:15 6:30 6:45 7:00
Wadinxveen noord 6:17 6:32 6:47 7:02
Boskoop 6:19 6:34 6:49 7:04
Boskoop 6:20 6:35 6:50 7:05
Alphen aan de rijn 6:26 6:41 6:56 7:11
Alphen aan de rijn 6:13 6:28 6:43 6:58
Boskoop 6:19 6:34 6:49 7:04
Boskoop 6:20 6:35 6:50 7:05
Wadinxveen noord 6:22 6:37 6:52 7:07
Wadinxveen 6:24 6:39 6:54 7:09
Wadinxveen 6:25 6:40 6:55 7:10
Aansluiting het weegje Gouda 6:30 6:45 7:00 7:15
Gouda CS 6:33 6:48 7:03 7:18
Er zijn twee nadelen aan deze oplossing:
1. De lange keertijden in Gouda en misschien ook in Alphen
2. De lange wachttijd in Waddinxveen aan 1 kant
Het eerste probleem is vervelend. Als het gaat gebeuren dat de NS 4x per uur gaat rijden tussen Leiden en Utrecht moet alles tussen tussen Gouda en Alphen in Alpen overstappen. Om de vraag over de treinen evenredig te verdelen is het beter om 4 stoppers tussen Gouda en Alphen te laten rijden in plaats van 2.
Het tweede probleem is wel vervelend maar als de trein die TEGEN de spitsrichting inrijdt de lange wachttijd krijgt hebben relatief weinig reizigers er last van.
Gouda CS 6:02 6:17 6:32 6:47
Aansluiting het weegje Gouda 6:04 6:19 6:34 6:49
Wadinxveen 6:09 6:24 6:39 6:54
Wadinxveen 6:15 6:30 6:45 7:00
Wadinxveen noord 6:17 6:32 6:47 7:02
Boskoop 6:19 6:34 6:49 7:04
Boskoop 6:20 6:35 6:50 7:05
Alphen aan de rijn 6:26 6:41 6:56 7:11
Alphen aan de rijn 6:13 6:28 6:43 6:58
Boskoop 6:19 6:34 6:49 7:04
Boskoop 6:20 6:35 6:50 7:05
Wadinxveen noord 6:22 6:37 6:52 7:07
Wadinxveen 6:24 6:39 6:54 7:09
Wadinxveen 6:25 6:40 6:55 7:10
Aansluiting het weegje Gouda 6:30 6:45 7:00 7:15
Gouda CS 6:33 6:48 7:03 7:18
Er zijn twee nadelen aan deze oplossing:
1. De lange keertijden in Gouda en misschien ook in Alphen
2. De lange wachttijd in Waddinxveen aan 1 kant
Het eerste probleem is vervelend. Als het gaat gebeuren dat de NS 4x per uur gaat rijden tussen Leiden en Utrecht moet alles tussen tussen Gouda en Alphen in Alpen overstappen. Om de vraag over de treinen evenredig te verdelen is het beter om 4 stoppers tussen Gouda en Alphen te laten rijden in plaats van 2.
Het tweede probleem is wel vervelend maar als de trein die TEGEN de spitsrichting inrijdt de lange wachttijd krijgt hebben relatief weinig reizigers er last van.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ben je op de hoogte van de situatie op die lijn?
Een rijtijd van twee minuten tussen Waddinxveen Noord en Boskoop is onhaalbaar.
Tussen Waddinxveen Noord en Boskoop is nog een nieuw station voorzien, namelijk Boskoop Snijdelwijk.
Er is tussen Alphen en Gouda geen duidelijke spitsrichting.
Je hebt in Gouda geen ruimte voor een kering die niet op jezelf is tenzij je spoor 9 opnieuw in gebruik wil nemen, met alle gevolgen van dien.
Een rijtijd van twee minuten tussen Waddinxveen Noord en Boskoop is onhaalbaar.
Tussen Waddinxveen Noord en Boskoop is nog een nieuw station voorzien, namelijk Boskoop Snijdelwijk.
Er is tussen Alphen en Gouda geen duidelijke spitsrichting.
Je hebt in Gouda geen ruimte voor een kering die niet op jezelf is tenzij je spoor 9 opnieuw in gebruik wil nemen, met alle gevolgen van dien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Daarbij, als concessietechnisch het niet mogelijk is om naar Ledn door te rijden, dan zal dat naar Gdg, Gv of Rtd ook wel niet zo zijn eh...Bee schreef:(...)
Je hebt in Gouda geen ruimte voor een kering die niet op jezelf is tenzij je spoor 9 opnieuw in gebruik wil nemen, met alle gevolgen van dien.
Het is een spectrum.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Sowieso is het een heel interessante vraag waar een andere vervoerder dan NS zijn materieel wil laten uitlopen. In Leiden heb je erg weinig opstelruimte, in Alphen heb je maar een klein beetje (nu buiten gebruik) en in Gouda heb je helemaal niets, alleen een opstelspoortje waar je misschien 4 bakken op kwijt kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Je hebt in Gouda toch spoor 11 waar je kan keren? Voor de kering in Gouda heb je in mijn voorbeeld maar 1 perron nodig want de trein naar Alphen/Leiden gaat het eerste stuk over het baanvak naar Den Haag en gaat bij de spooraansluiting AANSLUITING het WEEGJE GOUDA pas over op het daadwerkelijke traject terwijl de tegentrein over de oude spoorbrug gaat.
De NS geeft voor Waddinxveen noord Boskoop wel 2 minuten aan de andere kant is het wel meer met 3 minuten. Opzich zal de komst van station Snijderwijk en eventueel een langere rijtijd op het huidige traject niet zoveel uitmaken. Want de wachttijd op Waddinxveen voor de ene trein (6 minuten) kan gewoon korter. De tegentrein Waddinxveen-Gouda kan later uit Waddinxveen vertrekken want er zit bij de AANSLUITING het WEEGJE GOUDA nog een paar minuten speling.
Trouwens nu ik er over nadenk het nieuwe station Boskoop Snijderwijk kan zelfs helpen met het verkorten van de wachttijden. want met het nieuwe station zou de volgende rijtijden tussen passeerpunten krijgen:
Gouda aanslag het weegje-Wadinxveen 5 minuten
Waddinxveen- Boskoop 6 minuten (met tussenstops in Waddinxveen noord en Boskoop Snijderwijk)
Boskoop- Alphen 6 minuten
De NS geeft voor Waddinxveen noord Boskoop wel 2 minuten aan de andere kant is het wel meer met 3 minuten. Opzich zal de komst van station Snijderwijk en eventueel een langere rijtijd op het huidige traject niet zoveel uitmaken. Want de wachttijd op Waddinxveen voor de ene trein (6 minuten) kan gewoon korter. De tegentrein Waddinxveen-Gouda kan later uit Waddinxveen vertrekken want er zit bij de AANSLUITING het WEEGJE GOUDA nog een paar minuten speling.
Trouwens nu ik er over nadenk het nieuwe station Boskoop Snijderwijk kan zelfs helpen met het verkorten van de wachttijden. want met het nieuwe station zou de volgende rijtijden tussen passeerpunten krijgen:
Gouda aanslag het weegje-Wadinxveen 5 minuten
Waddinxveen- Boskoop 6 minuten (met tussenstops in Waddinxveen noord en Boskoop Snijderwijk)
Boskoop- Alphen 6 minuten
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Vertrekken vanaf spoor 11 in Gouda en 1 minuut later weer aankomen op datzelfde perron (zoals je voorstelt) mag niet gepland worden en is technisch ook helemaal niet haalbaar. Volgens de planningsnormen moeten dat 6 minuten zijn.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Is de norm van 6 minuten niet wat overdereven? Misschien is 1 minuut inderdaad wat krap maar waarom zou 3 a 4 minuten niet kunnen? Trouwens hoe is de norm van 6 minuten ontstaan want en geldt dit alleen voor zaksporen?Wubbo schreef:Vertrekken vanaf spoor 11 in Gouda en 1 minuut later weer aankomen op datzelfde perron (zoals je voorstelt) mag niet gepland worden en is technisch ook helemaal niet haalbaar. Volgens de planningsnormen moeten dat 6 minuten zijn.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Dat is de tijd gemeten van vertrek tot aan aankomst met nog buffertijd.
Dat is als volgend samengesteld:
Dat is als volgend samengesteld:
- Rijtijd van vertrek vanaf het zakspoor tot na het laatste wissel dat ook door de binnenkomende trein gebruikt wordt.
- Tijd voor de rijweginstelling.
- Rijtijd van de binnenkomende trein vanaf het eerste beperkende seinbeeld vóórdat een rijweg is ingsteld naar het perronspoor.
- Afronding naar boven op hele minuten plus een minuut marge.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
En het geldt niet alleen voor zaksporen, maar voor vertrek van een bepaald spoor en daarna een aankomst, waarbij de rijweg van de aankomende trein een of meerdere wissels deelt met de rijweg van de vertrekkende trein. Het wordt de overkruistijd genoemd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Laatste nieuws van de provincie:
bron en meer...Provincie schreef:Zuid-Holland Noord steeds beter bereikbaar
21 mei 2013 - Provincie Zuid-Holland en gemeenten hebben op vrijdag 17 mei 2013 in de Haagsche Schouw in Leiden de overeenkomsten ondertekend voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Zuid-Holland Noord. Er is onder meer afgesproken dat tussen Leiden en Utrecht én tussen Gouda en Alphen aan den Rijn 4 treinen per uur gaan rijden en dat er 4 nieuwe stations komen.
De belangrijkste punten uit de overeenkomst::
Tussen Leiden en Utrecht komen 2 nieuwe stations en gaan de treinen vanaf 2018 elk kwartier rijden.
Tussen Gouda en Alphen aan den Rijn bedient een light train straks ieder kwartier de stations, waaronder 2 nieuwe stations.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Toch een puntje waar je goed op moet letten, er is nog geen ingangsdatum voor de kwartierdienst Gouda - Alphen bepaald, omdat nog niet duidelijk is welke infrastructuur er bijkomend gebouwd zal moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Hmm, ik snap niet waarom de provincie zo krampachtig vasthoud aan een tram verbinding. Een treinverbinding kan veel goedkoper zijn op deze lijn.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Waar staat dan dat het een tramverbinding wordt? Die tram is vorig jaar gesneuveld bij een bezuinigingsronde namelijk...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Oeps ... even over het hoofd gezien / gelezen .
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Fijn om het besluit te lezen. Het enige nadeel is dat Gouda geen rechtstreekse verbinding meer heeft met Leiden. Nou ja voor 4x in het uur tussen leiden en utrecht valt ook wel wat te zeggen.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Er komen geen WC's in de trein in de nieuwe concessie.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Zijn die concessie eisen ook ergens terug te lezen op het internet?
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Nog niet. Dit bericht kwam naar buiten via omroep West, meer is er nog niet terug te vinden.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Er is al sinds 2002 geen toilet meer op die lijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten