Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet niet of er al een topic over bestaat, maar op aanbestedingskalender is al een publicatie gezet over deze lijnconcessie. De aanbesteding is momenteel aangekondigd en de documenten worden pas op 25 juli 2013 gepubliceerd. Maar de concessie gaat in december 2015 van start.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindienst Alphen aan de Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Michael 1988 schreef:Ik weet niet of er al een topic over bestaat.
Nee, nog niet.

Ben benieuwd wie er gaat bieden! :Y We zullen sowiezo wel een bod van Arriva krijgen, maar verder? :roll:

@moderators: kan de titelnaam gewijzigd naar Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda, dan klopt het ten minste.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treindienst Alphen aan de Rijn - Gouda

Bericht door VIRM »

Wat rijdt NS nu op het traject? Iedere keer dat ik in Leiden een trein naar Gouda zie, is het een SGMm. Dus wat is er met het trammaterieel gebeurd?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan de Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

In 2009 moest de lijn opnieuw aanbesteed worden. De NS heeft toen drie voorstellen ingediend waarvan slechts een de trams behielden. De provincie heeft toen een variant met een kwartierdienst Alphen - Leiden in de brede spits gekozen waarmee de trams werkloos werden per december 2009. De bedoeling was toen dat er in december 2012 weer trams zouden gaan rijden, maar deze zouden nieuw besteld worden. De kleine serie is toen verkocht aan de OV-regisseur van Stockholm waar ze samen met trams van dezelfde bouwserie nu worden ingezet op een deel van het tramnet.

In 2012 is de exploitatie van de NS met drie jaar verlengd tot eind 2015, aangezien de RijnGouweLijn is afgeblazen. Er komt nu in 2015 een R-NET-trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

Het blijft dus een trein verbinding?
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Klaasje »

Nee, ik denk dat het een busbaan wordt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Karl »

Integratie tussen HRN en Apn - Gd op het traject tussen Apn en Ledn is dus vanaf 2015 definitief van de (spoor)baan? Ik had gehoopt dat het Ministerie daar met de nieuwe concessie HRN toch mogelijkheden voor zou geven, zoals Apn - Ledn delen met het Zuid-Hollandse Apn-Gd (en Ede-Wageningen - Ah met Valeilijn et cetera).
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Het is even wachten hoe de besluitvorming rondom de stations Zoeterwoude Meerburg en Hazerswoude-Koudekerk gaat lopen, deze stations zullen ook nog gebouwd moeten worden tussen Leiden Lammenschans en Alphen aan den Rijn. De NS heeft tot nu toe aangegeven liever niet met de IC op deze stations te stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door reisthijs »

Voor wie nog meer de publicatie zoekt die de aanleiding was voor dit topic, die staat hier op aanbestedingskalender.nl.
Karl schreef:Ik had gehoopt dat het Ministerie daar met de nieuwe concessie HRN toch mogelijkheden voor zou geven, zoals Apn - Ledn delen met het Zuid-Hollandse Apn-Gd (en Ede-Wageningen - Ah met Valeilijn et cetera).
Waarom heb jij het idee dat ze mogelijkheid niet geven?

Volgens het programma van eisen van de nieuwe concessie hoofdrailnet wordt de mogelijkheid opengehouden voor nieuwe samenlooptrajecten door doortrekking van regionale treindiensten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door mijack1985 »

Snap ik als NS zijnde ook wel. Daar gaat het IC concept dan op dat traject. Anyway ben benieuwd naar de R-Net trein. Hopelijk een keer iemand anders dan de FMN bedrijven (niet dat die het slecht doen, maar gewoon een keer een nieuw bedrijf de kans geven).
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Voor de reiziger zou het wel ontzettend prettig zijn als het Arriva werd eerlijk gezegd. Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen, maar toch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

mijack1985 schreef:Snap ik als NS zijnde ook wel. Daar gaat het IC concept dan op dat traject. Anyway ben benieuwd naar de R-Net trein. Hopelijk een keer iemand anders dan de FMN bedrijven (niet dat die het slecht doen, maar gewoon een keer een nieuw bedrijf de kans geven).
Waar staat de afkoring FMN voor?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Fles »

Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. Clubje waar veel zo niet alle vervoerders behalve NS in zitten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/FMN
Laatst gewijzigd door Fles op wo 27 mar 2013, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Klaasje »

Tweede hit op google: Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. O.a. Connexxion, Arriva en Veolia.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Fles »

Staat overigens nog niet in de OVNL wiki :idea:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door JWM »

Karl schreef:Integratie tussen HRN en Apn - Gd op het traject tussen Apn en Ledn is dus vanaf 2015 definitief van de (spoor)baan? Ik had gehoopt dat het Ministerie daar met de nieuwe concessie HRN toch mogelijkheden voor zou geven, zoals Apn - Ledn delen met het Zuid-Hollandse Apn-Gd (en Ede-Wageningen - Ah met Valeilijn et cetera).
Is dit niet gewoon het gevolg van een sterke lobby van de NS?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Vinny »

Het beste lijkt mij is een
  • S-trein Leiden - L. Lammerschans - Zoeterwoude - Hazerswoude- Alphen a/d Rijn West- A. Centrum - Boskoop Snijdelwijk - Boskoop - Waddinxveen Noord, -Midden, -Zuid - Gouda Goudse Poort - Gouda
  • IR trein Leiden-Alphen-Bodegraven-Woerden-Utrecht Leidsche Rijn-Utrecht Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:Het beste lijkt mij is een
  • S-trein Leiden - L. Lammerschans - Zoeterwoude - Hazerswoude- Alphen a/d Rijn West- A. Centrum - Boskoop Snijdelwijk - Boskoop - Waddinxveen Noord, -Midden, -Zuid - Gouda Goudse Poort - Gouda
  • IR trein Leiden-Alphen-Bodegraven-Woerden-Utrecht Leidsche Rijn-Utrecht Centraal.
Leuk plan, maar wat doe je met de stations Vleuten en Utrecht Terwijde?

Deze worden dan niet meer bedient.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Etienne »

Daarvoor is nog de Sprinter uit Gouda of Utrecht nog hè :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door mijack1985 »

Komen er nog nieuwe haltes bij tussen Alphen en Gouda. Niet geweten.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Vinny schreef:S-trein Leiden - L. Lammerschans - Zoeterwoude - Hazerswoude- Alphen a/d Rijn West- A. Centrum - Boskoop Snijdelwijk - Boskoop - Waddinxveen Noord, -Midden, -Zuid - Gouda Goudse Poort - Gouda
Het is Lammenschans. Er is geen vraag naar een station Alphen aan den Rijn West, deze zal dan midden op het bedrijventerrein naast de gevangenis komen en vanuit Kerk en Zanen is het dan net zo ver als naar het huidige station. Vanuit Alphen komt eerst station Boskoop en daarna pas Boskoop Snijdelwijk. Het nut van Gouda Goudse Poort is mij ook onduidelijk, ook hier kom je uit midden op een bedrijventerrein waar je geen parkeermogelijkheden kan scheppen en te voet en op de fiets moeilijk bereikbaar is, om nog maar niet te spreken van het feit dat het spoor er enigszins in een helling ligt vanwege de Kleine Gouwebrug.

Alleen voor Zoeterwoude Meerburg, Hazerswoude-Koudekerk, Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Zuid zijn concrete plannen. Zoeterwoude Meerburg en Hazerswoude-Koudekerk zou deze maand een eerste besluit over vallen, Boskoop Snijdelwijk is reeds in ruwbouw aanwezig en Waddinxveen Zuid hangt af van de bouw van de nieuwe wijk Triangel, maar er zijn wel kabelwerkzaamheden verricht om het station mogelijk te kunnen maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Edwin »

Ik heb getracht om alles van Zuid Holland Noord qua Randstadnet op Wiki te zetten. Hierin ook de drie treinverbindingen die in de toekomst R-net worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Rands ... rbindingen (voel je vrij om te wijzigen wanneer je recentere bronnen hebt gevonden, er is o.a. veel discussie/onduidelijkheid over Leiden-Utrecht).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Leiden en daarbij de provincie zouden graag vier treinen per uur willen zien tussen Leiden en Utrecht, waarbij een trein dan als IC rijdt en een trein als sprinter. Theoretisch gezien is het mogelijk: een kwartierdienst tussen Alphen en Leiden wordt nu al gereden en een kwartierdienst tussen Alphen en Woerden past ook: De rijtijd is 7 minuten tussen Alphen en Bodegraven en 7 minuten tussen Bodegraven en Wdba (het is dubbelsporig van ongeveer de overweg Waardse Dijk tot aan de aansluiting, die ruim een kilometer van het station ligt). Het is echter allemaal wel erg krap.

Tot de zomer van 2006 reed men in de spitsrichting een kwartierdienst, 's ochtends van Leiden naar Utrecht, 's middags naar Leiden. Om dan tussen Alphen en Leiden een kwartierdienst in beide richtingen aan te bieden reden er daarnaast 's ochtends 3 treinen van Gouda naar Leiden en 's middags van Leiden naar Gouda. In de zomer van 2006 ontspoorde er een trein bij Zwammerdam waarna de baanvaksnelheid tussen Alphen en Bodegraven vrij lange tijd is teruggebracht naar 80 km/u en de spitsdienst onmogelijk werd. Met de dienstregeling van 2007 heeft men VIRM geïntroduceerd op Utrecht - Leiden om extra capaciteit te kunnen bieden t.o.v. Mat' 64 of (in de herfst van 2006 tijdelijk geïntroduceerd) SGM.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

Is het niet een keertje (financieel) haalbaar /mogelijk om de hele lijn Leiden - Woerden dubbelsporig te maken :idea: ?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

Edwin schreef:Ik heb getracht om alles van Zuid Holland Noord qua Randstadnet op Wiki te zetten. Hierin ook de drie treinverbindingen die in de toekomst R-net worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Rands ... rbindingen (voel je vrij om te wijzigen wanneer je recentere bronnen hebt gevonden, er is o.a. veel discussie/onduidelijkheid over Leiden-Utrecht).
In deze pagina mis ik de R-net trams van de HTM.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten