Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Daniel »

Kunnen we, gezien de samenwerking met Abellio NRW, niet eerder Flirts verwachten vanuit een optie in de materieelbestelling voor die nieuwe Abellio concessie net over de grens bij Arnhem? Qua moment van levering past dat immers wel mooi.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door IC140 »

webguy schreef:Ik denk dat Klaasje doelt op de Sprinter Next Generation
Frans F 'gelooft' niet in de SNG :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Vinny »

Als de NS echt moet werken voor zijn concessie dan doen ze tenminste nog wat... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door webguy »

Daniel schreef:Kunnen we, gezien de samenwerking met Abellio NRW, niet eerder Flirts verwachten vanuit een optie in de materieelbestelling voor die nieuwe Abellio concessie net over de grens bij Arnhem? Qua moment van levering past dat immers wel mooi.
Denk dat je dat meer moet zien in de vorm van 'we hebben nog een bv nodig om het uit te voeren, dat past wel' in combinatie met de juiste mensen (ervaring, kennis, etc) om een bod uit te brengen. Maar zou natuurlijk kunnen die Flirts. SNG wordt 2018 genoemd - de winnaar van de aanbesteding is ook nog niet bekend gemaakt volgens mij (die fase zit het in toch?)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Kunnen we, gezien de samenwerking met Abellio NRW, niet eerder Flirts verwachten vanuit een optie in de materieelbestelling voor die nieuwe Abellio concessie net over de grens bij Arnhem? Qua moment van levering past dat immers wel mooi.
Dat lijkt mij meer voor de hand liggend inderdaad, daar de SNG pas in oktober 2016 geleverd zullen gaan worden volgens de bron van webguy. En we weten allemaal dat dit wel eens wat later kan worden door kinderziektes van deze nieuwe treinen. Daarnaast moet toelating van de Flirts in NL geen probleem meer zijn aangezien Abellio ook in Nederland komt te rijden. (correct me if I am wrong).
IC140 schreef:Frans F 'gelooft' niet in de SNG :X
Dat lijkt mij vooral zijn probleem. Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Daniel »

Abellio gaat vanuit die concessie inderdaad ook naar Arnhem rijden, maar dat was meen ik pas vanaf 2017 toch? Maargoed, toelating een jaartje eerder regelen maakt dan opzich ook niet uit, hij moet er toch komen.
webguy schreef:Denk dat je dat meer moet zien in de vorm van 'we hebben nog een bv nodig om het uit te voeren, dat past wel' in combinatie met de juiste mensen (ervaring, kennis, etc) om een bod uit te brengen.
In dat geval had ik nog eerder Abellio Nederland verwacht als bv'tje om het in te stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Ik vind het een interessante opmerking die Daniel maakt en hij lijkt best wel hout te snijden.

Abellio start in december 2016 met het rijden van treinen tussen Emmerich en Düsseldorf en in december 2017 wordt de dienst dan verlengd naar Arnhem. Een deel van treinen die daarvoor besteld zijn moet dus een toelating voor Nederland behalen, dus in die zin zou een vervolgorder order ook al praktisch aansluiten. Omdat de dochtermaatschappij hieraan meewerkt is er ook geen aanbestedingsplicht. In die zin past het allemaal perfect in het plaatje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Fles »

IC140 schreef:
webguy schreef:Ik denk dat Klaasje doelt op de Sprinter Next Generation
Frans F 'gelooft' niet in de SNG :X
Nou en? Mag toch? :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Thom91 »

Nee mag niet
Komt wel goed schatje.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door starx »

Grappig om te lezen dat NS zowaar een concessie gewonnen heeft.

Nog veel opmerkelijker dat Arriva waarschijnlijk niet in beroep gaat. Dan zou dit zomaar zonder gelazer kunnen verlopen. Dat is de afgelopen tijd toch niet vaak voorgekomen.

Verder denk ik niet dat de NS op een order van Abellio mee gaan liften. Die treinen van Abellio moeten immers voor 1,5 kV en voor 15 kV geschikt zijn. Het lijkt mij niet nodig dat de treinen op Alphen - Gouda onder 15 kV moeten kunnen rijden. Ik weet niet hoeveel dit in prijs scheelt, maar een treinstel geschikt voor één spanning zal ongetwijfeld goedkoper zijn.

Een proef bedrijf voor SNG zou kunnen op Alphen - Gouda, maar ik denk toch dat de wensen voor deze lijn anders zijn dan die van het HRN. Op zo'n rustig kort lijntje waar je in het dal om het kwartier moet rijden kun je het best met kleine eenheden werken (vergelijk Valleilijn), terwijl je voor drukke randstedelijke sprinters juist grote capaciteit wil en het liefst niet al te veel treinstellen in één trein.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Hainje »

Dat maakt toch niet veel uit. Je bestelt gewoon x treinen met motor z en x treinen met motor y, dat moet toch gewoon in dezelfde order kunnen worden verwerkt? Ze zijn dan toch bezig.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Vinny »

Verder denk ik niet dat de NS op een order van Abellio mee gaan liften. Die treinen van Abellio moeten immers voor 1,5 kV en voor 15 kV geschikt zijn. Het lijkt mij niet nodig dat de treinen op Alphen - Gouda onder 15 kV moeten kunnen rijden. Ik weet niet hoeveel dit in prijs scheelt, maar een treinstel geschikt voor één spanning zal ongetwijfeld goedkoper zijn.
De tijd dat multicourant materieel onbetaalbaar was ligt volgens mij al een tijdje achter ons. Als je in serieproductie 1,5 en 15 kV geschikt mat. bouwt dan is het zelfs niet onmogelijk dat dat goedkoper is dan twee kleine series 1,5 en 15 kV.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Klaasje »

Ik weet dat wel zeker. Wisselstroomtreinen met draaistroomtechniek zijn stiekem een gelijkstroomtrein in schaapskleren.

Niet verder vertellen hoor! :@
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Dan kan het dus ook zo zijn dat de Flirts ook onder 25 kV kunnen rijden, dat moeten de Abellio-stellen natuurlijk ook kunnen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

De zeven Flirts die Abellio gaat inzetten voor Arnhem - Düsseldorf moeten gaan rijden onder 1,5, 15 en 25 kV en verder krijgen ze de usual suspects zoals ATB. Een vervolgorder zou niet eens zo heel erg afwijkend zijn: wat minder functionaliteit en wat minder tussenbakken en je hebt een trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Frans F »

starx schreef: Een proef bedrijf voor SNG zou kunnen op Alphen - Gouda, maar ik denk toch dat de wensen voor deze lijn anders zijn dan die van het HRN. Op zo'n rustig kort lijntje waar je in het dal om het kwartier moet rijden kun je het best met kleine eenheden werken (vergelijk Valleilijn), terwijl je voor drukke randstedelijke sprinters juist grote capaciteit wil en het liefst niet al te veel treinstellen in één trein.
Het HRN omvat meer dan alleen de Randstad. Er is juist een schreeuwend tekort aan korte treinstellen die met enige mate van efficiency inzetbaar zijn in Sprinters elders in het land.

Overigens is de vraag wat de rol van Abellio is, maar wellicht wordt Abellio de formele exploitant en wordt het de opvolger van RegioNS om de kosten te kunnen reduceren. Dat laatste is nodig want volgens de website van de Provincie krijgt NS straks voor de kwartierdienst net zoveel geld als nu voor de halfuurdienst.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ICE105 »

Frans F schreef:Beetje wrang dat er nu plotseling wel zes nieuwe treinstellen kunnen worden besteld terwijl elders Plan V niet vervangen kan worden. Misschien het HRN toch ook maar aanbesteden.
Onzin. Plan V was allang van de rails geweest als NS de extra opties op SLT had gelicht. NS kon dit niet doen na politiek gezeik over de WC-loze SLT's. Dat Plan V nog rijdt is dus een direct gevolg van politieke draaikonterij. Eerst NS de opdracht van winstmaximalisatie meegeven vrijwel zonder enige voorwaarden of maatschappelijke doelen en als NS dat vervolgens doet daar op terugkomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Ik ga het even omhoog schoppen, want hoewel iedereen, inclusief Wikipedia er vanuit lijkt te gaan dat hier Flirt3 komt te rijden, heb ik nog nergens een bevestiging kunnen vinden dat deze treinen zijn besteld. We zitten nu op 2 jaar en 3 maanden voor de ingangsdatum maar met treinen is men er toch vaak wel op tijd bij. Iemand die meer informatie heeft kunnen vinden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

Kan dit niet snel als het dochterbedrijf van de NS op de Multimodaal CAO gaat werken ipv NS CAO?

Is het trouwens fysiek mogelijk om een kwartiersdienst te bieden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

*Kick* Speciaal voor Bee, uit de nieuwsbrief HOV-net ZHN:
Flirtbezoek aan de Stadlerfabriek

De aanbesteding van de treinconcessie Alphen aan den Rijn – Gouda is dit voorjaar afgerond. Vanaf december 2016 wordt de concessie voor 15 jaar uitgevoerd door de NS. De NS heeft inmiddels bij Stadler Rail AG zes nieuwe treinen besteld van het type FLIRT 3 (Fast Light Innovative Regional Train). Deze treinen zijn comfortabel en beschikken over een rolstoeltoegankelijke toiletruimte met een babytafel, een gelijkvloerse instap met het perron, gratis WiFi, stopcontacten, USB-aansluitingen en draadloos opladen van smartphones. Ook hebben de treinen een 1ste klas compartiment.

De treinen zijn speciaal ontwikkeld voor het korte afstandsverkeer op het Duitse spoor. De treinen zijn licht en kunnen snel optrekken en remmen. De provincie, NS en reizigersadviesraad ROCOV Hollands Midden bezochten onlangs de fabriek in Zwitserland om gezamenlijk het definitieve interieur af te stemmen.

(Foto eruit geknipt, deed het niet)

Op de foto: ROCOV was onder andere betrokken bij de finale keuze voor de leverancier van de stoelen in de treinen. Op de foto een proefopstelling van de verschillende leveranciers voor de stoelen in de fabriek en de leden van de ROCOV Hollands Midden die de proef op de som nemen. Het is fijn te kunnen melden dat Stadler en de NS hebben besloten te kiezen voor de door ROCOV geprefereerde stoel.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 23 okt 2014, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door mijack1985 »

Thanks Z2N voor het plaatsen. De afbeelding doet het niet bij mij. Maar gelukkig hebben we good old google nog ;)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :D
En nu doe ik iets terug: ik plaats de link naar de nieuwsbrief. :wink:
http://s.mc1.nl/archive.asp?202B453D5E5 ... 141#inhoud 4
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Ik zag de e-mail aan het begin van de avond ook Z2N :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door starx »

De Flirts komen dus in R-Net kleuren. Nou hoop ik wel dat ze snappen dat de voorkant wit of geel moet zijn, want rood en grijs zijn dus niet toegestaan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door reisthijs »

Ik hoop juist dat ze door hebben dat die regel is afgeschaft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 56 gasten