Pagina 4 van 20

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: di 04 mar 2014, 19:37
door reisthijs
Statler Rail schreef:Ik neem aan dat er een nieuw materieeltype besteld gaat worden. De FLIRT wellicht? Arriva zou eventueel nog de GTW kunnen overwegen in verband met schaalvoordelen.
NS zou voor de FLIRT wellicht kunnen meeliften op een bestelling van Abellio. Of anders meer haast maken met de bestelling SNG (de opvolger dan de SLT)

Het lijkt vrij onwaarschijnlijk dat Arriva overweegt iets anders te bestellen dan GTW's.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: di 04 mar 2014, 20:17
door Nitein-Repart
Z2N schreef:De bieding van Arriva verbaast mij niet, maar NS? Sinds wanneer doen zij moeite voor deze lijn? :shock:
NS reed ook al op Apeldoorn-Zutphen als aanbestedingslijn totdat vorig jaar Arriva het overgenomen heeft.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: di 04 mar 2014, 22:20
door Michael 1988
Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Als Arriva in 2018 weer de DAV-gebied wint, zal het niet zoveel uitmaken met de MLL. Die wordt in 2019 R-net.

Edit: Ik had overigens wel verwacht dat Syntus en Veolia of Connexxion zouden gaan inschrijven op deze lijn. Tenzij die bedrijven alleen maar concessies in combinatie met busvervoer willen hebben.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 13:34
door MdJ
Dat MLL Rnet wordt, betekend dat dit niet bij DAV kan? Beetje rare redenering, niet?

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 16:47
door Nitein-Repart
Michael 1988 schreef:
Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Als Arriva in 2018 weer de DAV-gebied wint, zal het niet zoveel uitmaken met de MLL. Die wordt in 2019 R-net.

Edit: Ik had overigens wel verwacht dat Syntus en Veolia of Connexxion zouden gaan inschrijven op deze lijn. Tenzij die bedrijven alleen maar concessies in combinatie met busvervoer willen hebben.
Syntus wil zich waarschijnlijk richting op de aanbesteding van de treindiensten Zwolle-Kampen/Enschede en Connexxion/Veolia heeft ook al het aansluitende busvervoer niet, dus heeft geen zin om een lijntje van 17 km te exploiteren.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 17:57
door Suus
Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Naast het feit dat men het wil is het hoogstwaarschijnlijk ook noodzakelijk om een eerlijk speelveld te creëren. Als je geen speciale kleurstelling zou vragen kan NS inschrijven met 4 treinstellen type SLT en zo zeer eenvoudig winnen. De trein voldoet namelijk aan bijna alle eisen: gelijkvloerse instap, toilet niet verplicht, visueel informatiesysteem. Alleen WiFi is nog een probleem dan.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 18:25
door Statler Rail
Een andere kleurstelling kost een paar duizend euro. En dat vervolgens afgeschreven over de gehele looptijd van de concessie. Lijkt mij nou niet echt iets waar men wakker van ligt of dat het level playing field ernstig zal verstoren. :)

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 18:32
door Geert
Bee schreef:
Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Naast het feit dat men het wil is het hoogstwaarschijnlijk ook noodzakelijk om een eerlijk speelveld te creëren. Als je geen speciale kleurstelling zou vragen kan NS inschrijven met 4 treinstellen type SLT en zo zeer eenvoudig winnen. De trein voldoet namelijk aan bijna alle eisen: gelijkvloerse instap, toilet niet verplicht, visueel informatiesysteem. Alleen WiFi is nog een probleem dan.
Het feit dat een marktpartij gemakkelijk kan leveren wil nog niet zeggen dat het level playing field verstoord wordt. Als geeist werd dat de treinen geel met blauw moesten zijn en dat de vervoerder al minstens 30 jaar spoorervaring moet hebben in Nederland, dan zou je het speelveld verstoren. Niet door het eisen van een andere kleurstellling..

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 19:13
door ODRAIL
Bee schreef:
Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Naast het feit dat men het wil is het hoogstwaarschijnlijk ook noodzakelijk om een eerlijk speelveld te creëren. Als je geen speciale kleurstelling zou vragen kan NS inschrijven met 4 treinstellen type SLT en zo zeer eenvoudig winnen. De trein voldoet namelijk aan bijna alle eisen: gelijkvloerse instap, toilet niet verplicht, visueel informatiesysteem. Alleen WiFi is nog een probleem dan.
WIFI kun je inbouwen hoor. Dus daar zie ik het probleem niet.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 19:18
door Meltrain
En 4 (of voor de zekerheid 6) SLT-IV omschilderen kan altijd ook nog wel.
Volgens mij is het op het HRN niet verboden om met R-Net treinstellen te rijden, dus kan NS altijd nog een efficiency slag maken op dat gebied.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 19:35
door Michael 1988
MdJ schreef:Dat MLL Rnet wordt, betekend dat dit niet bij DAV kan? Beetje rare redenering, niet?
Ik had het over de uitwisseling van materieel en ik heb nergens gelezen dat bij de nieuwe aanbesteding de MLL niet meer bij DAV zit.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 19:50
door Daniel
Geert schreef:Als geeist werd dat de treinen geel met blauw moesten zijn en dat de vervoerder al minstens 30 jaar spoorervaring moet hebben in Nederland, dan zou je het speelveld verstoren.
In het PvE van de huidige DAV-concessie stond expliciet dat het inzetten van gemoderniseerd sprintermaterieel toegestaan was, toch heb ik daar niemand over verstoring van het speelveld gehoord.
Michael 1988 schreef:ik heb nergens gelezen dat bij de nieuwe aanbesteding de MLL niet meer bij DAV zit.
Lijkt me redelijk onlogisch. Juist de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden lenen zich qua gebied best goed voor het aantakken op de spoorlijn en dan is één vervoerder toch best wenselijk. Zie bv. hoeveel lijnen er zijn ingekort met de start van de huidige concessie in 2007.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 19:56
door marlies
IANAL maar expliciet zeggen dat je iets toestaat is natuurlijk van een andere orde dan expliciet ergens om vragen. Je mag denk ik ook wel zeggen dat de SLTs van NS een goed voorbeeld zijn van in welke richting je het zoekt qua materieel maar je mag niet om SLTs vragen of zelfs de eisen zo formuleren dat eigenlijk alleen SLTs kunnen voldoen.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 10:52
door Frans F
Slechts twee inschrijvingen (NS, Arriva) voor Alphen-Gouda is toch redelijk teleurstellend.
Ik had verwacht dat de Transdev-groep (Connexxion, Hermes, Veolia) ook wel zou bieden.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 10:53
door Geert
Voor zo'n onbenullig lijntje? Ik denk dat ze al blij zijn dat er meer dan één inschrijver is…

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 12:46
door Frans F
Daar staat tegenover dat treinconcessies in het algemeen veel winstgevender zijn dan busconcessies.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 13:27
door CamilleKreemers
treinconcessies zijn misschien winstgevender, maar dit is maar een traject van misschien 10 km. Ik denk niet dat het nog kleiner kan qua spoorconcessies.

NS heeft hier schaalvoordeel
Arriva heeft hier voordelen met nabij gelegen busconcessie

Ben wel benieuwd wat de doorbraak gaat worden.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 13:28
door Meltrain
Tja, busconcessies hebben tegenwoordig meestal ook maar twee of drie inschrijvingen. :wink:
Maar het is echt een losstaand lijntje en als je niet al iets in dat gebied hebt, heb je niet veel aan de lijn ook.
De inschrijving van NS had me eigenlijk al verrast. :oops:
Alleen Syntus/Keolis had ik misschien nog verwacht, aangezien die willen uitbreiden in Nederland.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 13:35
door CamilleKreemers
Meltrain schreef:Tja, busconcessies hebben tegenwoordig meestal ook maar twee of drie inschrijvingen. :wink:
Maar het is echt een losstaand lijntje en als je niet al iets in dat gebied hebt, heb je niet veel aan de lijn ook.
De inschrijving van NS had me eigenlijk al verrast. :oops:
Alleen Syntus/Keolis had ik misschien nog verwacht, aangezien die willen uitbreiden in Nederland.
Het traject is net geen 18km lang.
Daarnaast is het niet een van de meest grote concessies.

Ik denk dat NS dit goed kan exploiteren, wegens regio schaalvoordelen.
Het is te klein om een leuke reserve te laten krijgen.

wat waren de tarieven en eisen dan? Ik kon nergens het pve vinden.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 13:46
door Suus
Het PvE is niet openbaar in de zin dat je het zomaar van het internet kan downloaden, maar het gaat hier om:
- Rode treinstellen met een gelijkvloerse instap, toilet is geen vereiste maar wifi wel.
- Dienstregeling: geen doorbinding naar Leiden Centraal, zoals nu wel bestaat in de spits.
- Frequentie: kwartierdienst in de spits, in de toekomst ook buiten de spits; verder een halfuursdienst.
- Twee nieuwe stations: Boskoop Snijdelwijk (tussen Boskoop en Waddinxveen Noord) en Waddinxveen Zuid (tussen Waddinxveen en Gouda).

De huidige concessie van NS is altijd een halfuursdienst (dat was nieuw, tot december 2009 was er een uursdienst na 20:00 (21:00 op donderdag) en op zondag) met doorbinding naar Leiden Centraal in de spits, geen gelijkvloerse treinstellen en geen verplicht toilet, zo geschreven dat er SGM-II ingezet kan worden.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 13:49
door CamilleKreemers
Bee schreef:Het PvE is niet openbaar in de zin dat je het zomaar van het internet kan downloaden, maar het gaat hier om:
- Rode treinstellen met een gelijkvloerse instap, toilet is geen vereiste maar wifi wel.
- Dienstregeling: geen doorbinding naar Leiden Centraal, zoals nu wel bestaat in de spits.
- Frequentie: kwartierdienst in de spits, in de toekomst ook buiten de spits; verder een halfuursdienst.
- Twee nieuwe stations: Boskoop Snijdelwijk (tussen Boskoop en Waddinxveen Noord) en Waddinxveen Zuid (tussen Waddinxveen en Gouda).

De huidige concessie van NS is altijd een halfuursdienst (dat was nieuw, tot december 2009 was er een uursdienst na 20:00 (21:00 op donderdag) en op zondag) met doorbinding naar Leiden Centraal in de spits, geen gelijkvloerse treinstellen en geen verplicht toilet, zo geschreven dat er SGM-II ingezet kan worden.
oke, dank je Bee.
Is het fysiek mogelijk om een kwartiersdienst daar te rijden?

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 13:55
door Suus
Volgens mij wel, al zal je in Gouda van wisselende perrons moeten vertrekken en van Gouda naar Waddinxveen waarschijnlijk via de Hoge Gouwebrug moeten rijden in plaats van de naastgelegen draaibrug.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 15:04
door Frans F
Bee schreef: Naast het feit dat men het wil is het hoogstwaarschijnlijk ook noodzakelijk om een eerlijk speelveld te creëren. Als je geen speciale kleurstelling zou vragen kan NS inschrijven met 4 treinstellen type SLT en zo zeer eenvoudig winnen. De trein voldoet namelijk aan bijna alle eisen: gelijkvloerse instap, toilet niet verplicht, visueel informatiesysteem. Alleen WiFi is nog een probleem dan.
SLT4 lijkt me wat te groot voor deze lijn, dat betekent dat je met reserve 5 stellen of 20 bakken moet rekenen. Misschien wel als tijdelijk oplossing tot de aanschaf van kleinere, nieuwe sprinters. Maar ja, over hoeveel jaar komen die ooit nog eens een keer.

Spurts voor Arriva zijn ook niet meer zo vanzelfsprekend aangezien Stadler wat heel erg prijzig is geworden door de stijging van de Zwitserse Frank de laatste jaren (Stadler staat daardoor onder druk)

Het zou dus ook nog best iets heel anders kunnen worden zoals Bombardier (Talent2), Pesa, etc.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 20:04
door Suus
Ik heb (geheel ontoevallig) familieleden die een dagelijkse gebruiker van deze lijn zijn tussen Boskoop en Alphen aan den Rijn en verder naar Leiden. Toen tijdens de herfstperiode SGM-III werd ingezet vanwege de gladheidsperikelen van SGM-II kwamen de treinen richting Leiden al meer dan zitvol aan in Boskoop en vertrokken deze stavol naar Alphen. Twee treinstellen SGM-II kunnen de vraag net wat beter aan maar ook dan rijdt de trein zitvol tussen Boskoop en Alphen. Het trajectdeel tussen Alphen en Leiden is nog drukker, maar behoort straks niet meer tot het gedeelte waar de provincie de vervoerder voor betaalt.

Toen de A32 nog reed tussen Gouda en Alphen reed deze in de spits met drie stellen (op het laatst ook met twee, omdat de m6102 in revisie was), de drie spitstreinen naar Leiden reden daar tussen Gouda en Alphen (of v.v.) nog extra bovenop met een losse SGM-II en werden in Alphen gesplitst/gecombineerd met één of twee extra stellen.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 20:22
door Frans F
Je maakt de denkfout alleen maar naar een paar drukke treinen in de spits te kijken. De treinen overdag, om maar te zwijgen van de avond en het weekend, hebben aan een losse SGM2 meer dan genoeg. Daarom heb je kleine eenheden nodig, die je in de spitsuren zo nodig kunt combineren tot wat langere treinen. Een halfuurdienst op zondag met bijv. SLT4 is qua materieelinzet waanzin.