Woedende reacties na experiment NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door WSM »

Vinny schreef:Ik vind het overigens niet een super geweldige manier om via-reizen mogelijk te maken. De meeste reizigers maken een via-reis omdat ze op het tussenstation daadwerkelijk iets te doen hebben in plaats van alleen maar over te stappen.
Dan onderbreek je dus de reis, wat bij papieren reizen wel mag en bij de OV-Chipkaart (impliciet) niet.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Vinny »

En daar gaat het dus mis. Als klant wens ik de vrijheid te hebben om mijn reis te kunnen onderbreken. Nu weet ik ook wel dat daar met papieren kaartjes voorwaarden aan waren verbonden die zich lastig laten vertalen in een chipkaart-ontwerp. Maar dat is het wezenlijke probleem bij het invoeren van de OV-chipkaart van de NS. Wil je reizen op saldo doorvoeren dan moet je juist "reizen per kilometer = betalen per kilometer" doorvoeren. En niet betalen voor het eten van een hamburger in Ede Centrum :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Karl »

Vinny schreef:(...) Nu weet ik ook wel dat daar met papieren kaartjes voorwaarden aan waren verbonden die zich lastig laten vertalen in een chipkaart-ontwerp. (..)
Eh nee, stel je hebt drie plaatsen in je netwerk. A - B - C.

Je wilt van A naar C en dat kan met de trein. Je checkt in op station A reist naar B, checht daar uit, gaat een hamburger eten in B centrum en checkt daarna uit in C. Dan weet de software toch dat je verder (want C is van A af) gereisd bent. Stel je checkt in A in, checkt in B uit; maar checkt daarna in B in en in A uit. Dan weet de software toch dat je terug bent gereisd. De software heeft toch ook een 'geheugen', al je mutaties zijn immers ook op een website in te zien. Een soort best-fare ofzo. Als je zoiets invoert, dan draagt dat ook bij aan de populariteit van de kaart; je betaalt immers altijd het - voor de reiziger - beste. Reis je de hele dag tussen A en C heen en weer (omdat een dieseltrein onder een draad rijdt voor mijn part); dan zou 'ie na X aantal ritten gewoon een dagkaart moeten rekenen en verder niets.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Vinny »

Voor de NS bestaat alleen maar een "reis" en een "(terug)reis". Daarvoor zijn de prijsverschillen tussen enkele reizen en retourtjes ook opgeheven.

Mijn stelling is dat bij reizen op saldo een veel eenvoudiger tariefstructuur hoort. Anders had men de kaart op een heel andere manier moeten implementeren bij de NS, namelijk door gewoon de reis die je met een papieren kaartje koopt als product op je OV-chipkaart te laden. Maar daar heeft men niet voor gekozen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Voor de NS bestaat alleen maar een "reis" en een "(terug)reis". Daarvoor zijn de prijsverschillen tussen enkele reizen en retourtjes ook opgeheven.
Dat is omdat men geen moeite wou doen om prijzen voor de reizigers laag te houden en omdat complexiteit bij de overgang naar een ander systeem wel handig is om met zo'n verandering weg te komen.
Mijn stelling is dat bij reizen op saldo een veel eenvoudiger tariefstructuur hoort. Anders had men de kaart op een heel andere manier moeten implementeren bij de NS, namelijk door gewoon de reis die je met een papieren kaartje koopt als product op je OV-chipkaart te laden. Maar daar heeft men niet voor gekozen... :roll:
Op zich hoeft de tariefstructuur niet echt anders te zijn. Het achterliggende systeem moet gewoon wat meer intelligentie krijgen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Op zich hoeft de tariefstructuur niet echt anders te zijn. Het achterliggende systeem moet gewoon wat meer intelligentie krijgen.
Intelligentie? Zelfs een Microsoft-programmeur had dit al lang voor elkaar kunnen hebben. Er zit iets extreem fout in de procedures en de aansturing anders was het al lang geregeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Klaasje »

Als een systeem een IQ van nog geen 20 bereikt dan is de roep om meer intelligentie toch niet zo raar?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Geert »

deadlock schreef:
Klaasje schreef:Op zich hoeft de tariefstructuur niet echt anders te zijn. Het achterliggende systeem moet gewoon wat meer intelligentie krijgen.
Intelligentie? Zelfs een Microsoft-programmeur had dit al lang voor elkaar kunnen hebben. Er zit iets extreem fout in de procedures en de aansturing anders was het al lang geregeld.
Op een gegeven moment heeft men gekozen voor een bepaalde architectuur van het systeem, zoals bijvoorbeeld de opzet dat er maar 10 transacties op de chipkaart zelf bewaard worden en de rest decentraal verwerkt wordt. Dat soort keuzes zijn erg beperkend gebleken waardoor bepaalde functionaliteiten nu niet of slechts met veel moeite gerealiseerd kunnen worden, of heel lang duren om te realiseren omdat er voor alle systeembeperkingen workarounds gevonden moeten worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten