Pagina 2 van 6

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:20
door Suus
Heel veel geklaag op de Twitters is dat mensen hun trajectkaart moeten laten zien terwijl ze vinden dat ze omdat ze geen chipkaart hebben ze ook niet verplicht zijn hun vervoersbewijs te laten zien aan het personeel. Waarschijnlijk zijn het echter dezelfde mensen die klagen dat ze nooit een conducteur zien in de trein om hun vervoersbewijs aan te laten zien.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:22
door Wubbo
Als ze gewoon ingangscontrole hadden gedaan, zou het dan ook zo'n heisa zijn geweest? Of is het nu heisa omdat de ingangscontrole gecombineerd is met dichte poortjes?

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:23
door Thom91
Wubbo schreef:
Thom91 schreef:Wanneer komen in Hwd de poortjes? Komen daar überhaupt poortjes en zo niet, hoe lossen we dat op?
Ik las in een van de gratis krantjes vandaag dat er maar op 80 stations poortjes komen, de rest blijft bij paaltjes zoals nu. Ik kan me voorstellen dat dat voor Heerhugowaard ook geldt.
Hurray! *O*

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:23
door Caspar
webguy schreef:Als de servicemedewerkers die er bij staan vertellen dat het een proef is snappen ze het denk ik wel. Sowieso is al ruim een jaar het motto van de NS communicatie "Kan je inchecken, check dan in en uit"
Maar dat roepen ze niet om in de treinen; daar is het ''Eindigt u hier uw reis bij NS, vergeet dan niet uit te checken''
Bij overstappen zegt men dat niet.

@ Wubbo en Bee, service personeel heeft toch helemaal geen recht om te controleren op vervoerbewijzen?

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:25
door Daniel
Caspar schreef:Het is toch raar dat je in het ene station dan moet in en uitchecken bij het overstappen, terwijl dat in een ander station juist niet moet? Ik denk dat een hoop reizigers dat niet snappen.
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe ze dat in Amersfoort nu gaan doen... als daar de poortjes komen te staan zoals nu de paaltjes staan mag je bij sommige wat gebruikelijker overstaps ook gaan in- en uitchecken. Al scheelt het allicht dat één van die overstaps op de Valleilijn is waardoor de reizigers toch al moeten uit- en inchecken.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:27
door Caspar
@ Daniël:
Als dan bij een nieuwe dienstregeling het basisuurpatroon en het spoorgebruik van een station verandert, zullen ze vast niet de poortjes veranderen.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:33
door Daniel
Vast niet nee, maargoed, nou vertrekt de Valleilijn ook overal en nergens in de loop van de dag: perron 1/2 heeft daarom ook nog Connexxion-paaltjes. Moeten alleen de reizigers het afleren om daar alvast om te checken, gebeurt nu veel bij de mooi naast elkaar staande paaltjes.

Maarja, men zal de opzet vast nog wel veranderen. Je zou met de huidige positionering ook de poortjes kunnen omzeilen door de lift naar perron 1/2 te nemen (staat voor de huidige paaltjes) en vervolgens via de loopbrug naar de andere perrons te gaan.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:36
door Geert
Het scheelt in ieder geval dat een dergelijke verplichten uitcheck-incheckactie halverwege je reis niet meer extra geld kost zoals eerst...

Inderdaad vreemd om die proef zo laat aan te kondigen. Dan was helemaal niet aankondigen misschien nog wel beter geweest (en had het gewoon een ingangscontrole geheten).

De vraag is ook wat men wilde uitproberen: hoe een onvoorbereide groep reizigers met gesloten poortjes omgaat of een voorbereide groep reizigers? Ik neem aan dat voor het moment dat de poortjes dichtgaan er uitgebreid gecommuniceerd wordt, en de grote groep spitsreizigers dus in meer of mindere mate wel voorbereid zal zijn. Dan is deze proef niet heel representatief.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 21:59
door jesse-cruzu
Wat jammer is, is dat Rotterdam Centraal in principe wordt afgesloten voor niet treinreizigers. Mits je een OV-chipkaart heb, kom je er wel in. Nu het nog open is, is het prettig om wat te eten te halen of iets dergelijks. -o-

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 22:10
door ODRAIL
En als je binnen 30 minuten weer uitcheckt is het nog gratis ook. Ik neem aan dat je binnen die tijd wel iets te eten kunt halen :idea: :wink: .

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 22:14
door Thom91
Maak daar maar een uur van.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 23:45
door Ruben
Meten hoe 'klaar' de reiziger voor het reizen met dichte poortjes is? Als er nog steeds papieren abonnementen bestaan is het vervoersbedrijf zelf daar nog geeneens 'klaar' voor. Zodra dat het geval is, meten ze maar af aan de verkoop van papieren kaartjes hoe het er bij de reiziger voor staat. :N

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 08:33
door Geert
Wat is er trouwens zo bijzonder aan Hilversum dat er voor dat station gekozen is?

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 09:00
door Klaasje
Niet zoveel.. ze hadden net zo goed Almere C kunnen uitkiezen. Wel is men daar instapcontroles min of meer gewend.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 09:40
door reisthijs
Thom91 schreef:Morgen overigens een groot artikel hierover in Metro als ik Ruben Eg mag geloven.
In dat artikel las ik vanmorgen niets over woedende reacties.
Het beeld dat daar geschetst wordt is dat het allemaal vrij soepel verloopt.
Geert schreef:Wat is er trouwens zo bijzonder aan Hilversum
Niets, daarom juist een logische keus.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 11:01
door Edwin
Klaasje schreef:Het wordt nog leuk als ze dat straks op Almere Centrum doen.. Als er in de ochtendspits een trein uit Lelystad aankomt dan komt een enorme hoeveelheid volk van de trap af voor twee poortjes. :')
De bak voor de Metro is daar weggehaald dus wie weet komen daar meer poortjes bij. Feit is dat de Hilversum proef aan die kant van Almere Centrum altijd al wordt "uitgeprobeerd" en altijd leidt tot botsingen door dat ene openstaande brede poortje...

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 11:03
door Edwin
Geert schreef:Wat is er trouwens zo bijzonder aan Hilversum dat er voor dat station gekozen is?
Keuze was om een middelgroot station te kiezen en niet bijvoorbeeld Amsterdam CS om bij problemen minder mensen te treffen. Overigens was er wel een enkel poortje open voor mensen met trajectkaarten.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 11:27
door VIRM
Komt de irritatie ook niet deels doordat de OV-chippoortjes/paaltjes een 'bottleneck' worden?

In een ideale situatie, zou je een ruime stationshal moeten hebben met heel veel poortjes. Of gewoon goed geplaatste paaltjes.
Als ik ik bijvoorbeeld in de spits in de Amsterdamse metro reis, dan zijn de poortjes bij bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk in de avondspits om naar buiten te gaan een grote bottleneck: er is maar een beperkt aantal poortjes voor een leegstromende metro. Zou zoiets ook voor Hilversum gelden?

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 11:55
door hauptbahnhof
Ik denk gewoon grotendeels omdat veel mensen niet kunnen inchecken ook al zouden ze dat willen en ze dus allemaal door 1 poortje moeten. Mocht je willen haasten voor je treintje, bestaat de kans dan dat je het niet haalt.

Het zou bij die bottlenecks al een groot stuk helpen als mensen achter elkaar uitchecken i.p.v. te wachten totdat de poortjes weer dichtzijn of het scherm weer terug naar de basisstand.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 12:33
door Edwin
hauptbahnhof schreef:Het zou bij die bottlenecks al een groot stuk helpen als mensen achter elkaar uitchecken i.p.v. te wachten totdat de poortjes weer dichtzijn of het scherm weer terug naar de basisstand.
Probleem met snelle in/uitchecken wat niet gebeurt heb ik eens meegemaakt op Zuidplein tijdens een concert in Ahoy. Daar waren mensen met dagkaarten die dus allemaal dezelfde code/melding op het scherm krijgen. Die kunnen niet snel achter elkaar inchecken, want ga je te snel mis je kan op een incheck en een boete.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 12:53
door hauptbahnhof
Dat is wel zo. Ben ondertussen een maand of 3 niet met de metro in Rotterdam geweest maar als het geluid iets hoger is dan die van de poortjes in Amsterdam, kun je ook daarop letten...
En anders is het echt de taak van het vervoerbedrijf om dat te regelen!

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 13:00
door Gertjan
Caspar schreef:@ Wubbo en Bee, service personeel heeft toch helemaal geen recht om te controleren op vervoerbewijzen?
Zijn bij mijn weten gewoon toezichthouders. Hebben een toezichthouderspas en zijn aangewezen als toezichthouder als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene Wet Bestuursrecht en zijn belast op de naleving van de artiekelen 70 t/m 74 van de Wet Personenvervoer 2000. Dus ja, ze mogen controleren alleen niet verbaliseren middels PV.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 19:09
door Tristan
'Reizigersstroom is binnen 30 seconden opgelost'
Binnen 30 seconden kun je ook een paar bommen af laten gaan (zie de situatie in Boston). Kortom: een zeer ongewenste, onveilige situatie.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 19:13
door Suus
Als he, als er een noodsituatie is, dan kan er met de noodinstallatie ingegrepen worden en zijn alle poortjes direct open.

Voor de rest is het echt een extreem overdreven onzinreactie.

Re: Woedende reacties na experiment NS

Geplaatst: di 16 apr 2013, 19:51
door VIRM
Is de noodinstallatie uberhaupt ooit eens getest?

En kan je als reiziger de noodinstallatie/knop bedienen? Mij is een dergelijke knop echter nog nooit opgevallen.