Woedende reacties na experiment NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Suus »

Gemeentes hebben helemaal niets te zeggen over of er poortjes geïnstalleerd worden op de stations, het is privéterrein en de NS heeft het recht dat terrein af te sluiten. Een probleem waar vaker tegenaan wordt gelopen is dat de positionering in de stationshal soms wat lastig is en dat het daarom langer duurt, er moeten namelijk wel aan een aantal voorwaarden voldoen worden zoals de afstand tot de ingang of de afstand tot op- of neergangen. Daarnaast zijn sommige stations die poortjes zullen krijgen nog in verbouwing zoals Eindhoven of Utrecht.

Er zijn ook nog wat andere wetten waar NS zich op kan beroepen trouwens, zoals de tolwet en het ontbreken van duidelijke definities waar een voetgangerspassage zoals genoemd in een bestemmingsplan aan moet voldoen. Het enige waar de gemeente mee kan slaan is het niet hebben van een bouwvergunning.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Geert »

Bee schreef:Gemeentes hebben helemaal niets te zeggen over of er poortjes geïnstalleerd worden op de stations, (...) Het enige waar de gemeente mee kan slaan is het niet hebben van een bouwvergunning.
Je spreekt jezelf een beetje tegen hier. Een gemeente heeft dus wel wat te zeggen over de plaatsing van die poortjes door te slaan met een ontbrekende of afgekeurde bouwvergunning.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Suus »

Een adviesbureau van de gemeente Leiden denkt dat ze daarmee de NS om de oren kunnen slaan maar tegelijkertijd hebben ze nooit hun tanden op dat punt laten zien dus of er echt een bouwvergunning nodig is, is niet zeker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Ardan »

Hier in Deventer is er ook nogal wat gesteggel daarover. NS wil graag de hele tunnel afsluiten met poortjes, maar aan de andere kant wordt diezelfde tunnel ook veel gebruikt door niet-reizigers die van de binnenstad naar de andere kant willen. Een oplossing zou zijn om poortjes alleen rond de trapopgang en de lift te plaatsen, maar daar is de tunnel eigenlijk te smal voor. Wat er dan wel gaat gebeuren is dus onduidelijk.
Ik doe ook maar wat
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door huibf »

Eindhoven krijgt géén poortjes in de passage.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Tristan »

Ardan schreef:Hier in Deventer is er ook nogal wat gesteggel daarover. NS wil graag de hele tunnel afsluiten met poortjes, maar aan de andere kant wordt diezelfde tunnel ook veel gebruikt door niet-reizigers die van de binnenstad naar de andere kant willen. Een oplossing zou zijn om poortjes alleen rond de trapopgang en de lift te plaatsen, maar daar is de tunnel eigenlijk te smal voor. Wat er dan wel gaat gebeuren is dus onduidelijk.
En Utrecht CS wordt door veel mensen gebruikt om van Jaarbeursplein of Busstation West door te lopen naar Hoog Catharijne. Reizigers met een vrijreizen busabonnement zullen over het algemeen weigeren om € 20,- op hun kaart te laden alleen maar om de stationstraverse als doorloophok te kunnen blijven gebruiken. Dus ook daar gaat gesteggel over komen. Komen de poortjes er toch, zijn ze binnen de kortste keren gesloopt.

Kortom: als NS geld wil besparen, plaatsen ze daar GEEN poortjes
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Daniel »

In Utrecht bouwen ze daar notabene een hele extra poortvrije passage met winkels en al voor, dus waar jij nu over zeurt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Vinny »

Niet alleen in Utrecht, maar ook in Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal en volgens mij ook Eindhoven. Ik denk dat de belangrijkste stations in 2025 wel een poortvrije passage zullen hebben. Leiden is naar mijn mening een aanfluiting. Daar is wel ruimte voor een terras in de stationshal. Als je dat nou gewoon opheft, dan is er ineens wel ruimte voor poortjes in de stationshal. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Een adviesbureau van de gemeente Leiden denkt dat ze daarmee de NS om de oren kunnen slaan maar tegelijkertijd hebben ze nooit hun tanden op dat punt laten zien dus of er echt een bouwvergunning nodig is, is niet zeker.
Een bouwvergunning is expliciet niet nodig voor het plaatsen van poortjes.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Hier in Deventer is er ook nogal wat gesteggel daarover. NS wil graag de hele tunnel afsluiten met poortjes, maar aan de andere kant wordt diezelfde tunnel ook veel gebruikt door niet-reizigers die van de binnenstad naar de andere kant willen. Een oplossing zou zijn om poortjes alleen rond de trapopgang en de lift te plaatsen, maar daar is de tunnel eigenlijk te smal voor. Wat er dan wel gaat gebeuren is dus onduidelijk.
In Zwolle is het hetzelfde verhaal en zit het stadskantoor ook nog eens aan de achteruitgang van de tunnel. Händig. Ik vermoed dat 'ie niet afgesloten wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Freek »

Zwolle staat wel op de lijst.... (Met voorbehoud van blablabla)
Er worden wel bouwvergunningen aangevraagd (ook ivm brandveiligheid) voor het plaatsen van poortjes. Van de lijst van 82 geldt dat ongeveer 20 procent rond zijn. Dus of geplaatst, of plaatsing wordt geen probleem/vergunningen zijn verleend.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Klaasje »

Sowieso heeft compleet Lelystad-Amsterdam Lelylaan/Amsterdam-Zuid en Amsterdam Sloterdijk-Holendrecht poortjes. Dan heb je al een hoop te pakken qua plekken waar al poortjes staan. Als ik met alle plekken die ik ken met poortjes reken dan is ruim 25 % van de 82 stations al voorzien van de poortjes.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Freek »

Sloterdijk, Lelystad Centrum en Almere Poort hebben toch nog geen poortjes? Ongeveer 50 procent van de 82 zou al voorzien moeten zijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door hauptbahnhof »

Sloterdijk Hemboog wel en Lelystad Centrum ook.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door iljitsch »

Caspar schreef:Het is toch raar dat je in het ene station dan moet in en uitchecken bij het overstappen, terwijl dat in een ander station juist niet moet? Ik denk dat een hoop reizigers dat niet snappen.
Of het raar is weet ik niet (als het kan dan moet het, en als het niet kan dan hoeft het niet, simpel genoeg), maar wel duurder.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door hauptbahnhof »

Er valt weinig om niet te snappen. Loop je langs een poortje, dan check je in of uit. Hoe makkelijker wil je het hebben?

Waarom is het volgens jou, iljitisch, duurder?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door iljitsch »

hauptbahnhof schreef:Waarom is het volgens jou, iljitisch, duurder?
Voorbeeld: Den Haag CS - Heemstede is 4,30 met korting. Stel dat ik in Leiden zou overstappen en uit/inchecken dan kost me dit 1,90 + 2,90 = 4,80.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Suus »

Dat is niet correct, als je binnen 35 minuten uit- en weer incheckt begin je geen nieuwe reis maar vervolg je je reis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Geert »

Dat schijnt een tijd terug veranderd te zijn waardoor een overstap (binnen 35 minuten?) niet meer extra geld kost.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door iljitsch »

Cool, dat wist ik nog niet!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is gelijk met "opheffen" van dubbele opstaptarief bij reizen tussen verschillende vervoerders gebeurd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:
Ardan schreef:Hier in Deventer is er ook nogal wat gesteggel daarover. NS wil graag de hele tunnel afsluiten met poortjes, maar aan de andere kant wordt diezelfde tunnel ook veel gebruikt door niet-reizigers die van de binnenstad naar de andere kant willen. Een oplossing zou zijn om poortjes alleen rond de trapopgang en de lift te plaatsen, maar daar is de tunnel eigenlijk te smal voor. Wat er dan wel gaat gebeuren is dus onduidelijk.
In Zwolle is het hetzelfde verhaal en zit het stadskantoor ook nog eens aan de achteruitgang van de tunnel. Händig. Ik vermoed dat 'ie niet afgesloten wordt.
Van de uitbreidingsplannen van station Zwolle ben ik niet zo goed op de hoogte. Het station is daar nu wel een bouwput. Komt er geen poortvrije passage?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Suus »

Vlakbij het station ligt een gecombineerde fiets- en voetgangerstunnel, dus die is er al.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Caspar »

Ik vraag me af wat het financiële voordeel van NS is bij het plaatsen van poortjes? In Hoorn zijn er bijvoorbeeld plannen om de bloemenwinkel die nu aan het perron (binnen de poortjes) gevestigd is, uit te kopen/een verhuisvergoeding te geven omdat deze 70% omzet heeft van niet NS reizigers. Ook wordt nu de trap naar het middenperron voorzien van een lift, maar wordt er ook een soort ''pleintje'' gecreëerd op de traverse zodat er genoeg ruimte komt voor poortjes. Al met al kost dat vast wel wat miljoenen extra. Plus dat de poortjes zelf ook geld kosten.

Trouwens, de trap is al helemaal klaar sinds de werkzaamheden van afgelopen weekend. Er staat alleen nog maar een hek voor boven aan de traverse en onderaan op het perron. Dus waarom ie dan niet open gegooid kan worden nu? :roll:

En verder zat ik nog even wat te kijken, rondom de poortjes staan hoge hekken/glazen schotten. Terwijl er 10 meter achter het poortje een overweg ligt, vanwaar je dus zo het perron kan oplopen als je dat graag zou willen. Op een station als Heiloo is dat al jaren routine voor tientallen forensen per binnenkomende trein, dus die doen sowieso al niet mee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Vinny »

Hoorn is bij uitstek een chaotisch station waarbij een volledige herindeling niet zou misstaan m.i.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten