Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor midnet » Wo 17 Apr 2013, 14:08

2-bladsartikel in het PAROOL van za 13/4. Teneur dat met valse prognoses de gemeente (AMSTerdam uiteraard) het rijk zou hebben geprest om veel te veel geld in die zuidas te steken (1,2 miljard-bouw van dokmodel=overkluizen van de snelweg). Door de bankencrisis zit er flink de klad in de uitbreiding en werkgelegenheidsaanbod. Verder is NS nooit van plan geweest bvb die HS of THalys er naar te verleggen. En daardoor kon dat SAAL-projekt weer worden afgeblazen als bezuiniging.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor Aking » Wo 17 Apr 2013, 14:23

ah...

Juist ja! :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Alargule
Berichten: 1690
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor Alargule » Wo 17 Apr 2013, 14:59

WIC = West Indische Compagnie?

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor VIRM » Wo 17 Apr 2013, 16:54

Maar wat gaat er nu concreet gebeuren met de A10 Zuid en Station Zuid (zowel NS als GVB), gelet op het artikel van het Parool?
Ze gaan toch niet wachten totdat de crisis voorbij is? Dat station moet echt nodig worden opgepimpt.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor Ardan » Wo 17 Apr 2013, 16:55

Ik snap er geen hol van.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor mijack1985 » Wo 17 Apr 2013, 17:03

Ik snap het ook (nog) niet.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor VIRM » Wo 17 Apr 2013, 17:12

Dan maar even een vertaling van wat Midnet (vermoedelijk) heeft geschreven:

De prognoses van de gemeente Amsterdam voor de reizigersaantallen op station Amsterdam Zuid blijken te rooskleurig. Hiervoor zijn twee oorzaken:
1. De banencrisis zorgt voor minder reizigersgroei.
2. Oorspronkelijk zou de HSL en de Thalys eindigen op station Zuid, maar NS was dit eigenlijk nooit van plan.
Gevolgen:
1. Het Dokmodel (A10 onder de grond, verbouwing van OV-infra) staat onder druk. Het Rijk heeft 1,2 miljard opzij gezet voor investeringen in de Zuidas, maar dat staat dus onder druk.
2. OV-SAAL (verdubbeling spoor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) staat ook onder druk, aangezien de vervoersstromen dus tegenvallen en het wellicht dus helemaal niet meer nodig zal zijn.

Gebruikte afkortingen door midnet:
1. WIC: waarschijnlijk een typfout, wat eigenlijk WTC had moeten zijn (de vroegere benaming van het station was Amsterdam Zuid/WTC, waarbij WTC voor World Trade Centre stond).
2. HS: hogesnelheidslijn/trein (Fyra)
Beul van de blindegeleidelijn

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor robert55 » Wo 17 Apr 2013, 19:30

Niet heel verrassend, behalve punt 2: dat NS nooit 'echt' van plan is geweest Thalys en Fyra Brussel naar Zuid te verleggen. Dat was een stom plan, maar dat is onvoldoende reden om aan te nemen dat NS er niet achter stond. IC Berlijn heeft ook een paar jaar naar Zuid gerden, met als gevolg dat een fors deel van de reizigers moest umsteigen in Hilversum. Het schijnt juist DB geweest te zijn die voor verlegging naar CS heeft geijverd, nadat NS die trein via Hanzelijn en Zuid naar Gvc te laten rijden [omdat dat beter paste qua spoorgebruik, net omdat dat vervoerstechnisch zin had]

Overigens: Het Parool heeft als het om OV gaat altijd een agenda, die toch vaak in het stadhuis wordt ingestoken. Waarom een artikel er staat is meestal interessanter dan wat er in staat
Laatst gewijzigd door robert55 op Wo 17 Apr 2013, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 17 Apr 2013, 19:31

Dank je voor de vertaling VIRM. Ik snapte er toen ik het las ook niet bepaald iets van, maar om heel eerlijk te zijn heb ik dat wel vaker bij midnet (sorry).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor Vinny » Wo 17 Apr 2013, 20:30

In zijn algemeenheid is men in Amsterdam één ding volkomen vergeten: voor de ontwikkeling van Amsterdam Zuid(/WTC) tot nieuw centraal station moet de locatie een knoop worden van regionaal, stedelijk en interregionaal openbaar vervoer. Er moet dus een regionaal busstation worden gebouwd, er moeten meer tramlijnen van/naar Amsterdam-Zuid worden aangelegd/in dienst gesteld, de metroverbindingen moeten worden opgewaardeerd en alles moet ook nog eens op een zo klein mogelijke oppervlakte. De overstappen zijn nu soms astronomisch lang.
Feit is dat de inbedding van het station in het Amsterdamse stads- en streekvervoer bij lange na niet zal zijn wat er ooit gepland was. De Noord-Zuidlijn zou als regionale lightrail van Uithoorn naar Purmerend lopen. Er zouden meer tram- en busverbindingen komen. En zo kan ik nog wel doorgaan. Je moet dan niet verbaasd opkijken dat de NS een ander treinmodel wil gaan gebruiken. Daarnaast heeft de westtak jarenlang aan de rand van zijn capaciteit gezeten en was Amsterdam Centraal een bottleneck. Deze problemen zijn eigenlijk sinds de opening van de Hemboog bij Sloterdijk en de uitbreiding van o.m. perron 15 van tafel. Sowieso is het openbaar vervoer veel minder had gegroeid dan de ambitie. Maar goed de stadsregio had dan ook een totaal onrealistische doelstelling om het openbaar vervoer in 2020 70% marktaandeel in de verplaatsingsbehoefte te prognosticeren. Nou. Dan moet je dus niet een afbraakbeleid voeren ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station ZUID(WIC) wacht op treinen

Berichtdoor Ruben » Do 18 Apr 2013, 08:41

robert55 schreef:IC Berlijn heeft ook een paar jaar naar Zuid gerden, met als gevolg dat een fors deel van de reizigers moest umsteigen in Hilversum. Het schijnt juist DB geweest te zijn die voor verlegging naar CS heeft geijverd, nadat NS die trein via Hanzelijn en Zuid naar Gvc te laten rijden

Dat heeft denk ik andere redenen gehad. De IC Berlijn werd geïntegreerd in de NoordOost en verving dus elke 2 uur de s1600. En deze laatste ging nu eenmaal naar Shl. Door het ontkoppelen van de Amsterdam - Amersfoort pendel als s1500 kwam die immers niet meer oostelijker dan Amersfoort en was daarom dus niet een logische keus om met de IC Berlijn te integreren.
Als het werkelijk een kwestie van beleid was geweest, NS wil Zuid en DB wil CS, dan had NS niet hoeven wachten tot de Hanzelijn om het zaakje om te gooien. Pas nu de s1600 verschoven is, is de s1500 een logische keus om te integreren met de IC-Berlijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten