Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor reisthijs » Di 23 Apr 2013, 15:55

Thom91 schreef:Goed inlezen, PHS is alleen voor in de spitsen. Er is nooit gezegd dat dit buiten de spitsen wordt ingevoerd. Snap ook niet waar dat telkens toch weer vandaan komt.
Ik heb dan weer nooit gelezen dat het niet buiten de spitsen zou worden ingevoerd.

Wel meteen een extra reden om het niet te willen: dan ga je dus in de loop van de dag over van 4/4 (voor de spits) naar 6/6 (spits) naar 4/4 (tussen de spitsen) naar 6/6 (spits) naar 4/4 (avond) en uiteindelijk 2/2 (superdal). Lekker spoorboekloos reizen is dat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Thom91 » Di 23 Apr 2013, 15:56

Klaasje schreef:
Thom91 schreef:Het lukte ze toch ook in die proefperiode?

Dat was slechts Eindhoven-Amsterdam. Dat is slechts een uur en een kwartier rijden en logistiek wat makkelijker maakbaar door kortere sprinterdiensten en een korter IC-traject. Als je dat over een traject van 2 uur gaat doen wordt het al lastiger, zeker als je aan de inpasbaarheid van sprinterdienst van bijvoorbeeld de Zaanlijn gaat denken en de logistieke bewegingen die nodig hebt om die sprinters recht te breien. Als je het alleen in de spits gaat doen kan je denk ik beter naar 8/8 of een 4/4/4 model.

De sprinters op de zaanlijn gaan mee in het 6/6 model, waardoor je dus een gelijkwaardig patroon gaat krijgen. De vraag is dus of er ook nog cargo's overheen moeten of niet. Station uitgeest wordt ook nog aangepast zodat spoor drie een doorgaand spoor wordt en niet meer perronspoor. Het eilandperron zal zich verplaatsen naar 4/5.
VIRM schreef:@Thom: zoveel? :shock: Tsja, als er niks aan wordt gedaan, is het vragen om ellende...

Er zijn nog heel veel overpaden voor boeren etc. Je komt op 40 als je die meetelt.
Komt wel goed schatje.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Thom91 » Di 23 Apr 2013, 15:59

reisthijs schreef:
Thom91 schreef:Goed inlezen, PHS is alleen voor in de spitsen. Er is nooit gezegd dat dit buiten de spitsen wordt ingevoerd. Snap ook niet waar dat telkens toch weer vandaan komt.
Ik heb dan weer nooit gelezen dat het niet buiten de spitsen zou worden ingevoerd.

Wel meteen een extra reden om het niet te willen: dan ga je dus in de loop van de dag over van 4/4 (voor de spits) naar 6/6 (spits) naar 4/4 (tussen de spitsen) naar 6/6 (spits) naar 4/4 (avond) en uiteindelijk 2/2 (superdal). Lekker spoorboekloos reizen is dat.

http://www.prorail.nl/Publiek/Infraproj ... boekje.pdf
In dit document wordt inderdaad wél expliciet genoemd van 06:30 tot 20:00. Ik ben verkeerd geinformeerd :@
Dan zijn de plannen tussentijds wel gewijzigd overigens want er is wel altijd sprake geweest van het alleen toepassen van PHS in de spits.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor deadlock » Di 23 Apr 2013, 16:05

PHS was altijd de hele dag van ochtendspits tot einde avondspits. Zo zijn ook de proeven in Ehv - Ut vv gehouden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Klaasje » Di 23 Apr 2013, 16:08

Ik bedoel met logistiek vooral dat je rare effecten krijgt met frequenties die in andere richting dermate lang gaan afwijken dat je aan de ene kant van het traject een hoop sprintermaterieel nodig hebt om de spitsdiensten op te starten terwijl je aan het einde van het sprintertraject gedurende een uur teveel materieel hebt wat je ergens kwijt moet kunnen.

Je moet het zo zien:
Als je voor de middagspits om 16:00 vanaf Amsterdam naar Alkmaar en vanaf Den Bosch naar Eindhoven 6x per uur wilt gaan rijden en je wilt voorkomen dat IC's ergens onderweg langer stil staan om van een 4x naar een 6x-patroon te gaan dan moet je in Eindhoven om 14:30 beginnen met 6x per uur rijden en in Alkmaar ook rond die tijd. Omdat je met IC's naar dat patroon gaat, moeten de sprinters eigenlijk ook mee. Om 14:30 ga je vanuit Uitgeest dus ook 6x per uur op Amsterdam CS rijden. Vanaf Amsterdam CS naar Uitgeest kan dat echter pas om 16:00 uur. Dat betekent dat je op Amsterdam CS het materieel van 2 treinen dus ergens kwijt moet, wat je daar vervolgens "niet nodig" hebt. In de praktijk zal dat er op neer komen dat je om materieel te besparen die 2 treinen leeg terug naar Uitgeest laat rijden tussen de kwartierdienst door om vanaf daar weer in het 6/6-patroon te gaan rijden.

Aan het einde van de ochtendspits zit je echter met hetzelfde probleem. Een hele hoop lege ritten en rangeerwerk om te zorgen dat je van patroon naar patroon kunt omschakelen terwijl het voor reizigers het gat tussen de twee hoogfrequente periodes ongeveer 6 uur is, terwijl het qua personeelsinzet en logistieke plannen een gat van maar een uur of 3 is. In het dal die hoge frequenties doorrijden is dan helemaal niet zo duur.

Die logistieke bewegingen kan je voorkomen als je zorgt dat de patronen de hele dag gelijk blijven maar je daar buiten de spits gewoon wat treinen uit schrapt. Dan kan je bij 6/6 dienstregelingen een 4/4-dienstregeling in een 10-20 verdeling krijgen of een 3/3-dienstregeling in een 20-20 verdeling krijgen. Veel mooier is een 8/8 of 4/4/4-dienstregeling omdat je in het dal dan probleemloos 4/4 kunt rijden door gewoon wat treinen te schrappen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Thom91 » Di 23 Apr 2013, 16:20

deadlock schreef:PHS was altijd de hele dag van ochtendspits tot einde avondspits. Zo zijn ook de proeven in Ehv - Ut vv gehouden.

Die proeven Ehv - Asd en Ut - Gdm waren alleen in de spits, zie ook http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... proef.html
Komt wel goed schatje.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Thom91 » Di 23 Apr 2013, 16:24

Klaasje schreef:Ik bedoel met logistiek vooral dat je rare effecten krijgt met frequenties die in andere richting dermate lang gaan afwijken dat je aan de ene kant van het traject een hoop sprintermaterieel nodig hebt om de spitsdiensten op te starten terwijl je aan het einde van het sprintertraject gedurende een uur teveel materieel hebt wat je ergens kwijt moet kunnen.

Je moet het zo zien:
Als je voor de middagspits om 16:00 vanaf Amsterdam naar Alkmaar en vanaf Den Bosch naar Eindhoven 6x per uur wilt gaan rijden en je wilt voorkomen dat IC's ergens onderweg langer stil staan om van een 4x naar een 6x-patroon te gaan dan moet je in Eindhoven om 14:30 beginnen met 6x per uur rijden en in Alkmaar ook rond die tijd. Omdat je met IC's naar dat patroon gaat, moeten de sprinters eigenlijk ook mee. Om 14:30 ga je vanuit Uitgeest dus ook 6x per uur op Amsterdam CS rijden. Vanaf Amsterdam CS naar Uitgeest kan dat echter pas om 16:00 uur. Dat betekent dat je op Amsterdam CS het materieel van 2 treinen dus ergens kwijt moet, wat je daar vervolgens "niet nodig" hebt. In de praktijk zal dat er op neer komen dat je om materieel te besparen die 2 treinen leeg terug naar Uitgeest laat rijden tussen de kwartierdienst door om vanaf daar weer in het 6/6-patroon te gaan rijden.

Aan het einde van de ochtendspits zit je echter met hetzelfde probleem. Een hele hoop lege ritten en rangeerwerk om te zorgen dat je van patroon naar patroon kunt omschakelen terwijl het voor reizigers het gat tussen de twee hoogfrequente periodes ongeveer 6 uur is, terwijl het qua personeelsinzet en logistieke plannen een gat van maar een uur of 3 is. In het dal die hoge frequenties doorrijden is dan helemaal niet zo duur.

Die logistieke bewegingen kan je voorkomen als je zorgt dat de patronen de hele dag gelijk blijven maar je daar buiten de spits gewoon wat treinen uit schrapt. Dan kan je bij 6/6 dienstregelingen een 4/4-dienstregeling in een 10-20 verdeling krijgen of een 3/3-dienstregeling in een 20-20 verdeling krijgen. Veel mooier is een 8/8 of 4/4/4-dienstregeling omdat je in het dal dan probleemloos 4/4 kunt rijden door gewoon wat treinen te schrappen.

Nu worden ook al diverse lege SLT's vanuit Uitgeest naar Alkmaar gebracht omdat ze niet nodig zijn in het dal. En ik denk dat een natuurlijke overgang vanuit 6/6 naar 4/4 zeker mogelijk is. De laatste 6/6 frequentie start bijvoorbeeld in Amr om 17:40 en daarna wordt het normale patroon 17:56 weer aangevangen. Zo gaat je toch normaal over op het 4/4 programma, je materieel komt ook vanuit de andere richting in 6/6 aan en wordt dan vanzelf 4/4. In de middag verschuiven de tijden licht maar dat heeft vooral als voordeel dat de frequenties omhoog gaan dus die verspringing zie ik niet als nadeel.
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Klaasje » Di 23 Apr 2013, 16:42

Je snapt het niet helemaal geloof ik. Aan de Alkmaarse of Eindhovense kant is het eenvoudig. In Utrecht of Amsterdam is het een takkeklus.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Wubbo » Wo 24 Apr 2013, 19:17

Je rijdt dan net voor de spits in een hogere frequentie in tegenspits. Kun je ze dan niet gewoon op Amsterdam C of Utrecht C combineren met de volgende trein (aangenomen dat dat past qua spoorbezetting)? Erg groot hoef je ze niet te rijden, en daarna duik je juist wel de spits in dus wil je wellicht wel met gekoppelde stellen rijden.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Klaasje » Wo 24 Apr 2013, 20:31

Tegen de tijd dat je weer terug bent in Amsterdam of Utrecht is de piek van de spits weer zover voorbij dat je echt geen dubbele stellen meer nodig hebt met die hogere frequenties. Echt handig is het niet lijkt me.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Wubbo » Wo 24 Apr 2013, 21:00

Je Sprinters rijden toch ook door over de knoop? Half 4 in Amsterdam, dan kom je toch leuk in de spits uit in Utrecht richting Veenendaal.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Heerhugowaard in beeld voor snel spoor

Berichtdoor Klaasje » Wo 24 Apr 2013, 21:11

Zo klopt het wel weer ja.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Google Adsense [Bot] en 6 gasten