Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Mogen dergelijke gegevens hiervoor wel gebruikt worden?Wubbo schreef:Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Voor Pijnacker Zuid ligt toch een overloopwissel, kan men daar geen gebeurt van maken ?Bemined schreef:Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
En is het dan al zeker dat het keerspoor er komen gaat?Bemined schreef:Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Men is bezig met een onderzoek...
Bij Pijnacker Zuid liggen inderdaad al wissels, maar die liggen niet echt handig om spitsdiensten te laten keren. Dan moet je de dienstregeling echt zo maken dat je precies 3 á 4 minuten keertijd hebt op spoor 1, en de interval tot de volgende trein uit Rotterdam op dat moment 6 minuten is. En er zitten al zoveel beperkende factoren in de dienstregeling. Misschien dat je met wat puzzelen een variant kan vinden waarin dit werkt (heb het niet geprobeerd) maar een echt keerspoor is wel handiger.
Met de huidige dienstregeling zou je op zich ook nog achter Pijnacker Zuid kunnen keren, als je de ritten van :05 op Rotterdam Centraal doortrekt naar Pijnacker Zuid kom je daar om :18 aan en kruis je de tegenligger vanuit Den Haag. Je zou dan direct daarna door kunnen rijden naar een stukje voorbij het station om te keren en dan terugrijden naar spoor 2 waar dan om :26 de terugrit naar Rotterdam kan beginnen. Maar dit loopt wel in de soep bij vertragingen, en ik vermoed dat men het daarom liever niet wil.
Bij Pijnacker Zuid liggen inderdaad al wissels, maar die liggen niet echt handig om spitsdiensten te laten keren. Dan moet je de dienstregeling echt zo maken dat je precies 3 á 4 minuten keertijd hebt op spoor 1, en de interval tot de volgende trein uit Rotterdam op dat moment 6 minuten is. En er zitten al zoveel beperkende factoren in de dienstregeling. Misschien dat je met wat puzzelen een variant kan vinden waarin dit werkt (heb het niet geprobeerd) maar een echt keerspoor is wel handiger.
Met de huidige dienstregeling zou je op zich ook nog achter Pijnacker Zuid kunnen keren, als je de ritten van :05 op Rotterdam Centraal doortrekt naar Pijnacker Zuid kom je daar om :18 aan en kruis je de tegenligger vanuit Den Haag. Je zou dan direct daarna door kunnen rijden naar een stukje voorbij het station om te keren en dan terugrijden naar spoor 2 waar dan om :26 de terugrit naar Rotterdam kan beginnen. Maar dit loopt wel in de soep bij vertragingen, en ik vermoed dat men het daarom liever niet wil.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Zolang de gegevens geanonimiseerd zijn lijkt me dat geen probleem.KM46 schreef:Mogen dergelijke gegevens hiervoor wel gebruikt worden?Wubbo schreef:Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Het probleem met keren bij Leidschenveen is dat het daar al behoorlijk druk is in de spits met iedere 3 minuten per richting een tram/metro. Verder is het voordeel de eventuele overstap, al zullen veel reizigers in de praktijk alsnog aangewezen zijn op de volgende wel doorrijdende metro van 5 minuten later. Reden: een volle metro neemt meer reizigers mee dan een volle tram en die trams komen al behoorlijk goed gevuld aan vanuit Zoetermeer (er rijden niet voor niets enkele spitsritten op tramlijn 4 met een dubbel tramstel).KM46 schreef:Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Voor de korte termijn zou het misschien een idee zijn, om (evenals in Utrecht naar de Uithof) vanuit het Randstadrail-gebied (Zoetermeer, Berkel, e.d.) rechtstreekse spitsbussen naar bijv. Alexander of Kralingse Zoom te rijden? Daarmee ontlast je dan de drukste metro's een beetje.KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?
Op de lange termijn moet je inderdaad kijken, naar wat je structureel kunt oplossen (frequentie, lijnvoering, voertuiglengte).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Zoals ik al aangaf, daarvoor is niet voldoende materieel Het is heel simpel: voor elke 5 minuten dat je de spitsmetro's verder laat doorrijden, heb je twee extra rijtuigen nodig. Leidschenveen is bijna 10 minuten verder dan Pijnacker Zuid, dus heb al snel 4 extra rijtuigen nodig.KM46 schreef:Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?
Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vandaag vertraging op alle tramlijnen door gladde sporen. Ik snap het wel, ik ging op mijn fiets met rubberen banden ook bijna onderuit op een wat vreemd gepositioneerde riooldeksel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dan moet de spoorveegwagen van de RET ingezet worden.Suus schreef:Vandaag vertraging op alle tramlijnen door gladde sporen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Heb ik wel eens achter gereden. Mijn broek kon meteen in de was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vaak hebben dat soort reinigingswagens ook niet voor niets een bordje achterop met "x meter afstand houden". (A)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik weet niet of het al gemeld was hier ergens maar kwam deze buitenlandse elektrische testbus op zuidplein tegen. Het is een beetje een paniek shot met mijn telefoon. De chauffeur reed in RET uniform
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik zal lijn 70 in de gaten houden de komende tijd.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Bus komt uit Helsinki vandaan, is een bus van 't merk Linkker. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat het volume van de afroep veel hoger is bij de Pinfostmetro's is een grote verbetering. Nu wacht ik met smart af hoe het Engels gaat klinken, ze hadden het beter nu kunnen inschakelen nu de European Music Awards er morgen zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Lees verderPlannen voor uitbreiding voor zelfrijdende ParkShuttle
Nederlands eerste zelfrijdende bus, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, wordt waarschijnlijk in 2018 verlengd. De komende twee jaar blijft de bus ongewijzigd en blijft de concessie in handen van Connexxion.
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Chrysa schreef:Lees verderPlannen voor uitbreiding voor zelfrijdende ParkShuttle
Nederlands eerste zelfrijdende bus, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, wordt waarschijnlijk in 2018 verlengd. De komende twee jaar blijft de bus ongewijzigd en blijft de concessie in handen van Connexxion.
Wat bedoelen ze? Dat er bij de Brienenoordbrug overgestapt kan worden op een Waterbus of dat de Parkshuttle tot Plantagelaan rijdt?De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder ‘steward’ in het voertuig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Zal ik ook maar doen.dylanwild94 schreef:Ik zal lijn 70 in de gaten houden de komende tijd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik zat in een metrotrein (lijn E) die toevallig de nieuwe Engelstalige afroepen aan had staan. Klinkt wel heel erg Dunglish, het is gewoon dezelfde vrouw :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik denk dat er bij de Van Brienenoordbrug een aanlegsteiger voor de Waterbus komt. De Plantagelaan lijkt me wel erg ver rijden voor de Parkshuttle.Visgraatmodel schreef:Wat bedoelen ze? Dat er bij de Brienenoordbrug overgestapt kan worden op een Waterbus of dat de Parkshuttle tot Plantagelaan rijdt?De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder ‘steward’ in het voertuig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Wordt daar al mee uitgerold, weet je toevallig welk nummer het was ?TfR schreef:Ik zat in een metrotrein (lijn E) die toevallig de nieuwe Engelstalige afroepen aan had staan. Klinkt wel heel erg Dunglish, het is gewoon dezelfde vrouw :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 144 gasten