Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door mb90 »

Bij de Keizerswaard hangen ook dezelfde kaarten. Hier een foto ervan, met vervangende bushaltes die in de praktijk niet zichtbaar zijn. Qua letters zijn tot nu toe buiten alleen K en L zichtbaar.
Afbeelding
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

En ik maar denken dat daar ooit drie sporen aangelegd waren. Maar goed de vele vraagtekens op Rotterdam Centraal laten wel zien hoe men er zelf (te weinig) overdenkt...
Het is een spectrum.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Wubbo schreef:Wat een onmogelijke plattegrond. Lijn A stopt natuurlijk niet op halte A, die tramsporen maken het compleet onduidelijk en dat halte A en B bushaltes zijn (waarbij B bovenop een spoorlijn lijkt te liggen, maar als je dat als referentie gebruikt vind je het nooit) mag je gokken.
Er staat toch dat Lijn A stopt op perron 1 & 2 net zoals de metrolijnen B & C op perron 1 & 2 van de metro stoppen onder het Metrologo?
Volgens mij begrijpt een gemiddelde OV-gebruiker echt wel dat een halte aan een gestippelde rails een tram is. Daarnaast staat er toch een duidelijke bestemming bij, zo weet echt iedereen wel dat er geen tram gaat naar Bedrijvenpark Noord-West maar alleen een bus, zoals ook staat aangegeven op de plattegrond. :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat ik mezelf tot de doorgewinterde OV-gebruikers mag rekenen, en ik zag het niet in 1x (ik keek eerst naar de kaart, zag daar al die letters, ging naar de legenda, daar zag ik direct een A, dus ik dacht: ha, halte A! Maar dat was dus fout). Een kaart is wat mij betreft niet goed genoeg als hij niet in 1 oogopslag duidelijk is, dus is deze niet goed genoeg.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Inderdaad, op de kaart staan de letters van de perrons centraal (door het markante geel), maar in de tabel staat - voor wie van links naar rechts leest - de lijnnummers/-letters centraal én die tabel begint dan ook nog met A, B, C... :')
Het is een spectrum.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door diederickx »

Dat krijg je er nu van als je je metrolijnen niet logisch nummert zoals in Amsterdam woehaha
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Halte J kan gebruikt worden als trams uit Schiedam niet verder kunnen rijden over de Mathenesserdijk, halte H heeft volgens mij geen nut.
Perron A was kennelijk niet belangrijk genoeg om tot de legenda door te dringen :?:

Als er toch nieuwe kaarten moeten komen.. misschien een idee om in de eerste kolom van de legenda de woorden Metro | Bus | Tram voor het lijnnummer toe te voegen. Ruimte genoeg.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MarkNL »

Karl schreef:Is overigens het derde kopspoor bij Marconiplein weggehaald? Dat staat niet meer op de kaart, terwijl andere frutsels er wel zijn.
Deze bestaat nog gewoon :).
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Erg domme beslissing van de MRDH....

http://www.ad.nl/rotterdam/streep-door- ... ~a06d428a/
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Chrysa »

Als ze zelfs met die subsidie 1.8 miljoen euro extra kwijt zijn snap ik het wel, zelfs als je het argument van betrouwbaarheid niet meerekend. Wel jammer inderdaad, alle beetjes helpen om de lucht wat minder te vervuilen.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Wel jammer. Het is inderdaad geen bewezen techniek, maar ja, je moet ergens beginnen hè! :wink: Ben benieuwd of in andere regio's wel waterstofbussen gaan komen. Ik vind het nog steeds een interessante techniek, al kan ik niet goed inschatten hoe 'levensvatbaar' het is.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door PatrickM »

Nah, ga dan maar elektrisch rijden. Mag aannemen dat dat ook goedkoper is. De RET gaat nog altijd rijden van het voorjaar, en ik dacht HWGO ook nog 4x. Lijkt me genoeg testen.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

De actieradius van waterstofbussen is (zoals het er nu voorstaat) beduidend groter dan die van elektrische bussen. Vooral voor streekbussen is dat een erg belangrijk punt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Het voordeel wat waterstof heeft is dat het een medium is waarin je energie kunt opslaan. Je kunt het op diverse manieren maken maar die processen kosten beide best veel energie, maar als je die energie uit duurzame bronnen weet te halen kan je op die manier het OV verduurzamen.

Om een voorbeeldje te nemen: stel dat je het OV op zonne-energie wilt laten rijden. Dan kan je veel zonnepanelen op het dak van je stalling zetten en de bussen middels een stekkertje met die stroom opladen, maar als al je bussen opgeladen zijn en het is een zonnige zomerdag dan is er veel gratis energie die je niet kunt gebruiken terwijl je in de winter juist weer te weinig stroom hebt.

Gebruik je echter die zonnestroom om bijvoorbeeld middels elektrolyse water te ontleden (in waterstof en zuurstof) dan kan je die waterstof vervolgens in een tank stoppen en bewaren totdat je 'm nodig hebt. Ook is er nog een voordeel van de actieradius: hoewel accu's ook steeds efficiënter worden heb je er over het algemeen meer van nodig als je meer energie wilt opslaan, wat ruimte kost. Waterstof is echter een gas, dus wanneer je dat onder druk in een cilinder stopt kan je brandstof voor een langere afstand kwijt terwijl het veel minder ruimte kost dan een groot accupakket.
Wat dat betreft is het dus zeker wel een interessante techniek. Je moet echter wel de veiligheidssystemen goed op orde hebben want waterstof is ook ontzettend brandbaar en je wilt niet een heel het Zuidplein opblazen als een bus een lekje heeft en er net een metro voorbijrijdt die een vonkje veroorzaakt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef:[...]
Gebruik je echter die zonnestroom om bijvoorbeeld middels elektrolyse water te ontleden (in waterstof en zuurstof) dan kan je die waterstof vervolgens in een tank stoppen en bewaren totdat je 'm nodig hebt.[...]
Dat is wat men ook in Oude-Tonge wil doen, al gaat het daarbij vooral om windenergie i.p.v. zonne-energie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door nvdw »

Omdat de budgetten voor openbaar vervoer per bus toch al onder druk staan, betekent de inzet van dit soort bussen, ook met subsidies uit andere potjes, een verhoging van de prijs per kilometer (of de DRU zo je wilt) waardoor je elders in het aanbod moet snijden om die dingen te bekostigen. Het is heel mooie techniek, een brandstofcel met waterstof als energiedrager, maar zoals gezegd ook enorm duur en bewerkelijk.

Ik zou er als concessieverlener veel zakelijker naar kijken: wat levert de meeste milieuwinst op voor dezelfde euro? Dat kan in euro's per bespaarde ton CO2, ook al houdt dat geen rekening met neveneffecten van verbrandingsmotoren (geluid, uitlaatgassen). Dan is het misschien wel veel aantrekkelijker om de stadsdiensten zoveel mogelijk te elektrificeren en de streeklijnen gewoon aan de dieselbus te houden, hoe milieuonvriendelijk dat ook moge klinken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

Het is toch juist goed dat sommige provincies initiatieven nemen om met waterstof te experimenteren. Als er eenmaal een markt voor is en als het onderzoek in een verder stadium verkeert, worden de bussen vanzelf goedkoper.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Met experimenten is niks mis natuurlijk, maar je ziet soms in de politiek dat ze een beetje willen showen door als standpunt op te nemen dat ze al het OV elektrisch willen maken bijvoorbeeld.
In zo'n geval heb ik toch meer iets van zorg eerst dat je de bereikbaarheid in orde hebt en als dat goed zit kan je wat er nog overblijft investeren in duurzaamheid. Een efficiënt OV-netwerk (wat bereikbaarheid verzorgt zonder met grote lege bussen te rijden) is immers uit zichzelf al duurzaam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Daniel schreef:Een efficiënt OV-netwerk (wat bereikbaarheid verzorgt zonder met grote lege bussen te rijden) is immers uit zichzelf al duurzaam.
Een hypothetisch super efficiënt OV netwerk - perfectie zelve op dat vlak - dat op vervuilende brandstof draait is op milieugebied nog steeds niet duurzaam.
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 27 jan 2017, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Post »

Nee maar wel duurzamer dan dat al die mensen met de auto gaan omdat de dure waterstof bussen maar één keer per uur rijdt.
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Stadsbus »

Er gaan 40 bussen extra rijden: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... tro-147896
40 is een best groot aantal, maar er zijn nu bussen uit Eindhoven gekomen, we hebben nog wat Alliances (20?) en Citaro's. Zijn dat bij elkaar 40 bussen, of komen er nog meer bussen bij?
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Die worden opgevuld door vrijgekomen MAN-bussen uit Eindhoven inderdaad.
Of die alleen op 711 t/m 713 gaan rijden of ook op 156, dat weet ik niet.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Post schreef:Nee maar wel duurzamer dan dat al die mensen met de auto gaan omdat de dure waterstof bussen maar één keer per uur rijdt.
Mensen vanuit een vervuilende auto naar vervuilend OV verplaatsen is simpelweg minder vervuilend, maar nog steeds geen oplossing van het probleem. Een duurzame oplossing is het pas op het moment dat het OV ook schoon is.

Daarbij gezegd zijn waterstofbussen op dit moment vooral verplaatsing van het probleem omdat het naar mijn weten nog niet mogelijk is die brandstof op grote schaal schoon te produceren.
JeroenN75
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 21:54

Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JeroenN75 »

MetroRET schreef:Die worden opgevuld door vrijgekomen MAN-bussen uit Eindhoven inderdaad.
Of die alleen op 711 t/m 713 gaan rijden of ook op 156, dat weet ik niet.
Welke bussen gaan rijden als metro vervangend vervoer tussen Zuidplein-Maashaven v.v.?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Volgens sommige geruchten heeft de RET aan Connexxion gevraagd dit te verzorgen, anderzijds zou de RET dat theoretisch gezien met de mottenballenvloot moeten kunnen opvangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten