Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

fred1954 schreef:Moet ik het Rotterdamse Tramplus plan zien als een soort R-net tram?
Ja zoiets wel ja maar als het maar geen R-NET wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Het moesten snelle en frequente, over vrije baan rijdende, tramlijnen worden met een gelijkvloerse instap ter aanvulling van de metro. Er kwamen daardoor langere halteafstanden maar dan wel luxe haltes met dynamische reisinformatie.

Het plan ontstond met de bouw van de Erasmusbrug, toen de twee tramnetten in Rotterdam weer verenigd werden en daar de "snelle" tram 20 ging rijden met opgevoerde ZGT's.

Op lijn 21 en 24 is overigens nog geprobeerd de gemiddelde snelheid op te voeren door op de tramhaltes instapzones te schilderen, centrale deursluiting toe te passen en met extra kaartlezers in de voertuigen, maar in de praktijk rijden ze niet echt sneller of langzamer dan 23 op het gemeenschappelijk traject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het onderzoek dat vier jaar geleden uitgevoerd is adviseerde diverse slagboominstallaties, zigzaghekken en opgeheven oversteekplaatsen om de snelheid omhoog te krijgen. Korter halteren was inderdaad ook een van de aspecten, maar had slechts minimale invloed op de reistijd, de echte winst moest komen van de infrastructuur verbeteren.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Niemand had überhaupt R-net bedacht toen RET met tramplus kwam. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: en prioriteit bij verkeerslichten is ook niet gelukt.
Die is er wel geweest, maar dankzij Leefbaar Rotterdam en VVD is dat weer teruggedraaid. :neg:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De pareltjes die RET af en toe op hun borden plaats...

"Werkzaamheden aan het spoor op de Nieuwe Binnenweg rijdt tram 4 van 4 sept aanvang dienst tot 12 nov einde dienst een oml. via Kruiskade, Tiendplein, 1e Middelandstr. Claes de Vrieselaan"

Hoe krijg je het voor elkaar een kromme zin, overbodige informatie, een spelfout en interpunctiefouten in één mededeling te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hier is toch niets mis mee?

Het is gewoon de manier van communiceren van de RET.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Bij de metro was het niet beter vanmiddag, men had blijkbaar een symbool gebruikt wat niet herkend werd door de DRIMs, want er stonden enkele vraagtekens halverwege de zin op de plek waar duidelijk een ander leesteken had moeten staan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Hier is toch niets mis mee?
Er wordt hier blijkbaar meegelezen, want vandaag is het bericht toch echt aangepast :wink:

Het is nu:
"Door werkzaamheden aan het spoor op de Nieuwe Binnenweg rijdt tram 4 van 4 sept tot 12 nov einde dienst een omleiding via Kruiskade, Tiendplein, 1e Middellandstraat, Claes de Vrieselaan."

Stukken beter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Gekko123 schreef:
KM46 schreef:Overigens zag ik ook dat dit nieuwe jaardienst die vandaag ingaat loop tot 16 december 2018 (nee geen typfout :wink: ).
Volledig gepland. Ze hebben in feite de normale ingangsdatum van een nieuwe jaardienst een paar maanden naar voren geschoven omdat er verwacht werd dat de Hoekse Lijn rond deze tijd zijn gaan rijden.
De treindienstregeling wijzigt op de zondag na de tweede zaterdag van december. De volgende dienstregelingswijziging van de RET is dan dus precies een week na die van NS. Klinkt niet handig.
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door GroeneRuiter »

Ik heb hier verder nog niks over gehoord en op de wiki staat het ook niet. Met wat voor bussen rijdt lijn 704 eigenlijk?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daelea »

Volgens OVinfo rijden er nu de 338 en 353 op, dus Citaro's.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

GroeneRuiter schreef:Ik heb hier verder nog niks over gehoord en op de wiki staat het ook niet. Met wat voor bussen rijdt lijn 704 eigenlijk?
doordeweeks den oudsten alliance B96 en in het weekend Citaro's en/of Man's 1000 serie.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Tram 4 via Tiendplein is een zeer slecht idee. Verwacht maar plus 5 tot 10 minuten vertraging op elke rit.
Dan nog met Tram 21, 23 en 24 erbij.. yep yep. Waar op de nieuwe Binnenweg beginnen die werkzaamheden, want anders zie ik liever Eendrachtsplein- Nieuwe Binnenweg- Cleas de Vriesslaan- Heemraadsplein inzitten.

Ik ben toch al te laat, maar wat maakt het uit.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De werkzaamheden op de Nieuwe Binnenweg zijn op dit moment tussen Eendrachtsplein en Mathenesserlaan.

Stond overigens vanmiddag een auto fout geparkeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Zou zoiezo beter voor de doorstroming en spreiding zijn als één van de tramlijnen die nu over de West Kruiskade en Middenlandstraat rijden over de Mathenesserlaan gaat. Die sporen kunnen beter benut worden dan slechts als alternatieve route vind ik.

Het viel mij trouwens op dat er tijdens schooltijden iemand van de RET bij de halte Anthony Fokkerweg staat, voor het Scheepvaart en Transport College. Mijn vermoeden is dat diegene de drukte monitort.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: Stond overigens vanmiddag een auto fout geparkeerd.
Net voor 14:00 uur stond er inderdaad in de Claes de Vrieselaan een auto net te dicht op de trambaan geparkeerd, zodat de (luid bellende) tram er niet langs kon. Rond 15:30 reden de trams in elk geval weer.
Opvallend genoeg is deze omleiding niet in het omleidingenoverzicht op de site van de RET te vinden. :? Als je de dienstregeling van lijn 4 bekijkt, verschijnt er wel een melding.

Verder heeft de RET, in navolging van andere haltes, de verschillende perrons van de halte Kruisplein van een letter voorzien. Hier is het echter niet helemaal goedgegaan....
De haltes op de Mauritsweg (4, 7, 8, 20 en 25) hebben de logische letters C en D gekregen, maar de haltes op de West-Kruiskade (21, 23 en 24) hebben de letters B (westelijke richting) en C (oostelijke richting) gekregen.
Het gevolg is dus dat er twee haltes C zijn en nul haltes A.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Het concept PvE voor de nieuwe concessie voor de Parkshuttle is bekend gemaakt:
https://mrdh.nl/system/files/vergaderst ... ttle_0.pdf

De concessie gaat in december 2018 in en de MRDH is voornemens de concessie onderhands aan Connexxion te gunnen.
Vermoedelijk wordt de lijn vanaf dat moment (over de openbare weg) verlengd naar de Schaardijk, alwaar een nieuwe halte voor de Waterbus komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Gideon »

Ik had altijd al gehoopt dat de waterbus bij De Esch komt.
Dit is echter beter, bus 36 en deze bus en daarna de waterbus waar ik ook heen wil *O*
Met vriendelijke groet,

Gideon.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

Gisteren waren er diverse feesten in Rotterdam (Ahoy, Maassilo, Centrum). De RET vond het een goed idee om lijn D 's avonds met losse (R)SG3-stellen te rijden. Gevolg: overvolle metro's vanuit Spijkenisse en Hoogvliet richting Zuidplein en verder.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daantje »

De trams zaten goed vol maar voor het festival Djemaa el Fna op Museumpark kwam het juist wel weer goed uit dat tram 8 en 25 niet via de Van Oldenbarnevelt straat konden rijden en dus extra stopten bij Museumpark.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

OV-Hobbyist schreef:Gisteren waren er diverse feesten in Rotterdam (Ahoy, Maassilo, Centrum). De RET vond het een goed idee om lijn D 's avonds met losse (R)SG3-stellen te rijden. Gevolg: overvolle metro's vanuit Spijkenisse en Hoogvliet richting Zuidplein en verder.
Ook een keer gehad en toen was het benauwd in die metro. Losse SG moeten ze gewoon niet doen. Des noods 2 conducteurs per metrostel, maar dit soort dingen moeten ze beter aanpakken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Wie niet betaalt (organisaties achter de events of de MRDH met het initiatief), gebeurt er ook niks.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

Op de zaterdagavond is het altijd druk met stappers, het is beter om dan gekoppelde stellen in te zetten. Ik had afgelopen zaterdag de een nalaatste metro vanuit Spijkenisse naar Centraal, die was zo druk dat er op Rhoon mensen achter moesten blijven.

Wat ik wel typisch vind is dat ze tijdens de zomerdienst altijd gekoppeld rijden en met de winterdienst niet. Je zou verwachten dat je zomers minder aanbod hebt, dat je dan met losse stellen rijdt in de avonden.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Mooiste gebeurtenis van vandaag;

Buslijn 183 heeft een defecte bus. Bus valt uit. Okee.
Ik ga maar voor bus 283 dan.
Ik neem de bus naar de 2e Barendrechtse weg.
Er rijdt een Citaro bus en ik wuif met mijn OV om te stoppen.
Oh, er stond "Geen dienst" dus de bus rijdt mij voorbij.
Ik kijk goed door die getinte ruiten en raad eens; De bus zat zitvol met jongeren. Dus... Nog 20 minuten wachten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten