Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Minder geld bij RET voor onderhoud: banen weg
Tientallen medewerkers van de RET verliezen hun baan omdat er de komende jaren minder geld is voor het onderhoud van stations en het spoor. Voor de betrokken RET’ers is een sociaal plan opgesteld, dat nu bij de ondernemingsraad (or) ligt. De veiligheid voor reizigers is niet in het geding, verzekert de RET.
Volgens de ondernemingsraad van het bedrijf gaat het om 24 van de 70 medewerkers van het ingenieursbureau van de RET. De bezuinigingen zijn volgens de vervoerder nodig omdat de Metropoolregio (MRDH) voor de komende tien jaar minder geld heeft voor het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur. De RET kan met haar inkomsten de exploitatie van het vervoer voor haar rekening nemen, maar de kosten voor onder meer rails, bovenleidingen, spoorbeveiliging, de energievoorziening en metrostations moeten worden opgehoest door de MRDH.
Bron: AD/Rotterdams Dagblad
Tientallen medewerkers van de RET verliezen hun baan omdat er de komende jaren minder geld is voor het onderhoud van stations en het spoor. Voor de betrokken RET’ers is een sociaal plan opgesteld, dat nu bij de ondernemingsraad (or) ligt. De veiligheid voor reizigers is niet in het geding, verzekert de RET.
Volgens de ondernemingsraad van het bedrijf gaat het om 24 van de 70 medewerkers van het ingenieursbureau van de RET. De bezuinigingen zijn volgens de vervoerder nodig omdat de Metropoolregio (MRDH) voor de komende tien jaar minder geld heeft voor het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur. De RET kan met haar inkomsten de exploitatie van het vervoer voor haar rekening nemen, maar de kosten voor onder meer rails, bovenleidingen, spoorbeveiliging, de energievoorziening en metrostations moeten worden opgehoest door de MRDH.
Bron: AD/Rotterdams Dagblad
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Hmmm, hoop dat er niet teveel gesnoeid gaat worden op onderhoud zodoende. Ook zijn er wel wat metrostations te vinden inmiddels die een likje verf kunnen gebruiken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik doe alvast een voorspelling: over een jaar of 10 moet er "opeens" veel tegelijk gedaan worden en kan het ingenieursbureau het niet aan, waardoor allerlei dure constructies nodig zijn om de juiste kennis binnenboord te halen.
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik denk dat de RET te laag heeft geboden om de consessie te kunnen behouden. En ik denk dat de reizigers en niet te vergeten het rijdend personeel de veiligheid in gevaar komt. De buschauffeurs zitten of lopen nu al flink te klagen aan gebrekkig onderhoud aan de bussen.
Goedkoop is duurkoop
Goedkoop is duurkoop
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De buschauffeurs hebben gelijk, het buswagenpark is er niet fantastisch aan toe. Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.
Bij de bovengenoemde bezuinigingen gaat het echter over de infrastructuur van metro en tram. De bus staat hier los van.
Bij de bovengenoemde bezuinigingen gaat het echter over de infrastructuur van metro en tram. De bus staat hier los van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Bij een aantal concessies mag de gemiddelde leeftijd niet eens zo hoog liggen (7,5 jaar is redelijk normale eis). :XSuus schreef:Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Hier heeft de opdrachtgever geeist dat de bestaande bussen overgenomen moesten worden. Die waren toen slechts drie-vier jaar oud.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ja, dan is het wel logisch. Maar zou je zeggen dat ze ook gedurende concessie nieuwe bussen kunnen laten instromen. Of komen die nu pas met ingang van de volgende concessie?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Bij de nieuwe concessie vanaf december 2019 komen nieuwe bussen, maar ik weet niet zeker of ook alle bussen direct vervangen zullen worden, ik dacht in eerste instantie slechts 100 stuks.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In deze concessie was afgesproken dat de RET de exploitatie van de tram- en metrodiensten volledig zelf zou bekostigen en dat het beheer en onderhoud van de infrastructuur door de MRDH betaald zou worden. Helaas heeft de MRDH blijkbaar besloten om daarop te bezuinigen. Dat vind ik zelf ook een onbegrijpelijke beslissing, maar dat kun je de RET niet aanrekenen.arjano1978 schreef:Ik denk dat de RET te laag heeft geboden om de consessie te kunnen behouden.
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd zelfs nog iets hoger ligt: de Citaro's 201 - 290 komen uit 2006, terwijl de Citaro's 301 - 376 en MAN's uit 2008 komen.Suus schreef:Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.
Met alleen deze bussen, kom ik op een gemiddelde leeftijd van 9,7 jaar. De paar losse series halen deze leeftijd uiteraard weer omlaag, maar dan blijft de gemiddelde leeftijd alsnog ruim 9 jaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Over nieuwe bussen gesproken, vanmiddag zag ik de 2e waterstofbus (de RET 407) rijden en wel op lijn 70. Op het nummertje na zijn er naar mijn idee geen verschillen te zien met de 406.
Man overlijdt na vechtpartij op metrostation Zuidplein
Een 54-jarige Rotterdammer is overleden nadat hij op metrostation Zuidplein betrokken was geraakt bij een vechtpartij. Hij overleed in de nacht van vrijdag op zaterdag in het ziekenhuis, bevestigt een woordvoerder van de politie aan RTV Rijnmond.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/161825/M ... -Rotterdam
https://www.rijnmond.nl/nieuws/161825/M ... -Rotterdam
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 26 nov 2017, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ingekort ivm copyright en verplaatst naar alledaagse gebeurtenissen
Reden: ingekort ivm copyright en verplaatst naar alledaagse gebeurtenissen
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Verandering in het omroepsysteem van de 53/5400 bij aankomst te Capelsebrug en Beurs. Wanneer de deuren zich openen wordt er omgeroepen:
"U bevind zich in metrolijn D richting (Carolina)... this is metroline D to (Claire)...: De Akkers (Carolina)"
"U bevind zich in metrolijn D richting (Carolina)... this is metroline D to (Claire)...: De Akkers (Carolina)"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Lijn D op Capelsebrug??
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Oeps, foutje! Maar aan de andere kant heb ik ook vaak gehoord dat Capelsebrug opeens Rijnhaven is geworden.Daniel schreef:Lijn D op Capelsebrug??
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vandaag eindelijk eens de nieuwe uitgang Zimmermanweg van metrostation Dijkzigt bekeken. Wat een enorm complex is dat geworden zeg, zeker vanaf het perron richting Schiedam is het echt een hindernisroute met drie stijgingen en twee afdalingen voordat je op de straat staat.
Ook vind ik het opmerkelijk dat de uitgang niet is voorzien van poortjes maar van paaltjes.
Ook vind ik het opmerkelijk dat de uitgang niet is voorzien van poortjes maar van paaltjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Want je moet eerst over de metrobuis heen, maar waarom moet je dan weer naar beneden?
Het is een spectrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Geen idee, ik snapte de indeling ook niet helemaal. En je zou ook denken dat je over de metrobuis heengaat waar ze versterking tussen de sporen hebben gebouwd, maar dat is ook niet zo, daarvoor zijn de tunnels te lang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Op de tekeningen worden nogal wat kabels en leidingen vermeld, ik vermoed dat men daar onderdoor moet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik snap het gedoe rondom de nieuwe poortjes van de RET nu wat beter. Er is een nieuwe app waarmee je op je mobiel OV-kaartjes kan kopen, Tranzer. Deze app maakt voor een kaartje een barcode aan. De RET neemt nu deel bij deze app, maar je kan er nog niet mee in de metro reizen.
Eerder was het al opgevallen dat de nieuwe paaltjes een barcodescanner hadden, maar de nieuwe poortjes zullen dat dan ook wel krijgen, waarschijnlijk moet daarvoor een nieuw model poortje geleverd worden.
Eerder was het al opgevallen dat de nieuwe paaltjes een barcodescanner hadden, maar de nieuwe poortjes zullen dat dan ook wel krijgen, waarschijnlijk moet daarvoor een nieuw model poortje geleverd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Eerlijk gezegd klinkt die toevoeging aan de omroep voor geen meter... Erg veel toegevoegde waarde heeft het m.i. ook niet.Visgraatmodel schreef:Verandering in het omroepsysteem van de 53/5400 bij aankomst te Capelsebrug en Beurs. Wanneer de deuren zich openen wordt er omgeroepen:
"U bevind zich in metrolijn D richting (Carolina)... this is metroline D to (Claire)...: De Akkers (Carolina)"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Steeds meer mensen pleiten voor een oostelijke verlenging van de B-lijn:
- Uit een kleine enquête (200 personen) onder bewoners van Nesselande blijkt er behoefte aan het doortrekken van de metro naar Zoetermeer.
- Vandaag pleit de wethouder voor het doortrekken van de metro van Nesselande naar de nieuwe uitbreiding van Nieuwerkerk.
- Tenslotte wil de gebiedscommissievoorzitter van Prins Alexander dat de sprinter Rotterdam - Amsterdam wordt vervangen door een metro
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik lees alleen dat de verbinding naar Amsterdam een intercity moet worden geen metro?Suus schreef:Tenslotte wil de gebiedscommissievoorzitter van Prins Alexander dat de sprinter Rotterdam - Amsterdam wordt vervangen door een metro
Prins Alexander stelt voor om de NS-lijn Rotterdam-Uitgeest, waarover nu een sprinter rijdt, tot en met Amsterdam om te bouwen tot een volwaardige intercity-verbinding.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dan kunnen ze beter beginnen om lijn 383 (Den Haag - Nesselande - Capelle) wat vaker te laten rijden.
Dat is makkelijker te realiseren dan "even" een metrolijntje doortrekken.
Dat is makkelijker te realiseren dan "even" een metrolijntje doortrekken.
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vergeet Krimpen a/d IJssel niet1!!11Roeland schreef:Dan kunnen ze beter beginnen om lijn 383 (Den Haag - Nesselande - Capelle) wat vaker te laten rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 184 gasten