Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Minder geld bij RET voor onderhoud: banen weg
Tientallen medewerkers van de RET verliezen hun baan omdat er de komende jaren minder geld is voor het onderhoud van stations en het spoor. Voor de betrokken RET’ers is een sociaal plan opgesteld, dat nu bij de ondernemingsraad (or) ligt. De veiligheid voor reizigers is niet in het geding, verzekert de RET.

Volgens de ondernemingsraad van het bedrijf gaat het om 24 van de 70 medewerkers van het ingenieursbureau van de RET. De bezuinigingen zijn volgens de vervoerder nodig omdat de Metropoolregio (MRDH) voor de komende tien jaar minder geld heeft voor het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur. De RET kan met haar inkomsten de exploitatie van het vervoer voor haar rekening nemen, maar de kosten voor onder meer rails, bovenleidingen, spoorbeveiliging, de energievoorziening en metrostations moeten worden opgehoest door de MRDH.

Bron: AD/Rotterdams Dagblad
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MarkNL »

Hmmm, hoop dat er niet teveel gesnoeid gaat worden op onderhoud zodoende. Ook zijn er wel wat metrostations te vinden inmiddels die een likje verf kunnen gebruiken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Ik doe alvast een voorspelling: over een jaar of 10 moet er "opeens" veel tegelijk gedaan worden en kan het ingenieursbureau het niet aan, waardoor allerlei dure constructies nodig zijn om de juiste kennis binnenboord te halen.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door arjano1978 »

Ik denk dat de RET te laag heeft geboden om de consessie te kunnen behouden. En ik denk dat de reizigers en niet te vergeten het rijdend personeel de veiligheid in gevaar komt. De buschauffeurs zitten of lopen nu al flink te klagen aan gebrekkig onderhoud aan de bussen.
Goedkoop is duurkoop
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De buschauffeurs hebben gelijk, het buswagenpark is er niet fantastisch aan toe. Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.

Bij de bovengenoemde bezuinigingen gaat het echter over de infrastructuur van metro en tram. De bus staat hier los van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.
Bij een aantal concessies mag de gemiddelde leeftijd niet eens zo hoog liggen (7,5 jaar is redelijk normale eis). :X
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Hier heeft de opdrachtgever geeist dat de bestaande bussen overgenomen moesten worden. Die waren toen slechts drie-vier jaar oud.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

Ja, dan is het wel logisch. Maar zou je zeggen dat ze ook gedurende concessie nieuwe bussen kunnen laten instromen. Of komen die nu pas met ingang van de volgende concessie?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Bij de nieuwe concessie vanaf december 2019 komen nieuwe bussen, maar ik weet niet zeker of ook alle bussen direct vervangen zullen worden, ik dacht in eerste instantie slechts 100 stuks.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

arjano1978 schreef:Ik denk dat de RET te laag heeft geboden om de consessie te kunnen behouden.
In deze concessie was afgesproken dat de RET de exploitatie van de tram- en metrodiensten volledig zelf zou bekostigen en dat het beheer en onderhoud van de infrastructuur door de MRDH betaald zou worden. Helaas heeft de MRDH blijkbaar besloten om daarop te bezuinigen. Dat vind ik zelf ook een onbegrijpelijke beslissing, maar dat kun je de RET niet aanrekenen.
Suus schreef:Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd zelfs nog iets hoger ligt: de Citaro's 201 - 290 komen uit 2006, terwijl de Citaro's 301 - 376 en MAN's uit 2008 komen.
Met alleen deze bussen, kom ik op een gemiddelde leeftijd van 9,7 jaar. De paar losse series halen deze leeftijd uiteraard weer omlaag, maar dan blijft de gemiddelde leeftijd alsnog ruim 9 jaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door mb90 »

Over nieuwe bussen gesproken, vanmiddag zag ik de 2e waterstofbus (de RET 407) rijden en wel op lijn 70. Op het nummertje na zijn er naar mijn idee geen verschillen te zien met de 406.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Man overlijdt na vechtpartij op metrostation Zuidplein

Bericht door hidihi »

Een 54-jarige Rotterdammer is overleden nadat hij op metrostation Zuidplein betrokken was geraakt bij een vechtpartij. Hij overleed in de nacht van vrijdag op zaterdag in het ziekenhuis, bevestigt een woordvoerder van de politie aan RTV Rijnmond.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/161825/M ... -Rotterdam
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 26 nov 2017, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ingekort ivm copyright en verplaatst naar alledaagse gebeurtenissen
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Verandering in het omroepsysteem van de 53/5400 bij aankomst te Capelsebrug en Beurs. Wanneer de deuren zich openen wordt er omgeroepen:
"U bevind zich in metrolijn D richting (Carolina)... this is metroline D to (Claire)...: De Akkers (Carolina)"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Lijn D op Capelsebrug?? :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Daniel schreef:Lijn D op Capelsebrug?? :wink:
Oeps, foutje! Maar aan de andere kant heb ik ook vaak gehoord dat Capelsebrug opeens Rijnhaven is geworden. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Vandaag eindelijk eens de nieuwe uitgang Zimmermanweg van metrostation Dijkzigt bekeken. Wat een enorm complex is dat geworden zeg, zeker vanaf het perron richting Schiedam is het echt een hindernisroute met drie stijgingen en twee afdalingen voordat je op de straat staat.

Ook vind ik het opmerkelijk dat de uitgang niet is voorzien van poortjes maar van paaltjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Want je moet eerst over de metrobuis heen, maar waarom moet je dan weer naar beneden?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Geen idee, ik snapte de indeling ook niet helemaal. En je zou ook denken dat je over de metrobuis heengaat waar ze versterking tussen de sporen hebben gebouwd, maar dat is ook niet zo, daarvoor zijn de tunnels te lang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Op de tekeningen worden nogal wat kabels en leidingen vermeld, ik vermoed dat men daar onderdoor moet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik snap het gedoe rondom de nieuwe poortjes van de RET nu wat beter. Er is een nieuwe app waarmee je op je mobiel OV-kaartjes kan kopen, Tranzer. Deze app maakt voor een kaartje een barcode aan. De RET neemt nu deel bij deze app, maar je kan er nog niet mee in de metro reizen.

Eerder was het al opgevallen dat de nieuwe paaltjes een barcodescanner hadden, maar de nieuwe poortjes zullen dat dan ook wel krijgen, waarschijnlijk moet daarvoor een nieuw model poortje geleverd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Visgraatmodel schreef:Verandering in het omroepsysteem van de 53/5400 bij aankomst te Capelsebrug en Beurs. Wanneer de deuren zich openen wordt er omgeroepen:
"U bevind zich in metrolijn D richting (Carolina)... this is metroline D to (Claire)...: De Akkers (Carolina)"
Eerlijk gezegd klinkt die toevoeging aan de omroep voor geen meter... Erg veel toegevoegde waarde heeft het m.i. ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Steeds meer mensen pleiten voor een oostelijke verlenging van de B-lijn:
  • Uit een kleine enquête (200 personen) onder bewoners van Nesselande blijkt er behoefte aan het doortrekken van de metro naar Zoetermeer.
  • Vandaag pleit de wethouder voor het doortrekken van de metro van Nesselande naar de nieuwe uitbreiding van Nieuwerkerk.
  • Tenslotte wil de gebiedscommissievoorzitter van Prins Alexander dat de sprinter Rotterdam - Amsterdam wordt vervangen door een metro
Zie ook het AD: https://www.ad.nl/rotterdam/pleidooi-vo ... ~a9d7f4a3/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Tenslotte wil de gebiedscommissievoorzitter van Prins Alexander dat de sprinter Rotterdam - Amsterdam wordt vervangen door een metro
Ik lees alleen dat de verbinding naar Amsterdam een intercity moet worden geen metro?
Prins Alexander stelt voor om de NS-lijn Rotterdam-Uitgeest, waarover nu een sprinter rijdt, tot en met Amsterdam om te bouwen tot een volwaardige intercity-verbinding.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

Dan kunnen ze beter beginnen om lijn 383 (Den Haag - Nesselande - Capelle) wat vaker te laten rijden.
Dat is makkelijker te realiseren dan "even" een metrolijntje doortrekken.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Roeland schreef:Dan kunnen ze beter beginnen om lijn 383 (Den Haag - Nesselande - Capelle) wat vaker te laten rijden.
Vergeet Krimpen a/d IJssel niet1!!11
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten