Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

intercity02 schreef:
Suus schreef:De enige overgebleven metro van het type M komt komende week terug op het metronet.

https://www.ad.nl/rotterdam/bijna-klaar ... ~ae75e4d6/
Hoelang blijft hij bij station Blaak staan?
Volgens berichten op twitter een week. Op 17/18 februari zijn er spoorwerkzaamheden bij Blaak dus ik kan me voorstellen dat het museum dan in de weg zou staan. Of het rijtuig nog ergens anders te zien zal zijn na die datum weet ik niet, in de eerste berichten had de RET het ook over open dagen, maar ik heb nog geen programma gezien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Er is gedoe in Vlaardingen.

De RET wil van 30 juni tot en met 28 augustus de sporen van tram 24 vervangen. Vlaardingen wil dat niet zolang de Hoekse Lijn niet open is. Maar de RET zegt dat het echt niet anders kan, omdat er geen plek is in de planning van 2019.

https://www.ad.nl/rotterdam/vlaardingen ... ~abe1fd28/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MLouter »

Weten jullie waarom er weer bushalte-bordjes op de Rotterdamseweg in Delft staan? Ze staan eigenlijk op de plekken van de oude haltes van Lijn 40 (pre busbaan). Komen er weer bussen op de Rotterdamsweg?

Heb de vraag ook in de Haaglanden sectie gezet, omdat Delft daar ook onder valt.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Durashift »

Maakt de RET maar plek. Omwisselen met iets uit 2019 een jaar naar voren halen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

MLouter schreef:Weten jullie waarom er weer bushalte-bordjes op de Rotterdamseweg in Delft staan? Ze staan eigenlijk op de plekken van de oude haltes van Lijn 40 (pre busbaan). Komen er weer bussen op de Rotterdamsweg?
Lijn 40 krijgt een omleiding, dit staat op de website van de Rotterdamse Elektrische Tram N.V., afgekort R.E.T. N.V., wel met een klein tekstfoutje...
Bus lijn 40 - Afsluiting OVbaan Mekelpark TU Delft
Richting: Rotterdam Centraal, Station Delft

I.v.m. een afsluiting OVbaan Mekelpark TU Delft rijdt buslijn 40 van 5 feb 5:00 uur t/m 13 april een gewijzigde route en heeft vervallen haltes.

Vervallen haltes bus 40 beide richtingen:
- TU Aula
- TU Mekelpark
- TU Sport & Cultuur
- TU Kluyverpark
- TU Technopolis

Vervangende haltes bus 40 richting Rotterdam Centraal:
- Rotterdamseweg thv Porceleyne Fles (tijdelijke halte)
- Rotterdamseweg voor Cornelis Drebbelweg (tijdelijke halte)
- Rotterdamseweg voor Balthasar vd Polweg (tijdelijke halte)
- Rotterdamseweg voorbij Kluyverweg (tijdelijke halte)
- Rotterdamseweg nabij Heertjes laan (tijdelijke halte)

Vervallen haltes bus 40 richting Delft:
- Rotterdamseweg voor Heertjeslaan (tijdelijke halte)
- Rotterdamseweg voor Kluyverweg (tijdelijke halte)
- Rotterdamseweg voor Balthasar vd Polweg (tijdelijke halte)
- Rotterdamseweg voor Cornelis Drebbelweg (tijdelijke halte)
- Jaffalaan na Rotterdamseweg (tijdelijke halte)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Anne »

En de 174 gaat die periode via de Schoemakerstraat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Rotterdam Alexander wordt trein- én metrostation
NS en RET gunnen verbouwing aan aannemer Averesch
NS gunt, mede namens RET en ProRail, aannemer Averesch de verbouwing van station Rotterdam Alexander. Naar verwachting gaat in april 2018 de eerste schop in de grond. Doel is om in de zomer van 2019 klaar te zijn. Dan zijn het trein- en metrostation onder één dak gevestigd. Het project is een samenwerking tussen RET, ProRail, Gemeente Rotterdam, De Verkeersonderneming en NS. De projectleiding is hierbij in handen van NS. Het project wordt mede gefinancierd door MRDH en het ministerie van I&W.

Comfortabel overstappen
Station Rotterdam Alexander wordt dagelijks gebruikt door zo’n 37.000 bus-, metro- en treinreizigers. Na de verbouwing stappen zij snel en comfortabel over tussen OV-vervoerders en taxi, fiets en auto. Het verbouwde station kenmerkt zich door openheid en het gebruik van veel glas. De liften op het station worden vernieuwd en transparant gemaakt. Door het winkelaanbod en de voorzieningen is het op het nieuwe station Rotterdam Alexander straks prettig vertoeven. Ook de stationsomgeving wordt aangepakt, zodat de omgeving en het station op elkaar aansluiten.

Meer informatie
Gedurende de verbouwing houdt het gezamenlijke projectteam geïnteresseerden op de hoogte via de website http://www.stationrotterdamalexander.nl.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Ik las de titel en mijn eerste reactie was. No shit scherlock. :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door nvdw »

Trein- en metrostation, hmm? Nu weet ik dat Alexander geen Zuidplein of Capelsebrug is, maar er worden zo weinig woorden aan vuil gemaakt dat ik maar hoop dat er voor de bussen ook nog iets moois in het verschiet ligt. De ruimte die een busstationnetje kost, kun je natuurlijk veel beter te gelde maken met nog meer winkel- en kantoorruimte... :roll:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Durashift »

Jawel, dat busperron zal wel in de blote buitenlucht blijven.. en dus geen onderdeel van onder één dak zijn.. (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Heeft allemaal veel te lang geduurd dit, Alexander is nu een draak van een station met die sneltramoverweg dwars op de belangrijkste overstap en bovendien oogt het allemaal niet meer zo proper. Goed dat er nu eindelijk eens iets meer gaat gebeuren dan een likje verf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De RET vervangt in twee fasen de tramrails naast Rotterdam Centraal. Dit heeft gevolgen voor bijna alle tramlijnen.

Fase 1: maandag 26 februari t/m zondag 18 maart
> Tussen Rotterdam Centraal en Kruisplein rijden geen trams
> Alle tramlijnen rijden een omleiding, m.u.v. tramlijn 2
> Tramlijn 4 rijdt in twee delen: Molenlaan – Rotterdam Centraal perron D en tussen Beurs - Marconiplein
> Tramlijn 8 rijdt in twee delen: Kleiweg – Rotterdam Centraal en tussen Beurs - Spangen
> Maak gratis gebruik van deelfiets Mobike

Fase 2 vindt plaats van maandag 19 maart t/m zondag 1 april. In de volgende nieuwsbrief meer informatie over fase 2.
Zat er aan te komen, maar gaat een hoop overlast geven :(

Edit: Ik zie geen lijn 23 tussen CS en Marconiplein gedurende deze periode.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Ik ben benieuwd hoe dat met die mobike gaat. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Mobike zie ik ook veel staan in de fietsenrekken ik heb ze nog nooit gebruikt zien worden. Van Mobike vind ik het in Rotterdam gebruikte model "Mobike Classic" er niet echt fijn uitzien, met geen normale vorken om de wielen maar slechts aan een kant een verbinding tussen de wielen en het frame en een asaandrijving. Hadden ze de "Mobike Lite" neergezet dan was ik wel geïnteresseerd in geweest, die zien er al veel aantrekkelijker uit met normale vorkconstructie bij het voor- en achterwiel, wielen met spaken, een mandje, spatbord achter en een kettingaandrijving.

Ik vind zelf Ofo de meest interessante van de free-roaming merken (Donkey Bike werkt anders), zijn van metaal en kunnen dus tegen een stootje en hebben op dit moment als enige een spatbord boven het achterwiel. Ofo is bovendien al sinds hun komst gratis te gebruiken en daardoor blijkbaar het populairst, want ik zie Ofo's bij mij in de wijk regelmatig verschijnen en binnen no-time ook weer verdwijnen van de radar terwijl ik ondertussen een heel stapeltje oBikes voor de deur heb liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Suus schreef:
De RET vervangt in twee fasen de tramrails naast Rotterdam Centraal. Dit heeft gevolgen voor bijna alle tramlijnen.
Ik denk dat gedurende enig moment van deze werkzaamheden de perrons op het stationsplein ook buiten dienst gaan. Men is namelijk al de gehele week bezig om een nieuw tramperron aan te leggen op het Weena, net om de hoek van Rotterdam Centraal. Het bestaande perron E wordt hier verlengd, en er lijkt een perron F te schijnen. Ziet er allemaal redelijk permanent uit, vorige keren plempte men gewoon wat betonplaten neer, maar het lijkt nu een volwaardig perron te worden. Van perron E lagen de stoepranden vanmiddag al, perron F was nog een zandbak.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De huidige ligging van de tramsporen bij Rotterdam Centraal stamt uit 2005 toch? Dan lijkt dit jaar het spoor uit 2005 aan de beurt te zijn voor vervanging, want de Vlaardingenlijn is ook uit dat jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hmm ... ik begin me zo af te vragen hoelang tramsporen in Rotterdam mee moeten gaan? Voor de metrosporen is dit een periode van 25 jaar.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik vermoed dat krappe bochten veel sneller slijten dan rechte stukken. En bij Rotterdam Centraal zitten nogal wat van die krappe bogen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

De huidige Rotterdamse trams zijn toch ook niet zonder kinderziektes in gebruik genomen? Toen speelde toch ook mee dat de infrastructuur bij dit type trams harder slijt dan bij de voorganger(s)?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Lagevloerstrams van het type dat de RET heeft zorgen inderdaad voor snellere slijtage dan trams met draaistellen, en ze zijn ook gevoeliger voor slechte spoorligging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Een ode aan de metro in het Rotterdams Dagblad vandaag: https://www.ad.nl/rotterdam/metro-maakt ... ~a1d2fc01/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Nou, hij staat er hoor!

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:De huidige ligging van de tramsporen bij Rotterdam Centraal stamt uit 2005 toch? Dan lijkt dit jaar het spoor uit 2005 aan de beurt te zijn voor vervanging, want de Vlaardingenlijn is ook uit dat jaar.
Ben niet zo,goed op de hoogte van het Rotterdamse gebeuren, maar nou meen ik toch dat bij de opening van jullie (mooie) Centraal Station, de tramsporen voor het station toch een kwart slag gedraaid zijn, dus nieuw aangelegd zijn een paar jaar geleden? In mijn beleving is het tramvoorplein helemaal vernieuwd toen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De tramsporen zijn als allereerste onderdeel van het project verlegd, omdat deze in de weg lagen bij de bouw van het nieuwe metrostation en de nieuwe stationshal die daar weer bovenop is gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door fred1954 »

Ok, ik moet toch wat meer in Rotterdam komen, lees ik al. :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten