Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Suus schreef:Ik ben wel verbaasd dat de nieuwe hybride bussen naar R-NET 170 en 173 gaan, ik had juist daar de nieuwe dieselbussen verwacht.
Dat vind ik ook raar. De diesels waren inderdaad meer voor de handliggend. Waar komen de diesels te rijden?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Ook opmerkelijk dat deze R-NET lijnen niet vernummerd gaan worden tot bv. 470 en 473, zoals gebruikelijk bij R-NET lijnen
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Karl »

Meltrain schreef:Ik had gehoopt dat het ingaan van de nieuwe concessie tot ambitieuze plannen zou leiden, maar helaas. -o-
Gezien oplopende tekorten bij concessieverleners mag je tegenwoordig blij zijn als eea bij het oude blijft...
Het is een spectrum.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Positief is dat de weekendmetro voortgezet gaat worden en de komst van de nieuwe vloot bussen.
Maar al met al is het een trieste vervoerplan met weinig verbeteringen voor het tram en busnet. Zoals eerder genoemd komen ze weer niet met oplossingen voor de Waalhavenlijnen. Gaan ze de Alliances nog langer laten strijden om al die scholieren te vervoeren? Er komt nog steeds geen verlenging van bus 38 naar Alexander wat duidelijk een wens is. Geen strekking van tramlijnen waardoor ze nog steeds traag blijven.

Is het geld op door de Hoekse lijn debacle?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Welke tramlijnen zouden er dan volgens jou gestrekt moeten worden? De enige lijn die ik kan bedenken is lijn 7, maar dan verliest een deel van Crooswijk zijn tramverbinding.
En een verlenging van lijn 38 naar Alexander zou ik zelf wel een mooie verbinding vinden, maar ik weet niet of daar wel genoeg vraag naar is.

De Alliances zullen er per december zeker uit gaan, omdat door de komst van de nieuwe bussen de oudste Citaro's als reserve kunnen worden ingezet.
MetroRET schreef:Ook opmerkelijk dat deze R-NET lijnen niet vernummerd gaan worden tot bv. 470 en 473, zoals gebruikelijk bij R-NET lijnen
Ik denk dat de RET helemaal niet op R-net zit te wachten en uit het vervoerplan kun je dat ook wel een beetje opmaken.
Maar mogelijk krijgen die lijnen straks alsnog andere lijnnummers (471 en 473 bijvoorbeeld).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Hoezo zit de RET niet op R-NET te wachten ? :|
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Meltrain schreef:Welke tramlijnen zouden er dan volgens jou gestrekt moeten worden? De enige lijn die ik kan bedenken is lijn 7, maar dan verliest een deel van Crooswijk zijn tramverbinding.
En een verlenging van lijn 38 naar Alexander zou ik zelf wel een mooie verbinding vinden, maar ik weet niet of daar wel genoeg vraag naar is.
Goed voorbeeld noem je hier zelf. Buslijn 38 bediend Crooswijk al grotendeels en zou kunnen doorrijden richting Alexander. Dan hoeft lijn 7 niet meer de slinger door Crooswijk te maken om reizigers uit Noord en Crooswijk een verbinding te geven met de metro richting het oosten. Want dat is volgens mij de enige reden waarom lijn 7 door Crooswijk moet rijden.

Wat betreft het 'strekken' van lijnen, doel ik mee dat de tramlijnen zo traag zijn door hun routes dat als je een aantal routes strekt of spreid snellere routes en grotere dekking hebt. Als je kijkt naar het huidige tramnet valt op dat alles behalve lijn 2 langs Rotterdam Centraal gaat, met als gevolg de kronkelige routes in het Centrum. Vooral nu de Coolsingel deels eruit ligt is het helemaal drama, met overbelaste routes in het Centrum met als gevolg slechte doorstroming en tram files = vertraging.
Voor een aantal lijnen is het wel een 'must have' om Centraal te bedienen i.v.m. geen alternatieven. Maar een groot aantal lijnen zoals lijnen 8, 21/24, 23 en 25 kunnen met wat kleine aanpassingen al sneller worden. Eigenlijk zou het tramnet omgegooid moeten worden en er moet meer gekeken worden naar minder parallel lopen met de metro, minder via Centraal dus het strekken van routes in het Centrum, en de grote vervoerstromen spreiden. Niet iedereen 'mot' per se via Centraal. De meeste gaan weliswaar verder met de metro of trein. Maar er zijn genoeg andere stations waar men kan overstappen op andere modaliteiten. Er is simpelweg meer vraag naar sneller OV, en ik ben bang dat steeds meer mensen de tram gaan boycotten omdat er steeds meer andere snellere alternatieven zijn zoals (deel)fietsen/scooters en de auto.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daan76 »

MetroRET schreef:Hoezo zit de RET niet op R-NET te wachten ? :|
Ik vermoed dat sowieso weinig vervoerders op R-net zitten te wachten. Die speciale kleuren op de bussen maakt dat ze moeilijk uitwisselbaar zijn op andere lijnen.
Zoals je nu nog regelmatig in geval van nood een Citaro op de 170/173 ziet zal dat straks aan meer regels gebonden zijn (er moet meer verantwoordt worden richting opdrachtgever). Het betekent meer gedoe, kort gezegd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

jesse-cruzu schreef: Voor een aantal lijnen is het wel een 'must have' om Centraal te bedienen i.v.m. geen alternatieven. Maar een groot aantal lijnen zoals lijnen 8, 21/24, 23 en 25 kunnen met wat kleine aanpassingen al sneller worden. Eigenlijk zou het tramnet omgegooid moeten worden en er moet meer gekeken worden naar minder parallel lopen met de metro, minder via Centraal dus het strekken van routes in het Centrum, en de grote vervoerstromen spreiden. Niet iedereen 'mot' per se via Centraal. De meeste gaan weliswaar verder met de metro of trein. Maar er zijn genoeg andere stations waar men kan overstappen op andere modaliteiten.
Nee hoor, de meeste reizigers willen wel naar het CS of het centrum (Lijnbaan, Stadhuis of Beurs).
Alleen van lijn 21 en 24 zou je nog kunnen zeggen dat die niet per se via CS hoeven omdat ze ook station Blaak bedienen, maar voor de overige tramlijnen geldt dat niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik vind het heel erg fijn dat 21/24 via CS rijden, want de metro in West/Delfshaven komt niet op Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Daar heb je lijn 23 toch voor ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Lijn 23 maakt steeds meer een terugtrekkende beweging uit West. Eerst al met de bezuinigen ‘s avonds laat en zondagochtend. En nu met de werkzaamheden zal lijn 23 ook al een tijd uit West verdwijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daantje »

Lijn 8 naar CS is wel fijn want de snelste mogelijkheid vanuit noord om over te stappen op metro en trein.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bretgrenz »

Suus schreef:De RET heeft geen geld om de spitsproblemen naar STC Waalhaven op te lossen en gaat het proberen op te lossen door te schuiven met de ritten.
In principe zou schuiven met de ritten een goede oplossing moeten zijn. Uit eigen ervaring zijn de ritten verre van ideaal van elkaar verwijderd. Het komt geregeld voor dat ochtendritten op lijnen 68, 69 en 668 binnen een tijdspanne van 2 minuten achter elkaar rijden, en dat er dan vervolgens 7-8 minuten geen bus meer achteraan zit. Ook zijn 's ochtends leerlingen vaak meer gebrand op het nemen van lijn 69 omdat deze de route via Slinge en Plein 1953 overslaat, wat een "rustigere" maar vooral snellere bus oplevert.

De middagritten zijn prima bedacht, alleen zijn er extra ritten van 668 die vertrekken voor de lessen daadwerkelijk zijn afgelopen. Voorbeeld: het laatste lesuur is on 17:10 afgelopen, met een paar minuten looptijd erbij kan je om 17:12 beneden staan, terwijl de laatste rit van 668 om 17:08 al is vertrokken.

Het blijft wel een grappige ervaring, Alliances die anno 2019 nog steeds worden ingezet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Het zou ook wel fijn zijn als er een kwartierdienst komt tussen de wijken Ommoord - Hillegersberg - Schiebroek (- Overschie). Dit zou qua reismogelijkheden en reistijd tussen de wijken een echt goede verbetering zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Karl »

Dat principe geldt toch bij elke frequentieverhoging? Wat wil je zeggen?

Parafrase: "Het zou ook wel fijn zijn als er een vijfminutendienst komt tussen de wijken Beverwaard - Kop van Zuid - Centrum (- West). Dit zou qua reismogelijkheden en reistijd tussen de wijken een echt goede verbetering zijn."
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Ja ... de rechtstreekse verbindingsmogelijkheden tussen de door mij genoemde wijken vind ik wel een beetje karig als je het vergelijkt met de verbindingsmogelijkheden van deze wijken naar het centrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Maar is het aantal reizigers dusdanig hoog van de bestaande ritten dat dat uitbreiding rechtvaardigt?

Eigenlijk rijdt de metro ook vaker dan echt noodzakelijk ten noorden van station Alexander, maar de rest van het traject heeft het tijdens de brede spitsuren wel echt nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Eigenlijk rijdt de metro ook vaker dan echt noodzakelijk ten noorden van station Alexander, maar de rest van het traject heeft het tijdens de brede spitsuren wel echt nodig.
Als dat het geval is kun je dat nog oplossen met een keerspoor. Echter je moet ook aan de verdeling van de reizigers denken. Als de metro's bij Graskruid al helemaal vol zitten krijg je in Alexander niet iedereen er meer bij. Mijn ervaring is dat er een hoop reizigers zijn die tot in het centrum blijven zitten. Ik had pas de metro van 8:45 vanaf Hesseplaats, die zat vanaf Prinsenlaan zitvol en er kwamen tot Blaak eigenlijk alleen maar mensen bij. Stel je verlaagt de Nesselande-tak tot een kwartierdienst met vanaf Alexander de vijfminutendienst door toevoegen van een keerspoor dan zouden ze bij Hesseplaats al zitvol zitten (aan de rand van de spits).

In ander nieuws, vanmorgen om 6:53 zag ik in de gauwigheid bij het overstappen een vreemde bus halteren bij halte GH Betzweg (achteringang station Alexander). Heb geen nummer gezien en de lijnfilm was of defect of stond uit, maar leek heel erg op een Den Oudsten bus. Bij gebrek aan lijnfilm heb ik geen lijnnummer, maar de OVInfo app hintte op lijn 30 aangezien die op dat tijdstip had moeten rijden en er bij die rit geen actuele reisinformatie was.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Karl »

Kan iemand wijs worden uit de communicatie van RET mbt de marathon komend weekend?

Bron: https://www.ret.nl/home/reizen/omleidin ... ingen.html

Zondag, lijn 4: "Lijn 4 rijdt de gehele dag via de normale route maar stopt tot 17.30 uur niet op de halte Weena."
Zondag, lijn 8: "Lijn 8 rijdt tot 17.30 uur om tussen de haltes Soetendaalseweg en Kievitslaan via Bergweg, Noordsingel, Heer Bokelweg, Schiekade, Weena, Poortstraat, Delftseplein, Rotterdam Centraal Station, Kruisplein, Mauritsweg, Eendrachtsplein, Eendrachtsweg, Westzeedijk vv."

Waarom stopt lijn 4 niet bij de halte Weena? Lijn 8 rijdt hetzelfde traject (immers via Noordsingel), maar die stopt er wél? Lijn 25 stopt er volgens de tekst overigens ook niet.

De tekst over lijn 25, lijn 2 en lijn 23 verdient ook niet de schoonheidsprijs.
Het is een spectrum.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Volgens de dienstregelingen stopt lijn 8 er ook niet. Dus ik denk dat de halte gewoon voorbij gereden gaat worden omdat men bang is de drukte niet aan te kunnen, net als metrostation Leuvehaven waar de metro ook niet gaat stoppen (wat ik ook mis bij de omleidingen van de metro).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: In ander nieuws, vanmorgen om 6:53 zag ik in de gauwigheid bij het overstappen een vreemde bus halteren bij halte GH Betzweg (achteringang station Alexander). Heb geen nummer gezien en de lijnfilm was of defect of stond uit, maar leek heel erg op een Den Oudsten bus. Bij gebrek aan lijnfilm heb ik geen lijnnummer, maar de OVInfo app hintte op lijn 30 aangezien die op dat tijdstip had moeten rijden en er bij die rit geen actuele reisinformatie was.
Ik zag afgelopen vrijdag wel Alliance 943 rijden op lijn 76. De displays werkten niet, maar omdat er wel mensen in zaten, keek ik even op OVinfo welke bus de eerstvolgende lijn 76 was en dat was inderdaad de 943. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

De 943 rijdt wel vaker buiten de vaste omlopen van lijn 668 op Zuid.

Maar die kan het vanochtend niet zijn geweest, want die vracht mij rond 08:00 naar het STC op de welbekende 668.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Bretgrenz schreef:
Suus schreef:De RET heeft geen geld om de spitsproblemen naar STC Waalhaven op te lossen en gaat het proberen op te lossen door te schuiven met de ritten.
Tja, waar blijven de gelede bussen? -o-
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Sinds wanneer rijdt lijn 668 ook naar Heijplaat? :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten