Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

BusFreakRotterdam schreef:Sinds wanneer rijdt lijn 668 ook naar Heijplaat? :lol:
Ik meen dat er een rit of twee doorrijden naar de RDM om lijn 68 te ontlasten tijdens de ochtendspits.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Als sinds het begin van de 668 is er een rit naar Heijplaat, is sinds augustus 2018 verhoogd naar 2 ritten
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Bedankt voor het antwoord. Is dan onlangs verhoogd naar 3 ritten zie ik op de website van RET, ter ontlasting van lijn 68?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ovVeluwe »

jesse-cruzu schreef: Tja, waar blijven de gelede bussen? -o-
Niet getreurd, de RET heeft er wel twéé! :') _O-
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Tijd voor een tram naar Waalhaven-Zuid? Lijn 2 vanaf eindpunt Charlois verlengen, en een zijtak naar metrostation Slinge en als we toch bezig zijn doortrekken tot tracé van lijn 25, en als toegift een verbinding via de Spinozaweg zodat je vanaf Slinge naar Lombardijen kan rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hainje »

Bemined be like:

Afbeelding
🍉
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Even een geschiedenislesje, dit is niet mijn plan, maar dit was hét masterplan van de RET en gemeente Rotterdam:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Met het volledig vervangen van de Wielewaal was het best mogelijk geweest om tram 2 ook een stukje te verlengen tot de Korperweg, dan ben je al een stuk dichter bij het STC waar een aanzienlijk deel van de drukte vandaan komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Afbeelding

Gisteren trof ik twee blauwe trams naast elkaar, een beeld waarvan ik vrees dat we het in de toekomst dagelijks gaan zien.

Oja, en de afdeling prutten met dienstregelingen is weer bezig geweest tijdens de Marathon-dienstregeling. Lijn 21 en 24 rijden elk 3x/uur, volgens het patroon 24 - 6 minuten - 21 - 14 minuten in plaats van elke 10 minuten. Hoe moeilijk zou het zijn daar gewoon met je tengels vanaf te blijven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Voor de RET is een makkelijke dienstregeling maken te moeilijk :shock: :? :wink: .
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Op Schiedam Centrum begonnen de fouten al snel.
Men had besloten een dienstregeling te rijden "zonder proefbedrijf", wat inhoudt dat lijn A en lijn B op elkaar keren op de achtergelegen keersporen (ipv lijn A door naar Pernis).

Alleen zijn die keersporen nog altijd niet in dienst door metro's van dat proefbedrijf wat daar opgesteld staat.

Dit resulteerde erin dat lijn B uit Nesselande gelijk op spoor 20 aankwam en terugkeerde naar Binnenhof.

Lijn A uit Binnenhof keerde leeg op Parkweg (wat erin resulteerde dat Parkweg een ongeplande verbinding met Nesselande kreeg) en op Schiedam Centrum, lijn B naar Nesselande op het verkeerde perron stond aangekondigd (spoor 20, ipv spoor 2).
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Echt weer zo'n fout die alleen de RET kan maken :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Kijk jij wel eens in het topic "Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam"? (A) Bij het GVB gaat namelijk ook niet altijd alles helemaal goed. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Etienne »

Vanochtend reed metro E ook netjes elke 10 minuten; maar hoe later op de middag, werd de frequentie al teruggeschroefd naar elke 15 minuten (zoals normaal) en dat was nou niet echt een succes op de rit van 16:48 vanaf Slinge :N
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dat was misschien ook een beetje optimistisch van de RET, de organisatie verwachte de laatste loper tegen half vijf, dus dan zou je kunnen verwachten dat er tegen die tijd nog flink wat mensen op de been zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Karl »

Elk jaar is de marathon wel een beetje anders, nu is de Coolsingel dicht en dat leidt tot 'anders dan anders', maar dat de marathon drukte veroorzaakt tot begin van de avond is elk jaar zo. Ik ben wel benieuwd of RET ook een afdeling 'evaluaties' heeft en of die überhaupt wel eens productie draait, want dit soort dingen moet je gewoon mee kunnen nemen. En wat betreft die lijn 21/24-verdeling lijkt er (misschien ook bij GVB) een controlesysteem te ontbreken. Dat er een prutser iets verzint is tot daaraan toe, maar er zit ook een manager bij dit deze onzin allemaal goedkeurt.
Het is een spectrum.
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dergelijke controles kun je grotendeels automatiseren, gewoon per traject per tijdsperiode een minimale interval kiezen en een scriptje draaien op de dienstregeling die kijkt naar of die interval gehaald wordt. Beetje IT'er kan dat in een paar uurtjes programmeren. Dat scriptje had dan ook kunnen detecteren dat de lijn E van 15:40 vanaf Slinge ontbrak vandaag. Bij de overgang van frequenties komt het regelmatig voor dat er gaten van dan 15 minuten vallen in de dienstregeling. Zelfs in de jaardienst zit zoiets, tussen 6:40 en 6:59 zit elke werkdag een gat van 19 minuten vanuit Nesselande bij de overgang van de 15 naar 10 minuten frequentie.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Durashift »

^^^.. tja, die manager zit daar om te managen.. niet omdat hij of zij verstand heeft van dienstregelingen natuurlijk.
Dus, dat vier ogen principe gaat niet op, lijkt mij.

Maar, zal er niet iets achter zitten van personele inzet / planning zodat er hoogst noodzakelijk daarvan ingezet hoeft te worden?

Dat blauw op de trams vind ik eigenlijk wel okay. Breekt zo lekker de week :mrgreen:
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik vermoed dat de vroege start van de kwartierdienst inderdaad samen zal hangen met het moment dat het personeel afgelost moet worden. De 10 minuten interval start al om 7:00 's ochtends, dus de eerste bestuurders zullen tussen 3 en 4 's middags afgelost moeten worden. Dan is het wel zo eenvoudig om gelijk af te bouwen tot een kwartierdienst. Vraag me wel af of die frequentie echt vanaf 7 uur al nodig is, mogelijk valt daar nog wat winst te pakken.
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Rond Pasen en de meivakantie zijn er weer werkzaamheden bij de metro met aangepaste dienstregelingen voor de lijnen D en E. Staan nog niet aangekondigd op de RET website, maar wel al gedeeltelijk verwerkt in de reisinformatie.

Zaterdag 20 april en zondag 21 april:
- Geen lijn D tussen Rotterdam Centraal en Beurs.
- Geen lijn E tussen Rotterdam Centraal en Slinge.
- Beurs - Slinge zaterdagmiddag elke 10 minuten, zondagmiddag elke 7,5 minuut.

Maandag 29 april t/m zondag 5 mei:
- Geen lijn E tussen Rotterdam Centraal en Slinge.
- Geen spitsritten lijn E.
- Lagere spitsfrequentie lijn D.
- Rotterdam Centraal - De Akkers in de spits elke 6 minuten i.p.v. elke 5 minuten, overdag (ook op zondag) elke 10 minuten, zonder versterkingsritten naar Slinge.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Vanaf september moet er een buurtbus in Capelle en Kralingseveer komen, in eerste instantie is het een proef voor vier jaar: https://www.ad.nl/rotterdam/er-komt-ein ... ~a4b4fd0c/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Jeetje, die journalist heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. :roll:
Lijn 95 rijdt immers nog steeds gewoon en heeft nooit naar het IJsselland Ziekenhuis gereden.
Maar ik ben het er wel mee eens dat lijn 95 wel een magere frequentie heeft (1x/uur op werkdagen), maar dat heeft lijn 37 helaas ook.

Mogelijk komt er met de buurtbus een uitgebreidere dienstregeling in dat gebied.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Suus schreef:Afbeelding

Gisteren trof ik twee blauwe trams naast elkaar, een beeld waarvan ik vrees dat we het in de toekomst dagelijks gaan zien.
Ik vind de blauwe kleur prima, mits het interieur ook meteen meegenomen wordt. Dus met donkerblauwe stoeltjes in de voertuigen. (Hoor al de anti 020 leden al mopperen :') ) De R•NET gebeuren mot toch in R•NET huisstijl.
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Meltrain schreef:Welke tramlijnen zouden er dan volgens jou gestrekt moeten worden? De enige lijn die ik kan bedenken is lijn 7, maar dan verliest een deel van Crooswijk zijn tramverbinding.
En een verlenging van lijn 38 naar Alexander zou ik zelf wel een mooie verbinding vinden, maar ik weet niet of daar wel genoeg vraag naar is.
Als ze deze plan toch zouden voortzetten, hoe zie je de route voor je?
Via Hoofdweg gelijk naar Alexandrium 2 of via Lage Land/Prinsenlaan?
jesse-cruzu schreef:
Bretgrenz schreef:
Suus schreef:De RET heeft geen geld om de spitsproblemen naar STC Waalhaven op te lossen en gaat het proberen op te lossen door te schuiven met de ritten.
Tja, waar blijven de gelede bussen? -o-
Geledede bus, is dit niet goedkoper?
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:Lijn 95 rijdt immers nog steeds gewoon en heeft nooit naar het IJsselland Ziekenhuis gereden.
Misschien niet onder dat nummer, maar ik heb hier nog wel een kaartje waarop lijn 37 van Kralingse Veer via Capelle Centrum naar het IJsselland Ziekenhuis ingetekend staat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 216 gasten