Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Sam.h »

Vandaag in de 170 van Rodenrijs naar Station Lansingerland-Zoetermeer gezeten, de hybride. Erg fijne bus, motorgeluid stoort totaal niet. Alleen het piepen bij het sluiten van de deur vind ik wat overbodig en luid.

Natuurlijk was de reisinformatie weer prut op Rodenrijs en Lansingerland, want dat lijkt toch lastig te zijn. Verder ben ik erg benieuwd wie er gebruikt gaat maken van de nieuwe EBS lijn 73 in Zoetermeer, deze zou ter vervanging van het Zoetermeer gedeelte van lijn 173 moeten zijn. Maar overstappen van 173 --> 73 is een goede 5 minuten met een stevige trap, misschien lokaal verkeer.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Reden er al R-net hybrides op de 170 en 173 of worden die later geleverd?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Lijn 45 »

MetroRET schreef:De 1206 en 1209 hebben de afgelopen anderhalve week slechts een 5 tal dienstjes gereden, waarvan 1 op de 42 en de rest op de genoemde lijnen hierboven.

Echter zullen de RNET-bussen pas later volgen.

Van de 103 hybrides zullen er sowieso maar 17 in dienst worden gesteld a.s. zondag, dat is genoeg voor de gehele exploitatie van lijn 170+173 in de spits + 4 stuks voor de overige lijnen die de Kleiweg niet met E-bussen zal gaan exploiteren, aangevuld met de eerder genoemde Citaro's uit de 200-serie.
Gideon
Berichten: 333
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Heb het ooit van mijn zusje met 36 gehoord, maar vandaag zag ik het met 173

Wilde vanaf Bleiswijk naar Rodenrijs gaan en er reden 2 bussen achter elkaar.
De voorste stopte soms om mensen te laten instappen en de achterste(waar ik in zat) het meest

Wat is hier de gedachte achter of is er wat fout gegaan met de bus van 1816?
De voorste ging wel gelijk verder, want die stopte weer bij de instapplaats voor 173
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Milco »

De voorste bus had waarschijnlijk vertraging en besloot - waarschijnlijk in overleg - om haltes zonder uitstappers over te slaan om zo weer wat tijdwinst te boeken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Durashift schreef: Ik bedoel met luid.. inderdaad niet het 'gehuil' van Amba's zoals de generatie doet die nu in Utrecht (deels) is afgelost door o.a. de Setra.

Ik ken dat 'uitschakelen na stationaire loop van een minuut ofzo" van de DAF XF/CF met ECO pakket.. Op zich nuttig voor 'luie' chauffeurs die de motor liever laten draaien.. maar soms was het wel irritant als je net naar achteren was gelopen om de deuren van de trailer te openen, luchtvering goed zetten en dan was de motor afgeslagen.. :twisted: En dan is het niet zoals bij een auto.. dat contactsleutel omdraaien direct ook starten betekend..Nee, bij een moderne vrachtwagen zit er een vertraging van enkele seconden op.. omdat alle systemen ingeschakeld/gecheckt worden.. :roll:

Ook bij wegrijden.. ff de administratie doen.. starten.. van het dok af.. deuren dicht.. nog even check op de boardcomputer.. oh, berichtje: ff lezen.. en dan 'ding-dong-ding-dong'.. waarschuwing voor uitschakelen van de motor.. dus.. wat deed ik dan: toefje gas.. en het systeem ging weer ff in de 'waakstand'.. :wink:
De Voith Diwa 6 bak jankt idd minder dan diens voorganger, de bak is wat stiller.
Dat janken van Voith, vooral in zijn eerste trap heeft te maken dat de 1 trap een range heeft waar bij de concurrentie 2 trappen nodig zijn. Om deze reden heeft Voith slechts 4 trappen waarvan de 3 de 1:1 trap is (bij een zf bak is dit de 4e trap) en de 4 bij Voith is de overdrive. Zet hier een te lichte motor achter en het duurt een eeuwigheid voordat de bus een keer naar zijn 2 schakelt. En als je dan ook amper isolatie gebruikt zoals bij die eerste amba's jankt het als een gillende keukenmeid terwijl de bus erg traag accelereert.
Maar hang er een sterke motor achter, voldoende isolatie en dan is het gejank veel minder irritant en is het zelfs een comfortabele rit. Heb Voith bij die Citaro's nooit als irritant ervaren. Je hoort dan ook wel een jankje, maar met dit verschil dat de bus erbij vlot optrekt.

Die nieuwe bussen hebben een veel zwaardere motor dan die eerste Amba's en bovendien is de Citea klassen beter, ook qua isolatie.
Had vanmiddag uiteindelijk wel een filmpje gevonden, jammer alleen van dat irritante dapen commentaar, maar hoorde niet dat gierende gejank, volgens mij zit het met de isolatie wel snor.

Oudere typen Voith waren ook als 3 traps automaat zonder overdrive stand leverbaar. Ik dacht dat deze bij het GVB in de Berkhof Jonckheer bussen zat en had dankzij een ander schakelprogramma een loop die vergelijkbaar was met een Mercedes 3 traps automaat die in een hoop O405'jes zat. Die Jonckheer bussen jankten dus ook niet hinderlijk.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Had daarnet een chauffeur die het niet eens leek te zijn met dat de motor bij elke halte uitschakelde, steeds als de motor stopte gaf hij een ruk aan het stuur, wat blijkbaar een cheatcode is om de motor weer op te starten terwijl de bus stilstaat :lol:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door WSM »

Sam.h schreef:Natuurlijk was de reisinformatie weer prut op Rodenrijs en Lansingerland, want dat lijkt toch lastig te zijn. Verder ben ik erg benieuwd wie er gebruikt gaat maken van de nieuwe EBS lijn 73 in Zoetermeer, deze zou ter vervanging van het Zoetermeer gedeelte van lijn 173 moeten zijn. Maar overstappen van 173 --> 73 is een goede 5 minuten met een stevige trap, misschien lokaal verkeer.
Zou lijn 73 niet gewoon een excuusbus zijn, net zoals toentertijd de stadsbus van Zoeterwoude?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door nvdw »

CB-e-bike-ov schreef:De Voith Diwa 6 bak jankt idd minder dan diens voorganger, de bak is wat stiller.
De transmissie 'jankt' niet, dat doet de motor. Het is een heel typisch geluid voor de Cummins ISBe, die een relatief klein slagvolume heeft (was 5,9 liter, tegenwoordig 6,7). Dat wordt natuurlijk in een uitvoering met Voith-transmissie iets meer versterkt dan in eentje met een ZF-bak omdat de eerste simpelweg over de hele linie meer toeren maakt.

De Citea's LLE met de nieuwere 6,7-liter maken een iets 'donkerder' geluid dan de oudere Ambassadors met de 5,9-liter, wat nog eens verder gedempt wordt omdat er simpelweg meer in het uitlaattraject gebeurt (nabehandeling door AdBlue en dat soort zaken).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Bemined schreef:Had daarnet een chauffeur die het niet eens leek te zijn met dat de motor bij elke halte uitschakelde, steeds als de motor stopte gaf hij een ruk aan het stuur, wat blijkbaar een cheatcode is om de motor weer op te starten terwijl de bus stilstaat :lol:
Je zou denken dat zo een grote nieuwe fancy bus wel een knop heeft om het stop-startsysteem uit te zetten als een gemiddeld Koreaans boodschappen autootje dat ook heeft :')
PSA: Links gaan, rechts staan
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Ik durf te wedden dat dit tot een hoop defecten zal gaan leiden... :p
Het blijven immers moderne rijdende Nintendo's gniffel gniffel :p
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 18 dec 2019, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

luka23 schreef:
Bemined schreef:Had daarnet een chauffeur die het niet eens leek te zijn met dat de motor bij elke halte uitschakelde, steeds als de motor stopte gaf hij een ruk aan het stuur, wat blijkbaar een cheatcode is om de motor weer op te starten terwijl de bus stilstaat :lol:
Je zou denken dat zo een grote nieuwe fancy bus wel een knop heeft om het stop-startsysteem uit te zetten als een gemiddeld Koreaans boodschappen autootje dat ook heeft :')
Als alle buschauffeurs het uitzetten blijft er weinig van de besparing over die door de RET aan de MRDH is beloofd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Mijn ouders hebben ook een auto met een start-stop schakeling en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik snap dus die negatieve reacties niet zo goed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door dennistd »

Een dieselmotor van een bus is wel een iets zwaardere motor dan die in de auto van je ouders denk ik (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Het RET-koor staat nu in de stationshal van Beurs kerstliederen te zingen. Personeel van de RET deelt gratis drinken en koekjes uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Suus schreef:Het RET-koor staat nu in de stationshal...
Bedankt voor de tip.
Zit nu ff op de Oppert en moet zo nog ff langs de Leuvehaven, dus loop ik wel ff over het perron onder het mom van ff iemand uitzwaaien (ofwel in en uitchecken zonder de metro van binnen te zien. Dit gezien 750 meter verderop mijn fiets geparkeerd staat omdat ik nog langs Pendrecht moet ...)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

nvdw schreef:De transmissie 'jankt' niet....
Elke bus waar voith in ligt heeft dezelfde 'Jankerige gierende dildostem' Of je nou een VDL bus neemt, of een Mercedes of een Volvo, allemaal aan datzelfde geluid te herkennen.

Bij ZF ook, elke standaard ZF wagen heeft dat herkenbare optrekgiertje met die lock-up erin.
Dat bij de RET bij de voormalige 600, 800 en 900 wagens de 1 wel erg kort is komt door een EEPROM waar het schakelprogramma op staat en waar ze een aangepast programma opgezet hadden. Ook HTM en Connexxion paste dit om een bepaalde experimentele reden aan. Als gevolg dat de 1 erg kort is en de 2 langer doorsleept.

Persoonlijk vind ik ZF prima voor langere stukken, in de stad is het te zenuwachtig door het vele geschakel en is Voith veel beter geschikt.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Suus schreef:Personeel van de RET deelt gratis drinken en koekjes uit.
Ik heb niks gekregen :X
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Was alles al op?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Stadsbus »

De complete metro ligt er uit -o-
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Ok, dan ga ik wel weer op de fiets :p
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Stadsbus schreef:De complete metro ligt er uit -o-
Gelukkig was de storing na 20 minuten weer over. Volgens RTV Rijnmond ging het om een 'mobilofoonstoring'.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dat 29 minuten te vergeefs wachten op de metro 96 eurocent kost :shock: :? :neg: .
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door n-evo »

Reizigers zijn verbaasd dat het hele metroverkeer plat kan liggen in de spits.
Reizigers zijn verbaasd dat storingen zich nou eenmaal weinig aantrekken van tijdstippen. Ok.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten