Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Ja ... maar ... er blijven in de kerstvakantie wel meer mensen die vrij hebben binnen Rotterdam (of omgeving) dan in de zomervakantie. En die mensen die vrij hebben blijven heus niet de gehele vakantie binnenshuis.

Ik vraag me trouwens wel af of de RET de enige is met een vakantiedienstregeling in de kerstvakantie?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Milco »

Genoeg concessies hebben een kerstvakantiedienstregeling ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

Het klopt dat die in meerdere concessies voorkomt, maar de effecten ervan verschillen nogal. Zo zijn er ook concessies bij waar alleen enkele spitslijnen niet rijden, maar de frequentie op de rest van het netwerk gelijk blijft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Een vakantiedienstregeling met minder vervoer in de spits kan ik nog begrijpen, maar de RET schrapt ook in de daluren circa 33% van de ritten... Ook op zaterdagmiddag rijdt de metro minder vaak in de kerstvakantie.
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Er is ook veel personeel van RET op vakantie waaronder de buschauffeurs en metrobestuurders. Logisch dat ze de dienstregeling flink uitkleden wat overigens is goed gekeurd door MRDH. :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Suus schreef:Er is een vakantiedienstregeling omdat heel veel mensen kerstvakantie hebben en daarom niet in de ochtendspits reizen.
Werd er maar alleen in de ochtendspits ritten geschrapt.

Vroeger had GVB het ook, die vreselijke vakantiedienstregeling. Waar er bij de metro in de spits niet vaker gereden werd dan in de daluren en de avondfrequentie (15 min) ook eerder begon (tegen 19:00 al). Dat is nu gelukkig afgeschaft en heb je alleen winter- en zomerdienstregeling.

Als er echt minder gereden moet worden lijkt het me dus veel zinvoller om de frequenties overdag op alle lijnen op elke 10 minuten te houden, waardoor de drukke trajecten wel genoeg capaciteit hebben. Wanneer er toch overkill is, dan kortere metro's inzetten. Desnoods eerder terugvallen naar de standaard-avonddienstregeling. Nu lijkt er standaard veel minder te worden gereden gewoon omdat het moet, ongeacht de passagiersaantallen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Als je nu op een lijn een voertuig mist dan is het gelijk 15 minuten wachten op het volgende voertuig van dezelfde lijn.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Durashift »

Tja, men moet het tóch op één of andere manier zodanig organiseren dat er subsidieloos gereden kan worden. :wink:
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Globetrotter »

Vandaag het nieuwe wagenpark van de RET maar eens even uitgeprobeerd. Met name de elektrische Citea's vond ik erg prettig. Ik heb het rondje afgesloten met een ritje op lijn 36. Voertuig 1105 zat daarop. Wat mij opviel was dat de dieselmotor bij iedere halte waar gestopt wordt, afslaat. Ik heb het in voertuigen als buurtbusjes weleens meegemaakt (Mercedes Sprinters), maar daar merk je als passagier bijna niets van. Bij deze Citea trilt het bij het weer aanspringen van de motor behoorlijk en knippert zowel de interieur- als de buitenverlichting even. Is het afslaan van de motor van deze serie iets nieuws van VDL of is het een gewoon een kinderziekte van de betreffende bus?
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Stadsbus »

Het start/stop systeem is nieuw van VDL, zelf zeggen ze dat het 4-8% brandstof bespaart. (maar of het goed voor de motor is, is een andere vraag).
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Post »

KM46 schreef:Als je nu op een lijn een voertuig mist dan is het gelijk 15 minuten wachten op het volgende voertuig van dezelfde lijn.
Och jee, 15 minuten wachten hoe overleef je dat?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8853
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

Stadsbus schreef:Het start/stop systeem is nieuw van VDL, zelf zeggen ze dat het 4-8% brandstof bespaart. (maar of het goed voor de motor is, is een andere vraag).
Tegenwoordig zijn de meeste startmotoren goed bestand tegen vaker aan- en afslaan. Alleen de motor wordt minder snel warm.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door DPDelft »

Ik heb twee keer in zo'n dieselbus gezeten: de eerste keer werkte het start-stopsysteem niet (al dan niet bewust door de chauffeur), de tweede keer ging iedere keer een zoemer af bij het afslaan van de motor. Ik heb de chauffeur sterkte gewenst bij het verlaten van de bus :wink: . Zijn reactie was dat het nooit lang kon gaan duren op deze manier.....
Naast nog de hinderlijke toon bij het sluiten van de achterdeuren.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 jan 2020, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

KM46 schreef:Goed ... de RET rijdt in de kerstvakantie een vakantiedienstregeling maar vergeet soms er ook reizigers met de voertuigen (bus, metro en tram) mee willen.
Nee hoor, als de RET dat zou vergeten, zou er überhaupt niks rijden. :mrgreen:
Bemined schreef:Een vakantiedienstregeling met minder vervoer in de spits kan ik nog begrijpen, maar de RET schrapt ook in de daluren circa 33% van de ritten... Ook op zaterdagmiddag rijdt de metro minder vaak in de kerstvakantie.
Ja, als ze bij de trams alleen in de spitsuren d efrequentie zouden verlagen, rijden er meer trams in de daluren dan in de spitsuren. :')
hauptbahnhof schreef: Als er echt minder gereden moet worden lijkt het me dus veel zinvoller om de frequenties overdag op alle lijnen op elke 10 minuten te houden, waardoor de drukke trajecten wel genoeg capaciteit hebben.
Op alle lijnen? :o Sommige buslijnen (en tramlijn 20) rijden niet eens buiten de spitsuren, dus al helemaal niet elke 10 minuten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Post schreef:
KM46 schreef:Als je nu op een lijn een voertuig mist dan is het gelijk 15 minuten wachten op het volgende voertuig van dezelfde lijn.
Och jee, 15 minuten wachten hoe overleef je dat?
Slecht :? :wink: .
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Wat dat betreft woon je op een slechte locatie (beginpunt). OV-info is my best friend want zo kan ik altijd kijken of ik moet rennen of niet. Maar jah, kwartier blauwbekken op een metrostation is ook behoorlijk klote.
Helaas kun je geen dienstregeling opstellen waar je rekening houdt met uitval of gemiste metro's.

Belangrijkste is wel dat de capaciteit voldoende is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

De net niet aansluitingen tussen metro en tram (geld ook andersom). En een tram of metro eerder nemen haalt ook niet uit, want dat krijgt je hetzelfde verhaal :? .
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door visgraat »

In Rotterdam zouden misschien wat metrostations gesloten moeten worden, omdat ze te dicht op een ander liggen en veel reizigers daardoor langer onderweg zijn dan nodig. Goed voornemen voor het nieuwe jaar? Als je sneller bent, kan je binnen dezelfde tijd daarnaast meer ritten rijden. Neem qua afstand voorbeeld aan de Noord-zuidlijn; trams verzorgen wel de verbinding als je tussen de haltes wilt zijn en niet wilt lopen. Voorbeeld op lijn D/E van haltes die eruit zouden kunnen: Stadhuis, Leuvehaven en Rijnhaven. Een ander voorbeeld is Gerdesiaweg/Voorschoterlaan: maak er een halte van en je bent sneller op de Kralingse Zoom waar het veel drukker is. Waarom zou je vaak moeten stoppen als je in aan de rand van de stad wilt zijn?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Met Leuvehaven en Stadhuis heb je nog enigszins een punt, maar voor de andere genoemde stations is er echt geen goed alternatief.
Volgens deze logica zou dan eigenlijk ook metrostation Blaak gesloten moeten worden. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:Ja, als ze bij de trams alleen in de spitsuren d efrequentie zouden verlagen, rijden er meer trams in de daluren dan in de spitsuren. :')
De lijnen 23 en 25 hebben wel degelijk een spitsdienstregeling, in de spits gaan ze elke 7 minuten, buiten de spits elke 7,5 minuut. En dan heb je lijn 20 natuurlijk nog: in de spits elke 7 minuten een tram, buiten de spits elke 7 minuten geen tram :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

De minimale frequentieverhoging bij lijn 23 en 25 was ik inderdaad even vergeten. Dat lijn 20 tijdens de daluren niet rijdt, had ik daaronder al geschreven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Stadsbus schreef:Het start/stop systeem is nieuw van VDL, zelf zeggen ze dat het 4-8% brandstof bespaart. (maar of het goed voor de motor is, is een andere vraag).
Dat start/stop systeem is niet van VDL, maar van Voith en is onderdeel van de schakelbak, Voith Diwa 6.
De motor is erop ontworpen en is van een speciaal type startmotor voorzien welke robuuster is. Het is op elkaar afgestemd.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Vraag:
Is er inmiddels een lijstje van bussen die door de komst van het nieuwe spul zijn afgevoerd?

Klopt het dat er ook een aantal minder 1000 series rijden?
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Volgens mij is de hele 900-serie (wat ervan over was) en de hele 1000-serie eruit.
PSA: Links gaan, rechts staan
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Nee, vanuit Ridderkerk rijden nog een stuk of 35-40 MAN, die worden nu heel langzaam vervangen door de instromende hybrides.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 173 gasten