Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: vr 14 okt 2022, 08:16 Als je dan toch gaat koppelen, koppel dán de 24 aan de 4 of 8, dat lijkt me een betere oplossing dan de 24 aan de rand van de stad te laten eindigen op Marconiplein.
Heb je het nu over een tijdelijke situatie of over een (potentieel) definitieve situatie? Want de inkorting van lijn 24 is immers maar tijdelijk, maar wel in een periode dat koppeling aan lijn 4 niet kán (en letterlijk gezien aan lijn 8 ook niet, want die is vervangen door lijn 18).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Meltrain schreef: do 13 okt 2022, 22:03 Het probleem is dat je bij Heemraadsplein niet kunt overstappen op de metro, waardoor het een beetje een onhandig eindpunt is.
Ik vind van niet, omdat metrostation Coolhaven op 5 minuten afstand ligt (400 meter) van Heemraadsplein (tramhalte).
Chollo
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Ik ga er vanuit dat er vrijwel niemand is die overstapt van Coolhaven naar Heemraadsplein, deels omdat velen dit niet weten (het staat immers niet op de kaart aangegeven zoals in Londen) en deels omdat velen er geen zin in hebben dat stuk te lopen.
Let op: links uitstappen!
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Busseninportland schreef: vr 14 okt 2022, 12:01 Ik vind van niet, omdat metrostation Coolhaven op 5 minuten afstand ligt (400 meter) van Heemraadsplein (tramhalte).
Dat kan je wel zo vinden, maar je denkt niet na over de groep reizigers die dat stuk niet zo makkelijk even kunnen overbruggen om wat voor reden dan ook. En dit is op veel plekken al het geval waardoor mensen in een sociaal isolement raken omdat er geen OV bij hun in de buurt meer komt of gedwongen moeten omreizen, overstappen ect. ect.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Overdrijf je niet een beetje met 'sociaal isolement' omdat je niet op het eindpunt maar een paar haltes eerder moet overstappen op de metro? Overigens is ook Dijkzigt dichterbij dan je zou denken, de zijuitgang in de Saftlevenstraat zit op slechts 160 meter van de Nieuwe Binnenweg. De overstap tussen tram en bus op Rotterdam Centraal kan verder zijn afhankelijk van welk perron.

Ik zag vanmiddag trouwens een Citaro bus rijden bij Alexander, en zie op busposities dat er vandaag weer meerdere actief zijn op de lijnen van Krimpen. Hadden die niet met pensioen gegaan moeten zijn toen de nieuwste elektrische bussen hun intrede deden?
Chollo
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Nee, dat is geen overdrijven, ondanks dat het maar om een kleine groep mensen gaat. Natuurlijk kan je overstappen, en nog een keer overstappen, en nog een keer overstappen. Maar op een gegeven moment is het OV niet aantrekkelijk meer wanneer je over een afstand van hemelsbreed 5 kilometer meer dan een uur onderweg bent. Zo ga je ook nooit mensen uit de auto krijgen.
Let op: links uitstappen!
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat is de overtreffende trap van overdrijven. De extra reistijd is hooguit 10 minuten, voor de meeste reizigers minder. En mensen die een auto hebben zijn niet de groep waar het over ging, waarschijnlijk ben je sneller bij een metrostation dan bij een vrije parkeerplaats.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Overstappen is niet het probleem, maar dan moet er wel een (goede) mogelijkheid zijn om over te kunnen stappen.
Bij Delfshaven is die er zeker, maar bij Heemraadsplein is dat minder handig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chollo
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Die 10 minuten tellen toch steeds op. Bij een volgende bezuiniging komen er nog eens 10 minuten bij. Telkens zijn het steeds "maar" 10 minuten. De mensen die een auto bezitten gaan ook nooit bij de groep behoren, als het niet aantrekkelijk gemaakt wordt. Rotterdam binnenstad kan veel minder auto's gebruiken dan dat er nu op een dagelijkse basis rondrijdt.
Let op: links uitstappen!
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: vr 14 okt 2022, 18:26 Overstappen is niet het probleem, maar dan moet er wel een (goede) mogelijkheid zijn om over te kunnen stappen.
Bij Delfshaven is die er zeker, maar bij Heemraadsplein is dat minder handig.
Maar je hoeft niet tot het eindpunt te blijven zitten en daar pas over te willen stappen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Tijdens de werkzaamheden aan de Pompenburg rijdt lijn 8 alleen tussen Oostplein en Kleiweg. Het had in mijn ogen slimmer geweest om lijn 8 helemaal niet te laten rijden (of het traject van lijn 18 het lijnnummer 8 te geven) en alle ritten van lijn 38 naar Crooswijk te laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Verlenging van lijn 38 vergt extra buschauffeurs en aanpassingen in de roosters van de buschauffeurs en het -materieel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

Bemined schreef: vr 14 okt 2022, 17:06 Overdrijf je niet een beetje met 'sociaal isolement' omdat je niet op het eindpunt maar een paar haltes eerder moet overstappen op de metro? Overigens is ook Dijkzigt dichterbij dan je zou denken, de zijuitgang in de Saftlevenstraat zit op slechts 160 meter van de Nieuwe Binnenweg. De overstap tussen tram en bus op Rotterdam Centraal kan verder zijn afhankelijk van welk perron.

Ik zag vanmiddag trouwens een Citaro bus rijden bij Alexander, en zie op busposities dat er vandaag weer meerdere actief zijn op de lijnen van Krimpen. Hadden die niet met pensioen gegaan moeten zijn toen de nieuwste elektrische bussen hun intrede deden?
Volgens mij moeten we eens af van de denkwijze dat iedereen die met het OV reist goed ter been is, goed kan lopen enzovoort.....Maar goed, de MRDH bepaalt want er zijn alle hele wijken in Rotterdam en de buurgemeenten die niet of nauwelijks bereikbaar zijn en dat wordt niet verbeterd op korte termijn.
De Citaro's rijden nog omdat er teveel VDL-bussen defect zijn.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

Meltrain schreef: za 15 okt 2022, 13:07 Tijdens de werkzaamheden aan de Pompenburg rijdt lijn 8 alleen tussen Oostplein en Kleiweg. Het had in mijn ogen slimmer geweest om lijn 8 helemaal niet te laten rijden (of het traject van lijn 18 het lijnnummer 8 te geven) en alle ritten van lijn 38 naar Crooswijk te laten rijden.
Hoe komen de mensen dan op de Kleiweg of ergens langs de route van lijn 8 zoals bijvoorbeeld de Zaagmolenstraat??? Overstappen op lijn 7 of die ene 38 die naar Crooswijk gaat, meer bussen die kant op kan maar daar hebben we de chauffeurs niet voor.
Metro?? Is best een stukje wandelen vanaf de Melanchthonweg ook al ben je goed ter been.
Tram?? Lijn 4 of lijn 25 en dan de Kleiweg uitwandelen??
Bus?? Lijn 174 die een keer per half uur rijdt(in het gunstige geval)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Zoals ik al schreef, het kan alleen als álle bussen van lijn 38 het volledige traject rijden. Dan is er in elk geval op de Linker Rottekade en in Crooswijk voldoende capaciteit.
Ik denk namelijk dat reizigers langs de Linker Rottekade op lijn 38 wachten (als die rijdt), aangezien lijn 8 niet naar het centrum rijdt. Ik vrees dat lijn 8 op dat stuk vooral lucht zal vervoeren.
De Zaagmolenstraat wordt tijdens de werkzaamheden bediend door lijn 7.

Mijn plan is inderdaad wel nadelig voor de Kleiweg.
Milco schreef: za 15 okt 2022, 13:23 Verlenging van lijn 38 vergt extra buschauffeurs en aanpassingen in de roosters van de buschauffeurs en het -materieel.
Aanpassingen in de roosters (bij de tram) zijn sowieso nodig.
Mijn plan bespaart wel weer trambestuurders, dus mogelijk kunnen een aantal trambestuurders tijdelijk dienstdoen als buschauffeur (mits ze de diploma's hebben)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Aangezien er meerdere werkzaamheden bij de tramlijnen zijn, zijn aanpassingen daar sowieso nodig. Bij de bussen niet en dat vergt nu dus juist extra energie en mankracht, die er mogelijk niet eens is vanwege personeelstekort. Trampersoneel inzetten als buschauffeur klinkt leuk, maar dan nog moet je extra busdienst-roosters maken. De vraag is in hoeverre daar mankracht voor is en of het echt opweegt tegen het aantal reizigers dat er uiteindelijk gebruik van gaat maken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Hoezo moeten er extra roosters gemaakt worden? De extra buschauffeurs vangen gewoon alles op wat niet ingevuld is?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Omdat Meltrain voorstelt dat álle ritten van lijn 38 gaan doorrijden naar Crooswijk, waar dat nu niet het geval is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

hauptbahnhof schreef: za 15 okt 2022, 14:31 Hoezo moeten er extra roosters gemaakt worden? De extra buschauffeurs vangen gewoon alles op wat niet ingevuld is?
Welke extra buschauffeurs....de halve RET(bus, tram, metro, veilig en verkeersleiding enzovoort) draait op overwerk...... :roll:
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat zal vast. Is overal zo. Maar men heeft het hier over trambestuurders bus laten rijden (indien mogelijk). Daar hoef je geen nieuw rooster noch dienstpaketten voor te maken.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Zoals mverz al zei, er is personeelstekort. Daardoor vallen er ook ritten uit. Ben bang dat de volgende dienstregelingjaar wat minder ritten zullen zijn. En er komt een 3 daagse staking ook nog. Van 19 t/m 21 oktober.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Tramlijn 8 had gewoon over de Blaak gekund. Dan was de route zelfs een fractie korter dan nu via Centraal en had je gewoon nog een verbinding met een Intercity station en langs het Centrum. Ik begrijp de keuze voor het opsplitsen van tram 8 niet zo goed. Alsof dit de enige oplossing was.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

Geloof mij....zat RET'ers met jou die niet veel begrijpen van de komende omleidingen hoor, er hadden veel betere omleidingen voor de passagiers kunnen worden gekozen ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Ik snap vooral niet waarom de werkzaamheden aan de Mathenesserbrug zo dringend zijn dat ze niet tot volgend jaar hadden kunnen wachten, als de trambaan op de Lage Erfbrug/Schiedamseweg weer begaanbaar is.

Of gaan ze die niet meer begaanbaar maken :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

jesse-cruzu schreef: za 15 okt 2022, 18:47 Tramlijn 8 had gewoon over de Blaak gekund. Dan was de route zelfs een fractie korter dan nu via Centraal en had je gewoon nog een verbinding met een Intercity station en langs het Centrum. Ik begrijp de keuze voor het opsplitsen van tram 8 niet zo goed. Alsof dit de enige oplossing was.
Lijn 8 kan ook gewoon via Eudokiaplein naar Schiekade en dan naar CS door naar Spangen. Lijn 7 doet dit ook maar niet via Schiekade.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 196 gasten