Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Suus schreef: do 22 jun 2023, 19:10 Als we alle lijnen boven de 20 gaan nummeren kunnen we net zo goed de lijnen allemaal een cijfer tussen de 1 en 9 geven volgens mij…
Je zou ook de tramlijnen Romeinse cijfers kunnen geven. Dan heeft de metro letters, de tram Romeinse cijfers en de bus gewone cijfers. Of zo :lol:
Chollo
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

De oude kleurcodes herinvoeren die in Amsterdam nog gebruikt worden in aanvulling op de cijfercode zou ook mooi zijn
Let op: links uitstappen!
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vandaag rijdt er nauwelijks fatsoenlijk een bus in Ridderkerk en Barendrecht. Zitten gaten in de dienstregeling tot 3 uur toe. Zouden vandaag 45 diensten van garage Sluisjesdijk zijn uitgevallen… is het niet mogelijk om de diensten los te koppelen en chauffeurs hele dag 1 te laten rijden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Bij het plannen van de chauffeursdiensten in het openbaar vervoer is het uit den boze om chauffeurs de hele dag op één lijn te laten rijden, licht spottend het rondje om de kerk genoemd. De variatie die de chauffeur in zijn werk wenst te hebben is een reden, maar je krijgt ook pauzes moeilijk rond in sommige gevallen.
Daarbij geldt de kanttekening dat het eigenlijk alleen nog maar in de grote steden veelvuldig voorkomt dat een bus de hele dag op dezelfde lijn rijdt. Elders kun je makkelijker omschakelen naar een systeem waarbij chauffeurs de hele dag een eigen bus meenemen. Keolis heeft vorig jaar op de Veluwe quasi de hele zomer volgens zo'n systeem gereden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

BusFreakRotterdam schreef: za 24 jun 2023, 20:49 Vandaag rijdt er nauwelijks fatsoenlijk een bus in Ridderkerk en Barendrecht. Zitten gaten in de dienstregeling tot 3 uur toe. Zouden vandaag 45 diensten van garage Sluisjesdijk zijn uitgevallen… is het niet mogelijk om de diensten los te koppelen en chauffeurs hele dag 1 te laten rijden?
Dat is alleen efficiënt als de frequenties heel hoog zijn (minimaal elke 10 minuten). Anders kan het zo zijn je lange stilstanden krijgt op de eindpunten en de chauffeurs nutteloos zitten te wachten op de volgende rit.
Als lijnen op elkaar keren op een bepaald punt, kun je de stilstand op eindpunt B kort houden (zeg maar ± 5 minuten), en op punt A (waar er wellicht een ruimte stilstand is) keren op een andere lijn.
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Als je kan goed onderbouwd kan uitleggen aan de chauffeurs dat het een noodgreep is voor een paar weken zomerdienstregeling zal niemand er moeilijk over doen, uitzonderingen daargelaten. Nu valt er 3 uur een bus uit en krijgt de chauffeur die na 3 uur wel opkomt dagen de volle laag van wachtende reizigers, heeft na een paar haltes een uitpuilende bus met passagiers en moet bij de laatste haltes voor het eindpunt reizigers uitleggen dat ze niet meer mee kunnen. Gebeurde gisteren op lijn 146. Reizigers bij van der Valk in Ridderkerk richting Zuidplein hadden het nakijken... konden niet meer me... lijkt me ook niet de bedoeling van goede dienstverlening. Maar goed waarschijnlijk denk ik er anders en wellicht te makkelijk over ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21363
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Heeft er op lijn 146 echt drie uur lang geen bus gereden?
Die lijn rijdt 3x/uur, dus dat zou betekenen dat er acht(!) ritten achter elkaar uitgevallen zijn. Dat vind ik moeilijk te geloven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

De langste interval die ik tegenkom is 2 uur (tussen 14:30 en 16:30).
https://busposities.nl/lijn/ret_641/?dag=2023-06-24

Nog steeds erg natuurlijk voor een lijn die 3x/uur rijdt.
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Er zijn ritten ook niet gereden die niet als "vervallen" in de systemen stonden plus er was zaterdag een defecte bus op lijn 146. Zaterdag stonden er 45 diensten open die niet gereden zijn volgens een chauffeur die wel reed... en een aantal keer de volle laag kreeg en excuses maakte voor zoveel uitval.
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Hoekse Lijn blijkt de drukte in de avonduren als de frequentie omlaag gaat niet aan te kunnen...

https://dagblad010.nl/rotterdam%20%26%2 ... fOHJraSIUs
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

De laatste komt de RET wel vaak negatief naar voren:
* Het deels willen opheffen van tramlijnen.
* Klantonvriendelijke maatregelen in de dienstregelingen.
* Veel rituitval bij de bussen.
* Uitpuilende metro's.

Gaat lekker zo...
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Enkelspoor was toch niet zo'n goed idee
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Het enkelspoor is daar geen probleem, er passen acht ritten per uur per richting. Dat de RET die niet rijdt is een tweede.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred »

Acht ritten per uur per richting, dat zijn dus 16 bewegingen per uur over het enkelspoor gedeelte. Je moet niet alleen rekening houden met de werkelijke rijtijd tussen de stations, maar ook met de tijd die de veiligheidssystemen nodig hebben om een traject vrij te geven en een nieuwe veilige rijweg in te stellen.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het enkelspoor is niet het hele stuk tussen Strand en Haven, aan beide kanten zitten er nog meerdere secties tussen het wissel en het station dus de beveiliging zou de nieuwe rijweg al ingesteld moeten kunnen hebben voor de vorige metro tot stilstand is gekomen langs het perron. Dus qua beveiliging lijkt me 12x per uur per richting haalbaar, of men dat ook qua dichtligtijden van de overwegen acceptabel vind weet ik niet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

BusFreakRotterdam schreef: ma 26 jun 2023, 16:24 Hoekse Lijn blijkt de drukte in de avonduren als de frequentie omlaag gaat niet aan te kunnen...

https://dagblad010.nl/rotterdam%20%26%2 ... fOHJraSIUs
De RET had aangekondigd tot 19:00 uur 8x per uur te rijden. Maar ja ... de RET begrijpt blijkbaar niet dat iedereen die heen gaat ... gaat ook weer terug.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Natuurlijk begrijpt de RET dat, men had alleen niet verwacht dat mensen pas na 19:00 terug gingen. Ik mag aannemen dat men de boel nauwlettend in de gaten houd en de dienstregeling nog wat bijschaaft. Al zal het ook niet onbeperkt uitgebreid kunnen worden, het zou me niets verbazen dat de gekozen inzet van 11:00 tot 19:00 is gebaseerd op de maximale dienstlengte van het extra personeel. Als er een tweede ploeg nodig is wordt het opeens een stuk duurder.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

Het is een zaak van één personeelsdienst extra op zondagavond, dan kunnen de ritten die tot Maassluis rijden doorgetrokken worden naar Hvh Strand in de zomerdienst. Maar is natuurlijk makkelijk gezegd. In de praktijk moet die persoon er dan wel zijn natuurlijk.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Als er zoveel reizigers v/n strand zijn, dan zouden die extra avondritten op zomerse dagen toch wel rendabel zijn?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21363
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

De wijzigingsvoorstellen voor 2024 zijn bekend:
EBS
RET

De grootste wijziging bij de RET is de versnelling van lijn 44 via de HOV Maastunnel.
Dit leidt tot de volgende wijzigingen:
  • Lijn 44 rijdt voortaan via de Carnissesingel, Dorpsweg, Maastunnel en 's-Gravendijkwal. Langs laatstgenoemde straat komen twee nieuwe haltes en enkele bestaande haltes worden verplaatst of hernoemd.
  • Lijn 32 rijdt via Dijkzigt en Erasmus MC. De halte Nieuwe Binnenweg wordt verplaatst naar de parallelweg van de 's-Gravendijkwal.
  • Lijn 33 rijdt via Diergaarde Blijdorp in plaats van via metrostation Blijdorp.
  • Lijn 67 rijdt via de Pleinweg (waar twee nieuwe haltes komen) in plaats van via de Carnissesingel.
  • De nieuwe lijn 71 rijdt tijdens de daluren van Zuidplein via de Pleinweg en Doklaan naar Garage Sluisjesdijk. Op de Doklaan komt een nieuwe halte Charloisse Hoofd. Het is me nog niet bekend of deze lijn ook 's avonds en/of in het weekend rijdt. (Deze lijn doet me heel erg denken aan de oude lijn 67 van voor november 2002.)
  • Lijn 72 wordt een ringlijn en rijdt tijdens de ochtendspits vanaf Zuidplein via Slinge, Waalhaven Westzijde, Waalhaven Noordzijde, Sluisjesdijk, Doklaan en Pleinweg naar Zuidplein en tijdens de middagspits dezelfde route in omgekeerde volgorde. De laatste twee haltes op de Sluisjesdijk komen te vervallen, maar ik hoop dat er nog 1 á 2 haltes op de Waalhaven Noordzijde worden gerealiseerd.
Edit: Links zijn aangepast.
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 30 jun 2023, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Die snellere route van lijn 44 rond Dijkzigt zal voor de meeste reizigers inderdaad een verbetering betekenen.
Zolang tram 4 er nog rijdt, hebben de reizigers rond Heemraadsplein nog wel voldoende alternatieven voor het vervallen van lijn 44 in die buurt.
Maar wanneer tram 4 in de toekomst vervalt rond Heemraadsplein, kan daar wel teveel vervoersarmoede ontstaan.

En die wijzigingen in Charlois, tja, ik weet niet of dat echt een verbetering wordt?
Het noordelijke stukje van de Goereesestraat is toch eenrichtingsverkeer? dat wordt dan lastig voor lijn 67, 71 en 72.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Ik vindt dat het wel via de Goereesestraat kan, want het is tijdens de marathon dit jaar wel gelukt toen alle RET lijnen via dat stukje eruit reden.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

Er gaan meer metro's naar Hoek van Holland Strand rijden in de avonduren. Zie https://wos.nl/nieuws/artikel/in-zomera ... UxmyreliWU
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef: do 29 jun 2023, 15:12 De wijzigingsvoorstellen voor 2024 zijn bekend:
EBS
RET

Edit: Links zijn aangepast.
En inmiddels doen deze aangepaste links het ook niet meer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten