Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

^^Vanaf de Bergpolderplein stukje over de Ringdijk, vervolgens aansluiten op het bestaande tramspoor bij De Wilgenring. Verder nog alleen een lus bij Meijersplein aanleggen. Dat naar SFG is minder realistisch en de reden benoemde je al zelf...
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik vind beide ideeën onrealistisch en onlogisch, beide locaties hebben al een OV verbinding met het centrum. De nieuwe HOV bus van Melachthonweg naar Kralingse Zoom die in het tramplan voorgesteld wordt is een logischere kandidaat om te verlengen lijkt mij.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

^^Een HOV bus dat over de drukke Oudedijk en Boezemlaan moet vind jij logischer? Ik weet niet hoor maar dat noem ik geen HOV tenzij ze auto's gaan verbannen of een vrije busbaan gaan aanleggen. Want de ruimte is er nauwelijks voor over de voorgestelde route.
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het lijkt me inderdaad logischer omdat het een tangentiele verbinding is i.p.v. een parallelle verbinding. En de uitdagingen qua doorstroming spelen ook bij de tram. De tram in het oude noorden is nou niet echt HOV waardig.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Moeten opeens de tramlijnen een HOV stempel verdienen dan :?:
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

SLH schreef: za 01 jul 2023, 19:41 Er gaan meer metro's naar Hoek van Holland Strand rijden in de avonduren. Zie https://wos.nl/nieuws/artikel/in-zomera ... UxmyreliWU
Blijkbaar vandaag nog niet, RET waarschuwt in de app voor extra drukte na 19:00 omdat de metro dan nog slechts om het half uur rijdt. De extra metro's zitten nu overigens wel in de actuele reisinformatie als lijn M017 met omlopen 101, 102, 103 en 104.
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Zoals wel vaker is er ook dit jaar weer verwarring over de startdatum van de vakantiedienstregeling. De RET verkondigde dat vanaf vandaag volgens de vakantiedienstregeling gereden zou worden, maar dat lijkt alleen bij tram en metro het geval te zijn, bij de bus start de vakantiedienst pas aanstaande maandag. Vandaag vallen er dus nog talloze bussen uit vanwege personeelstekorten omdat de afschaling ook pas maandag ingaat.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Te Schiedam gezien, dat er om 20:32 (volgens de DRIM-borden) nog een B-extra naar Blaak zou gaan vertrekken, waar op de RET-site de laatste om 19:17 zou vertrekken, toch ritten last-minute toegevoegd zo lijkt het.
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Er rijden inderdaad nog wat extra ritten naar strand momenteel. Echter niet in de reis informatie verwerkt. De extra ritten zijn ook brood nodig. Metro’s zitten om 21:00 nog bomvol. Goed om te zijn dat de verbinding zo’n succes is bij mooi weer.

Ik zou er zelf eerder voor kiezen om de ritten die tot steendijkpolder te verlengen ipv extra inzet tot blaak. Lijkt mij dat je dan maar een extra stel nodig hebt.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Waarschijnlijk omdat de overvolle metro's met strandgangers dan ervoor zorgen dat reguliere reizigers uit Maassluis en Vlaardingen niet meer mee kunnen richting Rotterdam?
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Net als vorig weekend vandaag opnieuw helse drukte in de metro's van Rotterdam Centraal naar Zuid. Als de metro al een minuut later komt dan normaal dan is het niet een beetje drukker, maar veel drukker. Dus je ziet gelijk al een groot verschil. Je komt gewoon in de file terrecht als je de metro wiltnemen en de metro uit wil gaan. Er staan ontzettend veel mensen bij de poortjes. Overal gewoon proppen geblazen, lijken wel Tokiose omstandigheden. Naast het North Sea Jazz festival dat plaasvindt, rijdt de tram nog altijd niet. Dus dit was niet heel onvoorspelbaar.

En dan waren er op metrostation Beurs ook nog muziekmakers en daar kwamen ook veel mensen op af.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Al de hele dag problemen op metrolijn E vanwege blikseminslag. Reisinformatie van de RET is zoals altijd erg vaag, op de website en in de app staat niet meer dan het volgende (inclusief spelfouten):
Ivm schade door blikseminslag in de bovenleiding wordt er op metro E niet volgens dienstregeling gereden. Houd rekening met extra reistijd en overstap op Pijnacker Centrum en Melanchthonweg.

Metro E rijdt tussen Pijnacker Zuid en Melanghthonweg richting Slinge via het andere spoor. (spoor 1). Houdt rekening met vertraging van 30 min.
De opmerking over extra overstap doet vermoeden dat er een pendelmetro rijdt, maar dat zou men ook wel wat duidelijker kunnen opschrijven. Ook blijken de reisinformatiesystemen weer totaal ongeschikt bij dit soort verstoringen, er komt geen zinnige informatie over vertrektijden uit de app. Bij de spoorwegen heb je tenminste ook in geval van een verstoring nog actuele vertrektijden doordat er dan een vervangende trein wordt ingelegd in het systeem, maar bij de RET kan het systeem niet omgaan met een rit die in tweeën geknipt wordt.

En het idee van een prognose aangeven hoe men nodig denkt t hebben om de storing op te lossen heeft men ook nog nooit van gehoord bij de RET lijkt het.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Reparatie vindt komende nacht plaats, las ik bij Rijnmond.
Maar inderdaad, (reis)informatie bij verstoringen is bij de RET heel vaak belabberd. :')
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Het vervoerplan 2024 staat onder: https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/1124864#ai_7697681.
Belangrijkste wijziging: bus 44 wordt aanzienlijk versneld en krijgt zowel in West als in Zuid een andere route.
Opvallend dat de routewijziging van bus 44 zo makkelijk wordt aanvaard. Temeer als je kijkt naar de commotie rond het Rotterdamse tramplan.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Je bent net te laat met posten ben ik bang :oops:
SLH
Berichten: 74
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

De stationsomroepen in de metro zijn weer aangepast. Er wordt op sommige stations omgeroepen dat je ook met je betaalpas/debit card (uitgesproken door de native Britse dame) moet uitchecken.
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De zomerdienstregeling in Crooswijk is wel erg magertjes. Bus 38 is ingekort terwijl tramlijnen 7 en 8 een omleiding rijden vanwege werkzaamheden waardoor lijn 7 nu een groot deel van Crooswijk overslaat. Alles komt nu dus neer op lijn 8 die in het weekend een magere 20-minutendienst rijdt. Rond het middaguur zat lijn 8 dan ook goed vol met in beide richtingen staanplaatsen, terwijl lijn 7 vooral lucht vervoerde.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Die 20-minutendiensten zijn inderdaad waardeloos.
Ik dacht dat ze in 2020 tijdelijk waren ingevoerd, maar ze zijn stilzwijgend verlengd, terwijl ze volgens mij nooit in een vervoerplan zijn opgenomen en er ook nooit op geadviseerd is. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daantje »

Ik dacht zelfs dat tram 7 nu helemaal niet reed.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MarkNL »

Voor de duidelijkheid: lijn 7 rijdt dus nu over de Goudsesingel en Boezemstraat richting Kralingen.
SLH
Berichten: 74
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

De 5800-serie metrorijtuigen zal waarschijnlijk bestaan uit vijf bakken, met twee draaistellen per bak (dus geen draaistellen meer onder de geleding). Iedere bak zal 18 meter lang worden, waardoor de SG5 90 meter lang wordt. Hij zal net als de SG3 overal inzetbaar worden, dus ook voorzien van ZUB.

Bovenstaande is nog slechts een plan.
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

En op de Hoekse Lijn heeft men juist perrons van 100 meter aangelegd :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dan heb je in elk geval voldoende speling en krijg je geen toestanden zoals in Rijssen. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
HSG3 5722
Berichten: 48
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

SLH schreef: zo 16 jul 2023, 13:55 De 5800-serie metrorijtuigen zal waarschijnlijk bestaan uit vijf bakken, met twee draaistellen per bak (dus geen draaistellen meer onder de geleding). Iedere bak zal 18 meter lang worden, waardoor de SG5 90 meter lang wordt. Hij zal net als de SG3 overal inzetbaar worden, dus ook voorzien van ZUB.

Bovenstaande is nog slechts een plan.
Er is nog totaal niks bekend over nieuw materieel dus waar dit verhaal vandaan komt?
SLH
Berichten: 74
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

Dit komt uit de koker van Vlootmanagement. Maar, nogmaals, het is nog slechts een plan.

Overigens is er al iets eerder bekend gemaakt over nieuwe rijtuigen, zie https://schie.nu/nieuws/13432/ret-gaat- ... etrolijnen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten